Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-24@05:55:58 GMT

تا ۱۴۰۸ با یادگار امام(ره)؟

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۵۵۳۶۴

تا ۱۴۰۸ با یادگار امام(ره)؟

تداوم وضعیت قرمز هوا در کلانشهرها، راهبرد اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری، احتمال کاندیداتوری سیدحسن خمینی رد انتخابات ۱۴۰۰، جلسه بررسی حداقل دستمزد کارگران و نگرانی مقامات آمریکا از شورش هواداران ترامپ در روز تحلیف جو بایدن از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه شنبه۲۳ دی ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حمله مازوت و گاز به ریه ارزان شهروندان» به بررسی تداوم بدون توجیه وضعیت قرمز هوا در کلانشهرها پرداخت و نوشت: مطابق گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، پایتخت در سال‌جاری تنها ۱۵ روز هوای پاک داشته و آلودگی شدید هوا برای چهارمین روز متوالی در تهران و بعضی شهرهای بزرگ ادامه یافته است. بنا بر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای پایتخت، در حال حاضر کیفیت هوا با شاخص میانگین ۱۶۰ در شرایط ناسالم «برای همه افراد» قرار گرفته است. بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی آلودگی در تهران تا اواخر هفته جاری ادامه خواهد داشت؛ از شهروندان خواسته شده از تردد غیرضروری برای تمام افراد خودداری شود.

وضعیت بعضی شهرهای دیگر هم بهتر از تهران نیست؛ هوای شهر بجنورد برای دو روز متوالی برای تمامی گروه‌ها ناسالم اعلام شده است. اداره کل محیط زیست آذربایجان‌شرقی هم شاخص کیفیت هوای تبریز را برای تمامی گروه‌ها در وضعیت ناسالم اعلام کرده است. در استان خوزستان، هوای شهرهای شادگان و ماهشهر در وضعیت هشدار قرار گرفت که نشان‌دهنده ناسالم بودن هوا برای تمامی گروه‌های سنی است. طی دو هفته اخیر در اراک، بنا بر اعلام مرکز اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی این شهر ۱۴۴ بیمار تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سکوتِ انتخاباتی اصلاح‌طلبان» به بررسی راهبرد اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری نوشت: در حالی که کمتر از ۶ ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باقی مانده، اصلاح طلبان سکوتی معنادار پیشه کرده‌اند و از ارائه جزئیات فعالیت‌هایشان خودداری می‌کنند.

عقربه‌های ساعت به سرعت در حال حرکت هستند و زمان را به ضرر اصلاح‌طلبان به پیش می‌برند. در حالی که جناح رقیب حسابی دل به خرداد ۱۴۰۰ و بلند کردن دستش به نشانه پیروزی خوش کرده است اصلاح طلبان به فکر تغییر ساز و کار برای رسیدن به یک جمع‌بندی هستند تا شاید بتواند نتایجی که اسفند ۹۸ برایشان رقم زد را جبران کند.

«نهاد اجماع‌ساز» این کلید واژه‌ای است که بعد از به کما رفتن شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از زبان اهالی اردوگاه چپ به گوش رسید اما از زمانی که آنها در اواخر آذرماه از تصمیم جدید خود برای چگونگی فعالیت در انتخابات ۱۴۰۰ و تشکیل نهادی اجماع ساز خبر دادند، بالاتفاق سکوت معناداری پیشه کردند و به نظر می‌رسد ترجیح می‌دهند اقدامات انتخاباتی خود را در همین فضای مه آلود پیش ببرند تا جریان رقیب یا تندروهای اصلاح طلب نتوانند اقدامی پیش تازانه داشته باشند. موضوعی که محمود میرلوحی، عضو حزب اتحاد ملت و عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان هم بر آن صحه می‌گذارد و در گفت‌وگو با خبرآنلاین می‌گوید: «باید منتظر بمانیم تا تصمیمات گرفته شود؛ اجازه دهید درباره جزئیات این مسئله اواخر دی ماه صحبت کنیم.»

