Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص حضور زنان در عرصه انتخابات ریاست جمهوری و موضع شورا گفت: جمهوری اسلامی مخالفتی با حضور زنان در عرصه انتخابات ریاست جمهوری نداشته و ندارد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تعدادی از دانشجویان دختر بسیجی دانشگاه‌های تهران به نمایندگی از دانشجویان سراسر کشور با حضور در شورای نگهبان با عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان دیدار و گفتگو کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ابتدای مراسم دانشجویان با اهدای بخشی از وصیت نامه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به سخنگوی شورای نگهبان اعلام کردند که در حرکتی نمادین وصیت نامه سردار را که به هر بخش از نهادی مربوط می شود را تفکیک کرده و با حضور در سازمان‌ها و نهاد‌ها آن را به مسئول مربوطه تقدیم می‌کنند تا مسئولان راه سردار را ادامه بدهند.

در ادامه دانشجویان با طرح سوالاتی از سخنگوی شورای نگهبان در خصوص انتخابات با عباسعلی کدخدایی گفتگو کردند.  
جمهوری اسلامی مخالفتی با حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری ندارد
در ابتدا این جلسه سوالی از سوی یکی از دانشجویان در خصوص ریاست جمهوری زنان مطرح شد مبنی بر اینکه با توجه به نزدیک شدن ایام انتخابات، مسائل و خبر‌هایی در خصوص کاندیداتوری زنان شنیده می‌شود؛ موضع شورای نگهبان پیرامون این موضوع و تایید یا عدم تایید این کاندیدا‌ها چیست؟

کدخدایی در این خصوص گفت: همه ما می‌دانیم که اسلام یک دین انسان ساز و برای هدایت انسان‌ها آمده است؛ اگر احکامی هم در اسلام آمده برای رشد و تعالی است. گاهی اوقات برخی از احکام را متوجه نمی‌شویم و فقط در مورد آن قضاوت می‌کنیم توجه به زنان از نگاه اسلام نگاهی الهی است که هیچ کس نمی‌تواند منکر آن شود. ممکن است در برخی دوره‌ها اختلافاتی بین افراد در خصوص کاندیداتوری زنان باشد؛ اما بر همین اساس احکام در قانون اساسی یکی است و باید براساس قانون اساسی تصمیم گیری شود.

وی افزود: نگاه دین اسلام به زن با غربی‌ها متفاوت است؛ در احکام اسلامی برای زنان مواردی مطرح شده؛ اما این‌ها را به عنوان تفاوت ماهیت تلقی نمی‌کنیم و آن هم به دلیل تفاوت تدریجی خلقت زن و مرد است نه براساس تفاوت‌های تبعیضی که در برخی رسانه‌ها و نشریات منتشر می‌شود و نباید باعث شود برداشت اشتباهی در مورد زنان داشته باشیم؛ پس آنچه که ما در احکام اسلامی داریم؛ هیچ تفاوت ماهیتی بین زن و مرد نیست.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: برخی مواقع به سبب اقتضائاتی که وجود دارد، ممکن است اختلاف نظر‌هایی بین حضور زنان در جامعه باشد؛ مثلا امام خمینی ره قبل از انقلاب برای حضور زنان در جامعه اعتراض کردند؛ چرا که هدف رژیم طاغوت بهره وری فسادانگیز بود که امام ره با آن مخالفت می‌کردند؛ اما وقتی نظام اسلامی شکل گرفت مشوق حضور زنان در جامعه شدند. پس براساس حکم‌های اولیه زنان در خیلی از امور می‌توانند وارد شوند. در احکام اسلامی گاهی اوقات یک فروعاتی وجود دارد که ممکن است منجر به نتایجی شود مانند بحث ریاست جمهوری زنان که مطرح شده است.  

