Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علاءالدین ازوجی در نشست ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی، گزارشی درباره تأثیر و نقش مشاغل خانگی در اقتصاد ارائه کرد و اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته مشاغل خانگی از جایگاه بالایی برخوردار است؛ با توجه به شیوع بیماری کرونا تعداد شغل‌های ایجاد شده در این حوزه در دنیا بیش از دو و نیم برابر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست دفتر سیاست گذاری و توسعه اشتغال وزارت کار افزود: بیش از ۹ تا ۱۱ درصد شاغلین در کشورهای توسعه یافته از جمله استرالیا، آمریکا و انگلیس را کسب و کارهای خانگی تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه در کشورهای جنوب شرق آسیا به دلیل وجود نیروی کار ارزان، اشتراک گذاری تجربیات کسب و کارهای خانگی یکی از الزامات در این حوزه است، افزود: استفاده از ظرفیت‌های مشاغل خانگی یکی از راهبردهای مهم در این کشورها محسوب می‌شود.

سرپرست دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته نوع کسب و کارهای شاغلین در حوزه مشاغل خانگی، به شیوه‌های نوین گرایش دارد، تصریح کرد: مشاغل خانگی در این کشورها با ارزش افزوده بالا و با انعقاد قرارداد بین واحدهای تولیدی بزرگ و متوسط، خدمات خود را از منزل ارائه می‌کنند و ۲۰ درصد از فعالیت‌های مشاغل خانگی در کشورهای توسعه یافته مربوط به این حوزه از مشاغل خانگی فعالیت دارند.

ازوجی ترکیب مشاغل خانگی در ایران در حوزه صنعت را ۴۷ درصد، در حوزه خدمات ۴۳ درصد و در حوزه کشاورزی ۱۰ درصد عنوان کرد و گفت: یکی از مؤلفه‌های اصلی برون رفت از معضل بیکاری دانش آموخته از جمله زنان دانش آموخته دانشگاهی در اقتصاد ایران استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی و کار از منزل است و با افزایش سهم مشاغل خانگی در اقتصاد به ۱۰ درصد می‌توان ۲.۵ میلیون شغل ایجاد کرد.

به گفته سرپرست دفتر سیاست گذاری و توسعه اشتغال وزارت کار، عدم انسجام سیاستی برای کسب و کارهای خانگی، نادیده گرفته شدن شاغلین غیر رسمی از حمایت‌های رسمی، وجود شبه انحصار در حوزه محصولات کسب و کارهای خانگی و شناخت ناکافی بازار از جمله مهمترین محدودیت‌ها در این حوزه به شمار می‌رود.

ازوجی با بیان اینکه سهم مشاغل خانگی در کشورهای در حال توسعه ۳ الی ۴ است، تصریح کرد: این سهم در کشورهای توسعه یافته ۹ الی ۱۰ درصد است. بر اساس محاسبات و برآوردهای معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال سهم شاغلین مشاغل خانگی در ایران بین ۳.۳ تا ۳.۴ درصد از کل اشتغال کشور را تشکیل می‌دهد و بر اساس فعالیت‌های اقتصادی این مشاغل، تقریباً ۲.۲ درصد از حجم تولید ناخالص داخلی کشور ایران مربوط به ارزش افزوده فعالیت‌های مشاغل خانگی است.

سرپرست دفتر سیاست گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه باید از نگاه سنتی در این حوزه به نگاه نوین برسیم، افزود: اتصال کسب و کارهای خانگی به زنجیره ارزش، همراه سازی توسعه کسب و کارهای خانگی، به اشتراک گذاری تجربیات کسب و کارهای خانگی، گسترش مراکز مشاوره‌ای و کارآفرینی در این حوزه و تعیین نهادهای مالی و بانکی مشخص از مهمترین راهکارها برای توسعه حوزه کسب و کارهای خانگی محسوب می‌شود.

ازوجی افزود: در اقتصاد ایران مشاغل خانگی مکان محور است ولی در کشورهای موفق و پیشرو فعالیت محور هستند و نقش اصلی در تولیدات خرد و بهبود درآمد خانوارها را بر عهده دارند.