۲۴ آذرماه بود که فرج کمیجانی، رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اعلام کرد اصلاح طلبان قصد دارند با هدف تحقق و عملیاتی شدن اصلاح امور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، نهاد اجماع سازی را با عنوان جدید با مشارکت فکری، عملی و اجرایی ۳۰ حزب دارای مجوز از وزارت کشور ایجاد می‌کنند که برای تقویت و فراگیری این نهاد اجماع ساز ۱۰ نفر از شخصیت‌های ملی دارای مقبولیت فراگیر اجتماعی و غیرحزبی جریان اصلاحات نیز به عنوان عضو مشاور در این نهاد اجماع ساز جدید دعوت خواهند شد.

از همان زمان نحوه انتخاب و میزان اختیارات این اعضای حقیقی مورد پرسش و پیگیری خبرنگاران قرار گرفت، موضوعی که همواره در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان هم مورد نقد و اعتراض برخی احزاب در جریان چپ قرار داشت.

همسو با این موضوع چندی پیش اخباری مبنی بر تشکیل هیئتی ۵ نفره برای انتخاب اعضای حقیقی این نهاد اجماع ساز منتشر شد. روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت که این پنج نفر را چهره‌هایی از «بنیاد باران»، «حزب اسلامی کار»، «انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها» و «مجمع فرهنگیان ایران اسلامی» تشکیل می‌دهند. فاطمه راکعی هم از بررسی بحث کمیته پنج نفره در نشست ائتلاف احزاب اصلاح‌طلبان خبر داده و این یعنی شاید عضو پنجم این کمیته را یکی از زنان اصلاح‌طلب تشکیل دهد.

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تا ۱۴۰۸ با یادگار امام (ره)؟» به بررسی کاندیداتوری سیدحسن خمینی و احتمال حمایت اصلاح‌طلبان پرداخت و نوشت: گمانه‌زنی احزاب درباره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ بالا گرفته و حالا هر روز حزبی از این و آن جناح سیاسی تلاش می‌کند تا با ارائه تحلیلی، فضا را برای کاندیدای مطلوب خود، مساعد کرده و به نحوی از او در این میدان رقابت حمایت کند. اصلاح‌طلبان اگرچه حرکت به سوی تأسیس نهادی اجماع‌ساز را آغاز کرده‌اند اما هنوز درباره چند و چون آن به اجماع نرسیده‌اند، اما احزاب منتسب به این جریان سیاسی مسیر خود را دنبال می‌کنند و در پی آن‌اند که نشان دهند دست‌شان برای داشتن نامزد مطلوب خالی نیست.

این در حالی است که بنا بر برخی شنیده‌ها برخی چهره‌های شاخص از جمله اسحاق جهانگیری که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲، حضوری مؤثر داشت و به همین دلیل بسیاری از او به عنوان گزینه قطعی اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ می‌گفتند، حال چندان تمایلی به حضور در صحنه انتخابات ندارد و ظاهراً تحرکات نصفه و نیمه این مدت را نیز متوقف کرده است. در نتیجه حالا با نبود چهره‌هایی چون جهانگیری، احزاب در حال رایزنی برای دعوت از دیگر شخصیت‌های برجسته برای ورود به این مهم‌ترین رقابت سیاسی ۱۴۰۰ هستند و حالا بار دیگر نام سیدحسن خمینی، تولیت آستان امام خمینی (ره) لابه‌لای این گمانه‌زنی‌ها به گوش می‌رسد.

جریان اصلاحات و سیدحسن خمینی رابطه خوبی دارند. هر چند یادگار امام رسماً عضو هیچ گروه و حزبی نیست، اما روابط نزدیکش با شخصیت‌های برجسته جریان اصلاحات به‌ویژه سیدمحمد خاتمی باعث شده تا بسیاری او را از جمله اصلاح‌طلبان بشناسند. نام سیدحسن خمینی اما حالا در شرایطی مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد احزاب اصلاح‌طلب برای رسیدن به کاندیدای واحد چالش‌هایی جدی پیش‌رو دارند. هر چند این مشکل به هیچ عنوان مختص اصلاح‌طلبان نیست و اتفاقاً اصولگرایان از آنجا که مسیر رسیدن به پاستور را پیش روی خود هموارتر می‌بینند، بیش از رقیب اصلاح‌طلب دیگر بحث «اجماع» و «وحدت» هستند.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اختلاف ۴۹ میلیونی حقوق این دو نفر» به بررسی حداقل دستمزد کارگران پرداخت و نوشت: جلسات بررسی حداقل دستمزد کارگران در حالی این روزها برگزار می‌شود که رقم‌ها به نظر می‌آید طبق روال سال‌های قبل با تورم ۲۰ تا ۳۰ درصد محاسبه شود.

