Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را در برگرفت و حائز اهمیت بود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.   نیک روش: تدارک مجازی اردو‌های راهیان نور دانشجویی دانشجویان علاقه مند برای حضور در اردوهای راهیان نور امسال می‌توانند این مسیر معنوی را مجازی تجربه کنند و از یادمان‌های دفاع مقدس به صورت آنلاین بازدید کنند. محمدجواد نیک‌روش، رئیس سازمان بسیج دانشجویی در خصوص اقدامات جایگزین اردو‌های راهیان نور دانشجویی که به دلیل شیوع کرونا برگزاری آن فعلا مقدور نیست، گفت: اقدامات ما در خصوص برگزاری اردو‌های راهیان نور در چارچوب مصوبات ستاد مقابله با کرونا خواهد بود. با توجه به اینکه فعالیت‌های حضوری محدود شده، اما فرصتی فراهم شده تا دانشجویان در قالب گروه‌های کوچکتر به اقداماتی برای تفحص بیشتر در سیره شهدا، تحقیق و پژوهش در زندگینامه شهدا و یا مواردی که منافات با روال‌های بهداشتی لحاظ شده نداشته باشد، بپردازند.

وی افزود: حضور دانشجویان در فضا‌های مجازی افزایش یافته است. شاید قبل از این ضرورت کمتری احساس می‌شد، اما امروز ضرورتی بیشتری احساس شده که دانشجویان در فضای مجازی فعالیت داشته باشند و محتوای رسانه‌ای برای فضای مجازی بیش از پیش توسط گروه‌های دانشجویی به صورت خود جوش در حال تولید است. زمینه حضور دانشجویان در مسیر شهدا به صورت عملی ادامه دارد مانند بسیاری از دانشجویان که در قالب گروه‌های مختلف در ایام کرونا به خدمت‌رسانی مشغول بودند.   مهلت ثبت‌نام وام‌های دانشجویی دانشگاه شریف تا ۳۰ دی ماه تمدید شد  

معاونت دانشجویی دانشگاه شریف خبر خوبی به دانشجویان این دانشگاه داد و مهلت ثبت نام وام‌ها را تا ۳۰ دی ماه تمدید کرد. در اطلاعیه ای در این خصوص آمده است: با توجه به تعطیلی آموزش حضوری در دانشگاه ها، به منظور حمایت بیشتر از دانشجویان و رفع مشکلات آن‌ها به دلیل عدم حضور در دانشگاه؛ زمان درخواست وام‌های نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تمدید شد.   ادغام دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیر پزشکی به صورت جدی پیگیری شود ادغام دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیر پزشکی به شورای عالی انقلاب فرهنگی کشیده شد، اعضای شورا نظرشان نسبت به این ادغام مثبت بوده و عاملی تاکید کرده که این موضوع به صورت جدی پیگیری شود. جلسه ١۴٢ ستاد نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد. سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دستور این جلسه که به بررسی سیاست پیشنهادی «درصدی از کل پذیرش رشته‌های پزشکی با اولویت دانشگاه‌های بزرگ کشور از رشته‌های مقطع کارشناسی وارد دکتری حرفه‌ای شوند» اختصاص داشت، گفت: ۱۵ جلسه کمیسیون علم و آموزش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به بررسی سیاست‌های پیشنهادی برای ساماندهی نظام سنجش و پذیرش اختصاص داشته است؛ لذا کار کارشناسی و مطالعات پیشینی خوبی در این مورد انجام شده، همچنین به صورت جلسات گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رجوع شده است.

