Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، آمریکا در سال ۲۰۰۳ میلادی در جنگی موسوم به جنگ خلیج فارس سوم که بعدها آن را جنگ آزادی عراق نامید، رژیم صدام را سرنگون کرد و این کشور را به اشغال خود در آورد که پیامد آن جنگ های فرقه ای و رشد تروریسم در این کشور بود.

در جریان این تجاوزگری آمریکا، هزاران عراقی کشته، زخمی یا معلول شدند و شماری از زیرساخت های عراق منهدم و بر شدت فقر و محرومیت مردم این کشور افزوده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمارهای متفاوتی درباره تعداد عراقی ها کشته شده در این جنگ و پیامدهای ناشی از آن تاکنون منتشر شده است و بر اساس برخی ارزیابی های انجام شده، تنها از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ میلادی  بین ۵۰۰ تا بیش از یک میلیون عراقی در نتیجه این تجاوزگری و آثار و پیامدهای آن کشته شدند.

مطالعات مجله پزشکی «لانست» نیز به نوبه خود نشان داده که در طول دوره ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ میلادی بیش از ۶۵۰ هزار عراقی جان خود را از دست دادند و مطالعات مرکز «او آر بی» انگلیس شمار قربانیان عراق را در طول سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ میلادی بیش از یک میلیون نفر اعلام کرد که شمار زیادی از آنها کودک بودند.

شرکت نظرسنجی انگلیسی "Opinion Research Business"  هم سال در ۲۰۰۷ میلادی گفت که در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که از سال ۲۰۰۳ میلادی تا سال ۲۰۰۷ میلادی یک میلیون و ۳۳ هزار عراقی در نتیجه جنگ کشته شدند.

این آمارهای متفاوت اما در عین حال هولناک، بیانگر حجم خسارت های مادی و معنوی است که جنگ آمریکا بر پیکره جامعه عراق وارد کرده است.

آمریکا در سال ۲۰۱۱ میلادی پایان جنگ خود علیه عراق را اعلام کرد اما متعاقب آن، تداوم اشغالگری آمریکا پیامدهای ناگواری برای عراقی ها به همراه داشت و درسایه ظهور گروه تروریستی داعشِ مورد حمایت برخی کشورهای غربی وعربی، بر درد و رنج ملت عراق افزود و قربانیان زیادی از این کشور گرفت و آسیب های اجتماعی گسترده ای را برجای گذاشت که همچنان ادامه دارد.

در کنار این جنایت های آشکار آمریکا و دست پروردگان تروریست این کشور و همدستان منطقه ای اش، بخش دیگری از پیامدهای حمله و اشغالگری آمریکا در عراق، معلولیت ها و تولد کودکان ناقص الخلقه و شیوع بیماریهای سرطانی دراثر استفاده از سلاح های ممنوعه از جمله اورانیوم ضعیف شده و فسفر سفید توسط ارتش آمریکا در طول جنگ بود.

در سایه این وضعیت، تعدادی از نمایندگان پارلمان عراق با اشاره به خسارت های صدها میلیارد دلاری آمریکا به عراق و اثرات و پیامدهای ناگوار اشغالگری کاخ سفید، خواهان اخراج نظامیان آمریکایی و پیگیری پرداخت غرامت شده اند.

«کاطع الرکابی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق تاکید می کند: حجم خسارتهایی که اشغالگران آمریکایی در عراق برجای گذاشته اند، از صدها میلیارد دلار فراتر می رود.

وی می گوید: اگر آمارهای دقیقی از میزان خسارت های ناشی از اشغالگری آمریکا در عراق بعد از سال ۲۰۰۳میلادی وجود می داشت، جهان از آن شوکه می شد. به یقین می دانیم که میزان این خسارتها صدها میلیارد دلار است.

الرکابی تصریح کرد: حماقت های سربازان اشغالگر در جای جای عراق با تیراندازی به خودروها و فروشگاهها و ساختمانهای غیرنظامی صورت گرفت که شماری قربانی و شماری زخمی شدند و برخی از آنها همچنان با آثار و پیامدهای آن دست و پنجه نرم می کنند.

وی خاطرنشان کرد: اشغالگران آمریکایی در اکثر مناطق کشور پیامدهای اندوهباری بر جای گذاشتند و جنایت نیروهای شرکت خصوصی امنیتی آمریکایی «بلک واتر» در قتل شماری از غیرنظامیان عراقی در سال ۲۰۰۷  در میدان النسور بغداد و اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در عفو این قاتلان، تعرض آشکار به حقوق بشر از سوی کشوری به شمار می رود که مدعی دموکراسی و احترام به خون انسان ها است.

الرکابی همچنین دولت های روی کار آمده در عراق را متهم به پیگیری نکردن خسارت های ناشی از جنگ و اشغالگری آمریکا کرد و گفت: متاسفانه، توجهی از جانب دولت های عراق به خون های زیادی که از سوی نیروهای اشغالگر آمریکایی ریخته شد، وجود ندارد.

