Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک پزشک ضمن انتقاد از مصوبه اخیر مجلس در خصوص لغو اجبار در غربالگری‌های دوران بارداری، اظهار کرد: متاسفانه نمایندگان مجلس با مصوبه اخیر به جای آنکه اشتباهاتی مانند نقص و ضعف پروتکل‌ها و یا سوءاستفاده برخی متخصصان و سایر نواقص موجود در حوزه سیاست‌های باروری را حذف کنند، صورت مسئله را پاک کرده‌اند.

دکتر حسام الدین علامه عضو هیات علمی  جهاد دانشگاهی در گفت و گو با ایسنا، ضمن انتقاد از مصوبه اخیر مجلس در خصوص لغو اجبار در انجام  آزمایش‌ها و غربالگری‌های دوران بارداری، اظهار کرد:  سیاست‌های تشویقی فرزندآوری و توقف دستورالعمل‌های پیشین پیشگیری از بارداری به معنای به مخاطره انداختن سلامت مادر و یا عدم غربالگری جنین و اطمینان از صحت نسبی جنین نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر ضرورت بکارگیری روش‌های علمی جهت تضمین سلامت مادر و جنین، توضیح داد: چه اشکالی دارد که اگر بارداری ناخواسته، سلامت مادر را به خطر می‌اندازد به زوجین برای تنظیم خانواده و بارداری مناسب کمک کنیم؛  امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و قبل از دمیده شدن روح در جنین می‌توان با انجام غربالگری‌های شاخص‌مند و اطمینان آور،  امکان ناهنجاری‌های ژنتیکی و معلولیت‌های بسیار شدید را تشخیص داد، به کدام دلیل نباید از این دانش خدادادی برای پیشگیری از تولد نوزادان با اختلالات ژنتیکی شدید (مثل جنین پوچ و بدون مغز یا قلب یا واجد اختلالات کروموزومی و ...)، استفاده کنیم؟

دکتر علامه با طرح این سوال که آیا نظام سلامت در قبال مادری که ریسک فاکتورهای تولد جنین با اختلالات ژنتیکی از جمله سابقه قبلی ناهنجاری ها را دارد، هیچگونه وظیفه مداخله غربالگری بر طبق استانداردهای متقن علمی ندارد؛ تصریح کرد: متاسفانه نمایندگان مجلس با این مصوبه اخیر، به جای آنکه اشتباهاتی مانند نقص و ضعف پروتکل‌ها و یا سوءاستفاده برخی متخصصان و سایر نواقص موجود را حذف کنند، صورت مسئله را پاک کردند.

وی با تاکید بر اینکه سطح بندی غربالگری‌ها و اتقان علمی پروتکل‌ها، نظارت بیشتر بر فرآیندها و آگاهی بخشی دوجانبه به زوجین از جمله راهکارهای اصلاح نواقص وضعیت فعلی بود، تاکید کرد: پاک کردن صورت مسئله راه حل نیست، چراکه تمامی این نواقص قابل اصلاح بود.

این مدرس دانشگاه در ادامه با بیان اینکه هم در نگرش اسلامی و هم تفکر عقلانی به موضوع ازدواج و فرزندآوری و استمرار نسل بشر توصیه تأکیدی و نگرش مثبتی وجود دارد، عنوان کرد: این مساله جزو حقوق انتخابی هر انسان بوده که نه در نگرش شرعی و نه در رویکرد عقلانی احتیاج به مداخله حکومتی ندارد، اما در یک قرن اخیر که علم باروری و شیوه‌های تنظیم خانواده و تکنولوژی های نوین توسعه یافته؛ در مورد نقش دولت‌ها و سیاستگذاری فرهنگی و همچنین مداخلات سلامت در این خصوص، دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد.

وی ادامه داد: البته مداخلات دولت در این موضوع (افزایش یا کاهش فرزندآوری)، امری ثابت و غیرمنعطف و سیاستی همیشگی و مستمر نبوده و فقط در موارد بحرانی، یعنی نقاط اوج و حضیض تغییرات جمعیتی، احتیاج به سیاست های تحدیدی و انقباضی و یا مداخلات تشویقی و تسهیل کننده وجود دارد. در این میان اشتباه سیاست های تنظیم خانواده از اواسط دهه ۶۰ به بعد در این بود که شعارهایی مثل "دو بچه کافیست" را بعنوان یک ارزش ثابت و سیاست‌هایی مانند وازکتومی و توبکتومی را بعنوان یک دستورالعمل مستمر در جامعه القاء کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه غفلت از  رصد داده‌ها و تغییرات جمعیتی و متعاقب آن پویایی در سیاستگذاری متناسب با شواهد آماری باعث شرایط نگران کننده امروز و بحران آفرین در دهه‌های آینده شده است، عنوان کرد: از آمارگیری عمومی سال ۱۳۷۵ که ما به نقطه تعادل در نرخ باروری رسیدیم باید سیاست انقباضی و بسته‌های فرهنگی مشوق کاهش موالید متوقف می‌شد و بجای آن سیاست تنظیم خانواده به معنای درست و لغتی آن (و نه معنای اصطلاحی آن که مترادف مداخلات تحدیدی است) ، جایگزین می شد. 