کد خبر 5121697

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مشاغل خانگی اشتغال زایی بانک مرکزی ایران فولاد لایحه بودجه ۱۴۰۰ قیمت دلار قیمت نفت شاخص کل بورس ویروس کرونا مصرف گاز وزارت جهاد کشاورزی وزارت نیرو قطع برق روز ملی صادرات بورس تهران تورم گذاری و توسعه اشتغال وزارت کشورهای توسعه یافته کسب و کارهای خانگی مشاغل خانگی سرپرست دفتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۷۵۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تائید فنی ۶۰ پروژه توسعه فناوری زیستی جهت استفاده از ظرفیت اعتبار مالیاتی

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در خصوص اقدامات این ستاد در سالی که گذشت (۱۴۰۲) توضیحی ارائه داد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدحسین متألهی، دبیر ستاد توسعه زیست ­فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست­ جمهوری با بیان اینکه ستاد توسعه ­زیست­ فناوری با یاری همه بازیگران و فعالین نظام زیست ­فناوری به دنبال رشد مستمر و متوازن در حوزه‌های مختلف اقتصاد زیستی با توجه به فناوری­‌های آینده ساز است، اظهارداشت: قطعاً رسالت و مأموریت ستاد توسعه زیست­ فناوری محدود به حوزه زیست مهندسی نیست و عملکرد ۹ ماهه ستاد نیز موید نگاه جامع آن است، اما توسعه فناوری­‌ها و اکوسیستم مرتبط با زیست مهندسی در کشور، فرایندی زمان­بر و مصداق بارز کاشتن برای آینده است.

دبیر ستاد توسعه زیست ­فناوری بر اقدامات این ستاد در سالی ­که گذشت (۱۴۰۲) متمرکز شد و گفت: تائید فنی ۶۰ پروژه توسعه فناوری زیستی جهت استفاده از ظرفیت اعتبار مالیاتی، تفاهم­نامه بین ستاد و دانشگاه علم و صنعت در راستای توسعه فناوری­‌های نوین و بین رشته­‌ای در حوزه زیستی، انعقاد تفاهم­نامه با شرکت لیدکو پیرامون حمایت از توسعه فناوری‌های نوین و امضای تفاهم نامه همکاری سه جانبه ستاد توسعه زیست­ فناوری، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و شرکت آب و فاضلاب استان قم، انعقاد تفاهم نامه با انجمن جلبک ایران در راستای توسعه فناوری­‌های مرتبط با حوزه جلبک و زیست دریا و امضای تفاهم نامه با سازمان دامپزشکی در راستای حمایت از شرکت­های دانش بنیان فعال در حوزه دامپزشکی، از جمله این اقدامات است.

هچمنین رویداد توان­افزایی نهاد‌های ترویجی، برگزاری مدرسه ملی زیست­فناوری با استفاده از ظرفیت نهاد‌های ترویجی و اساتید دانشگاه، حمایت از رویداد استعدادیابی ایران در حوزه بیوتکنولوژی (رویداد استارواکس)، حضور در نمایشگاه ایران فارما به صورت پاویونی برای اولین بار، برگزاری دومین دوره جشنواره ملی انجمن­های علمی زیست­ فناوری کشور، پنجمین دوره مسابقه مساله محور «ره زیست»، اولین آیین نوورودی­های حوزه زیست­ فناوری، اقدامات است.

به گفته او، نشست با هیئت مدیران ارشد آژانس BRIN اندونزی، بازدید هیئت دوم اندونزی از دستاورد‌ها و ظرفیت‌های حوزه زیست فناوری کشور، برگزاری جلسه B۲B شرکت‌های مرتبط در حوزه زیست­فناوری با هولدینگ دولتی بیوکوبافارما برای ایجاد فرصت همکاری، فراخوان کارگزار ایجاد پلتفرم آنلاین بین المللی معرفی فناوری­های زیستی قابل صادرات و. از فعالیت­های این ستاد در حوزه تعاملات بین المللی است.

