Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از انجام مبارزه بیولوژیک در۲۳۰۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی و ذرت استان طی سال زراعی جاری خبر داد.

به گزارش برنا آذربایجان‌غربی، جعفر وحدت با بیان اینکه اولویت برنامه ها و سیاست جهاد کشاورزی آذربایجان غربی کاهش مصرف سموم پرخطر و جایگزینی سموم کم خطر و ترکیبات غیرشیمیایی و بیولوژیک است، افزود: پایش دقیق مزارع و باغات، به منظور بررسی شرایط و عوامل خسارت زا توسط کارشناسان در مناطق، تعیین راهکارهای پیگیری و کنترلی از اقدامات موثر سازمان در جهت تولید محصول سالم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: استفاده از کلیه روش های کنترلی مانند زراعی، مکانیکی، بیولوژیک، قانونی ؛ بیولوژیک و شیمیایی در قالب مبارزه تلفیقی به منظور کنترل آفات، بیماریها و علف های هرز در تولید محصولات کشاورزی و کاهش خسارت اجتناب ناپذیر است.

وحدت اظهار کرد: با توجه به سطح زیر کشت باغی و زراعی استان و تنوع محصولات کشاورزی تولیدی و نیز وجود عوامل خسارت زای گیاهی متعدد از زمان کاشت تا برداشت، و حتی درمراحل انبارداری، حساسیت و اهمیت توجه به کاهش مصرف سموم پرخطر و جایگزینی سموم کم خطر را ضروری می سازد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در این راستا برابر برنامه ریزی به موقع و ردیابی، پایش، رصد و آنالیز اطلاعات میدانی و با نصب انواع تله و استفاده از داده های هواشناسی، و بررسی فتولوژی نبات و بیولوژی آفات نسبت به صدور به موقع اطلاعیه های پیش آگاهی و دستورالعمل های کنترلی اقدام شده است.

وحدت افزود: انجام مبارزه بیولوژیک در بیش از ۲۳۰۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی و ذرت با رهاسازی عوامل بیولوژیک زنبور براکون و تریکوگراما از اقدامات مهم در تولید محصول گواهی شده در استان است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با رهاسازی بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار زنبور براکون و تولید ۸ هزار گرم تخم زنبور تریکوگراما باعث ارتقای جایگاه استان درکنترل بیوبوزیک در کشور شده ایم که این عوامل را با بهره گیری از توان متخصصین گیاه پزشکی و با همکاری بخش غیردولتی و واگذاری تصدی گری و اعتماد به جوانان انجام شده است.

وحدت گفت: مبارزه با آفات و بیماریها و علف های هرز درمزارع و باغات از سوی کشاورزان استان برابر اطلاعیه های پیش آگاهی صورت گرفته به طوری که سطح مبارزه با علف های هرز غلات در سال ۹۹ بیشترین سطح مبارزه در طول سنوات گذشته بوده و مبارزه به موقع آفت سن غلات باعث کاهش صد درصدی خسارت نسبت به سال قبل شده است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کشاورزی گوجه فرنگی آذربایجان غربی مبارزه بیولوژیک مبارزه بیولوژیک با آفات در مزارع گوجه فرنگی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۸۳۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با سن غلات در کشتزار‌های شهرستان کبودراهنگ

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ مدیر جهاد کشاورزی کبودراهنگ با اشاره به اینکه سال زراعی جاری بیش از ۱۳۳ هزار هکتار از مزارع این شهرستان به کشت غلات اختصاص یافته است، گفت: کشاورزان کبودراهنگ چند روزی است که کار مبارزه با سن مادر و علف‌های هرز را در مزارع خود آغاز کرده اند.

علی سرخوش افزود: در این شهرستان ۱۳ شبکه مراقبت دولتی و ۲۸ شبکه مراقبت خصوصی برای رصد و پایش سن مادر در سطح مزارع در حال فعالیتند و تاکنون بیش از ۷ هزار هکتار از مزارع شهرستان بر ضد سن مادر و علف‌های هرز سم پاشی شده است.

او همچنین گفت: امسال بیش از ۱۳۳ هزار هکتار از مزارع شهرستان به کشت غلات اختصاص یافته است که از این مقدار حدود ۱۱۶ هزار هکتار مزارع گندم و بیش از ۱۷ هزار هکتار مزارع جو هستند.

در شهرستان کبودراهنگ بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه سمپاش وجود دارد و پارسال ۱۲ دستگاه به کشاورزان تحویل داده شده است.

کار مبارزه با سن مادر و علف‌های هرز در سطح مزارع شهرستان تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد.

پیش بینی می‌شود امسال از سطح مزارع شهرستان کبودراهنگ بیش از ۱۰۰ هزار تن گندم برداشت شود.

وجود سن مادر در مزارع باعث کاهش در عملکرد تولید و کیفیت گندم می‌شود و علف‌های هرز رطوبت خاک را از بین می‌برد.

کشاورزان برای اینکه هم افزایش عملکرد و هم گندم با کیفیتی تولید کنند در دریافت سموم و ادوات کشاورزی نیازمند حمایتند.

دیگر خبرها

  • خسارتی از بیماری «زنگ زرد» در مزارع لرستان گزارش نشد
  • مبارزه با علف‌های هرز سطح ۱۶۷ هزار هکتار از مزارع گندم و جو در لرستان
  • با عوامل خسارت‌زای گندم و جو در مازندران مبارزه شد
  • مبارزه علیه آفات زراعی و باغی بروجرد در سطح بیش از ۳۵ هزار هکتار
  • مبارزه با عوامل خسارتزا در ۱۰۵ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران
  • ۲.۲ میلیون هکتار مبارزه با علف های هرز در مزارع گندم عملیاتی شد
  • مبارزه با سن غلات در کشتزار‌های شهرستان کبودراهنگ
  • آغاز مبارزه با سن غلات در حوزه عمل مرکز جهاد کشاورزی دیزج دول
  • ۳۰۰ هزار هکتار از مزارع استان مرکزی تحت پایش مبارزه با آفات قرار گرفت
  • مبارزه به موقع با آفات موجب بهبود کیفیت محصول می‌شود