Web Analytics Made Easy - Statcounter

۱۶ آذرماه سال ۹۸ وزیران علوم و بهداشت با تقدیم لایحه ساماندهی سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی به هیات دولت، پیشنهاد ساماندهی سهمیه های کنکور را مطرح کردند.

در این لایحه آمده است: تمام قوانین و مقررات مصوب ابلاغی مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیته های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای هدایت استعدادهای درخشان در خصوص نحوه اعمال سهمیه ها در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی (شامل بومی گزینی، قانون عدالت آموزشی، سهمیه های مندرج در قانون خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحات بعد آن، قانون ورود رزمندگان به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، سهمیه های مربوط به کارگر نمونه، قهرمانان ورزشی، حافظان قرآن، دانشجوی نمونه کشوری، بهیاری و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..) لغو و این قانون جایگزین آن ها می شود و پس از آن امکان ایجاد هیچ گونه سهمیه جدیدی به جز موارد مندرج در این قانون وجود ندارد.

این لایحه از سوی هیأت دولت برای بررسی و تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده شد.

در جلسه ۳۴۹ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی که به ریاست منصور غلامی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با موضوع اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصمیم‌گیری درمورد سهمیه‌های کنکور و ضرورت متناسب‌سازی درصد شمول سهمیه ایثارگری در کنکور  برگزار شد سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لایحه فوق و تأکید بر این نکته که مصوبات مجلس شورای اسلامی بعد از ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع کنکور بوده است، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در موارد اینچنینی قاعده‌ای دارند که براساس آن در مواردی که شورای عالی انقلاب فرهنگی متقدم است، مجلس شورای اسلامی وارد موضوع نشود و همچنین در مواردی که مجلس شورای اسلامی متقدم بوده است، شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود نکند.

وی تصریح کرد: از این منظر، شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند رأساً پیرامون مسئله سهمیه های کنکور ورود داشته باشد و درخصوص کلیت سهمیه‌ها تصمیم‌گیری کند.

عاملی افزود: با گذشت بیش از سی سال از پایان جنگ تحمیلی، جامعه آماری ایثارگران و رزمندگان کاهش داشته است و لذا با کاهش جمعیت ثبت‌نام کننده سهمیه‌های مذکور، درصد شمول سهمیه نیز بایستی متناسب سازی شود.

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در خصوص ساماندهی سهمیه ها گفت: در حال حاضر استدلالی که در رابطه با مسئله بومی‌گزینی مطرح می‌شود همان استدلال مربوط به اجرای سهمیه مناطق ۳ می‌باشد و از همین منظر باید نتایج اجرا و تغییر هریک از سهمیه‌ها به طور دقیق بررسی شود.

وی افزود: در رابطه با مصوبات مختلف مربوط به کنکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی نکته این است که تمام متون پیش‌نویس لایحه مذکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و تصویب شده و آن دسته از قوانینی که مختص به مجلس شورای اسلامی بوده نیاز به تصویب مجدد مجلس دارد برای تصویب نهایی به صحن مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین رستمی چهارشنبه در این خصوص به خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا توضیح داد: بر اساس مقرارت اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای داشته باشد بازبینی آن بر عهده خود شورا است و اگر مجلس نیز مصوبه ای داشته باشد بازبینی و اصلاح آن بر عهده مجلس است و هیچکدام از این دو نهاد نمی توانند مصوبات یکدیگر را اصلاح کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بخشی از سهمیه های کنکور در مجلس و بخشی از آنها در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است و به دلیل اینکه لایحه پیشنهادی دولت از دو نهاد تصویب شده است؛ پیشنهاد نهایی این شد که این سهمیه ها در شورا تصویب شود و همچنین بخشی که در اختیار مجلس است مجددا مجلس در مورد آنها نظر بدهد. به همین دلیل که شورا امکان بازنگری در مصوبات مجلس را ندارد لازم است که خود مجلس این مصوبات و سهمیه ها را مورد بازنگری قرار دهد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری  در ادامه تصریح کرد: مصوبات سهمیه ها در شورای اسلامی شدن در حال بررسی است و ممکن است با توجه به اولویت بندی هیات رییسه مجلس زمان آن هنوز مشخص نیست زیرا در حال حاضر مجلس درگیر لایحه بودجه است.

