Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-24@09:04:15 GMT

سقوط بورس در دی ماه چگونه رقم خورد؟

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۷۱۰۴۴

سقوط بورس در دی ماه چگونه رقم خورد؟

فارس نوشت: پس از کش و قوس های فراوان، به نظر می رسد ماجرای قیمت گذاری دستوری فولاد به پایان خود نزدیک شده است. اما هنوز تبعات آن بازار سرمایه را رها نکرده است. یعنی پس از یک روز که بازار واکنش مثبتی به اقدامات دولت و سازمان بورس برای بی اثر کردن نامه معاون وزیر صمت جهت کاهش قیمت فولاد در بورس کالا داشت، دیروز بازار سرمایه باز هم با کاهش در شاخص روبرو شد که با توجه به خروج ۶۹۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس طی روز گذشته و خروج ۱۹۰۲ میلیارد تومان طی معاملات امروز، می توان ترس ناشی از ریسک تصمیمات خلق الساعه دولتمردان را در بازار سرمایه به وضوح مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته صحبت های دیروز وزیر صمت درباره مخالفت وی با قیمت گذاری دستوری و اعلام اینکه این دستورالعمل برای دوره های گذشته بوده است، تا حدودی می تواند روند متعادلی به بازار بدهد. اما همچنان باید این مساله را که یک نامه معاون وزیر می تواند در مقابل مصوبه هیئت دولت و شورای عالی بورس، وضعیت بازار سرمایه را به این شدت خراب کند را ریشه ای تر مورد تحلیل قرار داد. علی رغم تاکیدات همه مسوولین دولتی بر حمایت از بازار سرمایه و قوانین آن، هنوز مشخص نیست این دستورالعمل لغو شده است یا نه. اما آنچه مشخص است این نوع دخالت های افراد با سمت های مختلف تنها بر طبل بی اعتمادی به بازار سرمایه می کوبد و نتیجه آن تنها سرمایه سوزی در بورس و حجوم نقدینگی به سایر بازارهای موازی بازار سرمایه خواهد بود.

شکست یک حمایت معتبر در بورس

با توجه به افت چند ماه اخیر شاخص کل و رسیدن شاخص کل به محدوده حمایتی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی، به نظر می رسد شاخص یک حمایت جدی دیگر را که عدد یک میلیون و دویست و هفتاد هزار واحدی بوده است را از دست داده است.

شکست این حمایت می تواند بازار را وارد فاز پایین تر و آخرین حمایت معتبر آن در فاز بالای یک میلیون واحدی کند. اما در دقایق پایانی معاملات روز گذشته صف فروش تعدادی از نمادها با کمک شرکت های حقوقی آنها جمع شد که با اتفاق شاید بتوان به معاملات بازار امروز امیدوار بود.

سهامداران بی توجه به نمادهای شاخص ساز

به نظر بسیاری از کارشناسان گزارش های خوب شرکت ها که تاکنون منتشر شده و منتشر خواهد شد، سبب یک روند صعودی منطقی و آرام برای بازار سرمایه خواهد شد. البته باید توجه داشت که این رشد شار پی نخواهد بود. به نظر می رسد این روزها موقعیت بسیار خوبی برای شکار سهم های بنیادی و همچنین سهم هایی که از نظر تکنیکالی در کف حمایتی خود قرار دارند فراهم شده است.

نکته جالب توجه از معاملات هفته های اخیر بازار سرمایه این مساله است که بررسی ها نشان می دهد با اینکه سهام بزرگ در جای مناسبی قرار دارند، اما همچنان مورد توجه بازار نیستند. علی رغم کاهش شاخص کل طی روزهای اخیر، شاخص هم وزن در یک روند صعودی قرار دارد. بازار طی روزهای گذشته نشان داد که سهام کوچک بیشتر مورد توجه بازار است و بازدهی سهام کوچک در حال حاضر خیلی بیشتر از سهام بزرگ است.

معاملات هیجانی به بورس بازگشته است

اصلاح فعلی در بازار سرمایه به عوامل مختلفی ارتباط داشته و می توان سرمنشأ آن را دخالت های خارج بازار و وضع قوانینی دانست که زمینه ساز بی اعتمادی به بورس شده است. به عنوان مثال در بازارهای جهانی افزایش قیمت محصولات فولادی، مس و روی در کنار رشد بهای نفت و محصولات پتروشیمی سبب رشد در بورس های جهانی شده است؛ اما در بازار داخل تصمیمات نامتناسب با شرایط بازار و عدم توانایی صنایع از تحولات مثبت جهانی زمینه بی اعتمادی به بازارهای داخلی را فراهم کرده است.

فروش در کلیت سهم های اصطلاحا شاخص ساز به واسطه هیجان و ترس است و بسیاری از سهامداران بدون در نظر داشتن ارزش بنیادی شرکت ها اقدام به فروش های هیجانی می کنند. با توجه به شرایط فعلی بازار سرمایه، رشد بورس و بازدهی آن در بلندمدت از بازارهای موازی بیشتر خواهد بود و می توان بازار سرمایه را محل مناسبی برای سرمایه گذاری دانست.

از دیگر سو، عدم تطابق ورود و خروج و نقدینگی به بازار یکی از دلایل اصلاح شاخص بوده است. همه این عوامل دست به دست هم دادند دومین ریزش شدید بورس در دی ماه طی معاملات روز گذشته رقم بخورد. حال باید دید شرایط روزهای آینده بازار به چه نحوی خواهد بود.

منبع: الف

کلیدواژه: بازار سرمایه یک میلیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۷۱۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۷ هزار واحدی بورس/ ورود ۲۵۰ میلیارد تومان نقدینگی

به گزارش خبرنگار مهر، در پایان معاملات امروز (۲ اردیبهشت) شاخص کل بورس اوراق بهادار با رشدی ۲۷ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۳۱۲ هزار واحد رسید.

همچنین نیز شاخص کل هم‌وزن با رشدی ۸۵۰۰ واحدی به ارتفاع ۷۵۳ هزار واحد رسید.

ارزش معاملات خُرد در بازار امروز (۲ اردیبهشت)، مبلغ ۷ هزار میلیارد تومان بود و حقیقی‌ها در روز جاری حدود ۳۲۰ میلیارد تومان به بازار سهام تزریق کردند.

در بازار امروز ۲۸۸ نماد در محدوده مثبت و ۱۷۱ نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس ۲۴۲ نماد در محدوده مثبت و ۱۱۱ نماد در محدوده منفی معامله شدند.

براساس معاملات امروز، سه نماد «فولاد»، «فملی» و «نوری» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «آریا»، «فصبا» و «زاگرس» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌، همچنین سه نماد «فولاد»، «ذوب» و «فملی» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «فزر»، «کرمان» و «فن افزار» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.

کد خبر 6084346 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • محرک جدید بورس
  • بورس امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • بورس امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • بورس امروز ۴ اردیبهشت۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • رشد اندک بورس در سومین روز اردیبهشت
  • بورس امروز ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • ۲۹۱ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سرمایه تزریق شد
  • رشد ۲۷ هزار واحدی بورس/ ورود ۳۲۰ میلیارد تومان نقدینگی
  • رشد ۲۷ هزار واحدی بورس/ ورود ۲۵۰ میلیارد تومان نقدینگی
  • بورس ۲۷ هزار واحد قد کشید