وی تصریح کرد: با این حال برای ارائه سیاست‌های پیشنهادی ساماندهی نظام سنجش و پذیرش به گزارش توجیهی و ارائه گزارش فرآیندی نیاز است و همچنین نظام سنجش و پذیرش کشور‌های دنیا باید بررسی دقیق‌تری شود و شرایط کشور نیز برای تصمیم‌گیری نهایی در این مورد در نظر گرفته شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: سه روش سنجش و پذیرش برای پذیرش پزشکی در دنیا وجود دارد که شامل پذیرش دکتری حرفه‌ای پیوسته بدون لیسانس، پذیرش دکتری حرفه‌ای پیوسته با لیسانس و پذیرش دکتری حرفه‌ای غیر پیوسته است، یعنی در این روش متقاضی بعد از لیسانس برای پزشکی پذیرش می‌شود.
سامانه پایش فرهنگی در دانشگاه آزاد راه اندازی شد   سامانه پایش فرهنگی دانشگاه آزاد با هدف سیاست گذاری، پشتیبانی و نظارت و ارزیابی فعالیت دانشجویان این دانشگاه راه اندازی شده و از این پس دانشجویان مورد ارزیابی فرهنگی قرار می‌گیرند. فرزاد جهان بین، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی از راه اندازی سامانه پایش فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی متمرکز به سه حوزه سیاست گذاری، پشتیبانی و نظارت و ارزیابی است، گفت: در بخش سیاست گذاری دستورالعمل‌ها و آئین نامه‌های مورد نیاز، در بخش پشتیبانی حمایت‌های لازم و رفع موانع و تسهیل اقدامات واحد‌های دانشگاهی و در بخش نظارت و ارزیابی، صدور کارنامه فرهنگی برای واحد‌ها در نظر گرفته شده است.

جهان بین با بیان اینکه به منظور صدور کارنامه فرهنگی برای واحد‌های دانشگاهی، شاخص‌هایی تدوین شده است، گفت: این شاخص‌ها به واحد‌های دانشگاهی ارسال و نظرات واحد‌ها جمع‌آوری شد. سپس شاخص‌ها امتیاز گذاری و به واحد‌های دانشگاه برای اجرای عملیات ابلاغ شد. در این خصوص مقرر شده که فعالیت واحد‌ها بر اساس شاخص‌ها ارزیابی و برای آنان کارنامه فرهنگی صادر شود.   تجمع اعتراضی جمعی از کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد مقابل مجلس شورای اسلامی تفاوت میزان حقوق کارمندان و اساتید دانشگاه آزاد با سایر دانشگاه‌های کشور باعث شد که دانشگاه آزادی‌ها برای رسیدگی به حقوق تضییع شده خود به مجلس شورای اسلامی مراجعه و اعتراض کنند.       بر اساس این گزارش، تجمع کنندگان خواستار همسان سازی حقوق و مزایای کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد با دانشگاه‌های دولتی هستند که دانشگاه آزاد مخالف دخالت مجلس در قوانین این دانشگاه است.   جشنواره «ملی حرکت» به میزبانی دانشگاه علامه برگزار می‌شود جشنواره‌های دانشجویی با وجود محدودیت ناشی از کرونا به صورت مجازی مسیر خود را ادامه می‌دهد و دانشگاه علامه میزبان جشنواره حرکت مجازی در سال ۱۴۰۰ شد. معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص برگزاری جشنواره حرکت گفت: سیزدهمین جشنواره ملی حرکت به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود.

شالچی با بیان اینکه، نگاه دانشگاه به انجمن‌های علمی یک نگاه راهبردی است، تصریح کرد: انجمن‌های علمی، مکمل کلاس‌های درس هستند. انجمن‌های علمی اگر پویا باشند دانشگاه هم پویا خواهد بود و بسیاری از خلاء‌ها و محدودیت‌های کلاس‌های درس را پر خواهند کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: حوزۀ دیگری که انجمن‌های علمی می‌توانند روی آن کار کنند، ورود به مباحث بین رشته‌ای است. در همین زمینه، ارتباط انجمن‌های علمی با یکدیگر بسیار مهم است. با این کار، انجمن‌ها می‌توانند موضوعات بین رشته‌ای را با یکدیگر تمرین کنند.    ۱۰ بهمن؛ آخرین فرصت مهلت تخلیه خوابگاه‌های دانشگاه شهید بهشتی دانشگاه شهید بهشتی در اطلاعیه‌ای با اشاره به شرایط تخلیه و اسکان دانشجویان خوابگاهی در نیمسال دوم تحصیلی اعلام کرد: دانشجویانی که قصد ادامه سکونت در خوابگاه طی نیمسال دوم تحصیلی ۱۴۰۰ -۱۳۹۹ را ندارند و در نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در خوابگاه‌ها ساکن بوده‌اند، حداکثر تا ۱۰ بهمن ماه نسبت به تخلیه، تحویل اتاق، ملزومات، کارت خوابگاه و انجام تسویه حساب با مسئول خوابگاه مربوطه اقدام کنند.  

