Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-19@20:55:44 GMT

راهکارهای افزایش درآمد مالیاتی در بودجه

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۶۵۹۸۰

کارشناسان معتقدند دولت بجای افزایش مالیات ها، پایه های مالیاتی را افزایش دهد و مانع از معافیت مالیاتی و یا فرار مالیاتی شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، "سیدمحمدهادی سبحانیان" مشاور اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در گفتگو با تیتر امشب از ظرفیت‌ها و منابع مالیاتی در تامین مخارج جاری دولت سخن گفت و افزود: براساس آمار‌های مختلف مشخص می‌شود که هزینه‌های جاری کشور در ۱۰ سال گذشته رو به افزایش و درآمد‌ها با شیب ملایمی رو به کاهش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او گفت: در سال ۱۴۰۰ می‌بایست نیمی از درآمد‌ها از محل مالیات‌ها تامین می‌شد، اما در بودجه ۱۴۰۰ کمتر از ۳۰ درصد در نظر گرفته شده است.

سبحانیان افزود: تامین هزینه‌های جاری دولت از درآمد‌های مالیاتی با شاخص کسری تراز عملیاتی تعریف می‌شود که این شاخص روز به روز منفی‌تر می‌شود.
سیدمحمدهادی سبحانیان به ترسیم تصویری از وضعیت درآمد‌های حوزه نظام مالیاتی پرداخت و افزود: آمار نشان می‌هد که فاصله بین هزینه‌ها و درآمد‌های جاری کشور رو به افزایش است.

مشاور اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه، سهم درآمد‌های مالیاتی از درآمد‌های کل کشور مشخص شده، اما در عمل چنین چیزی محقق نشده است. فاجعه تورم افسار گسیخته و کوچک شدن سفره مردم ناشی از همین فاصله بین میزان درآمد‌های دولت و هزینه‌های دولت است.

او گفت: دولت برای کم کردن این فاصله و پوشش این شکاف از منابع بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی استفاده می‌کند که باعث افزایش پایه پولی، نقدینگی و تورم می‌شود.
سبحانی چاره کار این فرایند را اصلاح نظام مالیاتی و درآمد‌های مالیاتی عنوان کرد.

"محسن زنگنه" نماینده مجلس گفت: درآمد‌های مالیاتی براساس برآورد کمیسیون مجلس در بودجه ۱۴۰۰ حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده اند. این درآمد مالیاتی از منبع ارزش افزوده، کالا‌های گمرکی و وارداتی بدست می‌آید.

زنگنه گفت: رشد درآمد‌های مالیاتی در لایحه دولت حدود ۲۰ درصد است که برآورد پیش بینی شده لایحه دولت ۴۵۷ هزار میلیارد تومان محاسبه شده است.
او گفت: وقتی تورم افزایش می‌یابد، انتظار این است که مالیات‌ها نیز افزایش یابد. ساماندهی معافیت‌های مالیاتی و افزایش پایه‌های مالیاتی از دیگر مواردی است که انتظار می‌رفت در لایحه بودجه لحاظ شود.

نماینده مجلس با بیان اینکه از دولت انتظار داشتیم پایه‌های مالیاتی افزایش یابد، گفت: خیلی از درآمد‌ها از پرداخت مالیات معاف هستند. مالیات بر درآمد و ثروت در کشور‌های پیشرفته بخش عمده سهم درآمد‌های مالیاتی دولت است. در حالیکه بخش عمده درآمد‌های مالیاتی در کشور ما بر دوش بخش خصوصی و شرکت‌های تولیدی و کالا و خدمات است.

محسن زنگنه افزود: انتظار می‌رود دولت دست کم با افزایش پایه‌های مالیاتی جدیدمانند مالیات بر خانه‌های خالی و لوکس بار مالیاتی را از دوش تولید بردارد.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت مالیات را واقعی ببیند، پایه‌های مالیاتی را افزایش دهد و معافیت‌ها یا به معنی دیگر فرارمالیاتی را مدیریت کند می‌توانیم به مرز کشور‌های توسعه یافته برسیم و درآمد دولت را براساس مالیات در نظر بگیریم.

او با رد رابطه مستقیم افزایش مالیات‌ها با افزایش پایه‌های مالیاتی گفت: با افزایش پایه‌های مالیاتی معافیت‌ها را کاهش داده هایم و در واقع مانع از فرار مالیاتی شده ایم.

