Web Analytics Made Easy - Statcounter

منابع نظامی در «مأرب» با اعلام خبر پیوستن شمار زیادی از نیروهای منصورهادی به صنعا و پیشروی قابل توجه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مارب، تاکید کردند این شهر در آستانه آزادسازی کامل قرار دارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الاخبار، بیش از 300 نفر از نیروهای «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری یمن که به تازگی به صف مزدوران سعودی پیوسته بودند، جدایی از دولت مستعفی یمن و پیوستن خود به نیروهای صنعا را اعلام کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از مرحله محاصره شهر «مأرب» به مرحله درگیری با مزدوران دشمن که اکنون در مرزهای این شهر در جریان است منتقل شدند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

منابع نظامی گزارش دادند که جبهه جنوبی مأرب در آستانه آزادسازی به دست نیروهای صنعا قرار دارد و همچنین هیچ یک از برنامه‌های نظامی مورد نظر ائتلاف عربستان موفق به جلوگیری از پیشروی نیروهای صنعا به سمت شهر مارب نشد. این در حالی است که با وجود پشتیبانی شدید هوایی ائتلاف متجاوز از نیروهای منصور هادی، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پیشروی‌های قابل توجهی در حوزه مارب انجام داده و موفق شدند جبهه نبرد را از حومه شرقی به مناطق غربی منتقل کنند.

به موازات آن نیروهای جنبش انصارالله یمن همچنین از سه محور در جبهه های جنوبی مارب پیشروی کرده و بیش از 140 کیلومتر را در این مناطق به کنترل خود در آورده اند. این پیشروی ها به دنبال حملاتی بود که مزدوران سعودی با پشتیبانی نیروی هوایی ائتلاف دشمن به جبهه های جنوب و شمال مارب ترتیب داده بودند.

از سوی دیگر فعالان حقوق بشر اردوگاه سویداء گزارش دادند که نیروهای مزدور سعودی از آوارگان در این اردوگاه به عنوان سپر انسانی استفاده کرده و آنها را در معرض خطر مرگ قرار دادند. فعالان از مقامات محلی و سازمان‌های بین‌المللی خواستند تا این اردوگاه را تخلیه کنند.

اما خواسته فعالان حقوق بشر توسط مقامات وابسته به منصور هادی نادیده گرفته شده و این مقامات میلیاردها ریال از ارز یمنی‌ها را از شعبه بانک مرکزی در مارب به استان «شبوه» منتقل کردند که با اعتراض شدید قبایل مواجه شد.

یمن|همسویی احزاب و گروه‌ها با انصارالله علیه اقدامات خصمانه آمریکاانتقاد ائتلاف دیدار مشترک از موضع خجالت آور سازمان ملل در قبال محاصره یمن

هفته گذشته نیز نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن تلاش کردند تا نبرد را از حومه مارب به استان شبوه منتقل کنند؛ اما این امر منجر به خسارات سنگین انسانی در صفوف نیروهای هادی و نابودی ده‌ها مواضع نظامی آنها در مناطق جبل مراد وحریب والجوبة والعبدیة شد.

به گفته «علی محمد طعیمان» استاندار مارب، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در خلال روزهای گذشته 72 کیلومتر از منطقه حریب را به کنترل خود در آورده اند و به این ترتیب نیروهای انصارالله تنها دو منطقه دیگر برای تسلط کامل به استان مارب دارند که این مناطق در اطراف شهر واقع شده است.

منابع قبیله‌ای در این استان نیز در گفتگو با روزنامه الاخبار تاکید کردند که ارتش و کمیته های مردمی یمن موفق به کنترل مناطق وسیعی در منطقه حریب از توابع استان شبوه شده‌اند و در چندین جهت در حال پیشروی هستند.

از سوی دیگر پس از اینکه نیروهای منصور هادی عملیات تبادل اسرا با صنعا را متوقف و در ده توافقی که قبلاً به این منظور صورت گرفته بود اخلال ایجاد کردند، ائتلاف متجاوز سعودی وعده های مالی فراوانی به مقامات وفادار به منصور هادی در استان مارب داده و از قبایل طرفدار دولت مستعفی یمن حمایت کرد؛ اما هیچ یک از این موارد نتوانست انسجام را به جبهه مزدوران سعودی در مارب بازگرداند بلکه منجر به درگیری‌های قبیله‌ای نیز شد. این در حالی است که شمار زیادی از نیروهای منصور هادی که به تازگی به ضف مزدوران عربستان پیوسته بودند از این صفوف خارج شده و پیوستن خود به نیروهای انصارالله را اعلام کردند.