در صورت عدم تحویل اتاق و تسویه حساب تا زمان تعیین شده، اجاره بهاء نیمسال دوم با احتساب جریمه، جزو بدهی دانشجو محسوب و محفوظ خواهد بود.   اعطای تسهیلات ۶۰۰ میلیون ریالی به کارمندان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد دانشگاه آزاد پس از اینکه هفته‌ای از اعتراضات کارمندان و اساتید را پشت سرگذاشت، اما خبر‌های خوبی هم از تسهیلات ۶۰۰ میلیون ریالی برای هیات علمی و کارمندان داشت. سیدهادی سیدفضلی، مدیر تسهیلات اعتباری و صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، از اعطای تسهیلات ۶۰۰ میلیون ریالی به کارکنان و اعضای هیات علمی این دانشگاه خبر داد و گفت: براساس الحاقیه تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد اسلامی و بانک ملی، سقف تسهیلات وام ۴۰ میلیون تومانی کارکنان دانشگاه با همان نرخ و مدت بازپرداخت، به ۶۰ میلیون تومان افزایش یافت.
وی ادامه داد: پیش از اجرای این الحاقیه، سقف تسهیلات اعتباری بانک ملی به صورت پلکانی برای کارمندان قرارداد کار معین ۲۰ میلیون تومان، کارمندان رسمی ۴۰ میلیون تومان و اعضای هیات علمی ۶۰ میلیون تومان بود. در راستای ارائه تسهیلات رفاهی به کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، سقف تسهیلات پرداختی به تمامی کارمندان اعم از قراردادی و رسمی به ۶۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

مدیر تسهیلات اعتباری و صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: همه واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند براساس ظرفیت اعلام شده از سوی سازمان مرکزی، افراد واجد شرایط را جهت اخذ وام بانک ملی و انجام مراحل اداری به صندوق رفاه دانشجویان و تسهیلات اعتباری دانشگاه آزاد اسلامی معرفی کنند.   پای عملکرد مالی دانشگاه آزاد به مجلس کشیده شد دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک سازمان گسترده و حاکمیتی که در بیش از ۳۵۰ نقطه کشور شعبه دارد و دارای بیش از ۷۰ هزار کارمند، استاد، عضو هیئت علمی و درحال حاضر میزبان یک میلیون دانشجو است. اعضای هیات موسس، امنا و مدیران این دانشگاه حق مالکیت و انتفاع شخصی از آن را ندارند که از لحاظ ماهیت حقوقی در زمره نهاد‌های عمومی غیر دولتی محسوب می‌شود.   دانشگاه آزاد در یک سال حدود ۸ هزار میلیارد تومان درآمد دارد که ۶ هزار میلیارد تومان آن از طریق شهریه دانشجویان و مابقی آن از منابع سرمایه گذاری و فعالیت‌های دانش بنیان تامین می‌شود.