وی عنوان کرد: پیشنهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی این بوده که سهمیه های کنکور عادلانه، منضبط و تجمیع شوند و به برخی گروه ها مثل نخبگان سهمیه تعلق بگیرد و سهمیه های حافظان کل قرآن، برخی مناطق محروم و ایثارگران بررسی و اصلاح شود.

 حجت الاسلام والمسلمین با بیان اینکه در طرح دولت و وزارت علوم تاکید شده تا سهمیه ها عادلانه شود، عنوان کرد: در این طرح تاکید شده که سهمیه ها با اعمال سیاست لازم عادلانه و مبتنی بر استعدادها و لزوم توجه به توانمندی های علمی افراد برای تصدی کرسی های دانشگاهی باشد که در مرحله بررسی طرح هستیم.

به گزارش ایرنا، ساماندهی سهمیه های کنکور تا زمان برگزاری آزمون سراسری ۹۹-۴۰۰ اعمال نمی‌شود.

برچسب‌ها آزمون سراسری حجت الاسلام مصطفی رستمی سهمیه کنکور سید سعیدرضا عاملی کنکور منصور غلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آزمون سراسری حجت الاسلام مصطفی رستمی سهمیه کنکور آزمون سراسری حجت الاسلام مصطفی رستمی سهمیه کنکور سید سعیدرضا عاملی کنکور منصور غلامی اخبار کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی مجلس شورای اسلامی ساماندهی سهمیه ها سهمیه های کنکور حجت الاسلام دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۷۷۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ درصد مراحل قرارگاهی شدن شورای فرهنگی استان‌ها انجام شده است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حجت الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره قرارگاهی شدن شورای فرهنگی استان‌های کشور گفت: تاکنون ۳۰ درصد مراحل قرارگاهی شدن شورای فرهنگی استان‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: کمبود اعتبار و بودجه در ضمانت اجرایی مصوبات شورا‌های فرهنگ عمومی چندان نقش ندارد.

خسروپناه همچنین گفت: بیش از ۷۰ درصد اجرای مصوبات به اراده و انجام رسالت خود دستگاه‌های متولی بستگی دارد و ارتباطی با کمبود اعتبارات فرهنگی ندارد.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه راهبری، راهبردی، راه‌بینی و راه‌سنجی را برعهده دارد و وظیفه شورای انقلاب فرهنگی راه‌سازی و عملیات نیست بلکه باید موضوعات علمی و فرهنگی را راهبری کند.

وی با اشاره به اینکه تدوین برخی سیاست‌گذاری‌ها در استان‌ها بی‌فایده است، گفت: سیاست‌های کلی را مقام معظم رهبری ابلاغ کرده‌اند و سیاست‌های عملیاتی را شورای عالی انقلاب فرهنگی به تحریر درآورده است.

دیگر خبرها

  • شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاه قانون‌گذاری ندارد!
  • حمایت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از طرح‌های فرهنگی
  • حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی از طرح‌های فرهنگی در کشور
  • سند هوش مصنوعی به زودی تصویب می شود
  • خسروپناه: برداشتن موانع قانونی؛ راهکاری برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان
  • در مسیر جلوگیری از مهاجرت نخبگان باید موانع قانونی را برداریم
  • شورای فرهنگ عمومی باید به قرارگاه تبدیل شود
  • دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: باید نسبت به مسئله تربیت دانشجویان دغدغه داشته باشیم/ در مسیر جلوگیری از مهاجرت نخبگان باید موانع قانونی را برداریم
  • برنامه‌های در دست اقدام شورای فرهنگی چیست؟
  • ۳۰ درصد مراحل قرارگاهی شدن شورای فرهنگی استان‌ها انجام شده است