Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین،‌ علی مطهری به استثنای مجلس هشتم در تمام ۳ دوره‌ای که در انتخابات مجلس شرکت کرد در یک مرحله صلاحیتش برای حضور در مجلس رد شد؛ تا همین انتخابات مجلس یازدهم که دیگر راه به جایی نبرد و از حضور در انتخابات بازماند. با او درباره مسئله حذف رقیب و عدم‌تحمل منتقد گفت‌وگو کرده‌ایم که بخش‌هایی از این گفت و گو را در ادامه می‌خوانید:

در مجلس دهم که شما هم حضور داشتید، نمایندگان منتقد دولت بحث سؤال از رئیس‌جمهور را مطرح کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
البته دولت هم مخالف بود. شما به‌عنوان کسی که برای نخستین بار موضوع سؤال از رئیس‌جمهور را مطرح کردید و آقای احمدی‌نژاد را به مجلس آوردید، موافق سؤال از آقای روحانی بودید یا در آن مقطع این سؤال را سیاسی کاری مجلس می‌دانستید؟

من موافق بودم. اتفاقا شروع‌کننده طرح سؤال از رئیس‌جمهور خودم بودم، چون این نماینده‌هایی که جدید وارد شده بودند به راه و روش سؤال از رئیس‌جمهور وارد نبودند. شروع کار با من بود و من به آنها گفتم که می‌شود از رئیس‌جمهور درباره فلان موضوعات سؤال کرد. حتی متن آن را هم نوشتم.

من می‌خواهم از این بحث تاریخی وارد یک موضوع مبتلابه امروز کشور شوم؛ اینکه نگاه حذفی در کشور نسبت به رقیب، نسبت به منتقد یا نسبت به کسانی که نظر موافق ما را ندارند شدت گرفته است. این نگاه چه آفتی به‌خصوص در سطح تصمیم‌گیری‌های کلان کشور دارد؟

متأسفانه از این کارها زیاد کرده‌ایم. یعنی می‌گوییم کسی که با ماست باید مطیع محض باشد و تمام تصمیمات ما را بپذیرد و یک جایی اگر انتقادی دارد باید او را کنار بگذاریم. این رفتارها در شورای مرکزی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) رواج داشت. یک نفر تا مسئله‌دار می‌شد او را کنار می‌گذاشتند و حتی ترور می‌کردند. فرض کنیم یک کسی در یک جایی انتقادی دارد و نظر رسمی نظام را قبول ندارد و جایی این انتقادش را ابراز می‌کند. این اشکال ندارد، بگذاریم مردم حرفشان را بزنند.

شما به‌عنوان یک نماینده‌ای که منتقد بعضی از رفتارها در قوه قضاییه، شورای نگهبان یا برخی نهاهای نظام بودید، ۴دوره در انتخابات مجلس شرکت کردید و به غیراز دوره اول یعنی مجلس هشتم در همه ادوار رد صلاحیت شدید. در انتخابات مجلس نهم هیأت‌ اجرایی شما را رد صلاحیت کرد که در شورای نگهبان تأیید صلاحیت شدید. در مجلس دهم هیأت نظارت شورای نگهبان شما را رد صلاحیت کرد و بعد از اعتراض تأیید شدید. در مجلس یازدهم در شورای نگهبان رد صلاحیت شدید و اعتراض هم قبول نشد. دوره به دوره تحمل منتقد کمتر شده است؟

تکامل پیدا کردیم (می‌خندد). تحمل جامعه کاهش پیدا نکرده است، تحمل برخی افرادی که در بعضی نهادهای مؤثر نظام حضور دارند کمتر شده است وگرنه مردم نگاه به حرف افراد می‌کنند که حرف حق می‌زند یا نه. مردم چنین نگاهی ندارند که اگر کسی انتقادی به نظام داشت باید حذف شود. ولی متأسفانه عده‌ای در آن نهادهای حساس نگاهشان این است که کسانی می‌توانند در مناصب حکومتی باشند که دربست تابع باشند. نمی‌شود کسی در همه جا نظرش موافق باشد. ممکن است کسی در یک‌جا نظر مخالف داشته باشد. اتفاقا این رفتار حذفی، درست خلاف نظر رهبری هم هست.

شخص رهبری تا به حال چندبار گفته‌اند که ممکن است کسی نظری مخالف نظر من داشته باشد، باید بتواند حرفش را بزند. منتها ما در کشور کاسه‌های داغ‌تر ازآش داریم که با روش خودشان جلو می‌روند. این به جامعه آسیب می‌زند. حکومت باید نماینده کل جامعه باشد، مجلس باید نماینده کل جامعه باشد، یعنی همه اقشار جامعه در آنجا باید نماینده داشته باشند، حرف همه اقشار جامعه باید در مجلس گفته شود، نه اینکه مجلس نماینده ۲۰درصد از جامعه باشد. این خطرناک است. کم‌کم مردم را از حکومت جدا می‌کند. من حتی در مجلس دهم در یک نطقی گفتم حتی افراد سهل‌انگار نسبت به احکام دینی هم باید در مجلس نماینده داشته باشند و بتوانند حرفشان را بزنند.