امسال حداقل دستمزد کارگران با احتساب حق اولاد و مسکن و… حداکثر به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید در شرایطی که حداقل نیاز یک خانوار برای تأمین سبد معیشت در همین سال ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان محاسبه شده است.

صرف‌نظر از این اختلاف قابل‌تأمل در میزان درآمد و هزینه یک خانوار، آنچه باعث تأسف بیشتر می‌شود بی‌عدالتی در توزیع منابع کشور است. به‌طوری‌که طبق گزارش دیوان محاسبات، شرکت‌های دولتی به مدیران خود ۲۰ تا ۵۲ میلیون تومان به‌طور متوسط حقوق پرداخت می‌کنند که در برخی شرکت‌ها میزان دریافتی مدیران از این میانگین بیشتر است.

به‌این‌ترتیب بین حقوق یک مدیر در شرکت دولتی با حقوق یک نیروی کار در شرکت خصوصی ۴۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اختلاف وجود دارد. از کنار این جمله البته نباید به همین سادگی گذشت. وقتی این ملاحظه را در نظر بگیریم که تعداد زیادی از مدیران شرکت‌های دولتی بر اساس روابط خاص بر این صندلی تکیه زده‌اند و نه بر اساس تخصص و سوابق و وقتی این نکته را در نظر بگیریم که بنگاه‌های بخش خصوصی به دلیل ضعف توان مالی به نیروهای متخصص و دارای سابقه خود نیز به اندازه کارگر ساده حقوق پرداخت می‌کنند، این اختلاف دریافتی‌ها بسیار تامل‌برانگیزتر می‌شود.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آماده‌باش پنتاگون برای مقابله با شورش روز تحلیف» نوشت: روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در سالگرد سیلی موشکی ایران به نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه «عین‌الاسد» در آمریکا نوشت، نیروهای آمریکایی با اینکه از هجوم موشک‌های ایران در عین‌الاسد جان سالم به در بردند، اما با گذشت یک سال هنوز با عواقب آن مواجه‌اند.

واشنگتن‌پست یکشنبه‌شب به وقت تهران گزارشی منتشر کرد که در آن برخی نظامیان آمریکایی مستقر در عین‌الاسد هنگام حمله موشکی ایران گوشه‌هایی از خاطرات تلخ خود را افشا کردند. به نوشته این روزنامه، با اینکه هیچ نظامی آمریکایی در حملات موشکی ایران کشته نشد، اما این قدرتمندترین حمله به آمریکایی‌ها در سال‌های اخیر بود.
سرگرد «آلن جانسون»

با به یادآوری موج‌های انفجار ناشی از حمله موشکی ایران گفت: «هنوز اضطراب دارم و هنوز کابوس می‌بینم و صدای موشک‌ها را به‌خاطر می‌آورم».

جانسون گفت: «واقعیت این بود که همه علائم آسیب مغزی را داشتند. اما این علائم در مقایسه با آنچه که ما تمام شب را پشت‌سر گذاشتیم، ناچیز بود».

سرهنگ دوم «جاناتان جردن» افسر عملیات نیروی هوایی آمریکا در عین‌الاسد گفت، نمی‌توان تصور کرد که کسی از آسیب‌های روحی و روانی ناشی از این حمله موشکی در امان مانده باشد.

به نوشته این روزنامه، ۱۱۰ پرسنل نظامی آمریکا مستقر در عین‌الاسد حین حمله موشکی ایران با آسیب مغزی مواجه و برخی نیز مدت‌ها بستری شدند.