وی تاکید کرد: اگر این دولت ها عملا توجه زیادی داشتند، چند کمیته تشکیل می دادند و از مسیر شکایت در سازمان ملل حمایت می کردند و خواهان دریافت غرامت از آمریکا می شدند.

در سایه همین اشغالگری و پیامدهای ناگوار آن برای عراق و دخالت های واشنگتن در امور داخلی این کشور است که نمایندگان پارلمان عراق بویژه در طول یکسال اخیر و از زمان صدور مصوبه پارلمان، خواهان اخراج نیروهای بیگانه و در صدر آن نیروهای آمریکایی از کشورشان هستند.

پارلمان عراق یکسال پیش و در پی جنایت آمریکا در ترور شهیدان سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین نیروی قدس و «حاج ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق در مصوبه ای، بر لزوم خروج همه نیروهای بیگانه از عراق تاکید کرد.

«بدر صائغ» نماینده ائتلاف سائرون تاکید می کند: اخراج نیروهای آمریکایی از عراق امری ضروری است؛ خصوصا که زمان برای پایان دادن به حضور آنها در خاک کشورمان در راستای اجرای مصوبه پارلمان مناسب است.

«مختار محمود» نماینده ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق نیز به ادامه دخالت های آمریکا در امور داخلی این کشور و نقض حاکمیت آن اشاره می کند و خواهان مقابله با این امر می شود و می گوید که اگر موضع بازدارنده ای بویژه از جانب دولت عراق در قبال آمریکا اتخاذ نشود، واشنگتن به دخالتهایش ادامه خواهد داد.

«بدر الزیادی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز می گوید که همه دستگاههای امنیتی و  الحشد الشعبی در جنگ علیه داعش نقش دارند و آمریکا پیش بینی می کرد که به بهانه جنگ خود علیه این گروه تروریستی، مدت طولانی تری در عراق باقی بماند اما نیروهای عراقی این نقشه داعشی – آمریکایی را خنثی کردند.

وی می افزاید: عراق نیازی حتی به ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی باقی مانده در خاک خود ندارد.

«محمد البلداوی» دیگر نماینده پارلمان عراق از ائتلاف «الفتح» نیز تصریح می کند: نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای بیگانه حتی اگر بنا به درخواست دولت عراق آمده باشند، مصوبه پارلمان به مشروعیت حضور آنها پایان داده است.

البلداوی هشدار می دهد که آمریکا قصد دارد تا عراق را صحنه درگیری و تسویه حساب کند و همچنین با باقی نگه‌داشتن نیروهای رزمی خود در منطقه، جنگ راه بیاندازد.

«فاضل الفتلاوی» نماینده فراکسیون صادقون در پارلمان عراق نیز به نوبه خود بر لزوم اجرای مصوبه پارلمان در اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور تاکید می کند.

وی می گوید: اخراج نیروهای آمریکایی یک خواسته اصلی و مردمی است و تصمیمی در این باره وجود دارد که باید اجرا شود.

در همین حال، «اسوان الکلندانی» رئیس فراکسیون بابلیون در پارلمان عراق نیز دیگر نماینده ای است که خواهان اجرای هرچه سریعتر مصوبه پارلمان در اخراج نیروهای بیگانه از عراق است و از تعلل در این زمینه انتقاد می کند و می گوید که یکسال از مصوبه گذشته است و باید اجرا شود.

در همین پیوند،«رعد الماس» از مسئولان ارشد ائتلاف «دولت قانون» نیز به نوبه خود تاکید می کند: عراق نیازی به نیروهای آمریکایی ندارد؛ بویژه که گروهک های تروریستی در برابر دیدگان آنها وارد خاک عراق می شوند و آمریکاییها هیچ گونه موضعی در حفاظت از عراق نمی گیرند.

نیروهای اشغالگر آمریکایی از سال ۲۰۰۳ میلادی در عراق مستقر هستند که بزرگترین پایگاه آنها «عین الاسد» در استان «الانبار» در غرب این کشور است.

آمریکایی‌ها همچنین شماری از نیروهای نظامی و سامانه‌های پدافندی را در سفارت خود در منطقه تحت تدابیر شدید امنیتی سبز در قلب بغداد مستقر کرده‌اند.

دولت آمریکا پیشتر اعلام کرد که تعداد نیروهای خود در عراق را به میزان ۵۰۰ نفر کاهش می‌دهد و درپی آن، ستاد عملیات مشترک عراق اعلام کرد که خروج نخستین گروه نظامیان آمریکایی از این کشور در چارچوب توافق اخیر بین بغداد و واشنگتن آغاز شده است.

ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد «داعش» اخیرا شمار کل نیروهای آمریکایی در خاک عراق را سه هزار نفر اعلام کرد، با این حال، برخی منابع سیاسی و امنیتی این کشور شمار واقعی این نیروها در کشورشان را بیش از رقم اعلام شده دانسته و خواهان شفاف شدن موضوع هستند.

مسئولان و مردم عراق در مناسبت‌های مختلف بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از کشورشان در راستای اجرای مصوبه پارلمان در این زمینه تاکید کرده‌اند.

