Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@20:24:49 GMT

به جای روزهای آلوده، روزهای سالم را می‌شماریم...

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۸۹۲۲۸

به جای روزهای آلوده، روزهای سالم را می‌شماریم...

ایسنا/اصفهان آلودگی هوای اصفهان، ۴۳۰ نفر از وکلای این استان را بر آن داشت تا با امضای بیانیه‌ای یادآور شوند که ادامۀ روند توسعه صنعتی استان نتیجه‌ای جز ادامه مصرف و تخریب منابع محیط زیستی و در نتیجه نقض «حق بر سلامت» و «حق بر محیط زیست» شهروندان و نسل آینده ندارد و حل این مشکل بزرگ، البته نیازمند اتخاذ تصمیمات بزرگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در متن بیانیه وکلای دادگستری استان اصفهان دربارۀ آلودگی هوا که ۴۳۰ نفر از وکلا آن را امضا کرده‌اند، آمده است:

«جناب آقای دکتر عباس رضایی
استاندار ارجمند و نماینده عالی دولت جمهوری اسلامی ایران در استان اصفهان
سلام علیکم؛
همانگونه که مستحضرید، کیفیت هوای شهر اصفهان و تعدادی دیگر از شهرها و شهرستان‌های استان  طی سال‌های اخیر با وضعیتی روبه‌رو شده است که به جای شمارش روزهای دارای هوای آلوده و ناسالم ناچار به شمارش روزهای دارای هوای پاک و سالم هستیم.
لذا ما امضا کنندگان این بیانیه، به عنوان شماری از پنج میلیون نفر شهروند ساکن استان و همچنین به عنوان وکلای دادگستری که دفاع از حقوق شهروندان را رسالت اجتماعی خود می‌دانیم، موارد ذیل را اعلام می‌داریم:


۱- «حق بر سلامت» و «حق بر محیط زیست» به عنوان دو حق پذیرفته شده از حقوق بشری، در موازین بین‌المللی و قوانین موضوعه کشورها نهادینه و ساز و کارهای دادخواهی مؤثر آنها نیز پیش بینی شده است. این دو حق در اصول متعدد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران من‌جمله بند دوازده از اصل سوم و اصل پنجاهم به رسمیت شناخته شده و در قوانین عادی کشور همچون قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶ نیز تصریح و تثبیت شده است. همچنین مسئولیت ایفای این دو حق شهروندان بر عهده ارکان و نهادهای حاکمیتی قرار گرفته است.


۲- بر اساس یافته های دو پژوهش که به سفارش مدیریت شهری اصفهان و توسط «دانشگاه اصفهان» و «دانشگاه صنعتی اصفهان» انجام شده است، در سهم‌بندی منابع مختلف در انتشار آلاینده‌های هوا در خصوص ذرات معلق آلاینده (PM)، سهم صنایع و صنوف فعال در سطح استان نزدیک به ۹۵.۴ درصد، منابع متحرک جاده‌ای و غیرجاده‌ای نزدیک به ۴.۵ درصد و منابع مسکونی و تجاری ۰.۱ درصد ارزیابی شده است. انتشار و انباشت ذرات معلق آلاینده(PM)  در روزهای سرد سال موجب تاری هوا و کاهش میدان دید شده و سبب بروز سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، ریوی و... می‌شود.
همچنین بر پایه این دو پژوهش در خصوص آلاینده مونوکسید کربن (CO)، سهم صنایع و صنوف ۱۸.۶ درصد، منابع متحرک جاده‌ای و غیر جاده‌ای حدود ۸۱ درصد و منابع مسکونی و تجاری ۰.۵ درصد اعلام شده است. به منظور جلوگیری از اطاله کلام از ذکر سهم منابع در انتشار آلاینده های دیگر نظیر اکسیدهای نیتروژن (NOx)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ترکیبات آلی فرار( VOC)خودداری می‌گردد.


