Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک پزشک ضمن انتقاد از مصوبه اخیر مجلس در خصوص لغو اجبار در غربالگری‌های دوران بارداری، اظهار کرد: متاسفانه نمایندگان مجلس با مصوبه اخیر به جای آنکه اشتباهاتی مانند نقص و ضعف پروتکل‌ها و یا سوءاستفاده برخی متخصصان و سایر نواقص موجود در حوزه سیاست‌های باروری را حذف کنند، صورت مسئله را پاک کرده‌اند.

دکتر حسام الدین علامه عضو هیات علمی  جهاد دانشگاهی در گفت و گو با ایسنا، ضمن انتقاد از مصوبه اخیر مجلس در خصوص لغو اجبار در انجام  آزمایش‌ها و غربالگری‌های دوران بارداری، اظهار کرد:  سیاست‌های تشویقی فرزندآوری و توقف دستورالعمل‌های پیشین پیشگیری از بارداری به معنای به مخاطره انداختن سلامت مادر و یا عدم غربالگری جنین و اطمینان از صحت نسبی جنین نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر ضرورت بکارگیری روش‌های علمی جهت تضمین سلامت مادر و جنین، توضیح داد: چه اشکالی دارد که اگر بارداری ناخواسته، سلامت مادر را به خطر می‌اندازد به زوجین برای تنظیم خانواده و بارداری مناسب کمک کنیم؛  امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و قبل از دمیده شدن روح در جنین می‌توان با انجام غربالگری‌های شاخص‌مند و اطمینان آور،  امکان ناهنجاری‌های ژنتیکی و معلولیت‌های بسیار شدید را تشخیص داد، به کدام دلیل نباید از این دانش خدادادی برای پیشگیری از تولد نوزادان با اختلالات ژنتیکی شدید (مثل جنین پوچ و بدون مغز یا قلب یا واجد اختلالات کروموزومی و ...)، استفاده کنیم؟

دکتر علامه با طرح این سوال که آیا نظام سلامت در قبال مادری که ریسک فاکتورهای تولد جنین با اختلالات ژنتیکی از جمله سابقه قبلی ناهنجاری ها را دارد، هیچگونه وظیفه مداخله غربالگری بر طبق استانداردهای متقن علمی ندارد؛ تصریح کرد: متاسفانه نمایندگان مجلس با این مصوبه اخیر، به جای آنکه اشتباهاتی مانند نقص و ضعف پروتکل‌ها و یا سوءاستفاده برخی متخصصان و سایر نواقص موجود را حذف کنند، صورت مسئله را پاک کردند.

وی با تاکید بر اینکه سطح بندی غربالگری‌ها و اتقان علمی پروتکل‌ها، نظارت بیشتر بر فرآیندها و آگاهی بخشی دوجانبه به زوجین از جمله راهکارهای اصلاح نواقص وضعیت فعلی بود، تاکید کرد: پاک کردن صورت مسئله راه حل نیست، چراکه تمامی این نواقص قابل اصلاح بود.

این مدرس دانشگاه در ادامه با بیان اینکه هم در نگرش اسلامی و هم تفکر عقلانی به موضوع ازدواج و فرزندآوری و استمرار نسل بشر توصیه تأکیدی و نگرش مثبتی وجود دارد، عنوان کرد: این مساله جزو حقوق انتخابی هر انسان بوده که نه در نگرش شرعی و نه در رویکرد عقلانی احتیاج به مداخله حکومتی ندارد، اما در یک قرن اخیر که علم باروری و شیوه‌های تنظیم خانواده و تکنولوژی های نوین توسعه یافته؛ در مورد نقش دولت‌ها و سیاستگذاری فرهنگی و همچنین مداخلات سلامت در این خصوص، دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد.

وی ادامه داد: البته مداخلات دولت در این موضوع (افزایش یا کاهش فرزندآوری)، امری ثابت و غیرمنعطف و سیاستی همیشگی و مستمر نبوده و فقط در موارد بحرانی، یعنی نقاط اوج و حضیض تغییرات جمعیتی، احتیاج به سیاست های تحدیدی و انقباضی و یا مداخلات تشویقی و تسهیل کننده وجود دارد. در این میان اشتباه سیاست های تنظیم خانواده از اواسط دهه ۶۰ به بعد در این بود که شعارهایی مثل "دو بچه کافیست" را بعنوان یک ارزش ثابت و سیاست‌هایی مانند وازکتومی و توبکتومی را بعنوان یک دستورالعمل مستمر در جامعه القاء کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه غفلت از  رصد داده‌ها و تغییرات جمعیتی و متعاقب آن پویایی در سیاستگذاری متناسب با شواهد آماری باعث شرایط نگران کننده امروز و بحران آفرین در دهه‌های آینده شده است، عنوان کرد: از آمارگیری عمومی سال ۱۳۷۵ که ما به نقطه تعادل در نرخ باروری رسیدیم باید سیاست انقباضی و بسته‌های فرهنگی مشوق کاهش موالید متوقف می‌شد و بجای آن سیاست تنظیم خانواده به معنای درست و لغتی آن (و نه معنای اصطلاحی آن که مترادف مداخلات تحدیدی است) ، جایگزین می شد. 

