Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی چند روز گذشته قیمت خودرو در بازار تحت تاثیر کاهش نرخ ارز با افت بیش از 5 درصدی همراه بوده است و با ادامه این روند، افزایش قیمت‌ها در بازار دور از انتظار است. اما باید به این نکته توجه داشت که اعمال افزایش قیمت فصلی خودروسازان و افزایش سنتی تقاضا خرید خودرو در ماه اسفند درعمل ترمز کاهش قیمت را می‌کشد با این حال کنترل تقاضا از سمت مردم می تواند تا حد زیادی به ادامه روند کاهشی بازار کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش برنا، بازار خودرو طی هفته‌‌های گذشته با نوسان همراه بود در شرایطی که شیب نزولی قیمت خودرو در بازار به دلیل کاهش نرخ ارز آغاز شده بود تصمیم شورای رقابت برای تغییر فرمول قیمت‌گذاری خودروهای باعث ورود موج افزایش قیمت ها به بازار شد. اما با فروکش کردن التهاب بازار تحت تاثیر این خبر و کاهش مجدد نرخ ارز و ورود آن به کانال 23 هزار تومانی بازار نسبت به هفته گذشته ثبات بهتری داشت و قیمت‌ها با شیب ملایمی رو به کاهش است.

بررسی قیمت‌ خودرو در بازار نشان می‌دهد طی روز‌های گذشته قیمت‌ها به به طور متوسط بیش از 5 درصد کاهش یافته است و به سطح قیمت‌های اواخر آذر ماه رسیده است اما افزایش قیمت بیش از 30 درصدی که در آبان ماه رخ داد، هنوز حفظ شده است.

به اعتقاد کارشناسان قیمت خودرو در بازار تاحد زیادی متاثر از نوسانانت نرخ دلار است و با وجود روند کاهش قیمت ارز در بازار به نظر می‌رسد تا پایان سال افزایش قیمتی در این بازار ایجاد نخواهد شد و با ادامه کاهش دلار انتظار می‌رود قیمت خودرو بیش از 10 درصد دیگر کاهش یابد.

اما باید به این نکته توجه کرد یکی از عوامل مهم در افزایش قیمت‌ خودرو در بازار مجوز افزایش قیمت فصلی خودروسازان است  که در عمل ترمز کاهش قیمت را می‌کشد. زمانی که خودروسازان قیمت جدید کارخانه‌ای فصل زمستان را تعیین می‌کند، بازار به این تغییر قیمت واکنش نشان می‌دهد و به دنبال آن فروشندگان قیمت‌های خود را بالا می‌برند.

البته هنوز افزایش قیمت فصلی خودروسازان اعلام نشده است اما این افزایش قیمت کارخانه‌ای می تواند شوک جدید به بازار خودرو وارد کند. دو خودروساز بزرک کشور منتظر مجوز افزایش قیمت از طرف شورای رقابت هستند تا دعوت نامه‌های بهمن ماه را با قیمت جدید صادر کنند و در فروش فوق العاده دی ماه این دو خودروساز خبری از فروش خودروهای پرتقاضا نیست و به نظر می‌رسید در طرح‌های فروش بهمن ماه این خودروها با قیمت جدید به فروش برسند.

همچنین افزایش سنتی تقاضا خودرو در ماه اسفند نیز می تواند محرک موج جدید افزایش قیمت خودرو در بازار باشد که مدیریت عرضه صحیح خودرو از طریق خودروسازان می تواند تا مقدار زیادی از التهاب بازار در این دو ماه پایانی بکاهد.

با این حال کنترل تقاضا از سمت مردم می تواند تا حد زیادی به ثبات قیمت‌ها در بازار کمک کند. در هفته گذشته شاهد بودیم که کاهش تقاضا در بازار شرایط را فراهم کرد که خودروسازان خصوصی برای محصولات خود به دنبال جذب مشتری باشند و طرح های فروش زمستان، محصولات خود را با کاهش قیمت و یا شرایط جذاب تری عرضه کنند.