واشنگتن‌پست با افشای جزئیات بیشتری از حمله موشکی ایران به عین‌الاسد و مخفی کاری آن موقع پنتاگون نوشت، ۲۹ نظامی آمریکا از جمله سرگرد جانسون به شدت مجروح شدند و به همین دلیل آمریکا به آنها نشان «پرپل هارت» (نشان به اصطلاح شجاعت) را اهدا کرد. به گفته بازماندگان این حادثه، حمله ایران باعث عصبانیت و درماندگی برخی نظامیان شد.

«ساموئل لواندر» کارشناس نیروی هوایی ارتش آمریکا مستقر در عین‌الاسد گفت، ایرانی‌ها با موشک‌های قدرتمند از کیلومترها دورتر به عین‌الاسد حمله کردند. «درو داونپورت» پرسنل دیگر ارتش آمریکا مستقر در عین‌الاسد نیز با بازگویی گوشه‌هایی از این ماجرا گفت، اولین موشک حدود ساعت یک و سی دقیقه بامداد به وقت محلی کنار یک خودروی ضد مین برخورد کرد.

وی در ادامه گفت: «ابرهای قارچی قرمز و نارنجی را به یاد می‌آورم. این یکی از بدترین اتفاقاتی بود که تاکنون مشاهده کرده‌ام.» درو داونپورت در بخش دیگر به صراحت گفت که برخی هنوز نمی‌دانند که چه اتفاقی افتاد و این موردی مایوس‌کننده است.

به گزارش فارس، واشنگتن‌پست در خاتمه نوشت، نیروهای آمریکایی با اینکه از هجوم موشک‌های ایران جان سالم به در بردند، اما با گذشت یک سال هنوز عواقب آن حمله گریبانگیر آنهاست.

کد خبر 467999

منبع: ایمنا

کلیدواژه: روزنامه آرمان ملی روزنامه ابتکار روزنامه شرق روزنامه اعتماد روزنامه کیهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق انتخابات ریاست جمهوری حداقل دستمزد کارگران مستقر در عین الاسد حمله موشکی ایران نهاد اجماع ساز سیدحسن خمینی واشنگتن پست اصلاح طلبان کیفیت هوا اصلاح طلب موشک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۵۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نبود شرایط پذیرش حضور بانوان در ورزشگاه‌ یادگار امام

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی سازمان لیگ فوتبال ایران با ارسال نامه‌ای به باشگاه تراکتور و هیئت فوتبال استان آذربایجان شرقی اعلام کرد؛ به دلیل نبود امکانات زیرساختی، رفاهی در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز، حضور بانوان تا برطرف شدن این معایب در ورزشگاه ممنوع است.

در بخشی از نامه سازمان لیگ فوتبال آمده است:
بنابر مشکلات رفاهی مشاهده شده در رویه مهمان پذیری بانوان، نواقص مرتبط با زیر ساخت موجود ورزشگاه و عدم تامین ایمنی بانوان ورزشگاه تا رفع نواقص و بهبود موارد خواسته شده فاقد شرایط پذیرش بانوان محترم می‌باشد.

دیگر خبرها

  • سازمان لیگ: ورزشگاه یادگار امام تبریز برای حضور بانوان ایمنی ندارد
  • نبود شرایط پذیرش حضور بانوان در ورزشگاه‌ یادگار امام
  • حضور بانوان در ورزشگاه یادگار امام تبریز، تا اطلاع ثانوی ممنوع
  • نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان
  • استارت انتخاباتی حجاریان!
  • لزوم اصلاح مسیر دسترسی به ورزشگاه یادگار امام تبریز
  • ضرورت اصلاح مسیر دسترسی به ورزشگاه یادگار امام تبریز
  • مسیر دسترسی به ورزشگاه یادگار امام (ره) اصلاح شود
  • پس از تنبیه رژیم صهیونیستی حالا وقت احیای برجام است! / اصلاح‌طلبان برای دور دوم انتخابات چه برنامه‌ای دارند؟
  • مسیر دسترسی به ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز اصلاح شود