الان به‌نظرتان مجلس یازدهم نماینده طیف‌های مختلف است؟

خیر؛ نماینده همه اقشار نیست‌ ولی قانونی است.

به دولت آقای روحانی در بحث تحمل منتقد چه نمره‌ای می‌دهید؟

آقای روحانی گاهی زود ناراحت می‌شوند و زود عکس‌العمل نشان می‌دهند. گاهی به یک حرفی در قالب کنایه جواب می‎دهند. احساس می‌شود که باید سعه صدر بیشتری داشته باشند. وقتی گوشه کنایه به کسی زده می‌شود آن طرف هم پاسخ می‌دهد. به‌نظرم تحمل ایشان باید بیشتر باشد.

از تصمیم آقای لاریجانی برای ریاست‌جمهوری خبر دارید؟

راجع به این مسائل با ایشان صحبت نمی‌کنم؛ ممکن است در معذوریت  قرار بگیرند و نخواهند جواب بدهند. بنابراین سؤال نمی‌کنم. واقعا نمی‌دانم ایشان می‌آید یا خیر.

راجع به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان صحبت کردید. فکر می‌کنید این هیأت، بر رفتار نمایندگان نظارت می‌کند یا بر رفتار نمایندگان سرپوش می‌گذارد؟ در مجلس دهم یکی دو مورد اتفاق افتاد که موضع هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان دفاع از نماینده خاطی بود.

یک وقت هست که رفتار هیأت را می‌فرمایید، یک وقت رفتار مجلس مدنظر است. آن مسئله‌ای که شما می‌فرمایید، درباره ۲ نماینده‌ای بود که در ارتباط با صنعت خودرو مسائلی داشتند و هنوز تخلفاتشان ثابت نشده بود که در رسانه‌ها به آن پرداخته شد. اعلام عمومی ارتباط این ۲نماینده با تخلفات در صنعت خودرو در آستانه انتخابات مجلس یازدهم بود و به‌نظر می‌رسید که هدف کوبیدن مجلس دهم است.

بنابراین نماینده‌ها در ابتدای آن جلسه علنی از این ۲ نماینده دفاع کردند، دفاعشان هم با این مضمون بود که چرا باید این ماجرا به این شکل اعلام شود. ولی اینکه هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان چگونه با این ماجرا برخورد کرد اتفاقا هیأت اعلام کرد رفتار این نمایندگان خارج از حیطه وظایف نمایندگی بوده و قوه قضاییه می‌تواند پیگیری کند. درباره هیأت هم می‌دانید که قانون می‌گوید اگر شکایتی درباره نماینده‌ای آمده باشد، این هیأت می‌تواند بررسی کند و نظر بدهد که آیا کار نماینده در حیطه وظایف نمایندگی بوده یا خیر. تا شکایتی به هیأت نرسد این هیأت وارد موضوع نمی‌شود. اینطور نیست که در یک رسانه بگویند فلان نماینده فلان خطا را کرده است و هیأت به استناد حرف رسانه وارد موضوع شود.

فکر می‌کنید FATF در مجمع تأیید شود؟

صلاح کشور این است که تصویب شود. مخصوصا با توجه به تحولی که در آمریکا ایجاد شده و رئیس‌جمهور جدید آمریکا گفته است می‌خواهد به برجام برگردد اگر اینها به برجام برگردند و ما همچنان در لیست سیاه FATF باشیم، برداشتن تحریم‌ها اثر لازم را نخواهد داشت، لذا به‌نظر من الان زمان خوبی است که آن دو لایحه تعیین تکلیف و این مشکل حل شود.

متن کامل گفتگوی روزنامه همشهری را با علی مطهری اینجا بخوانید.

کد خبر 578925 برچسب‌ها انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم علی مطهری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم علی مطهری بر رفتار نمایندگان سؤال از رئیس جمهور انتخابات مجلس شورای نگهبان مجلس یازدهم مجلس دهم هیأت نظارت علی مطهری رد صلاحیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۶۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تذکر نماینده مردم شوش در مجلس به وزرای اقتصاد و ورزش

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بی‌تدبیری‌های اخیر در برگزاری بازی استقلال ملاثانی و فجر سپاسی گفت: عدم توجه به استعدادهای خوزستانی سبب سقوط جایگاه فوتبال ایران می شود. - اخبار استانها -

محمد کعب عمیر در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در اهواز، با بیان اینکه خوزستان مهد فوتبال ایران است، گفت: خوزستان دارای استعدادهای درخشان و ظرفیت های بالقوه و بالفعل در ورزش فوتبال بوده که همواره موجب عزت و اعتلای نام ایران اسلامی در عرصه های ملی و بین المللی شده است.

