Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@06:26:08 GMT

کتاب ادبیات نزد افلاطون نقد می شود

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۷۱۸۰۸

کتاب ادبیات نزد افلاطون نقد می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، سیر قهقرایی نزول آثار ادبی در روزگار معاصر، فروماندن متخصصان از ارزش‌گذاری میان اثر ادبیِ مایه‌ور و کم‌مایه، و تکثر رو به بی‌نهایت نظریه‌ها و رهیافت‌های ادبی، خبر از نوعی سرخوردگی از امکان شناخت ادبیات در تمامیت آن را می‌دهد.

چنین وضعیتی همان‌قدر که از طرح پرسش «ادبیات چیست؟» کناره می‌گیرد اهمیت پیش‌کشیدن آن را نیز فرایاد می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علم بلاغت در قلمرو اسلام و دانش سخنوری در یونان و روم باستان از یک‌سوی، و رشته‌هایی همچون زبان‌شناسی، نقد ادبی، و حتی نظریۀ ادبیات از سویِ دیگر، از آن جهت که خود را عهده‌دار شناخت حوزه‌هایی جزئی از کلیت ادبیات ساخته‌اند، و یا پای در متافیزیک‌هایی جزمی استوار کرده‌اند، به‌ویژه در عصرِ پایان متافیزیک‌ها، راهی به طرح و صورت‌بندیِ پرسشِ پیش‌گفته نمی‌برند.

برای طرح این پرسش، باید توأمان از جریان‌های غالب فلسفی و ادبی سده معاصر چشم برداریم و ریشه‌هایِ فلسفه و ادبیات را، در سپیده‌دمِ فلسفه یعنی در یونان باستان، و ذیل مفاهیم کلیِ فیلوسوفیا و پویسیس، جست‌وجو کنیم؛ چراکه بازگشت به سرآغازها تنها راهِ برون رفت از بن‌بست‌هایِ فکری-فلسفی است. نخستین گام برایِ این اقدامِ خطیر بازخوانی و تحلیلِ دیالوگ‌هایِ افلاطونی است و ادبیات نزد افلاطون عنوانی است که برایِ معرفی پژوهشی از این دست برگزیده شده‌است.

به تازگی کتاب ادبیات نزدافلاطون نوشته‌ی غلامرضا اصفهانی به همت انتشارات فاطمی منتشر شده است. این اثر حاصل نزدیک به یک دهه پژوهش‌های نویسنده درباره‌ی دیالوگ‌های افلاطونی با محوریت چیستی ادبیات نزد افلاطون است و به همین جهت این اثر را صرفاً درآمدی کوتاه بر نگرگاه افلاطونی به ادبیات می‌خواند که در پی خوانش چهار دیالوگ گرگیاس، جمهوری، ضیافت، و فایدروس افلاطون، بر آن است راهی به طرح فلسفی افلاطون درباره ادبیات باز کند.

نشست هفتگی شهرکتاب در روز سه‌شنبه ۳۰ دی ساعت ۱۱ صبح به نقد و بررسی کتاب «ادبیات نزد افلاطون» اختصاص دارد که با حضور دکتر میثم محمدامینی، دکتر شروین مقیمی، دکتر حامد روشنی‌راد و دکتر غلامرضا اصفهانی به صورت مجازی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang و تلگرام این مرکز به نشانی bookcitycc پیگیری کنند.

کد خبر 5121363 سارا فرجی

منبع: مهر

کلیدواژه: افلاطون ادبیات شهر کتاب معرفی کتاب قاسم سلیمانی نقد کتاب پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ترجمه تازه های نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اولین سالگرد شهادت حاج قاسم ادبیات جهان معرفی نشریات انقلاب اسلامی ایران ادبیات کودک و نوجوان انتشارات سروش آیت الله مصباح یزدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۷۱۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی محل دفن افلاطون را کشف کرد

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ «گرازیانو رانچیا»، این محقق ایتالیایی، با کمک هوش مصنوعی طومارهای هرکولانیوم را که شامل پاپیروس ذغالی است که توسط فوران کوه «وزوویوس» در سال 79 پس از میلاد دفن شده بود، متن جدیدی را کشف کند که به مکان دقیقی در آتن اشاره می‌کند. هرکولانیوم شهر رومی کوچک اما ثروتمندی بر کناره خلیج ناپل در کامپانیای امروزی در جنوب ایتالیا بود که به‌هنگام فوران آتشفشان وزوو در سال ۷۹ میلادی همراه با پمپئی، توره آنونزیاتا و استابیا نابود شد. امروزه شهر ارکولانو بر بخشی از بقایای شهر باستانی هرکولانیوم بنا شده‌ است.