این پزشک متخصص طب سالمندی با اشاره به افزایش تعداد سالمندان به عنوان یک پدیده مثبت در زمینه رشد سالمندی فردی در کشور، بیان کرد: البته با توجه به خطرات چندجانبه پدیده سالمندی جمعیت که نشانه برهم خوردن تعادل بین گروه‌های جمعیتی و کاهش نرخ باروری بوده و همچنین تأثیرات آن بر ابعاد توسعه، به شدت از  سیاست‌های تشویقی و ارایه تسهیلات برای ازدواج و فرزندآوری استقبال کرده  و طبعا در این برهه زمانی، مخالف شیوه‌های عمومی پیشگیری و کنترل باروری ( که اصطلاحا تنظیم خانواده نامیده می‌شود) هستم.

دکتر علامه در  پایان با تاکید بر اینکه مخالفت مطلق با کاربست‌های صحیح تنظیم خانواده ریشه در بدفهمی دین و ضدیت با علم داشته و هیچ کمکی به رشد جمعیت مولد و موثر نمی‌کند، گفت: این مساله سبب تحمیل بار شدید مشکلات روانی در خانواده و اقتصادی در جامعه خواهد شد؛ لذا به عنوان یک پزشک وظیفه خود می‌دانم نسبت به طرح هایی که بدون رعایت استانداردهای قطعی سلامت مادر و جنین، مسیری قرون وسطایی را به ذهن متبادر می‌کنند، هشدار داده و توصیه دلسوزانه به احترام به علم و اعتدال کنم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: غربالگري بارداری مجلس شورای اسلامی تنظیم خانواده غربالگری ها مصوبه اخیر سلامت مادر عنوان یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۰۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانواده ستاره سابق رئال مادرید به مرگ تهدید شدند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ خانواده آنخل دی‌ماریا، یکی از چهره‌های مطرح فوتبال آرژانتین، از سوی تبهکاران شهر روزاریو، طی پیام مشکوکی تهدید به مرگ شده‌اند!

به نقل از ورزش سه این پیام یک هفته پس از آن منتشر شد که دی‌ماریا، بازیکن فعلی بنفیکا، تایید کرد که می‌خواهد به دوران حرفه‌ای خود در باشگاه دوران کودکی‌اش یعنی روزاریو سنترال پایان دهد.

به گزارش‌ رسانه‌های آرژانتینی یک خودرو، تابلویی را در مقابل محلی که این مرد 36 ساله معمولاً در آن زندگی می‌کند، خطاب به خانواده دی ماریا گذاشته است. روی این تابلو پیامی نوشته شده که حتی ماکسیمیلیانو پولارو، فرماندار روزاریو، نمی‌تواند امنیت آن‌ها را در صورت بازگشت به این شهر تضمین کند.

روی این تابلو این پیام نوشته شده است: "به پسرت آنخل بگو به روزاریو برنگردد، چون ما یکی از اعضای خانواده را خواهیم کشت. حتی پولارو هم قرار نیست شما را نجات دهد. ما یادداشت‌های کاغذی نمی‌گذاریم، ما فقط گلوله‌ها و افراد کشته‌شده را به‌جا می‌گذاریم."

روزاریو، یکی از بزرگترین قطب‌های کشاورزی جهان، شاهد افزایش شدید خشونت از سوی گروه‌های قاچاق مواد مخدر بوده است. این شهر بندری به گفته کارشناسان اخیرا به یک محل مناسب برای توزیع موادمخدر تبدیل شده است.

دی ماریا در سال 2007 پس از انجام 36 بازی برای روزاریو سنترال، باشگاه دوران کودکی خود را ترک کرد و سپس با بنفیکا امضا کرد. او طی 3 سال 125 بازی برای این باشگاه پرتغالی انجام داد. او سپس پرتغال را ترک کرد و به رئال مادرید پیوست. سپس این ستاره آرژانتینی به منچستریونایتد، پاری سن ژرمن و یوونتوس رفت و سپس به بنفیکا بازگشت.

لیونل مسی، کاپیتان آرژانتین، نیز سال گذشته در نامه‌ای پس از حمله افراد مسلح ناشناس به سوپرمارکت متعلق به خانواده همسرش، تهدید شده بود. در ماه مارس، مردی ناشناس سوار بر موتور و به کرکره‌های فلزی روی پنجره‌ها و درب ورودی این مغازه شلیک کرد. گزارش شده بود که 14 تیر به این مغازه شلیک شده است.

257 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888244

دیگر خبرها

  • آیا مصرف استامینوفن در دوران بارداری برای نوزادان خطرناک است؟
  • مشارکت ۷۵۰ هزار کردستانی در پویش غربالگری دیابت و فشار خون
  • اجرای پویش ملی سلامت در استان گلستان؛ غربالگری یک میلیون نفر
  • عوارض تزریق بوتاکس و ژل برای زنان باردار | اگر در آستانه مادر شدن هستید،‌ دور این ۴ مورد را خط بکشید
  • غربالگری یک میلیون و ۴۲ هزار و ۵۷۶ نفر در پویش ملی سلامت در گلستان
  • غربالگری یک میلیون و ۴۲ هزار و ۵۷۶ نفر در پویش ملی در گلستان
  • خانواده ستاره سابق رئال مادرید به مرگ تهدید شدند
  • شوکه‌کننده: تهدید به مرگ خانواده‌ ستاره آرژانتین!
  • رئیس‌جمهور: یکی از زمینه‌های قرب الی‌الله خدمت به مردم است/ حرکت جهادی با نگاه به حل مساله، باید در اولویت همه دستگاه‌ها باشد/ سیاست داخلی و سیاست خارجی دوبال برای کمک به جهش تولید هستند
  • علت شیوع برخی بیماری‌ها در یزد مشخص شود