Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- صنف چاپخانه‌داران استان زنجان تحت تاثیر فشار شرایط اقتصادی نابسامان کرونایی و نبود حمایت درست و بدون شعار دولتی روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، صنعت چاپ یکی از شاخص‌های موثر در تولید ناخالص کشور و دارای نقش موثر در چرخه تولید و زنجیره ارزش افزوده محصولات در دست تولید است، علاوه بر این مسئله، صنعت چاپ در بحث‌های فرهنگی نیز کاربرد فراوانی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس گستردگی فعالیت‌هایی که در صنایع چاپ شکل گرفته است این صنعت را نسبت به تمام وقایع جامعه تحت تاثیر قرار داده و هر مشکلی در هر ابعادی که در جامعه رخ دهد، اهالی این قشر را نیز بی‌گزند نمی‌گذارد.

کرونا، این مهمان ناخوانده یک ساله که عامل بسیاری از مشکلات جامعه بشری در حال حاضر است، اقتصاد همه جوامع را تحت تاثیر قرار داده است و در حالی که توجه‌ها تنها معطوف به حوزه‌هایی است که سر و کار مردم مستقیما با آن‌ها بوده، صنعت چاپ بسیار منزوی شده است و حتی کمتر کسی آسیب وارده به این حوزه کاری را درک می‌کند.

با این حال به دلیل ارتباط تگاتنگی که به واسطه فعالیت اکثر واحدهای تولیدی، اصناف مختلف و حتی بحث آموزشی با صنعت چاپ وجود دارد طبیعتا بعد از تعطیلی‌ها و رکودی که در ادامه بحث کرونا رخ داد آسیب مضاعفی بر صنعت نیمه جان چاپ در ایران وارد شد چرا که این صنعت تحت تاثیر نبود مواد اولیه، ماشین آلات و عدم آشنایی درست تولیدکنندگان با روند فعالیتشان نیز قرار دارند.

استان زنجان نیز یکی از استان‌هایی است که بیشتر فعالیت بخش صادراتی و تولید در آن مربوط به فعالیت صنایع روی است که هیچ ارتباط و نیازی به صنعت چاپ ندارد در نتیجه فعالیت این صنعت محدود به فعالیت صنفی است و اصناف مربوطه بیشتر در بحث چاپ و فروش کارت‌های دعوت مراسمات، لیتوگرافی، صحافی و طراحی ساک‌های دستی مخصوص اصناف مختلف برای بحث تبلیغات فعالیت می‌کنند که با ظهور کرونا همه محل‌هایی که امکان بهره‌بری از این امکانات وجود داشت تعطیل شدند و در نتیجه آن فعالان این صنف آسیب وسیعی را متحمل شدند.

به علاوه تعداد افرادی که در کارگاه‌های مربوط با این بحث فعالیت می‌کنند در موارد اندکی بالا است و این واحدها تعداد کارگران زیادی نیز دارند که در نتیجه تعطیلی‌ها و فشار کاری که به کارفرما وارد شد یقینا عده بسیاری از نظر امنیت شغلی به خطر افتاده و شاید بعضا افرادی بودند که شغل خود را از دست دادند و از سویی دیگر هیچ حمایت در خور و شایسته‌ای در این مدت برای این اصناف وجود نداشته و به نظر می‌رسد وام حمایتی دولت نیز برای این حجم از آسیب هیچ تاثیری نداشته است.

کاهش آمار بیماران کرونایی در گیلان؛ تداوم روند کاهشی هوشیاری مردم را می‌طلبدروحانی در جلسه سران قوا: مردم نگرانی درباره واکسن کرونا نداشته باشند/راهبرد ما «تعهد در برابر تعهد» استمشکلات مالی در سایه شیوع ویروس کرونا و گرانی کارگران شهرداری یاسوج را رنج می‌دهد

بر این اساس سئوالاتی در خصوص آسیب وارده به این صنف و درخواست‌هایی که فعالان آن از دولت دارند مطرح می‌شود، موضوعی که مطرح می‌شود این است که صنعت چاپ استان در چه شرایطی به سر می‌برد؟ آیا هیچ حمایت و کمک مثمر ثمری از فعالان این صنف در استان زنجان انجام شده است؟

حسین ندرلو رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم ضمن ابراز نارضایتی از به وجود آمدن شرایط اقتصادی برای این صنف اظهار کرد: متاسفانه صنعت چاپ به خصوص در استان اوضاع مناسبی را پشت سر نمی‌گذارد و شرایط کرونایی هم آسیب بسیار مُهلکی به این صنعت وارد کرده است.