تجزیه و تحلیل نشان داد که افلاطون در «آکادمی»، مدرسه معروفی که توسط فیلسوف در سال 387 قبل از میلاد تأسیس شد، در نزدیکی به اصطلاح Museion - یک ساختمان کوچک مقدس برای موزه‌ها که دیگر در میان خرابه‌ها وجود ندارد، به خاک سپرده شد.

رانچیا و تیمش با استفاده از «چشم بیونیک» هزار کلمه را کشف کردند که مربوط به 30 درصد متن است و معتقدند تا سال 2026 پاپیروس را به طور کامل تجزیه و تحلیل خواهند کرد.

رانچیا در بیانیه‌ای گفت: در مقایسه با نسخه‌های قبلی، اکنون متنی تقریباً تغییر یافته در دست داریم که حاکی از تعدادی حقایق جدید و ملموس در مورد فیلسوفان دانشگاهی مختلف است. از مهم‌ترین اخبار، می‌خوانیم که افلاطون در باغی که برای او در نظر گرفته شده بود (منطقه‌ای خصوصی که برای مدرسه افلاطونی در نظر گرفته شده) آکادمی آتن، در نزدیکی به اصطلاح Museion یا sacellum مقدس موزها به خاک سپرده شد. تاکنون فقط می‌دانستند که او به طور کلی در آکادمی به خاک سپرده شده است. آکادمی زمانی در حومه آتن در ملکی که افلاطون در سال 387 قبل از میلاد به دست آورد، قرار داشت و به عنوان اولین موسسه آموزش عالی شناخته می‌شود.

افلاطون، که در حدود 347 قبل از میلاد درگذشته، مسلماً بزرگ‌ترین فیلسوف یونانی به شمار می‌رود. او با مرشد خود سقراط و شاگرد ارسطو، پایه‌های فیلسوف و علم غربی را پی‌ریزی کرد.

رانچیا و تیم او 30 درصد بیشتر متن پاپیروس هرکولانیوم را نسبت به نسخه قبلی 1991 کشف کرده‌اند. تحلیل جدید همچنین نشان داد که افلاطون ممکن است در سال 399 قبل از میلاد و پس از مرگ سقراط یا در سال 404 قبل از میلاد در طی فتح اگینا توسط اسپارت‌ها به بردگی فروخته شده باشد.

رانچیا می‌گوید: تاکنون تصور می‌شد که افلاطون در سال 387 قبل از میلاد در حین اقامتش در سیسیل در دربار دیونیسیوس اول سیراکوز به بردگی فروخته شده باشد. افلاطون در بخشی دیگر، در گفت‌وگوی بین شخصیت‌ها، خود را تحقیرآمیز در مورد توانایی‌های موسیقیایی و ریتمیک یک موسیقی‌دان بربر که اصالتاً از تراکیه دارد بیان می‌کند.

او و تیمش سال‌ها پیش آزمایشگاهی را در کتابخانه ملی ایتالیا در ناپل راه‌اندازی کردند که امکان دسترسی آسان‌تر به طومارهای هرکولانیوم ذخیره ‌شده در این مرکز را فراهم می‌کرد. آنها با استفاده از یک دوربین، صدها عکس از سند سوخته گرفتند که توسط یک الگوریتم تجزیه و تحلیل شدند. آنها از تصویربرداری مادون قرمز استفاده کردند که به آنها اجازه می‌داد از طریق قسمت جلویی پاپیروس تا نوشته پشت آن را ببینند.

طومارهای سوخته در سال 1752 در ویلایی در نزدیکی خلیج ناپل که زمانی گمان می‌رفت متعلق به پدرزن جولیوس سزار است، دوباره ظاهر شدند، اما محتویات آنها همچنان یک رمز و راز باقی مانده است، زیرا دانشمندان آنها را شکننده‌تر از آن می‌دانند که نمی‌توان آنها را باز کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228300 برچسب‌ها فلسفه اساطیر یونانی هوش مصنوعی

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی محل دفن افلاطون را کشف کرد
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها
  • معرفی سرگذشت رباعیات خیام و 4 کتاب دیگر
  • کتاب «اوستا علی» در ترازوی نقد اهالی فرهنگ خراسان جنوبی
  • کتاب در فروردین؛ رشد ۱۵ درصدی تولید و انتشار ۲۸۲۵ عنوان جدید
  • رشد ۱۵ درصدی تولید و انتشار ۲۸۲۵ کتاب جدید در فروردین ۱۴۰۳
  • کتابخانه ویژه دفاع مقدس در مازندران دایر می شود
  • رسالت کانون تقویت ادبیات داستانی است
  • اهمیت توجه محمود نجم‌آبادی به نسخ خطی و ترجمه‌شان