معاون سازمان امور مالیاتی گفت: به ازای هر یک درصد رشد تورم، مالیات نیم درصد افزایش می‌یابد. رشد قیمت ها، به معنی افزایش درآمد‌ها نیست. همه معافیت‌های مالیاتی فعلی، قانونی است.

"محمود علیزاده" با بیان اینکه رقم فرار مالیاتی در هر سال بین ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: حدود از ۴۰ درصد نهاد‌ها و محصولات در بخش ارزش افزوده از پرداخت مالیات معاف هستند. برچسب ها: مالیات ، بودجه ، مجلس شورای اسلامی

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: مالیات بودجه مجلس شورای اسلامی افزایش پایه های مالیاتی درآمد های مالیاتی درآمد ها معافیت ها مالیات ها هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۶۵۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزای صدا و سیما؛ مرکز قم، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با بیان اینکه ارائه عملکرد سال گذشته جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و همچنین بیان ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ دو دستور کار جلسه امروز بود گفت: سال گذشته در این شورا ۶۸ مصوبه به تصویب حاضران در جلسه رسید که تا پایان سال ۶۳ مصوبه اجرایی شد.

وی افزود: مهمترین مصوباتی که در سال گذشته در این شورا به تصویب رسیده توزیع اعتبارات در بخش هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و همچنین در بخش مسکن، الحاق اراضی در طرح ملی بود.

شاکرآرانی در خصوص ظرفیت‌های مصوب شده در قانون بودجه ۱۴۰۳ گفت: در این بودجه ۱۶ تبصره به تصویب مجلس رسیده که در این جلسه ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد که به واسطه آن دستگاه‌های استان وظیفه دارند از این ظرفیت‌ها برای کسب درآمد استفاده کنند تشریح شد.

استفاده از حقوق دولتی معادن، انتشار اوراق برای توسعه حمل و نقل عمومی، درآمد‌های اختصاصی بهزیستی و آموزش و پرورش و طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی از جمله۱۶ تبصره‌ای بود که در این جلسه در مورد آنها صحبت شد.

همچنین در این جلسه استاندار قم با انتقاد از افزایش ۱۴۸ درصدی مالیات در قم در مقایسه با میانگین افزایش مالیات کشور که ۷۵ درصد گفت این رقم قابل قبول نیست.

احمد امیرآبادی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه از تلاش نمایندگان مردم قم برای کاهش این رقم گفت و افزود: توانستیم عدد و رقم درامد استان را از ۱۱ همت به ۷ همت برسانیم، اما باز هم این رقم از نظر ما زیاد است که در جلسه آتی مجلس تلاش میکنیم در امد مالیاتی را باز هم کاهش دهیم.

شاکر آرانی نیز در این خصوص گفت: در بررسی لایحه بودجه درآمد‌های استان‌ها در این لایحه درج شده است که متاسفانه در این بخش درآمد استان‌ها را عدد بسیار بالایی پیش‌بینی کرده بودند که با پیگیری‌های استانداری و نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی توانستند این عدد و رقم را کاهش دهند که در برآورد اولیه حدود ۱۱ همت به عنوان درآمد‌های مالیاتی استان در نظر گرفته شده بود که در مرحله بررسی مجدد این عدد به ۷ همت رسید.

دیگر خبرها

  • جوسازی علیه ساماندهی معافیت‌ها / پایان پرداخت سود از جیب دولت
  • جوسازی علیه ساماندهی معافیتها/ پایان پرداخت سود از جیب دولت
  • افزایش رفاه اجتماعی با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه
  • برگشت ۶ هزار و ۷۰۰ ریال مالیات به مودیان تولیدکننده زنجانی
  • بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه ۱۴۰۳
  • منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند
  • درآمد ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت از وصول معوقات و فرارهای مالیاتی
  • حاجی بابایی: افزایش قیمت نفت تغییری در بستن بودجه ایجاد نمی‌کند
  • کاهش مالیات در کنار مشوق های مالیاتی باعث رقابت‌پذیری تولید و افزایش سرمایه گذاری خواهد شد
  • کاهش درآمدهای مالیاتی به میزان ۸۵ همت در بخش دوم بودجه ۱۴۰۳