همچنین منابع حاضر در شهر مأرب از اختلاف میان قبائل همسو با ائتلاف سعودی با شبه‌نظامیان دولت منصور هادی خبر می‌دهند. به گفته این منابع این اختلافات موجب شده است تا ده‌ها تن از نیرو‌های قبائل منطقه درگیری را ترک کنند.

استان مأرب که سرشار از منابع نفتی و گازی است، مهم‌ترین مرکز حضور حزب اخوانی «الاصلاح» که بخش اصلی پیاده‌نظامی دولت منصور هادی را تشکیل می‌دهد نیز محسوب می‌شود. با تسلط نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی بر این شهر، دولت مستعفی صرفا مناطقی در استان تعز و بخشی از استان المهره و حضرموت را در کنترل خواهد داشت و باقی استان‌ها نیز در کنترل نسبی شبه‌نظامیان شورای انتقالی جنوب (همسو با امارات) قرار دارد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار عربستان سعودی اخبار یمن اخبار عربستان سعودی اخبار یمن ارتش و کمیته های مردمی یمن نیروهای منصور مزدوران سعودی دولت مستعفی منصور هادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۷۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ عملیات ارتش یمن علیه «مثلث تجاوز» طی ۳ روز

سخنگوی نیروهای مسلح یمن امروز (سه‌شنبه) از انجام چند عملیات جدید علیه اهداف آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش مشرق، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: در حمایت از ملت مظلوم فلسطین در غزه و در پاسخ به تجاوزات به یمن، نیروهای مسلح ما ۶ عملیات طی ۳ روز گذشته در دریای سرخ و خلیج عدن انجام دادند.

یحیی سریع درباره جزییات این عملیات‌ها گفت: ۲ ناو آمریکایی «MAERSK SARATOGA» و «APL DETROIT» در خلیج عدن و دریای سرخ هدف قرار گرفته شدند.

وی افزود: کشتی انگلیسی «HUANG PU» در دریای سرخ و کشتی «PRETTY LADY» در حال حرکت به سمت بنادر فلسطین اشغالی هدف قرار گرفته شدند.

وی در ادامه افزود: نیروی هوایی یمن نیز عملیات نظامی منحصر بفردی را با هدف قرار دادن ۲ ناوشکن آمریکایی در دریای سرخ انجام داد.

یحیی سریع اضافه کرد: نیروی موشکی نیز اهداف اسرائیل را در «ام الرشراش» در جنوب سرزمین های اشغالی هدف قرار داد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن از هدف قرار گرفتن اهداف مورد نظر در این عملیات‌ها با دقت بالا خبر داد.

‌وی همچنین افزود: نیروهای مسلح کشورمان تا پایان تجاوز و رفع محاصره غزه، به اجرای تصمیم خود برای جلوگیری از حرکت کشتی‌های اسرائیل به سمت بنادر فلسطین اشغالی ادامه خواهند داد.

ارتش یمن در چند ماه گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی صهیونیستی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داد.

نیروهای ارتش یمن متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهند داد.

نیروهای یمنی تاکید کرده‌اند که کشتیرانی در خلیج عدن و دریای سرخ برای سایر کشتی ها آزاد است و آنها از امنیت کامل برخوردار هستند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • پیگیری های نظام پزشکی در حادثه فوت متخصص قلب
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه سپاه، انصارالله یمن  و حزب الله لبنان
  • ارتش یمن طی ۳ روز، ۶ عملیات علیه «مثلث تجاوز» انجام داده است
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه سپاه، انصارالله یمن و حزب الله لبنان
  • ۶ عملیات ارتش یمن علیه «مثلث تجاوز» طی ۳ روز
  • حملات موشکی و پهپادی یمنی‌ها علیه کشتی‌ها وناوهای آمریکا و انگلیس
  • تصویب قطعنامه آتش بس در غزه گامی مثبت، اما ناکافی
  • قطعنامه شورای امنیت در مورد آتش‌ بس غزه گامی مثبت اما ناکافی است
  • اقدام شورای امنیت درباره آتش بس در غزه کافی نیست
  • قطعنامه شورای امنیت در مورد آتش‌بس غزه گامی مثبت اما ناکافی است