Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اولین نشست مطالبه گری عکاسان منتخب بسیجی اردبیل با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل و مسؤولان بسیج هنرمندان در سالن اجتماعات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.

عبدالله بحرالعلومی در این نشست به تبیین اهمیت عکاسی و جایگاه هنرمندان عکاس پرداخت و اظهار کرد: ثبت و ضبط رویدادها از ابتدای خلقت بشر به صورت تصویرگری و نقاشی وجود داشته و با پیشرفت جوامع بشری و علم و تکنولوژی به کمال رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به اختراع دوربین عکاسی اشاره کرد و افزود: زمانی که عکس و عکاسی پا به عرصه گذاشت، نقطه عطفی در تاریخ و فرهنگ جهان به وجود آمد به طوری که این هنر و صنعت جایگاه بی‌بدیل خود در وقایع نگاری و ارائه‌ جزئیات رویدادها را در مراحل بعدی ظهور نمودهای نوین تمدن بشری نه تنها حفظ، بلکه ارتقاء بخشید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل به مشکلات پیش روی عکاسان اشاره کرد و ادامه داد: عکاس در واقع هنرمندی است که با درک اهمیت ثبت لحظات تاریخی و به یادماندنی، شبانه روز در جنبش و تکاپو است و در این راه ناملایمات اجتماعی، سختی‌ها و مخاطرات و حتی شرایط جوی و اقلیمی نامساعد در کار وی خللی وارد نمی‌کند.

وی تصریح کرد: برخی اوقات موانعی بر سر راه هنرمندان عکاس ایجاد می‌شود ولی این هنرمندان، تمام ناملایمات به جان می‌خرند و با پشتکار به کار خود ادامه می‌دهند که خود این امر  از درک بالای اهمیت کار هنری در نزد آنان حکایت دارد.

بحرالعلومی به تبیین اهمیت مطالبه‌گری بین هنرمندان پرداخت و تشریح کرد: مطالبه‌گری هنرمند از ضروریات پیشرفت در فعالیت‌های هنری و اجتماعی‌شان است، طبعا مطالبه‌گری در نیل به اهداف و تاثیرگذاری نقش بسزایی دارد و از این منظر، مطالبه‌گری هنرمندان در همه رشته‌ها و زمینه‌ها از ضروریات است.

وی به شیوه‌های مطالبه‌گری در جامعه اشاره و اضافه کرد: هنرمندان با مطالعه شیوه‌های مطالبه‌گری می‌توانند دغدغه‌ها و مشکلات خود را در قالب طرح و پیشنهاد به مراجع ذی‌ربط ارائه کنند و در پیگیری‌های بعدی نیز مجدانه بکوشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل بیان داشت: مسؤولیت‌پذیری از بارزترین ویژگی‌های هنرمندان ایران است.

انجمن عکاسان استان اردبیل راه‌اندازی شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با بیان ضرورت بیان هنرمندانه‌ مشکلات هنرمندان تأکید کرد: در شان هنرمندان ما نیست که بنشینند و دست روی دست بگذارند و انتظار داشته باشند مسؤولی از راه برسد و مشکلات آنها را حل کند‌، خود هنرمندان می‌بایست برای انسجام در فعالیت‌های خود در تشکیل گروه‌ها و انجمن‌های صنفی برای ساماندهی فعالیت‌ها و در ادامه، پیگیری حل مشکلات پیش قدم و فعال باشند.

وی ضمن استقبال از پیشنهاد و اهتمام هنرمندان عکاس برای راه‌اندازی انجمن عکاسان استان اردبیل، چنین گامی را در جهت انسجام و ساماندهی فعالیت‌ها، انتقال تجربیات و مهارت‌افزایی، و نیز پیگیری حل مشکلات صنفی موثر دانست.

فعالیت ۲۰۰ عکاس هنرمند در استان اردبیل

داور علایی، نماینده عکاسان در بسیج هنرمندان استان اردبیل نیز در این نشست به معرفی رشته عکاسی و هنرمندان عکاس استان اردبیل از گذشته های دور تا دوران معاصر پرداخت و اظهار کرد: هم اکنون بالغ بر ۲۰۰ عکاس اردبیلی در رشته‌های متنوع هنر عکاسی از جمله پرتره، طبیعت، مستند و خبری فعال هستند.