کدخدایی در همین رابطه اضافه کرد: گاهی اوقات اختلاف نظر‌هایی در خصوص کاندیداتوری زنان در ریاست جمهوری و سایر پست‌ها مطرح می شود؛ اختلاف نظر‌ها بالا پایین شد و نهایتا در پست وزارت یک خانم به عنوان وزیر انتخاب شد؛ اما در باب ریاست جمهوری همچنان اختلاف نظر‌ها وجود دارد و آن مبنی بر این نیست که زنان از حضور در این عرصه محروم هستند.

وی ادامه داد: به نظر من بخشی از این اختلاف نظر‌ها فرهنگی است. سال ۵۸ که ما وارد دانشگاه شدیم چهار یا پنج دانشجوی دختر در دانشگاه بودند؛ اما الان نسبت زنان به مردان در دانشگاه ۶۰ به ۴۰ است.
کدخدایی یادآور شد: این نگاه در خیلی از جوامع به خصوص جوامع غربی هم وجود دارد که ممکن است وقتی زنان وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری می‌شوند به آنان رای ندهند نه به خاطر اینکه دلیل خاصی وجود دارد بلکه یک مقوله فرهنگی است و باید به تدریج حل شود؛ مثلا ما برای انتخابات مجلس حضور ۷۰۰۰ نفر از کاندیدای زن را تایید کردیم؛ اما فقط ۱۶ تا ۱۷ نفر رای آوردند که اینجا مشخص می‌شود که زنان هم به این کاندیدا رای ندادند. اینکه ما بگوییم یک حکم است و جمهوری اسلامی از حضور زنان در عرصه ریاست جمهوری ممانعت می‌کند، این گونه نیست اگر تمام نمایندگان مجلس از رئیس تا نماینده‌های تمام استان‌ها زنان باشند منعی وجود ندارد و قانون مخالفتی نمی‌کند؛ اما در آمریکا هم تاکنون رئیس جمهور زن نبوده یکبار کلینتون وارد این عرصه شد که موفق هم نشد؛ بنابراین این مسئله یک مسئله فرهنگی است و نیاز به زمان و بحث‌های علمی و تغییر فرهنگی جامعه دارد.  
پیشنهادی برای تغییر برگزاری انتخابات از سوی دولت یا مجلس مطرح نشده است
در ادامه این دیدار، یکی دیگر از دانشجویان با طرح این سوال که با توجه به اینکه در آستانه انتخابات و محدودیت‌های کرونایی هستیم، این شائبه مطرح می‌شود که زمان انتخابات به دو یا سه روز افزایش پیدا کند که همین مسئله ممکن است تخلفات را بیشتر کند، شورای نگهبان چه تدابیری در این خصوص اندیشیده است؟   کدخدایی در پاسخ به این سوال گفت: اگر قرار است انتخابات شکل برگزاری آن تغییر کند، نیاز به قانون دارد، براساس قانون انتخابات در یک روز و آن هم روز جمعه برگزار می شود و ساعت آن هم تا پایان شبانه روز است و اگر از ساعت ۱۲ هم عبور کند، رای‌های ساعت ۱۲ به بعد محاسبه نمی‌شود؛ چون قانون به ما اجازه نمی‌دهد که رای‌های روز دوم را جزو انتخابات حساب کنیم.