البته بسیاری از این خودروسازان خصوص نسبت به کاهش قیمت محصولات خود مقاومت می کنند و سعی دارند با اعمال تخفیف و اقساط بلند مدت اقدام به جذب مشتری کنند. اما با ادامه کاهش تقاضا مردم برای خرید خودرو مانند چند هفته گذشته این خودروسازان برای جذب مشتری راهی جز کاهش قیمت‌ ندارند.

همچنین ادامه ورند افت تقاضا و کاهش اختلاف قیمت کارخانه ای خودروهای با بازار می تواند بر قیمت محصولات دو خودروسازی بزرگ کشور نیزتاثیر بگذارد و طرح های فروش این شرکت ها با کاهش شدید متقاضی روبرو شود و این دو شرکت برای اینکه با هجوم انصراف از خرید مواجه نشوند، امکان دارد افزایش قیمت فصل زمستان برای محصولات خود را لحاظ نکند و مرحله قرعه‌کشی را از طرح‎های فروش خود حذف کنند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: افزایش قیمت ایران خودرو خودرو خودروسازان عقب نشینی قیمت خودرو در بازار فروش فوق العاده پیش بینی بازار خودرو افزایش قیمت فصلی خودروسازان قیمت خودرو در بازار طرح های فروش محصولات خود کاهش قیمت قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۲۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش قیمت جهانی طلا ادامه دارد

به گزارش قدس آنلاین، قیمت طلا که در روز سه‌شنبه به پایین‌ترین رقم طی دو هفته گذشته رسیده بود، حالا به دنبال آرام شدن ترس از تنش‌ها در خاورمیانه تقریباً ثابت شده است. سرمایه‌گذاران منتظر اطلاعات اقتصادی آمریکا هستند که سیاست نرخ بهره این کشور را مشخص کند.
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۱ درصد کاهش به ۲۳۱۹ دلار و ۵۰ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش ۰.۴۷ درصدی به ۲۳۳۱ دلار رسیده است.
حملات رژیم صهیونیستی به غزه تشدید شده، اما بنظر می‌رسد با فروکش کردن ترس از گسترده شدن درگیری‌ها، تمایل به ریسک پذیری در بازارهای مالی افزایش یافته است.

این بدان معناست که تقاضا برای خرید طلا که معمولاً از آن به عنوان یک پشتوانه ایمن در زمان مخاطرات ژئوپلیتیکی یاد می‌شود کاهش یافته است.
بازار همچنین در حال بررسی شرایط اقتصاد آمریکاست. اطلاعات تورم و بیانیه‌های فدرال رزرو این کشور نشان می‌دهد نرخ بهره احتمالاً در ماه ژوئن پایین نمی‌آید.
چندین تن از مقامات فدرال رزرو آمریکا اعلام کرده‌اند که هیچ فوریتی برای پایین آوردن نرخ بهره وجود ندارد. بدین ترتیب تقاضا برای طلا به عنوان یک سرمایه غیر سود کاهش می‌یابد. تاجران حالا انتظار دارند اولین کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سپتامبر اتفاق بیفتد.
بازار همچنین منتظر اطلاعات تولید ناخالص داخلی آمریکا و شاخص هزینه‌کرد مصرف شخصی در این کشور است که قرار است در روزهای پنجشنبه و جمعه منتشر شده و سرنخ‌های بیشتری در مورد سلامت اقتصاد آمریکا و زمان کاهش نرخ بهره ارائه دهد.
در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۰.۲۶ درصد کاهش به ۲۷ دلار و ۵۷ سنت رسید و پلاتین با یک افزایش ۰.۳۲ درصدی ۹۱۵ دلار و ۵۲ سنت معامله می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه
  • ریزش سنگنین قیمت سواری اتوماتیک ایران خودرو
  • بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان؛ ریزش ادامه دارد | دلار به کانال ۵۰ هزار تومانی برمی‌گردد؟
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳/ حباب سکه روند متوازن نداشت
  • قیمت سکه یک کانال دیگر عقب‌نشینی کرد
  • ریزش نرخ دلار چه تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی گذاشت؟
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • کاهش قیمت جهانی طلا ادامه دارد
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/حباب سکه با کاهش قیمت همراه شد
  • فردا؛ احتمال افزایش شاخص کل بیشتر از کاهش