وی با اشاره به موارد استفاده از چاپ افزود: به دلیل کرونا در مجموع استفاده و سفارش صنایع بسته‌بندی به شدت کاهش پیدا کرده است، از طرفی نشریات نیز در قالب فضای مجازی و فایل‌های pdf ارائه می‌شوند به علاوه دروس نیز مجازی شده است و هیچ مراجعه‌ای در خصوص صحافی پایان‌نامه‌ها  و اوراق اداری وجود ندارد.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان زنجان با اشاره به لغو مراسمات و تعطیلی تالارها تصریح کرد: بخش عمده فعالیت‌ چاپخانه‌ها مربوط می‌شد به طراحی و چاپ کارت‌های دعوت مراسمات عروسی، سفرهای زیارتی و عزاداری‌ها که نزدیک به یک سال است همگی تعطیل‌اند و هیچ سفارشی در این خصوص انجام نمی‌شود.

وی ضمن ابراز نارضایتی از حمایت‌ها گفت: وام کرونایی تنها برای واحدهایی که تعداد کارگر بیشتری داشتند خوب بود و برای واحدهایی که با چند کارگر ملزم به پرداخت حقوق، کرایه و حق بیمه بودند اصلا به صرفه نبود در نتیجه رغبتی هم برای دریافت آن در این صنف وجود نداشت.

ندرلو افزود: همه تعطیلی‌ها برای اصناف است ولی هیچ ارگان دولتی تعطیل نیست، مطب‌ها و آزمایشگاه‌ها شلوغ‌اند و در اداره‌‌های دولتی ازدحام زیاد است اما واحد صنفی با 10 کارگر ملزم به تعطیلی هستند، ما هیچ انتظاری نداریم و  تعطیلی را قبول داریم اما باید برای همه یکسان باشد چرا که در حال حاضر همه فشارها بر شانه‌های اصناف است.

وی با انتقاد از نبود هیچ حمایتی عنوان کرد: در این شرایط ما باید با سودهای کلان بانکی مواجه باشیم، برای اقساط تنفس اعلام کرده‌اند اما بانک‌ها دیرکردشان را کسر می‌کنند و از طرفی بحث بیمه کارفرما را در فشار مضاعف قرار داده است.

حسین ندرلو رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان زنجان در پایان خاطرنشان کرد: در بحث بیمه برای پرداخت کمک دولتی اگر حتی یک روز تاخیر شود دیگر کمک دولت پرداخت نمی‌شود، علاوه بر اینکه سالانه عده‌ای از صنوف در این بحث نابود می‌شوند و حتی اخیرا برای واحدهای جدید کمک دولتی بیمه وجود ندارد، در این شرایط کرونایی و نبود کسب و کار فشار بیمه کارفرما را آزار می‌دهد.

با همه این‌ها مشکلاتی که مطرح شدند در سکوت و نبود هیچ پشتوانه‌ای برای اصناف از انظار عمومی مخفی مانده‌اند، فشاری که بر روی دوش اصناف مختلف است به واسطه این است که سال‌هاست اصناف تنها متکی به خود هستند و حتی بعضا یاریگر دولت بوده‌اند و در شرایط سخت اقتصادی با ورود و کمک از نیازمندان و شرکت در بحث‌های خیریه در حل مشکلات جامعه موثر بوده‌اند اما این روزها که تنها تلطیف دولتی‌ها در روندهای اداری و امور لازم است هیچ حمایتی به چشم نمی‌خورد.

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: هیچ حمایت تحت تاثیر صنعت چاپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۷۰۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش کرایه بار، تبعات تورمی ندارد

نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران کشور با انتقاد از رویکرد سازمان راهداری در افزایش کرایه حمل کالا‌ها، پیرامون درباره میزان رشد آن در سال در ۱۴۰۳ گفت: ارزیابی و پیشنهاد ما این است برای امسال نرخ کرایه حمل بین ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش پیدا کند.

گروه راه و مسکن بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «سید جلال موسوی» نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران کشور درباره آخرین تغییرات به وجود آمده در نرخ کرایه حمل و نقل کالا به بازارنیوز گفت: تاکنون این مولفه تغییری نداشته است. کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران ارزیابی‌های خود درباره میزان افزایش نرخ کرایه بار را به سازمان راهداری ارائه داده، اما از ۱۵ یا ۱۶ فروردین امسال هیچ خبری درباره این موضوع به ما داده نشده است.


کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران افزود: در حال حاضر رانندگان از این مسئله ناراحتند. هر ساله در تاریخ یک آذر حق توقف رانندگان را تعیین و سپس آن را ابلاغ می‌کردیم. در طول این مدت هر ساله ۱۰ درصد بر روی حق توقف کامیون‌داران افزوده می‌شد.


وی تصریح کرد: از آذر ماه سال ۱۴۰۲ دو الی سه جلسه برای تعیین تکلیف این موضوع برگزار شده، اما با این حال هنوز چیزی برای ما مشخص نشده است. مضاف بر این موضوع، قبل از فرارسیدن عید نوروز پیشنهادی درباره نرخ کرایه حمل بار به سازمان راهداری ارائه شد، اما با این حال از این موضوع هم خبری نشده است.


موسوی درباره پیشنهاد این کانون درباره نرخ کرایه حمل بار کامیون‌داران گفت: ارزیابی ما از وضعیت نرخ کرایه حمل بار این است که برای سال جاری ۶۰ یا ۷۰ درصد بر نرخ کرایه حمل بار کامیون‌ها افزوده شود.


نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران تصریح کرد: در سال گذشته سازمان راهداری پیشنهاد ۶۳ درصدی را برای نرخ کرایه حمل و نقل کامیون‌ها مطرح کرد که با مخالفت کامیون‌داران مواجه شد، اما در نهایت این عدد به ۳۰ درصد تقلیل پیدا کرد.


وی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ کرایه تاثیری بسیار اندکی بر افزایش تورم و یا قیمت تمام شده کالا‌ها دارد، گفت: به عنوان مثال، کرایه یک مسیر ۱۰ میلیون تومانی با افزایش ۳۰ به رقم ۱۳ میلیون تومان می‌رسد. در صورت تقسیم این مبلغ در ۲۲ تن یا عبارتی دیگر ۲۲ هزار کیلو بار عدد کوچکی به دست خواهد آمد. افزایش نرخ کرایه حمل و نقل کالا هیچ تبعات تورمی به همراه ندارد.


اختلاف ۱۰ میلیون تومانی لاستیک کامیون میان سامانه وزارت صمت و بازار


موسوی همچنین درباره سوالی پیرامون قیمت ثابت سوخت و همچنین لاستیک‌های دولتی ارائه شده به خودرو‌های سنگین پاسخ داد: به هیچ عنوان تایری تحت عنوان لاستیک دولت به کامیون‌داران عرضه نمی‌شود. در اردیبهشت سال گذشته قیمت یک جفت لاستیک نو چینی ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار بود، اما قیمت همان لاستیک در ماه‌های دی و بهمن به عدد ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار رسیده بود. هیچ گونه تایر دولتی وجود ندارد و لاستیک‌های وارداتی فقط با ارز نیمایی وارد می‌شود.


نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران درباره لاستیک‌های ایرانی خودرو‌های سنگین، گفت: در حال حاضر شرکت‌های بارز و رازی این نوع تایر‌ها را تولید می‌کنند. قیمت سال ۱۴۰۲ تایر‌های بارز در سامانه ۱۹ میلیون تومان است، اما قیمت آزاد آن ۲۹ میلیون تومان است؛ لذا، این شرکت از ارائه محصولات خود در سامانه سرباز زده و ترجیح می‌دهد آن‌ها را در بازار آزاد عرضه کند.


وی تصریح کرد: قیمت تایر‌های خارجی ارائه شده در سامانه وزارت صمت با تایر‌های عرضه شده در بازار نهایتا یک الی دو میلیون تومان است، اما قیمت سامانه‌ای لاستیک خودرو‌های سنگین بارز که تولید داخل است، ۱۰ میلیون تومان اختلاف قیمت با محصولات عرضه شده در بازار دارد.


در صورت افزایش معقول کرایه‌ها، مشکلی با افزایش قیمت گازوئیل نداریم


موسوی همچنین درباره قیمت گازوئیل خودرو‌های سنگین، گفت: من اعتقادم بر این است که قیمت حقیقی گازوئیل نرخ فعلی نبوده و کرایه حمل و نقل کامیون‌داران هم حقیقی نیست. در بسیاری از گفتگو‌های اقتصادی دائماً این مثال زده می‌شود که قیمت سوخت در کشور‌های همسایه و یا اروپایی بیشتر از ایران است، اما در بیان این مسئله نسبت به میزان حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران و همچنین موضوعی مانند کرایه حمل و نقل کامیون‌داران را مورد توجهی قرار نمی‌دهند.


نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران در پایان تاکید کرد: رانندگان کامیون نسبت به افزایش قیمت سوخت مشکلی ندارند، به شرط این که به تناسب آن مقدار رشد، نرخ کرایه حمل بار هم افزایش پیدا کند.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: کامیون داران ، حمل و نقل ، کرایه حمل و نقل ، کانون انجمن صنفی کامیون‌داران ، سید جلال موسوی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9D

دیگر خبرها

  • ١٠٠ هزار واحد صنفی در استان كرمان باید شناسه یکتا دریافت کنند
  • آب شیرین‌کُن شناور راهکاری فناورانه برای مبارزه با خشکسالی
  • خسروپناه: برداشتن موانع قانونی؛ راهکاری برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان
  • زنجان؛ میزبان بزرگترین رویداد صنعت برق کشور
  • اولتیماتم ۱۵ روز استانداری برای ساماندهی بستر زنجانرود فیلم
  • گریه و زاری عجیب حواله‌داران پژو پارس ۴۰۰ میلیونی که در بازار ۷۰۰ میلیون تومان است + فیلم
  • ببینید | تصاویری از گریه و زاری حواله‌داران پژو پارس به خاطر افزایش قیمت شدید آن
  • پرداخت یارانه به کشت پنبه راهکاری برای تحقق خودکفایی
  • افزایش کرایه بار، تبعات تورمی ندارد
  • اطلاعیه شرایط احراز مسکن نامناسب ایثارگران ابلاغ شد