همچنین، به گفته او، برگزاری مسابقه زیمان در ۴ استان تهران، چهارمحال بختیاری، آذربایجان شرقی و هرمزگان و رقابت هیجان انگیز برای دانش آموزان در حل چالش‌های منطقه‌ای، حمایت و همکاری با شرکت صنایع پیشرفته رضوی در رویداد ملی «فناوری‌های حوزه سلامت و درمان»، رویداد زیست­فناوری و مهندسی ژنتیک گامی به سوی آینده در استان یزد، آئین اختتامیه کارسوق ملی مهندسی ژنتیک در آبان ۱۴۰۲ به میزبانی استان زنجان و. نیز از اقدامات ستاد توسعه زیست­فناوری در سطح منطقه­ای و استانی است.

متالهی ادامه داد: فراخوان کارگزار ایجاد پلتفرم آنلاین بین ­المللی معرفی فناوری­‌های زیستی قابل صادرات، فراخوان پیاده­ سازی پلتفرم دارو‌های الیگونوکلئوتیدی، فراخوان حمایت بسته کشاورزی و امنیت غذایی، فراخوان حمایت در حوزه­های نوظهور و آینده­ ساز، فراخوان حمایت ستاد توسعه زیست­فناوری جهت کسب دانش فنی و تولید بار اول، فراخوان حمایت از پژوهش­های حوزه انقلاب زیستی، فراخوان جامع «کلان‌طرح‌های توسعه فناوری» در حوزه زیست‌فناوری، فراخوان سامانه ملی ثبت دنا، فراخوان حمایت از طرح­های حوزه نیشکر، فراخوان توسعه تجاری و شتابدهی در حوزه بیوتک صنعتی و محیط زیست، همکاری با بنیاد علم ایران برای طراحی و اجرای فراخوان انقلاب زیستی و همچنین فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه در حوزه زیست دریا از فراخوان ­هایی است که از سوی این ستاد منتشر شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سال گذشته از محل منابع ستاد توسعه زیست­فناوری مجموعاً ۹۲ طرح به مبلغ ۱۱۰ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان شامل ۵۵ طرح در مقیاس تولیدی (۴ طرح انقلاب زیستی، ۱۷ طرح سلامت، ۱۹ طرح امنیت غذایی، ۵ طرح بیوتک صنعتی و محیط­زیست و ۱۰ طرح زیست دریا)، ۱۵ طرح ترویجی و ۲۲ طرح پژوهشی تعهد ایجاد شده است. همچنین ۱۰۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل بودجه معاونت علمی جهت حمایت از ۵ طرح در حوزه درمان و ۲ طرح در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی اختصاص یافته است. لازم به ذکر است که ۴۲ میلیارد تومان ذیل برنامه ملی نکست جهت حمایت از برگزیدگان این رویداد ملی به ۴ شرکت فعال در حوزه زیست فناوری از محل منابع معاونت علمی اختصاص یافته است که ۳۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات و ۱۲ میلیارد تومان در قالب گرنت به شرکت‌های برگزیده اختصاص یافته و همچنین ۴۴۰ درخواست جهت بهره مندی از حمایت‌های labs net دریافت شده که ۱۱۸ مورد آن مورد پذیرش و حمایت قرار گرفته است.

دیگر خبرها

  • تبلیغات و اطلاع‌رسانی از راهکار‌های رونق گردشگری است
  • پرداخت بیش از یک هزار میلیارد ریال تسهیلات به فعالان مشاغل خانگی در همدان
  • هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • شهر خلاق، فرصتی برای مشارکت مردم
  • جذب حدود ۵۳ میلیارد ریالی تسهیلات دولتی برای مشاغل خانگی نیشابور
  • صدور ۳۰۰ مجوز مشاغل خانگی در کاشمر
  • توجه به مشاغل خانگی یکی از ظرفیت‌های تحقق شعار سال است
  • تائید فنی ۶۰ پروژه توسعه فناوری زیستی جهت استفاده از ظرفیت اعتبار مالیاتی
  • از تعطیلی پلی‌اکریل تا خیاطی در منزل؛ داده‌های اشتغال‌زایی گمرا‌ه‌کننده‌اند
  • احداث کارخانه فرآوری شرط واگذاری معادن جدید استان کرمان