برچسب‌ها پارلمان نظامیان آمریکایی بغداد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پارلمان نظامیان آمریکایی بغداد پارلمان نظامیان آمریکایی بغداد اخبار کنکور نیروهای آمریکایی پارلمان عراق نیز اشغالگری آمریکا نیروهای بیگانه اخراج نیروهای مصوبه پارلمان سال ۲۰۰۳

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۸۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب چند لایحه علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا

مجلس نمایندگان آمریکا در پی پاسخ مشروع ایران به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی و در حمایت از این رژیم، چند لایحه را علیه ایران به تصویب رساند.   به گزارش ایسنا، مجلس نمایندگان آمریکا بدون در نظر گرفتن حق مشروع ایران برای پاسخ دادن به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی، در پی عملیات "وعده صادق" ایران علیه اراضی اشغالی، چند لایحه ضدایرانی را تصویب کرد، اما هنوز مشخص نیست که سنا اقدامی در ارتباط با آن انجام دهد.   نشریه آمریکایی پولیتیکو در این باره گزارش داد که این لوایح شامل قطعنامه‌ای است که شعار " از نهر تا بحر فلسطین آزاد می‌گردد" را "آشکارا یهودی‌ستیزانه" اعلام کرده و خواستار محکومیت آن است.   قانون "پاسخگو کردن مقامات ارشد ایران" نیز از جمله لوایح تصویب‌شده است که خواستار ارائه گزارشی درباره دارایی‌های مقامات ارشد ایرانی است.   لایحه دیگر "قانون پاسخگویی درباره تحریم‌های ایران" است که هدف جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها علیه ایران را دنبال می‌کند.   "قانون تقویت ابزارها برای مقابله با استفاده از سپر انسانی" که امکان اعمال تحریم علیه نهادهایی را فراهم می‌سازد که از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.   "قانون منع قاچاق کاپتاگون" نیز از دیگر موارد تصویب‌شده توسط مجلس نمایندگان آمریکا است که به موجب آن، علیه نهادهای تولیدکننده یا تسهیل‌کننده توضیع محرکی ترکیبی به نام کاپتاگون تحریم اعمال می‌شود.   افزون بر این، صادرات فناوری‌های ساخت آمریکا به ایران، به طور دائمی با تصویب "قانون عرضه نکردن تکنولوژی برای اقدامات تروریستی" ممنوع می‌شود.   "قانون پاداش ندادن به گروگان‌گیرها" نیز آمریکا را از پذیرفتن مقامات تحریم‌شده در نشست‌های سازمان ملل متحد منع می‌سازد.   "قانون تحکیم تحریم‌های ایران" نیز تصویب شد که برخی تحریم‌ها علیه ایران را دائمی می‌کند.   قطعنامه‌ای نیز تصویب شده است که از اتحادیه اروپا می‌خواهد "سریعا" سپاه پاسداران ایران را سازمانی تروریستی اعلام کند.   هنوز نشانه‌ای مبنی بر قصد سنا برای اقدامی در راستای عملی کردن هر یک از این تدابیر وجود ندارد.   اقدام ضد ایرانی مجلس نمایندگان آمریکا در پی این انجام شده است که ایران، شامگاه شنبه، عملیات «وعده صادق» را علیه رژیم صهیونیستی و در پاسخ به اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی علیه ساختمان کنسولگری ایران در دمشق اجرا کرد. ایران این حمله را حق مشروع خود برای پاسخ به اقدامات متجاوزانه علیه منافع خود و در چارچوب منشور ۵۱ سازمان ملل دانسته است.   سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، قبل از ساعت ۳ بامداد یکشنبه، سیل پهپادهای شاهد ۱۳۶ و موشک‌های بالستیک ایران را به آسمان سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد که گنبد آهنین را درگیر کردند. بسیاری از موشک‌ها از این سپر دفاعی عبور کرده و به اهداف مورد نظر برخورد کردند. هدف موشک‌های سپاه، پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی در نقب در جنوب سرزمین‌های اشغالی بود. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • امیلیانو مارتینز چرا با وجود دریافت ۲ کارت زرد مقابل لیل از بازی اخراج نشد؟
  • حمایت دموکرات‌ها برای تصویب کمک‌های آمریکا به اوکراین و اسرائیل
  • ارتش غافلگیر شده بود؟ /سند سِری ارتش درباره آغاز جنگ تحمیلی
  • نمایندگان کنگره آمریکا: اسرائیل با سلاح‌های آمریکایی قوانین را نقض می‌کند
  • کهنه سربازان دفاع مقدس: ۱۶۰۰ میلیارد دلار غرامت جنگ را از عراق طلب داریم
  • تلاش نمایندگان مجلس آمریکا برای لغو معافیت 10 میلیارد دلاری ایران
  • کهنه سربازان دفاع مقدس: 1600 میلیارد دلار غرامت جنگ را از عراق طلب داریم
  • آمریکایی‌ها روزی از گزینه نظامیِ روی میز حرف می‌زدند، اما ...
  • تصویب چند لایحه علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا
  • مقابله پلیس با اعتراضات مخالفان دولتی در گرجستان