وی افزود: امروز با وجود گوشی‌های هوشمند تلفن همراه، عموم مردم به نوعی عکاس هستند و در کنار ثبت خاطرات شخصی، با انعکاس رویدادهای پیرامون خود در شبکه‌های اجتماعی به عنوان شهروند خبرنگار نقش بسزایی در ثبت و ضبط وقایع تاریخی دارند.

علایی، هنرنمایی عکاسان در جبهه‌های مقاومت را یادآور شد و گفت: انتشار آثار هنری از ایثار و فداکاری مدافعان  حرم در جبهه مقاومت تا مدافعان سلامت در دوران کرونا، مدیون ذهن خلاق و دید هنری هنرمندان عکاس است.

لزوم راه‌اندازی قرارگاه هنری در اردبیل

حاتم رسولی، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بسیج هنرمندان استان اردبیل نیز در این نشست خواستار راه‌اندازی قرارگاه هنری با حضور همه ارگان‌ها و نهادهای فرهنگی و هنری استان اردبیل شد و اظهار داشت: با راه‌اندازی این قرارگاه مشکلات جامعه هنری استان اردبیل نیز به سرعت شناسایی و حل می‌شود.

وی ضمن انتقاد از نحوه مدیریت سازمان‌های هنری بیان کرد: برنامه‌ریزی و هدایت برنامه‌های هنری مستلزم مکان خاص است که اگر قرارگاه هنری در اردبیل راه‌اندازی شود، در این صورت اتاق فکر هنر نیز راه‌اندازی خواهد شد و هنرمندان در همه رشته‌های هنری می‌توانند با حضور در این مکان، ضمن بیان دغدغه‌ها، مسائل و مشکلات با تبادل افکار و اندیشه‌ها راهگشا شوند.

رسولی از هنر عکاسی به عنوان یکی از پرهزینه‌ترین هنرها نام برد و گفت: تهیه دوربین و لنز به عنوان ابزار کار هنرمندان عکاس، مستلزم صرف هزینه‌های سنگین است و مهمتر از آن روحیه و ذوق هنری است که اگر آسیب ببیند جبران‌ناپذیر است.

وی با بیان اینکه مدیریت ویترینی به هنرمندان آسیب می‌زند، تصریح کرد: برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های هنری کافی نیست چرا که هنرمندان در کنار دیده شدن، نیازمند حمایت نیز هستند و در این خصوص باید راهکار ویژه‌ای اتخاذ شود.

لزوم شناسنامه‌دار شدن هنرمندان عکاس در استان

محمد دشتی، هنرمند عکاس اردبیلی که سابقه ۹ سال عکاسی خبری در خبرگزاری مهر را در کارنامه کاری خود دارد به بیان بخشی از مشکلات عکاسان خبری در استان اردبیل پرداخت و اظهار کرد: اخذ مجوز برای ثبت وقایع مناسبتی استان یکی از مشکلات هنرمندان عکاس فعال در زمینه خبر است؛ چرا که برای حضور در یک مناسبت با مشکلات زیادی مواجه هستند.

وی خواستار صدور کارت و یا شناسنامه هنری به عنوان مجوزی معتبر برای عکاسان خبری شد و گفت: این کار می‌تواند بسیاری از مشکلات هنرمندان عکاس در حرفه خبری را برطرف کند.

مرجعیت هنر عکاسی، به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بازگردانده شود

 علی انوار، یکی دیگر از هنرمندان عکاس اردبیل که سابقه ۹سال فعالیت خبری در خبرگزاری ایسنا را دارد به بیان  کمبودها و کاستی‌های حرفه عکاسی خبری در استان اردبیل پرداخت و ادامه داد: مرجعیت هنری عکاسی که در گذشته جزو وظایف اداره کل فرهنگ و ارشاد استان بود، باید دوباره به این اداره بازگردد تا مشکلات فعلی کمتر گریبان‌گیر هنرمندان عکاسی شود.

