Web Analytics Made Easy - Statcounter

رجبعلی محبّی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: از ابتدای امسال تاکنون عشایر گلستان ۲۴ هزار و ۷۴۸ تن تولیدات دامی شامل ۱۶ هزار و ۵۸۲ تن شیر، ۶ هزار و ۴۷۲ تن گوشت قرمز، یک هزار و ۵۳۸ تن پشم و ۱۵۶ تن کرک و مو داشتند.

وی افزود: افزایش قیمت نهاده‌های دامی مانند جو از کیلویی ۱۵ هزار ریال به ۵۰ هزار ریال و کاهش قیمت دام زنده از کیلویی ۵۰۰ هزار ریال به ۴۵۰ هزار ریال به همراه کم شدن تقاضا برای گوشت قرمز در بازار به دلیل شرایط کرونایی از عوامل اصلی کاهش فروش تولیدات دامی عشایر گلستان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره بهسازی و امور تولید اداره کل امور عشایری گلستان با اشاره به اینکه ۷۵ درصد اقتصاد عشایر بر پایه فروش تولیدات دامی است، ادامه داد: به عنوان مثال پارسال در مجموع پنج هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال شیر و گوشت قرمز توسط عشایر بومی و کوچنده این استان فروخته شد که امسال این عدد تاکنون ۱۵ درصد کاهش یافته است. 

محبّی گفت: امسال ۶۹ هزار و ۵۲۵ متر مربع "قالی و قالیچه پشمی، پُشتی، گلیم، جاجیم، پلاس، حصیر و سیاه چادر" و هفت هزار و ۴۳۶ عدد "خورجین، توبره، چوقا، کلاه، دستکش، جوراب، گیوه و پاپوش" توسط عشایر بومی و کوچنده گلستان تولید شده است که ۸۰ درصد آن مصرفی و ۲۰ درصد آنها نیز با همکاری شرکت‌های تعاونی عشایری به فروش می‌رسد.

به گفته وی، عشایر گلستان سال قبل ۶ هزار و ۶۰۰ تن گوشت قرمز، هزار و ۲۲۹ تن پشم، ۱۴ هزار و ۹۹ تن شیر، ۲۱ هزار و ۷۹۳ مترمربع قالی، ۲ هزار و ۴۱۷ مترمربع پُشتی، ۱۰ هزار و ۳۳۷ مترمربع گلیم و ۸۲۳ مترمربع جاجیم را تولید و روانه بازار کردند.

جمعیت عشایری استان گلستان چهار هزار و ۱۲۲ خانوار با بیش از ۲۳ هزار نفر سکنه است که هزار و ۸۸۸ خانوار آن عشایر بومی ترکمن و ۲ هزار و ۲۳۴ خانوار از عشایر استان‌های خراسان رضوی، شمالی و سمنان هستند.

جامعه عشایری گلستان اعم از بومی و کوچنده در مجموع ۷۶۷ هزار راس دام برای پرورش در اختیار دارند که در سطح ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع سه شهرستان گنبدکاووس، مراوه تپه و کلاله در شرق این استان مشغول فعالیت هستند.

برچسب‌ها زندگی عشایری گنبدکاووس گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری گنبدکاووس گلستان زندگی عشایری گنبدکاووس گلستان اخبار کنکور عشایر گلستان گوشت قرمز هزار ریال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۷۲۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری و آغاز ساخت ۴ مدرسه در میناب

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان گفت: یکی از این فضا‌های آموزشی مدرسه ۶ کلاسه شهید بهشتی روستای چاه اسماعیل با زیربنای ۴۲۰ مترمربع است که برای ساخت آن ۹۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

مهدی باوقار زعیمی افزود: با بهره برداری از این فضای آموزشی ۱۵۰ دانش آموز از مزایای آن بهره‌مند شدند.

وی گفت: مدرسه ۶ کلاسه روستای باغ ملک نیز با زیربنای ۳۲۵ مترمربع و هزینه ۹۰ میلیارد ریال ساخته شده است و ۱۵۰ دانش آموز از مزایای آن بهره‌مند شدند.

مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان گفت: امروز همچنین ساخت دو مدرسه ۱۵ کلاسه میناب و ۶ کلاسه روستای شَمجُو این شهرستان نیز آغاز شد.

باوقار زعیمی افزود: مدرسه دکتر حسابی ازمحل مولدسازی و فروش املاک مازاد دولتی با زیربنای دو هزار و ۱۶۴ مترمربع و اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال ساخته می‌شود.

مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان افزود: با بهره برداری از این فضای آموزشی ۳۷۵ دانش آموز از فضای آموزشی ایمن واستاندارد برخورار می‌شوند.

بیشتر بخوانید؛ نشست شورای همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش هرمزگان

باوقار زعیمی گفت: مدرسه ۶ کلاسه روستای شَمجُو نیز ازمحل مولدسازی و فروش املاک مازاد دولتی با زیربنای ۴۹۶ مترمربع و اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال ساخته می‌شود که ۱۵۰ دانش آموز از مزایای آن بهره مند می‌شوند.

وی گفت: این دو مدرسه تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.

دیگر خبرها

  • ضرورت رفع مشکلات عشایر خوزستان در فصل کوچ
  • آغاز کوچ ۱۱ هزار خانوار عشایری در لرستان
  • ضرورت استفاده از پسماند کشاورزی برای جلوگیری از فشار کمتر به مراتع همدان
  • نقش چادر‌های عشایری در کاهش تصادفات جاده‌ای
  • بهره برداری و آغاز ساخت ۴ مدرسه در میناب
  • بیمه رایگان مادران غیر شاغل روستایی و عشایر دارای سه فرزند و بیشتر
  • رقابت برای رام کردن اژدهای سینما
  • ثبت نام رایگان بیمه روستایی ویژه مادران دارای سه فرزند
  • بیمه رایگان برای مادران روستایی و عشایر دارای ۳ فرزند در کرمانشاه
  • بیمه رایگان مادران روستایی و عشایری در هرمزگان