Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@10:07:23 GMT

کتاب «رسانه‌های اجتماعی: خوانش انتقادی» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۹۰۷۷۶

کتاب «رسانه‌های اجتماعی: خوانش انتقادی» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «رسانه‌های اجتماعی: خوانش انتقادی» تألیف  کریستین فوکس به تازگی با ترجمه حسین بصیریان جهرمی توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است. 

نویسنده این کتاب کریستین فوکس، استاد دپارتمان ارتباطات و رسانه دانشگاه وست‌مینستر است که تاکنون بیش از ۲۰ کتاب در حوزۀ مطالعات انتقادی، ارتباطات و رسانه منتشر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما کتاب اخیر او، «رسانه‌های اجتماعی: خوانش انتقادی» بیش از سایر آثار او مورد توجه قرار گرفته و تاکنون بیش از ۲۲۹۰ بار در منابع علمی انگیسی زبان به این کتاب ارجاع شده و از این لحاظ پراستنادترین کتاب کریستین فوکس است.

مترجم این کتاب حسین بصیریان جهرمی است که پیش از آن ترجمه کتاب «قدرت ارتباطات» (مانوئل کاستلز) از سوی او در پژوهشگاه منتشر شده است.

کتاب «رسانه‌های اجتماعی: خوانش انتقادی» چارچوبی نظری را برای فهم انتقادی رسانه‌های اجتماعی مطرح می‌کند که بر مبنای آن، بستررسانه‌های اجتماعی در موضوع‌هایی همچون فرهنگ مشارکتی، قدرت ارتباطات، اقتصاد سیاسی، اخلاق سیاسی، نظارت و حریم خصوصی، مردم‌سالاری و حوزۀ عمومی، نظام سرمایه‌داری دیجیتال، ایدئولوژی و مبارزات اجتماعی، استثمار و بردگی اینترنتی و… به نقد وچالش کشیده شده است.

تلاش غایی نویسنده کتاب بر آن است که معنی و درک جدیدی از جامعه‌جویی اجتماعی ورسانه‌های اجتماعی ارائه دهد؛ زیرا معتقد است انسان‌ها اساساً موجوداتی جامعه‌جو و اجتماعی هستند و حیات و هستی آن‌ها مستلزم همکاری با یکدیگر است.

کتاب «رسانه‌های اجتماعی: خوانش انتقادی» مهارت‌های تفکر انتقادی و فهم نظریه انتقادی را در عصر رسانه‌های دیجیتال تقویت می‌کند. این کتاب همچنین کمک می‌کند تا در مورد چگونگی به‌کارگیری شیوه‌های جایگزین رسانه‌های اجتماعی که درصدد نفی جهان ایدئولوژیک و پرخاشگر رسانه‌های اجتماعی پوپولیستی است، بیندیشیم.

نویسنده این کتاب در مقدمه‌ای که بر ترجمه فارسی این اثر نگاشته بااشاره به اینکه تحلیل رسانه‌های اجتماعی در ایران نیازمند درنظرگرفتن ویژگی‌های جامعه ایرانی است، تأکید می‌کند این کتاب تلاش دارد تا الهام‌بخش چنین تحلیل‌هایی باشد.

این کتاب در ۱۲ فصل تدوین شده است که عناوین آن به این شرح است:

۱. منظور از خوانش انتقادیِ رسانه‌های اجتماعی چیست؟

۲. رسانه‌های اجتماعی و کلان‌داده‌ها چیستند؟

۳. رسانه‌های اجتماعی به‌مثابه فرهنگ مشارکتی

۴. رسانه‌های اجتماعی و قدرت ارتباطات

۵. قدرت و اقتصاد سیاسی رسانه‌های اجتماعی

۶. گوگل: موتور جست‌وجوی خیر یا شر؟

۷. فیس‌بوک: نظارت در عصر ادوارداسنودن

۸. توییترو مردم‌سالاری: یک حوزه عمومی جدید؟

۹. وایبو: قدرت، ایدئولوژی و مبارزات اجتماعی در سرمایه‌داری چینی

۱۰. اِیربی. ان.بیو اوبر: اقتصاد سیاسی در بسترهای اشتراک‌گذاری (پلتفرم‌های تسهیمی) برخط (آن‌لاین)

۱۱. ویکی‌پدیا: شکلی از مردم‌سالاری جدید در کار مبتنی بر همکاری و تولید؟

۱۲. نتیجه‌گیری: رسانه‌های اجتماعی وجایگزین‌های آن‌ها؛ به‌سوی یک رسانه اجتماعی واقعی

کتاب «رسانه‌های اجتماعی: خوانش انتقادی» با بهای ۵۵ هزار تومان وارد بازار نشر شده است.

کد خبر 5122622

منبع: مهر

کلیدواژه: پژوهشگاه فرهنگ هنر ارتباطات معرفی کتاب رسانه های اجتماعی معرفی کتاب آیت الله مصباح یزدی قاسم سلیمانی تازه های نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معرفی نشریات نمایشگاه مجازی کتاب نقد کتاب تجدید چاپ انقلاب اسلامی ایران ادبیات کودک و نوجوان انتشارات سروش پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات رسانه های اجتماعی خوانش انتقادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۰۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» سروده سعیده موسوی زاده به تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب دربرگیرنده ۳۵ شعر طنز است.

موسوی‌زاده اهل مشهد است و سابقه طولانی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان دارد و در این کتاب به سراغ سروده‌هایی برای بزرگسالان رفته است. این کتاب شامل اشعار طنز با عناوین مختلف اجتماعی و فرهنگی است. در بخش‌های پایانی نیز موسوی‌زاده اشعار یک بیتی و دوبیتی را قرار داده است.

نویسنده در این کتاب با استفاده از شعر شاعران بزرگ و صنعت تضمین اشعار را سروده است.

در فرازی از اشعار این‌کتاب می‌خوانیم؛

«گرچه میدانم نمی‌آیی، ولی هر دم ز شوق
میزنم تق تق به در، در را خودم وا می‌کنم»

این کتاب با شمارگان هزار و ۲۵۰ نسخه عرضه شده است.

کد خبر 6086706 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • درآمدی بر روش‌شناسی رئالیسم انتقادی
  • مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد
  • اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد
  • کتاب اولویت‌های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد
  • روش‌شناسی رئالیسم انتقادی؛ عناصر، فرایند و گام‌ها
  • مجموعه ویدئو کتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد
  • نخستین نشست هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه
  • نشست هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه
  • خوانش انتقادی مخاطبان چهار نسل از محتوای رسانه‌ای
  • کتاب شعر «من خیالم تخت است» برای بچه‌ها منتشر شد