مفهومی بودن و هویت‌بخشی از  ویژگی‌های هنرمندان عکاس اردبیل

رحمان مجرد از عکاسان به نام اردبیل که سابقه درخشانی در حوزه عکاسی استان داشته و جوایز بین‌المللی متعددی را نیز در کارنامه هنری خود دارد، به بیان دغدغه‌های هنرمند عکاس پرداخت و تصریح کرد: اردبیل از پتانسیل بالایی در رشته عکاسی برخوردار است و هنرمندان نام آشنای زیادی را در این رشته به کشور تقدیم کرده است به طوری که بعد از انقلاب اسلامی همواره آثار هنرمندان اردبیلی بر تارک جشنواره‌های بین‌المللی و کشور درخشیده است.

وی به هنرمندان عکاس اردبیلی که صاحب جوایز متععد در جشنواره‌های بین‌المللی و داخلی شده‌اند، اشاره کرد و ادامه داد: آثار این هنرمندان مفهومی است و اغلب هویت‌بخش هستند.

مجرد با بیان اینکه هنرمند متعهد، می‌تواند با هنر تصویرسازی، مفاهیم بلند انقلاب اسلامی را به جهان صادر کند، گفت: راه‌اندازی انجمن عکاسی در استان اردبیل می‌تواند گره‌گشای مشکلات جامعه عکاسان استان اردبیل باشد.

وی با بیان اینکه هنرمندان عکاس، بازوان پرتوان مسؤولان فرهنگی استان اردبیل هستند، بیان داشت: با این حال به دلیل عدم حمایت مسؤولان از هنرمندان عکاس اردبیلی، این قشر همچنان در داخل استان گمنام هستند.

این عکاس اردبیلی به بیمه هنرمندان نیز اشاره کرد و گفت: داشتن بیمه هنری حق هنرمندان عکاس است چراکه تنها تکیه‌گاه هنرمندان در کهن‌سالی، بیمه است و باید تدابیر ویژه‌ای برای حل این معضل اتخاذ شود.

