Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-24@08:45:55 GMT

کنارستان بهبهان قربانی هوس ویلاسازان

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۵۳۶۵۲

کنارستان بهبهان قربانی هوس ویلاسازان

قطع درختان کنار در کنارستان بهبهان به اعتراض فعالان محیط زیست و منابع طبیعی این شهر منجر شد. آمار این فعالان از قطع ۱۴۳ درخت خبر می‌دهد اما فتح‌الله شهرامی رئیس اداره منابع طبیعی بهبهان در گفت‌و‌گو با «ایران»، درختان قطع شده را ۷۷ اصله کنار اعلام می‌کند. مسئولان منابع طبیعی بهبهان هنوز نمی‌دانند چرا این درختان قطع شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 فعالان محیط زیست دلیل قطع درختان را ویلاسازی عنوان می‌کنند اما مسئولان منابع طبیعی این موضوع را نه رد می‌کنند نه تأیید. البته شهرامی احتمال می‌دهد که قطع کنندگان کنار به‌دنبال تفکیک زمین به قصد فروش و ویلاسازی باشند.او می‌گوید:  «اگر برای کشاورزی بود لزومی به قطع درختان نبود.»
شهرامی در پاسخ به این سؤال که چرا آمار منابع طبیعی درباره کنار‌های قطع شده با آمار فعالان محیط زیست فرق دارد از پیگیری قضایی پرونده خبر می‌دهد و می‌گوید: «خسارت اعلام شده به مراجع قضایی برای ۷۷ درخت نزدیک به ۶ میلیارد تومان می‌شود. خسارت ۱۴۳ درخت ۱۴ میلیارد تومان می‌شود. قاضی براساس نقشه هوایی رأی می‌دهد بنابراین تعداد درختان اعلام شده باید با واقعیت بخواند.» به اعتقاد او، قاضی جریمه ۱۴ میلیارد تومانی را نمی‌پذیرد و برای او سؤال پیش می‌آید.
جریمه قطع هر درخت کنار به گفته شهرامی ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. شهرامی در پاسخ به این سؤال که آیا کنار‌ها در مراتع ملی قرار داشت هم می‌گوید: «بخشی از آن در اراضی ملی است و بخشی هم جزو مستثنیات قرار دارد.» یک تناقض آماری دیگر هم در این پرونده وجود دارد.
کاظمی فرمانده منابع طبیعی بهبهان در گفت‌و‌گو با «ایران» تعداد قطع‌کنندگان کنارها را ۵ نفر اعلام می‌کند اما شهرامی دو نفر را مسئول قطع درختان می‌داند. به گفته شهرامی، درختان کنار منطقه کنارستان بین ۱۰ تا ۵۰ سال سن دارند. پیش از آنکه تعداد کنار‌های قطع شده افزایش یابد، یک بار پرونده شکایت منابع طبیعی از قطع کنندگان به دادگاه می‌رود. کمیسیون منابع طبیعی رأی را به نفع منابع طبیعی می‌دهد اما در دادگاه رأی بدوی و تجدیدنظر به نفع قطع کنندگان کنارها صادر می‌شود.
شهرامی در پاسخ به چرایی صدور این رأی می‌گوید: «محدوده قطع ۱۶ هکتار می‌شود که بیشتر آن اراضی ملی است.» او در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود ملی بودن اراضی رأی به نفع قطع کنندگان کنارها صادر شد می‌گوید: «هنوز مرحله اصلاح و ارسال مدارک (تعلق اراضی به منابع طبیعی) طی نشده است!»یکی از کارشناسان محیط زیست منطقه که نمی‌خواهد نامی از او برده شود، قطع درختان کنار را باعث فرسایش خاک منطقه می‌داند. به گفته او، این منطقه زیستگاه پرندگان زیادی است و نقش ویژه‌ای در تلطیف هوای منطقه دارد. کنارستان منطقه تفریحگاهی‌ اهالی بهبهان است. قطع کنندگان علاوه بر قطع کنار برخی از درختان را آتش زده‌اند.


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: منابع طبیعی قطع درختان محیط زیست قطع شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۳۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری ۱۵ میلیون متر مکعبی سازه‌های آبخیزداری بندرلنگه

حمید حسین‌پور رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بندرلنگه با اشاره به آبگیری ۱۵ میلیون مترمکعبی سازه‌ها گفت: طی این بارش‌ها بیش از ۹۴ سازه آبخیزداری و همچنین سد و بند‌های خاکی طرح غلام گردشی و تزریق مصنوعی چاه‌ها به میزان ۸۰ تا ۱۰۰ درصد آبگیری شد.

وی افزود: برنامه‌ریزی برای کاهش خسارت بارندگی‌های سیل آسا باید به گونه‌ای باشد تا موجب افزایش پوشش گیاهی و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و در نهایت افزایش تولید کشاورزی و امنیت غذایی شود.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری بندرلنگه گفت: مجموعه فعالیت‌های آبخیزداری علاوه بر پیگیری اهدافی همچون حفاظت از عرصه‌های طبیعی، مهار سیل، کنترل فرسایش خاک و جلوگیری از پرشدن سد‌ها و مخازن از رسوبات، مهار رواناب‌ها و پایدارسازی منابع آبی چاه‌ها، چشمه‌ها و قنات‌ها به عنوان مهم‌ترین نیاز کشاورزان، مرتعداران، دامداران و دیگر بهره‌برداران حوزه‌های آبخیز مدنظر قرار می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • تعیین تکلیف اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر
  • خط و نشان شبانه دادستان گرگان برای ویلاسازان توسکستان/ مدیران متخلف احضار می‌شوند
  • ۸۰ درصد درختان کاج سمنان بیمارند
  • پاکسازی ۲ هکتار از زمین‌های محور قصرشیرین به خسروی
  • ذخیره غیر اصولی آب به خاطر ترس از خشکسالی 
  • رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان
  • ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار چیست؟
  • جدال بر سر صنوبرها؛ ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار
  • آبگیری ۱۵ میلیون متر مکعبی سازه‌های آبخیزداری بندرلنگه