Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، خبرگزاری تسنیم گفت‌وگویی با هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

کارگران با افزایش چندباره قیمت‌ها روزبه‌روز ضعیف‌تر شده‌اند

- تورم و افزایش قیمت‌ها، دارایی به اضافه دارایی کرده است. با توجه به اینکه کارگران دارایی ندارند، وضعیت آنها نه‌تنها بهتر نشده است، بلکه بدتر هم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

- کارگران با افزایش هزینه‌ها مجبور شدند هزینه افزایش دارایی کارفرمایان را بپردازند. این افزایش سرمایه و گران شدن ملک و املاک برای کارفرمایان بوده است اما کارگران با افزایش چندباره قیمت‌ها روزبه‌روز ضعیف‌تر شده‌اند.

- معیشت کارگران بالاخره باید از یک محلی تأمین شود، در شرایط فعلی که نه کارفرمایان و نه دولت حاضر به همکاری برای تقویت قدرت خرید کارگران و کمک به تأمین معاش کارگران نیستند، کارگران چه‌کار باید کنند؟

چرا دولت یک بار نمی‌گوید که کارگر گرسنه است؟

- دولت باید هم حامی کارگران باشد و هم تولید را حمایت کند و نقش تسهیل‌گری داشته باشد.

- زمانی که هزینه سبد معیشت در پایان سال مشخص می‌شود، به‌طور مثال هزینه روغن را در آن سبد «فلان تومان» تعیین کرده است، دولت موظف است تا پایان سال کارگران را با همان اعداد و ارقام تأمین کند، چرا که کارگران باید با همان حقوقی که تعیین شده است تا پایان سال زندگی کنند.

 - دولت نباید فقط از کارفرمایان حمایت کند. اگر دولت معتقد است که در شرایط فعلی امکان بازنگری دستمزد نیست و کارفرمایان دچار مشکل هستند، چرا دولت یک بار نمی‌گوید که کارگر گرسنه است؟

در بحث کرونا فقط کارگران ضرر کردند

 - در بحث کرونا فقط کارگران ضرر کردند. آن دسته از کسب‌وکارهایی که با مشکل مواجه شدند و واحد تولیدی داشتند، تغییر کاربری دادند و به شغل خود ادامه دادند اما اضافه‌کار کارگران را به‌بهانه کرونا و شرایط دشوار کار حذف کردند.

- از سوی دیگر هزینه تأمین ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده نیز به سبد خانوار کارگری اضافه شده است.

- دستمزد کارگران یک بار اضافه شد، اما هزینه‌ها چندین بار افزایش یافت، این موضوع را دولت نمی‌بیند؟

عقب‌ماندگی مزدی کارگران خیلی زیاد است

- عقب‌ماندگی مزدی کارگران خیلی زیاد است، حتی اگر دستمزد ۱۰۰ درصد هم افزایش یابد، باز هم جوابگوی هزینه‌های معیشت کارگران نیست.

- دستمزد باید به‌اندازه‌ای زیاد شود که قدرت خرید کارگران افزایش یابد و عقب‌ماندگی مزدی را جبران کند.

انتهای پیام/+

منبع: فارس

کلیدواژه: تورم کارگران کارفرما سرمایه دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۷۵۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم فرهنگ آب رفت

  زندگی فرهنگی اغلب با هزینه همراه است و محصولات فرهنگی همچون فیلم، کتاب، سفر، پوشاک و... نیاز به هزینه دارد. شاخص هزینه‌کرد فرهنگی خانوار، نسبت جامعه را با صنایع فرهنگی پیش روی ما می‌گذارد. جالب این‌که با وجودی که میانگین هزینه‌کرد فرهنگی خانوارهای ایرانی از نظر اسمی روند صعودی داشته و درسال۱۴۰۱به ۲۶۱ هزار میلیارد تومان رسیده اما نکته حائز اهمیت ارزش واقعی هزینه‌کرد بوده که کاهش یافته است.با احتساب تورم، میانگین هزینه‌کرد فرهنگی خانوارهای ایرانی ازسال۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱، روند نزولی داشته است. به‌طوری که سهم هزینه‌ فرهنگی خانوار از سبدخرید آنها از۱۱.۵درصد درسال۱۳۹۶ به ۹.۳درصد در سال۱۴۰۱کاهش یافته است. رشد ریالی بازار سینما، کتاب و موسیقی در سال گذشته، بیش از آن‌که ناشی از افزایش تعداد مخاطبان و میزان فروش باشد، ناشی از افزایش تورم بوده است. اتفاقی که برای سال جاری هم ضعیف‌تر شدن بازارهای فرهنگی را پیش چشم می‌گذارد. به‌عنوان مثال و بر‌اساس گزارش خانه کتاب و ادبیات ایران، سال گذشته، بالغ بر ۱۱۵هزارو۱۴۱عنوان کتاب منتشر شده که نسبت به سال۱۴۰۱رشد ۵.۸درصدی داشته است. بدون پرداختن به محتوای عناوین منتشر شده، دقت بیشتر به آمار تفکیکی نشر، گویای این است که این افزایش بیشتر از آن‌که نشان‌دهنده بهبود انتشار کتاب در حوزه فرهنگ عمومی و بزرگسال باشد متأثر از تیراژ کتاب‌های کمک‌آموزشی بوده است. به‌عنوان مثال از اردیبهشت تا مرداد سال گذشته انتشار کتاب‌های کمک‌آموزشی نسبت به سال۱۴۰۱ از ۸۲ تا ۱۵۵‌درصد افزایش داشته‌ است.همچنین به‌جز فروردین واسفند۱۴۰۲که افزایش کتاب‌های کمک‌آموزشی به ترتیب رشدهای منفی۲ ومنفی۱۵درصدی را تجربه کرده‌، درسایر ماه‌های سال انتشار آنها بیش از ۲۲‌درصد رشد داشته است. همین رویه به نوعی در حوزه‌های سینما و موسیقی با بلیت‌های۹۰۰هزارتومانی ادامه دارد. هرچه هست، تورم همه اجزا حوزه فرهنگ چه در بخش تولید و چه در بخش مصرف را تحت تأثیر قرار داده و به کاهش یا حذف کامل سهم آن از سبد خانوار منجر شده است. 

دیگر خبرها

  • افزایش ۵۷ درصدی دستمزد ۱۴۰۱ بیکاری را ۸ درصد کاهش داد
  • سهم فرهنگ آب رفت
  • تحقق شعار سال در گروی نقش آفرینی کارگران و کارفرمایان
  • ارگران مهاجر در کشورهای همسایه ایران چقدر حقوق می‌گیرند؟
  • آیا دستمزد پائین کارگران می‌تواند، جوابگوی مسکن، پوشاک و خوراک آنها باشد؟
  • تحقق شعار سال در گرو نقش آفرینی کارگران و کارفرمایان
  • مبلغ حق مسکن کارگران افزایش می‌یابد
  • افزایش مبلغ حق مسکن؛ عیدی کارگران در هفته کارگر
  • خبر جدید در مورد حق مسکن کارگران
  • ناترازی در تعیین دستمزد کارگری