۳-با توجه به داده‌های فوق‌الذکر، وضعیت امروز محیط زیست استان اصفهان، ریشه در نوع رویکرد توسعه صنعتی استان طی پنج دهۀ گذشته دارد. به نظر می‌رسد شرایط موجود گواه این ادعاست که ادامه روند توسعه صنعتی استان نتیجه‌ای جز ادامه مصرف و تخریب منابع محیط زیستی و در نتیجه نقض «حق بر سلامت» و «حق بر محیط زیست» شهروندان و نسل آینده ندارد.
استان اصفهان با توجه به داشته‌های فرهنگی، اقلیمی و تاریخی خود ظرفیت لازم به منظور توسعه بر مبنای صنایع خلاق، انواع رسته‌های صنعت گردشگری و اقتصاد دانش بنیان به عنوان صنایع سبز را دارد.
همچنین لزوم گسترش حمل و نقل عمومی پاک، نوسازی ناوگان حمل و نقل در بخش عمومی و خصوصی و استفاده از انرژی‌های پاک انکار ناپذیر است.


ما امضا کنندگان این بیانیه با علم و درک نسبت به شرایط سیاسی داخلی و بین‌المللی، وضعیت اقتصادی کشور، امکانات و محدودیت‌ها و هزینه‌های گزاف این تغییر رویکرد و همچنین لزوم توجه دقیق به جوانب فرهنگی و اجتماعی آن، بر این باوریم که حاکمیت در سطح ملی و استانی موظف به اتخاذ تصمیماتی بزرگ برای حل این معضل بزرگ در جهت ایفای حقوق مردم بوده و خواهد بود. 
شایان ذکر است، آمادگی خود به عنوان بخشی از جامعه بزرگ وکالت استان اصفهان برای در اختیار گذاشتن دانش و تجربۀ حقوقی و هرگونه همکاری در بهبود وضعیت موجود و ایفای حقوق مردم را اعلام می‌داریم.
در پایان برای جنابعالی و سایر خادمان ملت تندرستی و توفیق الهی در انجام وظایف قانونی و انسانی را از درگاه خداوند بصیر، علیم و قادر خواستاریم.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بيانيه استاندار اصفهان وکیل آلودگی هوا استان اصفهان محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۸۹۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای کلانشهر اصفهان سالم است

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز  در ایستگاه خیابان احمدآباد با عدد ۹۴، خیابان ۲۵ آبان ۶۰، پارک زمزم ۶۹، میدان انقلاب و دانشگاه صنعتی ۷۰، خیابان‌های فیض و پروین اعتصامی ۶۱، رهنان ۷۶، خیابان زینبیه ۶۸، سپاهان‌شهر ۵۸، خیابان فرشادی ۵۳، کردآباد و بولوار کاوه ۵۷ و خیابان میرزا طاهر و ایستگاه ولدان ۵۹ AQI در وضعیت قابل قبول است.

امروز شاخص هوا در خمینی‌شهر و مبارکه با میانگین ۵۹، سجزی با میانگین ۹۸ و شاهین شهر با میانگین ۶۹ AQI در وضعیت قابل قبول و در کاشان با میانگین ۱۲۶ و قهجاورستان با میانگین ۱۳۳ AQI نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس و در نجف آباد با عدد ۱۲ AQI پاک ثبت شد.

ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهر‌های مجاور اصفهان از جمله خمینی‌شهر، نجف آباد و منطقه صنعتی دولت آباد قطع است.

کیفیت هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO)، اُزن (O ۳)، دی اکسید نیتروژن (NO ۲)، دی اکسید گوگرد (SO ۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM ۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحد‌های مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در باره بیماری گیجی گوسفندان
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری سنوروزیس ،گیجی در گوسفندان
  • طب ایرانی یکی از اصول ششگانه سبک زندگی را محیط می‌داند
  • انصراف دو نام بزرگ دیگر از تیم ‌ملی والیبال
  • اختصاصی: انصراف دو نام بزرگ دیگر از تیم ‌ملی والیبال
  • هوای کلانشهر اصفهان سالم است
  • اختتامیه هشتمین دوره جایزه محیط زیست همزمان با روز زمین پاک برگزار شد
  • زنگ خطری بزرگ برای کاربران تلگرام
  • هوای کلانشهر مشهد برای دومین روز پیاپی آلوده است
  • برنامه‌ریزی برای کاهش آلایندگی صنایع قبل از فرارسیدن روزهای آلوده انجام شود