اما منابع و درآمد‌ها و همچنین بودجه واحد‌ها و ماموریت‌ها، حقوق و مزایای مدیران، نحوه بکارگیری و پرداخت حقوق نیروی انسانی اعم از اساتید و کارمندان، معاملات، سرمایه‌گزاری‌ها، آیین نامه‌ها و بخشنامه‌ها این دانشگاه برای افکار عمومی شفاف نیست که همین مسئله باعث خبرسازی دانشگاه آزاد در چند روز گذشته شده است. از تجمع اعتراضی به طرح همسان سازی حقوق کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد در مقابل مجلس شورای اسلامی تا ورود مجلس برای نظارت علمکرد مالی این دانشگاه که چندان هم به ذائقه مسئولان این دانشگاه خوش نیامده است.   نمایندگان مجلس شفافیت مالی دانشگاه آزاد را علت اصلی درخواست خود عنوان و تاکید کردند:از این رو به منظور ارتقای شفافیت و پاسخگویی مجموعه عظیم دانشگاه آزاد اسلامی به حاکمیت و مجلس شورای اسلامی پیشنهاد می‌گردد نام دانشگاه آزاد اسلامی به بند (ه) تبصره ۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اضافه شود تا این مجموعه مانند دستگاه‌های دیگر مکلف گردد اطلاعاتی نظیر اطلاعات پایه، اطلاعات نیروی انسانی (از طریق سامانه پاکنا) و مدیران، بودجه، صورت‌های مالی، گزارش‌های عملکردی و... را سه ماه یکبار مطابق قانون به روز رسانی کند. با توجه به اینکه نام دانشگاه آزاد اسلامی هنوز به قانون فهرست نهاد‌ها و مؤسسات عمومی غیر دولتی مصوب ۱۹/۴/۱۳۷۴ اضافه نشده است، تصریح و آوردن نام دانشگاه آزاد اسلامی ضروری می‌باشد.
پس از این اقدام نمایندگان به سراغ راستینه، نماینده مجلس شورای اسلامی، یکی از نمایندگان امضا کننده این نامه رفتیم که وی در خصوص علت نظارت بر دانشگاه آزاد گفت: خیلی از دستگاه‌ها هستند که باید نظارت بر عملکردآن‌ها اتفاق بیفتند و اساسا باید همه مصارف و منابع موسسات باید روشن و شفاف باشد، و در این رابطه نهاد‌ها و دستگاه‌ها نباید هیچ تفاوتی با یکدیگر داشته باشند.

وی افزود: تا زمانی که ما به یک اقتصاد پویا، شفاف، روشن و شیشه‌ای دسترسی پیدا نکنیم؛ به دلیل وجود رانت‌ها، همیشه شاهد شبکه‌های فساد خواهیم بود. بدترین حالت در شبکه‌های فساد، ایجاد رانت‌هایی است که در عرصه‌های مختلف پدید می‌آیند و نقش آفرین می‌شوند و فساد را دامن می‌زنند.   نحوه دریافت وام خرید لوازم کمک آموزشی دانشجویان فنی و حرفه‌ای دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای دریافت وام خرید لوازم کمک آموزشی دچار مشکل شده بودند که معاون این دانشگاه توضیحاتی برای حل این مشکل ارائه داد. رضا مهدی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در خصوص نحوه دریافت، وام خرید لوازم کمک آموزشی دانشجویان این دانشگاه گفت: دانشجویان فنی و حرفه‌ای می‌توانند برای دریافت ۵ نوع وامی که صندوق رفاه دانشجویان تعریف کرده است، ثبت نام کنند و تفاوتی میان دانشجویان فنی و حرفه‌ای با سایر دانشجویان دانشگاه‌های دولتی نیست.  

وی افزود: زمان ثبت نام این وام‌ها تا اول بهمن ماه تمدید شده است. تقریبا اکثریت دانشجویان فنی و حرفه‌ای که تاکنون ثبت نام کرده‌اند وام‌های خود را گرفته و به صورت موردی نامه‌ای به دانشگاه ارسال می‌شود که وام دانشجویی به مشکل برخورد کرده است.