وی افزود: سقوط جایگاه فوتبال ایران در رنگینک های فیفا زمانی رقم خورد که استعدادهای خوزستانی به حاشیه رانده شد.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لغو بازی استقلاب ملاثانی با فجر سپاسی گفت: متاسفانه روز دوم اردیبهشت 1403 را باید روز شوم و سیاه فوتبال خوزستان نامید. در این روز که تنها تیم مردمی و متعلق به منطقه محروم یعنی استقلال‌ آبی پوش ملاثانی برای رویارویی با تیم فجرسپاسی در اهواز و در چارچوب رقابت های لیگ دسته اول فوتبال کشور آماده شده بود و در آستانه بازی سرنوشت ساز برابر سپاهان برای برد و کسب سه امتیاز خود را مهیا کرده ناگهان شاهد بسته شدن ورزشگاه دولتی الغدیر به روی این تیم مردمی، میهمان، داوران و ناظران و صدها تماشاگر متعصب خوزستانی بودیم که در تاریخ فوتبال کشور بی سابقه است.

کعب عمیر ادامه داد: این اقدام علاوه بر لغو بازی موجب نارضایتی مردم شریف و متعصب خوزستان و هوادران تیم ریشه دار استقلال آبی پوش ملاثانی شد.

وی تصریح کرد: این اتفاق در حالی رخ داد که به دلیل عدم تکمیل روشنایی ورزشگاه تختی اهواز، از دو هفته قبل نیز باشگاه آبی پوشان و سازمان لیگ در مکاتبه و مذاکره با باشگاه استقلال خوزستان، گروه ملی، هیات فوتبال استان و اداره کل ورزش و جوانان بر معرفی ورزشگاه الغدیر به عنوان محل برگزاری 4 بازی خانگی استقلال ملاثانی تاکید و اصرار کرده بودند.

نماینده مردم شوش در مجلس افزود: اما ناگهان در حالی که 2 ساعت تا آغاز بازی باقی مانده بود، درب ورزشگاه الغدیر به روی میزبان، میهمان و تماشگران بسته می شود و حتی پیگیری و دخالت شخص استاندار خوزستان و معاونین سیاسی و عمرانی وی نیز نتوانست حریف ممانعت مدیریت گروه ملی و باشگاه استقلال خوزستان شود.

کعب عمیر گفت: بازتاب خبر بسته شدن الغدیر با توجه به همشهری بودن مدیریت شرکت فوق الاشاره و همچنین باشگاه استقلال خوزستان با تیم میهمان، شائبه های ناخوشایندی را در فضای استان دامن زده و در جریان این موضوع علاوه بر متضرر شدن استقلال ملاثانی، عملا سه امتیاز طلایی به فجر سپاسی بخشیده شد تا فاصله خود را با دیگر رقیب خوزستانی یعنی نفت مسجدسلیمان بیشتر و از صعود آن به لیگ برتر ممانعت شود. 

وی تصریح کرد: ورزشگاه الغدیر در مالکیت اداره کل ورزش و جوانان استان خوزستان بوده و استادیوم اختصاصی باشگاه استقلال خوزستان نیست و همچنین قرارداد اجاره آن برای بازی‌های لیگ برتر نیز در حال پایان است. 

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به وزیر محترم اقتصاد و دارایی در خصوص عملکرد نامطلوب و شائبه برانگیز مدیریت شرکت گروه ملی در خصوص بی توجهی به امنیت، آرامش و مصالح استان و ضربه به تنها تیم مردمی خوزستان در لیگ های برتر و آزادگان تذکر داده و خواهان برخورد با مدیران مقصر و ناکارآمد هستیم.

کعب عمیر ادامه داد: همچنین به وزیر ورزش و جوانان در خصوص تعلل و بی توجهی به موضوع بهسازی و اصلاح سیستم روشنایی و نوسازی تاسیسات ورزشگاه تختی علی رغم گذشت 8 ماه از تخصیص استادیوم تختی به بازی های استقلال ملاثانی و نیز مکاتبات سازمان لیگ، تذکر جدی داده و خواهان تعیین تکلیف ورزشگاه الغدیر و برخورد با عوامل مسبب مشکلات اخیر برای ورزش استان در هر جایگاه و موقعیت از جمله ورزش و جوانان و هیأت فوتبال خوزستان هستیم.

انتهای پیام/735

دیگر خبرها

  • متکی هیچ تماسی با ابوترابی برای ریاست مجلس نداشته است
  • شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟ /جزئیات لیست انتخاباتی برای دور دوم انتخابات از زبان متکی
  • تایید اعتبارنامه ۶ منتخب مردم گلستان در مجلس توسط هیأت اجرایی
  • نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است
  • ببینید | توهین دولت سیزدهم به مردم به روایت نماینده اصولگرای مجلس
  • گلایه از اجرا نشدن قانون در سازمان سنجش
  • توسلی: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت را پیگیری می‌کند + فیلم
  • توسلی : رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت در زمینه خودرو را پیگیری می‌کند + فیلم
  • یک نماینده مجلس: اپراتورها از جیب مردم سرقت می‌کنند!
  • تذکر نماینده مردم شوش در مجلس به وزرای اقتصاد و ورزش