-انتهای پیام/3463/666/

منبع: فارس

کلیدواژه: هنرمندان اردبیل فرهنگ عکاس مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل محمد دشتی علی انوار رحمان مجرد بیمه هنرمندان قرارگاه هنری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل استان اردبیل عکاس اردبیلی مطالبه گری راه اندازی فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۹۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر در آذربایجان غربی برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،علیرضا نوروزی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی، اظهارکرد: نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر «لیگ قهرمانی و مسابقات تیمی مراکز آموزش هنر» در دو بخش آموزشگاه‌های آزاد هنری شامل تجسمی، موسیقی، نمایش و هنرستان‌های هنر‌های زیبا در استان آذربایجان غربی برگزار و داوری خواهد شد.   وی با بیان اینکه برگزاری هر رویداد هنری به کارکرد‌های آن بستگی دارد، گفت: اتفاق مهمی همانند این المپیاد می‌تواند دو کارکرد عمده داشته باشد که کارکرد نخست آن ارتقا کیفی برنامه‌های آموزشی و دیگر اینکه توانمندی مجموعه‌های آموزشی استان‌ها دیده شود و به نمایش گذاشته شود.   نوروزی ادامه داد: در این راستا معیار و ترازی که تعیین و ابلاغ شده است در واقع مراکز و آموزشگاه‌های تحت پوشش را متناسب با آن به سمت تولید آثار فاخر در چارچوب‌های گوناگون سوق می‌دهد و براساس همین معیارها، وقتی سنجش آثار و مقایسه آنها با یکدیگر انجام بشود، امیدواریم این روند سبب شود که هنرآموزان، هنرمندان و هنرجویان رشته‌های مختلف، سطح دانشی و اجرایی شان را به سطح بهترین‌های این المپیاد نزدیک کنند.   وی گفت:، اما کارکرد دیگر این المپیاد نمایش توانمندی مجموعه‌های آموزشی در تربیت نسل هنری است، همین که المپیاد به آوردگاهی بزرگ در سطح ملی برای نشان دادن استعدادها، خلاقیت‌ها و توان علمی و فنی هنرمندان، هنرجویان، مربیان، مدرسان آموزشگاه‌ها و هنرستان‌های هنر تبدیل می‌شود در نهایت منجر به ارتقاء کیفی آموزش و دیده شدن آنها در فضایی گسترده خواهد شد.   مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی ادامه داد: همیشه اولین قدم‌ها در هر رویداد هنری و فرهنگی، در واقع در دوره برگزار شده می‌تواند تجربه‌های مختلفی را پشت سربگذارد و ضرورتا دارای نقاط قوت و ضعفی خواهد بود که باید تلاش کرد در دوره‌های آتی مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه قطعا نظرات صاحبان امر و هنرمندان موثر و راهگشا خواهد بود و باید به این مورد توجه ویژه کرد و این اداره کل در این مورد تمام توان خود را به کار خواهد برد و براساس هماهنگی‌های صورت گرفته و برنامه ریزی با مدیران شهرستان‌های تابعه شرایط لازم برای حضور شایسته و هر چه بهتر هنرمندان و گروه‌های هنری در رشته‌های اعلام شده فراهم خواهد شد.   نوروزی بیان کرد:، اما آنچه که اهمیت دارد این است که در کل برای اجرای این المپیاد هنری در استان آذربایجان غربی به گونه‌ای طراحی و برنامه‌ریزی شده که با بهره‌گیری از ظرفیت حضور فرهیختگان و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف هنری و با اتخاذ راهکار‌های مناسب درصدد هستیم تا شرایط مطلوب را برای بروز و ظهور هنرمندان اثرگذار و تولیدات ارزنده را مهیا سازیم.   وی ادامه داد: این اداره کل برای شرکت فعال‌تر در این رویداد ارزنده هنری با همت مدیران شهرستانی، هنرستان هنر‌های زیبا، هنرمندان، جوانان و مدیران مسئول آموزشگاه‌ها حضوری فعال و پویا در المپیاد خواهد داشت و برای این منظور شورای سیاست‌گذاری در معاونت هنری تشکیل و با برگزاری جلسات متعدد، هماهنگی لازم برای برگزاری توام با توفیق را مد نظر دارد و محور همه تلاش‌ها را بر حضور چشمگیر و کیفی در همه بخش‌ها و حضور فعال بوده است.   نوروزی افزود: همه هنرمندان وقتی گام در عرصه رقابت و در این میدان بزرگ و ملی می‌گذارند، در وهله نخست به سطح کیفی برنامه‌های خود باید فکر کنند و این حضور، منجر به همین هدف شود و همچنین از تجربه‌های دیگران استفاده کنند و تعامل سازنده با گروه‌ها و افراد شاخص و خلاق را در دستور کار خود قرار دهند.   وی با بیان اینکه استفاده از تجربه‌های پیشکسوتان نیز در این مورد امری ضروری است، گفت: تا جایی که اطلاع دارم این مهم از سوی شورای سیاستگذاری نخستین المپیاد ملی اموزش هنر در استان آذربایجان غربی مورد توجه قرار گرفته و از توانمندی این عزیزان بهره‌مند است.   مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی در پایان سخنان خود گفت: همه جشنواره‌ها و رویداد‌های هنری در سطح ملی، بطور کلی و به خودی خود به عنوان یک کارگاه بزرگ آموزشی است، این کارگاه‌ها تاثیر فراوانی در انتقال تجربیات و تقویت بنیه علمی شرکت کنندگان را دارد و در حقیقت هنرمندان از هر قشری با شرکت در این المپیاد به تقویت توان علمی و فنی خود در حوزه‌های گوناگون می‌پردازند و علاوه بر این از تجربیات یکدیگر بهره‌مند شوند و در نهایت شاهد رشد کیفی تولیدات هنری در استان خواهیم بود.

دیگر خبرها

  • ضرورت کارآفرینی برای زندانیان و خانواده آن ها
  • چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی خوزستان انتخاب می‌شود
  • نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر در آذربایجان غربی برگزار می شود
  • انتخاب بهترین دوربین کانن: چالشی جذاب برای عکاسان!
  • دورهمی پیشکسوتان عرصه موسیقی و تئاتر استان یزد
  • فیلمی با موضوع امام رضا در راه جشنواره فجر
  • قالی‌بافان دلسردی می‌بافند / سایه‌اندازی رکود و کاهش صادرات بر فرش اردبیل
  • تأکید امام جمعه اردبیل بر افزایش تولیدات هنری برای رفع نیازهای روز جامعه
  • همایش فصلی اوج هنر برگزار شد
  • برپایی نمایشگاه عکس فتومونتاژ در سینمای جوان نهاوند