Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-19@09:48:54 GMT

چهره و زندگی واقعی خرم سلطان /عکس

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۸۸۴۱۵

چهره و زندگی واقعی خرم سلطان /عکس

خرم سلطان (۱۵۰۶ – ۱۵ آوریل ۱۵۵۸) با نام اصلی روکسلانا یا الکساندرا لیسوفسکا همسر محبوب سلطان سلیمان قانونی بود. ناطقان: خرم سلطان (۱۵۰۶ – ۱۵ آوریل ۱۵۵۸) با نام اصلی روکسلانا یا الکساندرا لیسوفسکا همسر محبوب سلطان سلیمان قانونی بود.






خرم احتمالاً دختر کشیشی ارتودکس از اوکراین بود. او در روهاتین، در ۶۸ کیلومتری جنوب شرقی لووف زاده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در دههٔ ۱۵۲۰ در یکی از یورش‌های مکرر تاتارهای کریمه به آن منطقه، اسیر و برده شد. احتمالاً ابتدا به بازار برده‌فروشان کافا و سپس به قسطنطنیه منتقل شد و از آنجا برای حرم‌سرای سلطان انتخاب شد.او به‌سرعت مورد توجه سلطان قرار گرفت و حسادت رقبایش را برانگیخت. یک روز سوگلی سلطان، ماه‌دوران سلطان (همچنین معروف به گلبهار)، به‌شدت با او درگیر شد و به‌سختی او را کتک زد.
سلطان سلیمان که از این قضیه دل‌آزرده شده بود، ماه‌دوران سلطان را به همراه شاهزاده مصطفی به مانیسا تبعید کرد. تبعید او در ظاهر به دلیل رسم سنتی تربیت ولیعهد در شهری دیگر، انجام گرفت ولی واقعیت چیز دیگری بود.

خرم سلطان,عکس واقعی خرم سلطان,امپراطوری عثمانی

با رفتن ماه‌دوران سلطان، خرم سلطان به سوگلی بی‌رقیب سلطان یا خاصگی سلطان تبدیل شد. سال‌ها بعد، به دلیل ترس از شورش (ترسی که احتمالاً خرم سلطان به آن دامن زده بود)، سلطان سلیمان دستور داد تا پسرش مصطفی را خفه کنند و به قتل برسانند. پس از مرگ مصطفی، گلبهار موقعیتش در کاخ به عنوان مادر ولیعهد را از دست داد و به بورسا رفت.

نفوذ خرم سلطان بر سلطان سلیمان به‌سرعت افسانه‌ای شد. او برای سلطان پنج فرزند به دنیا آورد: محمد، مهرماه، سلیم، بایزید و جهانگیر. با زیر پا گذاشتن عادات و رسوم پیشین، خرم سلطان در نهایت از بردگی خارج شد و به بنده‌ای آزاد و همسر نکاحی سلطان بدل شد.
بدین ترتیب سلیمان قانونی، اولین سلطان امپراتوری عثمانی پس از اورخان غازی شد که همسری رسمی اختیار می‌کرد. با این ازدواج، موقعیت خرم سلطان در کاخ افزایش یافت و در نهایت با اعمال نفوذ، پسرش سلیم را بر تخت حکومت نشاند.
همچنین خرم سلطان به عنوان مشاور سلطان در امور کشوری عمل می‌نمود و احتمالاً بر امور خارجی و سیاست‌های بین‌المللی امپراتوری عثمانی نیز اعمال نفوذ می‌کرد.


نامه‌ای که خرم‌ سلطان به سیگیسموند دوم اوگوستوس، پادشاه لهستان نوشت و بر تخت سلطنت نشستن را به او تبریک گفت
دو نامه‌ای که خرم به سیگیسموند دوم اوگوستوس، پادشاه لهستان نوشته بود، هم‌اکنون نیز موجودند و در طول حیات او، روابط امپراتوری عثمانی با دولت لهستان صلح‌آمیز بود. برخی از مورخین اعتقاد دارند که خرم سلطان با استفاده از قدرت سلطان سلیمان، حمله‌های مکرر تاتارهای کریمه به زادگاهش که برای گرفتن برده انجام می‌گرفت را کنترل کرده بود.
خرم سلطان در ۱۵ آوریل ۱۵۵۸ درگذشت و در توربه‌ای (آرامگاه گنبدی‌شکل) زینت‌شده با نفیس‌ترین کاشی‌های ایزنیک که طرحی از باغ‌های بهشت بر روی آن‌ها نقش بسته‌است دفن شد.