وی افزود: چند دوره است که وزارت کشور زمان انتخابات را تمدید می‌کند و ما اعلام کردیم که اگر از ساعت ۱۲ شب بگذرد، آرای اخذ شده محاسبه نمی‌شود؛ اما اگر قانون اجازه داد که چند روز باشد طبیعتا تمهیداتی در این خصوص اندیشیده خواهد شد؛ البته همین حالا هم در بحث‌های کارشناسی اختلاف نظر‌هایی وجود دارد و آن این است که اگر روز‌های انتخابات افزایش پیدا کند، ممکن است تخلفات گسترده تری رخ بدهد. مجلس هنوز اقدامی در این زمینه نکرده و از طرف دولت هم پیشنهادی به مجلس یا شورای نگهبان داده نشده است.
شورای نگهبان مقصر ناکارآمدی افراد نیست
یکی از دانشجویان با بیان اینکه برخی از مردم به خصوص در محافل دانشگاهی، ناکارآمدی کاندیدا‌ها را به حساب تایید صلاحیت شورای نگهبان می‌گذارند، سوال کرد؛ با قرارگرفتن در آستانه انتخابات، چه تمهیداتی برای پاسخ به این شبهات اندیشیده شده است؟   کدخدایی در این رابطه گفت: شورای نگهبان حال افراد را بررسی می‌کند؛ اینکه کاندیدی ناکارآمد باشد و مشکل پیدا کند آیا به این معناست که آن هیئتی که این افراد را انتخاب کرده این‌ها را ناکارآمد تشخیص داده است؟ ما افرادی را برای انتخابات تایید کردیم که فرد در طول دو سال اول به کلی تغییر کرده و فاسد شده است. ما مسئول این موضوع نیستیم و براساس شرایط فعلی فرد را تایید می‌کنیم. این‌ها مجموعه‌ای از شرایطی است که برای تایید کاندیدا‌ها وجود دارد.   وی ادامه داد: ما در انتخابات مجلس بسیاری از افراد را که در دوره‌های قبل، تایید بودند این دوره تایید نکردیم چرا که در بررسی‌ها متوجه مسائلی شدیم که این افراد نباید تایید شوند؛ پس مشکل اصلی شورای نگهبان نیست و ما نباید به دلیل برخی مسائل از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنیم. پیشنهاد ما این است که قوانین باید بهتر شود و دست شورای نگهبان بازتر شود که بتوانیم کاندیدای اصلح تری را برای حضور در انتخابات تایید کنیم.

وی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص اینکه تاکنون در شورای نگهبان حضور زنان مطرح شده است یا نه گفت: ما تاکنون در جلسات یا اعضای شورای نگهبان حضور خانم‌ها را نداشتیم؛ اما در پژوهشکده‌هایی که با شورای نگهبان همکاری می‌کنند، از مشورت زنان بهره مند می‌شویم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کدخدایی شورای نگهبان انتخابات عرصه انتخابات ریاست جمهوری سخنگوی شورای نگهبان حضور زنان در عرصه جمهوری اسلامی اختلاف نظر ها مطرح شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۶۹۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تائید ۶ کاندیدا برای حضور در انتخابات فدراسیون ورزش‌های رزمی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مجمع انتخاباتی فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی ابتدا قرار بود ۷ بهمن ۱۴۰۲ و سپس ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ برگزار شود که هر ۲ بار لغو شد.

با تصمیم هیات رئیسه مجمع انتخاباتی این فدراسیون در روز ۲۵ اردیبهشت ماه در سالن استاد فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار شود تا این فدراسیون رئیس جدید خود را بالاخره بشناسد.

برای انتخابات ۱۱ نفر برای احراز پست ریاست این فدراسیون ثبت نام کرده بودند، اما در نهایت ۶ نفر برای حضور در انتخابات تایید شدند. افشین چگینی، یوسف بهتری، حمیدرضا پارسی‌منش، یوسف جاویدان، محمد عسگری و جاسم منوچهری نفرات تایید شده هستند.

پیش از این یوسف بهتری ریاست فدراسیون را برعهده داشت که از سمت خود کناره‌گیری کرد و مجید زارعیان به‌عنوان سرپرست فدراسیون منصوب شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • معاونت زنان ریاست‌جمهوری نمی‌تواند در اجرای موضوع حجاب وارد شود
  • تائید ۶ کاندیدا برای حضور در انتخابات فدراسیون ورزش‌های رزمی
  • دیدار رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی با سفیر ایران در سارایوو
  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • تکمیل پروژه‌های مصوبات سفر ملاک ارزیابی مدیران است
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید
  • حضور پُر شور در دور دوم انتخابات سبب تشکیل «مجلس کارآمد» می‌شود