این پزشک متخصص طب سالمندی با اشاره به افزایش تعداد سالمندان به عنوان یک پدیده مثبت در زمینه رشد سالمندی فردی در کشور، بیان کرد: البته با توجه به خطرات چندجانبه پدیده سالمندی جمعیت که نشانه برهم خوردن تعادل بین گروه‌های جمعیتی و کاهش نرخ باروری بوده و همچنین تأثیرات آن بر ابعاد توسعه، به شدت از  سیاست‌های تشویقی و ارایه تسهیلات برای ازدواج و فرزندآوری استقبال کرده  و طبعا در این برهه زمانی، مخالف شیوه‌های عمومی پیشگیری و کنترل باروری ( که اصطلاحا تنظیم خانواده نامیده می‌شود) هستم.

دکتر علامه در  پایان با تاکید بر اینکه مخالفت مطلق با کاربست‌های صحیح تنظیم خانواده ریشه در بدفهمی دین و ضدیت با علم داشته و هیچ کمکی به رشد جمعیت مولد و موثر نمی‌کند، گفت: این مساله سبب تحمیل بار شدید مشکلات روانی در خانواده و اقتصادی در جامعه خواهد شد؛ لذا به عنوان یک پزشک وظیفه خود می‌دانم نسبت به طرح هایی که بدون رعایت استانداردهای قطعی سلامت مادر و جنین، مسیری قرون وسطایی را به ذهن متبادر می‌کنند، هشدار داده و توصیه دلسوزانه به احترام به علم و اعتدال کنم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: غربالگري بارداری مجلس شورای اسلامی تنظیم خانواده غربالگری ها مصوبه اخیر سلامت مادر عنوان یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۰۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند/ تنظیم آنی فشار و قند خون

یکی از سبزیجات که که در فصل تابستان به وفور دیده می شود “کدو سبز” است که دارای ارزش غذایی بسیاری بوده و دارای خواص ضد پیری بوده و درمان بسیاری از بیماریهاست. کدو سبز، از لحاظ علم گیاه شناسی ، در بخش میوه ها جای دارد ولی از نظر آشپزی و خورد و خوراک در بخش سبزیجات قرار دارد.

به گزارش سرگرمی روز، کدو حلوایی یا کدو تنبل یک میوه بسیار مغذی و پرکاربرد است. کدو سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، فیبر، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان است. این خوراکی جذاب به دلیل داشتن دانه در دسته میوه‌ها قرار می‌گیرد اما برخی از افراد به دلیل نوع مواد مغذی‌ کدو تنبل، آن را در دسته سبزی‌ها طبقه‌بندی می‌کنند.

این میوه در حقیقت از گیاهان بومی آمریکای شمالی است که در مراسم هالووین آن را تزیین کرده و در مراسم روز شکرگزاری با آن دسرهایی مانند پای کدو حلوایی می‌پزند. البته تنوع دسرها و نوشیدنی‌هایی که می‌توان با کدو تنبل تهیه کرد بسیار زیاد و متنوع است.

از انواع دسرها می‌توان به دونات کدو حلوایی، کیک کدو حلوایی و نان کدو حلوایی اشاره کرد. از نوشیدنی‌ها هم می‌توان به شیر کدو حلوایی و همچنین هات چاکت کدو حلوایی اشاره کرد.

همان‌طور که ملاحظه کردید، خوراکی‌های خوش‌طعم بسیاری وجود دارند که می‌توانید با استفاده از کدو تنبل آن‌ها را تهیه کرده و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. در ادامه این مطلب به برخی از مهم‌ترین خواص کدو حلوایی اشاره می‌کنیم.