برچسب ها: خرم سلطان ، ناطقان ، همسر ، سلیمان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: خرم سلطان ناطقان همسر سلیمان سلطان سلیمان خرم سلطان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۸۸۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درِ موزه‌های نفت به روی مستندسازان باز است

حسین شاملی گفت: مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت بر اساس تکالیفی که در برنامه چهارم تا ششم توسعه (دستگاه‌های اجرایی دارای اماکن و اسناد میراثی، خودشان متولی نگهداری و نشر آثار و اسناد هستند) تشکیل شده است.

وی افزود: حدود ۱۰ سال از تشکیل مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت می‌گذرد و هم اکنون این مدیریت دارای هشت موزه و نمایشگاه دائمی، ۱۱۴ اثر ثبت ملی شده از جمله بخش‌های از پالایشگاه آبادان، چاه شماره یک مسجد سلیمان، باغ خرمکوشک است.

مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت با اشاره به اینکه در مرکز اسناد این مدیریت حدود ۱۱ میلیون برگ سند تاریخی در موضوعات فنی، بین‌الملل، عملیاتی، کارکنان در چهار بخش عادی، محرمانه، خاص و خیلی خاص نگهداری می‌شود که به فراخور در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد، افزود: کار دیجیتال‌سازی این اسناد هم اکنون آغاز شده و در آینده نزدیک دستیابی به این اسناد در بستر اینترانت فراهم می‌شود.

شاملی با بیان اینکه تاریخ کشور ما با وجود آنکه در ۱۱۵ سال گذشته در شئون مختلف سیاسی، فرهنگی، ورزشی، بین‌المللی با صنعت نفت گره خورده است، اما مردم کشور ما هنوز با این صنعت و خدمات آن به خوبی آشنا نیستند، ادامه داد: بهترین مسیر برای نشان دادن خدمات و پیشرفت صنعت نفت، مرکز اسناد است تا با بررسی تحولات تاریخی این صنعت، خدمات و پیشرفت آن برای مردم نشان داده شود.

وی تاکید کرد: در‌های مدیریت مرکز اسناد و موزه‌های نفت به روی اصحاب رسانه، مستندسازان، پژوهشگران، محققان و دانشجویان برای نشان دادن پیشرفت این صنعت در ۱۱۵ سال گذشته باز است.

مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت از موزه‌های دروازه دولت تهران، بنزین‌خانه آبادان، کارآموزان آبادان، صنعت پخش سبزوار، چاه شماره یک مسجد سلیمان، نفت‌سوز‌های کرمان، موزه میراث صنعت نفت محمودآباد به‌عنوان هفت موزه فعال صنعت نفت نام برد و افزود: نفت بعد از صنعتی شدن به برخی نقاط کشور هویت داد از جمله مسجد سلیمان و آبادان. مطرح شدن و رشد این شهر‌ها در ایران و جهان مرهون نفت است.

شاملی با بیان اینکه صنعت نفت با وجود ۱۱۵ سال فعالیت و خدمت در مباحث مربوط به پیوست‌های فرهنگی ضعیف عمل کرده است، گفت: البته این نگاه و کم‌توجهی به مسائل فرهنگی با توجه به تأکید مقام عالی وزارت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در حال تغییر است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • تایید صحت انتخابات در آبادان و خرمشهر
  • «باغ فدک» قطب گردشگری شمال اصفهان می‌شود
  • چرا مدام خواب «مرگ» می‌بینیم؟
  • مراسم سالروز شهادت «سلطان سید جلال‌الدین اشرف» برگزار می شود
  • درِ موزه‌های نفت به روی مستندسازان باز است
  • پاره کردن قرآن توسط سرباز اسرائیلی، چهره واقعی این رژیم را نشان می‌دهد
  • چرا همسر «سروش صحت» همه را شوکه کرد؟
  • مقایسه همسر با دیگران چه مشکلاتی برای رابطه ایجاد می‌کند؟
  • سلطان بی‌بدیل بسکتبال، الگوی کاپیتان لیورپول
  • دوشنبه منتظر عجیب‌ترین چهره یحیی باشید!