معاون دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای یادآور شد: دانشجویان باید وارد سامانه صندوق رفاه شوند و پس از بارگذاری مدارکشان و تایید دانشگاه، صندوق رفاه وام‌ها را پرداخت می‌کند.   ۳۰ دی؛ آخرین مهلت بخشودگی بدهی و سنوات دانشجویان متقاضی بازگشت به تحصیل دانشگاه پیام نور تسهیلات بازگشت رها کنندگان از تحصیل را اعلام کرد؛ با این تصمیم کسانی که نتوانستند به هر دلیلی تحصیل خود را در این دانشگاه ادامه دهند می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. محمدرضا زمانی، رئیس دانشگاه پیام نور گفت: از اوایل سال جاری تقاضا‌های بسیاری از سوی دانشجویانی که به هر دلیلی تحصیل را رها کرده اند، دریافت شد مبنی بر اینکه امکان بازگشت به تحصیل برای آن‌ها فراهم شود.  
وی با اشاره به اخذ مجوز هیات امنا برای بازگشت به تحصیل دانشجویان در تابستان گذشته اذعان داشت: تاکنون حدود ۷ هزار دانشجوی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد موفق به بازگشت به تحصیل شده اند و دیگر متقاضیان فقط تا پایان دی ماه سال جاری برای ارائه درخواست به مراکز و واحد‌های دانشگاه پیام نور فرصت دارند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی تخلیه خوابگاه وامهای دانشجویی سامانه فرهنگی دانشجویی شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشجویان فنی و حرفه ای اساتید دانشگاه آزاد صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اردو های راهیان نور دانشجویان دانشگاه مجلس شورای اسلامی اعضای هیات علمی واحد های دانشگاه تسهیلات اعتباری بازگشت به تحصیل فرهنگی دانشگاه انجمن های علمی دانشگاه علامه دکتری حرفه ای میلیون تومان سنجش و پذیرش دانشگاه ها انجمن ها شاخص ها واحد ها ثبت نام وام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۷۹۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر علوم: تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند / انتظارات رهبری از تشکل‌های دانشجویی چیست؟ +فیلم

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دانشجویان گفت: رهبر انقلاب تاکید داشتند که تشکل‌های دانشجویی به محیط داخل دانشگاه کمک کنند که اسلامی و با نشاط باشد و در برگزاری برنامه‌های مختلف و تعامل با دانشجویان همکاری کنند.

 

زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دانشجویان گفت: رهبر انقلاب تاکید داشتند که تشکل‌های دانشجویی محیط داخل دانشگاه را کمک کنند که اسلامی و با نشاط باشد و در برگزاری برنامه‌ها و تعامل با دانشجویان و جذب دانشجویان مختلف همکاری کنند.


وی افزود: همچنین تشکل‌های اسلامی تعامل و ارتباط خود را با سایر تشکل‌های دانشجویی، انجمن‌های اسلامی، کانون های علمی و فرهنگی همچنین کمک به پر کردن اوقات فراغت دانشجویان را داشته باشند.


وزیر علوم اضافه کرد: ۸۵ ساعت از اوقات فراغت دانشجویان در داخل دانشگاه می‌گذرد و باید برای این زمان برنامه داشته باشیم و همچنین بسیج دانشجویی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه و خوابگاه‌ها داشته باشد.


وی ادامه داد: رهبر انقلاب از بسیج دانشجویی انتظار دارد که اولین نقش خودش را در افزایش سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی در داخل دانشگاه رقم بزند و تعامل چهره به چهره با دانشجویان داشته باشد؛ و محیط داخل دانشگاه را یک محیط زیبایی که فکر زیبای بسیج و بسیجی درآن باشد، داشته باشیم.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • محسن رضایی:باید از ظرفیت فرماندهان ارشد جنگ برای تربیت راویان جوان بهره برد
  • افزایش اعتراضات دانشجویی در آمریکا به اقدامات اسرائیل علیه غزه/ رییس مجلس نمایندگان آمریکا رییس دانشگاه کلمبیا را تهدید کرد
  • جزئیاتی از پرداخت وام‌های دانشجویان علوم پزشکی / برگزاری ۷ طرح ملی دانشجویی
  • اعزام دانشجویان به اردو‌های راهیان نور غرب
  • مدیریت شهری مفید با تعامل دانشگاه و شورای شهر
  • گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
  • وزیر علوم: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود
  • وزیر علوم: تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند / انتظارات رهبری از تشکل‌های دانشجویی چیست؟ +فیلم
  • وزیر علوم: انتظارات رهبر انقلاب از تشکل‌های دانشجویی / تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند+فیلم