خواص کدو حلوایی برای سلامتی چیست؟

مهم‌ترین دلیل برای اینکه کدو تنبل را به عنوان یک میوه پرخاصیت می‌شناسیم، نسبت بالای ویتامین، مواد معدنی و فیبر در برابر مقدار کم قند آن است. اگرچه هنوز تحقیقات گسترده‌ای روی خواص کدو حلوایی انجام نشده اما برخی تاثیرات مثبت آن بر روی سلامتی ثابت شده است. از مهم‌ترین مزایای کدو حلوایی برای سلامتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کمک به حفظ ایمنی بدن

کدو تنبل حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن است که به ویتامین A تبدیل می‌شوند. ویتامین A می‌تواند به بدن شما در برابر عفونت‌ها کمک کرده و هنگام مواجهه با بیماری با آن‌ها مقابله کند. علاوه بر این‌ برخی تحقیقات نیز نشان داده‌اند که ویتامین آ در تقویت و محافظت از روده‌ها در برابر عفونت‌ها بسیار موثر است. ویتامین ث موجود در کدو حلوایی نیز با تقویت سلول‌های ایمنی هنگام تشخیص عامل بیماری‌زا، نقش کلیدی در حفظ ایمنی بدن ایفا می‌کند.

سلامت چشم‌ها

کدو تنبل به دو روش می‌تواند به سلامت چشم شما کمک کند. روش اول با استفاده از منابع غنی بتاکاروتن است که با کمک به شبکیه چشم، جذب بهتر نور را به همراه دارد.. راه دوم، کمک به محافظت چشم در برابر بیماری دژنراسیون ماکولا یا همان تخریب لکه زرد چشم است.

ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توانند نقش مهمی در حفاظت از چشم‌ها ایفا کنند. مطالعات نشان داده‌اند افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا که بر اثر بالا رفتن سن به این بیماری مبتلا شده‌اند، می‌توانند با مصرف مکمل‌ها و منابع غنی روی، ویتامین C، ویتامین E و بتاکاروتن جلوی پیشرفت این بیماری را بگیرند. کدو حلوایی به عنوان یک منبع غنی از این مواد می‌تواند خوراکی مفیدی برای این دسته از افراد باشد.

حفظ سلامت پوست

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کدو حلوایی که شامل بتاکاروتن، ویتامین ث و ویتامین ای است، تا حد زیادی در حفظ سلامت پوست موثر هستند. بتاکاروتن موجود در کدو تنبل می‌تواند از پوست در برابر اشعه مضر خورشید یا همان UV محافظت کرده و به بهبود بافت پوست نیز کمک کند.

ویتامین‌های C و E نیز خواص آنتی‌اکسیدانی دارند. به همین دلیل است که در اغلب محصولات پوستی می‌توان این دو ویتامین را پیدا کرد. با این حال تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف این ویتامین‌ها به صورت خوراکی روش بهتری برای جذب خواص آن‌هاست.

بهبود سلامت قلب

به طور کلی مصرف میوه و سبزیجات برای سلامت قلب مفید است. اما کدو حلوایی دارای مواد مغذی‌ای است که می‌تواند به طور ویژه به بهبود سلامتی این ارگان حیاتی بدن کمک کند. برای مثال پتاسیم موجود در کدو حلوایی برای کاهش فشار خون مفید است.

به علاوه، فیبر موجود در آن با متصل شدن به کلسترول موجود در غذا از جذب آن توسط بدن جلوگیری کرده و به این وسیله به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کند.

بهبود متابولیسم بدن

مصرف خوراکی‌های غنی از بتاکاروتن مانند کدو حلوایی، با کنترل میزان قند خون و توزیع چربی در بدن به سلامت متابولیک بدن کمک می‌کنند. کدو تنبل همچنین سرشار از فیبر است که می‌تواند از بالا رفتن ناگهانی قند خون پس از مصرف کربوهیدرات‌ها جلوگیری کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • نحوه مصرف کرم ضدآفتاب برای مادران باردار و کودکان
  • مصرف این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند/ تنظیم آنی فشار و قند خون
  • رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس: برخی خانواده‌ ها، به دلیل نداشتن درآمد کافی برای دریافت خدمات سلامت مراجعه نمی‌کنند
  • رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس: برخی خانواده‌ها، به دلیل نداشتن درآمد کافی برای دریافت خدمات سلامت مراجعه نمی‌کنند
  • مواجهه خانواده‌های ایرانی با هزینه‌های کمرشکن سلامت
  • راهکارهای کاهش هزینه‌های سلامت در ایران
  • مواجهه ۲.۴۲ درصدی خانواده‌های ایرانی با هزینه‌های سلامت/ راهکار‌های کاهش هزینه‌های کمرشکن سلامت در ایران
  • زنان غیرشاغل روستایی و عشایر دارای ۳ فرزند به‌صورت رایگان بیمه می‌شوند
  • ۱۰ خاصیت شگفت انگیز اسفناج در بارداری
  • مبتلایان به دیابت در نیشابور ۳ برابر شد