Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تا سال پیش مغازه‌های فروش کارت‌های دعوت پر بود از زوج‌های جوانی که دست در دست هم با چشم‌هایی پر ذوق و پاهایی خسته پشت ویترین مغازه‌های کارت دعوت فروشی صف کشیده‌اند. هر کدام ایده‌ای را در سر می‌پروراندند تا به بهترین نحو ممکن کارت دعوتی درخور مراسم و مهمانان انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی داغداران هم برای التیام داغ دلشان در حال انتخاب و سفارش کارتی سیاه رنگ بودند تا درد جدایی خود و عزیزان‌شان را به شیوه دورهمی‌های خانوادگی التیام ببخشند.

در سایه مشکلات اقتصادی و بالا و پایین شدن نرخ ارز قدرت خرید اقشار مختلف کاهش یافته و این موضوع در بازار فروش کارت دعوت هم خودنمایی می‌کند. تا پیش از شیوع کرونا اکثر مشتریان این بازار طالب کارت‌های ارزان قیمت بودند. تا سال گذشته برای انتشار یک کارت معمولی و متوسط در تیراژ ۱۰۰ عدد باید ۲۵۰ هزار تومان هزینه می‌شد.

کرونا چراغ کارت دعوت فروشان را خاموش کرد

اما حالا نزدیک به یک سال است که چراغ بسیاری از مغازه‌های کارت دعوت فروشی خاموش شده است. نه دیگر از رفت‌وآمد چشمگیر زوج‌های جوان خبری هست و نه داغداران می‌توانند برای گرامیداشت عزیز از دست رفته‌شان مجلسی ترتیب دهند نه کاسبان این صنف مثل سابق سرشان شلوغ است.

کرونا در نزدیک به ۱۰ ماه گذشته، به ازدواج‌ها رونق داده اما ازدواج‌های کرونایی تفاوت‌هایی با مراسم سنتی دارد. حالا دیگر نیازی به اجاره تالار پذیرایی، آتلیه و ماشین عروس و غیره نیست. اما به اعتقاد برخی از زوج‌ها با همه این محدودیت‌ها از خیرِ کارت عروسی حداقل به شکل دیجیتال نمی‌توان گذشت! 

رئیس اتحادیه تهیه کنندگان صنعت و صنف چاپ و فتوکپی در کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شرایط حاکم بر این صنف تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم برگزاری بسیاری از مراسمات فعالان این صنف در وضعیت نامساعدی به سر می‌برند.

به گفته این مقام مسئول هزینه‌های چاپ نسبت به سال گذشته به دلیل واردات تمام ابزار‌های مورد نیاز بیش از ۲ برابر افزایش یافته است که از جمله این ابزار می‌توان به کاغذ، جوهر، ابزار‌های کار و دستگاه‌ها اشاره کرد.

کاغذهای مورد استفاده در صنعت چاپ وارداتی هستند

رئیس اتحادیه تهیه کنندگان صنعت و صنف چاپ و فتوکپی تصریح کرد: کاغذ‌هایی که در کشور تولید می‌شوند در صنعت چاپ مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و تمام کاغذ‌های مخصوص این صنعت وارداتی است.

او افزود: ابزار‌های لازم  تا چند سال گذشته از کشور‌های آسیای شرقی وارد کشور می‌شد، اما در حال حاضر به دلیل شرایط تحریمی این ابزار از کشورهای هند و روسیه وارد کشورمان می‌شوند.

این مقام مسئول درباره چاپ کارت‌های دعوت توسط فعالان این صنف تحت تاثیر کرونا اظهار کرد: برخی افراد پیش از شیوع ویروس کرونا کارت‌های دعوت عروسی یا مجالس دیگر را چاپ می‌کردند و به دست مردم می‌رسانند، اما در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا و تحت تاثیر محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی سالن‌های پذیرایی این کارت‌ها طراحی و به صورت مجازی و آنلاین برای مشتریان ارسال می‌شود که این موضوع از حیطه فعالیت‌های اتحادیه ما خرج است.

کارت‌های دعوت با چاشنی کرونا

در حال حاضر بسیاری از زوج‌های جوان تصمیم گرفته‌اند جشن عروسی نگیرند تا در نهایت کرونا را شکست دهیم. برخی از افراد دست به ایده‌های خلاقانه زده‌اند و نوع دیگری سایر افراد را در شادی خود سهیم می‌کنند. بنابراین کارت‌های چاپ و به دست مهمانان می‌رسد اما با متنی متفاوت، در کارت‌های عروسی که در روزهای کرونایی دست به دست می‌شود اینگونه آمده است:

« بنا داشتیم مراسم عروسی بگیریم، امّا با توجه به شرایط حال حاضر تصمیم گرفتیم به احترام کادر درمان شروع زندگی مشترکمان را آغاز کنیم و مراسم جشن را به زمان رفع کامل این بیماری موکول کنیم. إن‌شاءالله در آینده مهمانی مختصری می‌گیریم».

به اعتقاد برخی از کارشناسان، ویروس کرونا با همه مشکلات و محدودیت‌هایی که ایجاد کرده ازدواج را برای جوانان آسان کرده است. در حال حاضر مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که ویروس تجمل‌گرایی در سایه شیوع کرونا شکست خورده است.

علی.م یکی از فروشندگان کارت‌های دعوت در خیابان بهارستان است که مغازه‌اش در یکی از پاساژهای این خیابان واقع شده است. اوضاع و احوال با پیش از شیوع کرونا قابل مقایسه نیست. مستاصل و بی‌تاب در حال جمع آوری اقلام موجود در مغازه‌اش بود.

این فروشنده کارت دعوت که تا سال گذشته مغازه‌اش مملو از جمعیت بود، در خصوص تاثیر کرونا بر کسب‌وکارش در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال بسته‌بندی سفارس‌های مشتریان هستم، با تحویل کارت‌ها کم‌کم مغازه را جمع می‌کنم. در حال حاضر فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی در آمد بیشتر برای من دارد. 

به گفته این فروشنده نزدیک به یک سال است که وضعیت کسب‌وکارمان دگرگون شده و معلوم نیست این اوضاع تا چه زمانی ادامه دارد؟

او به تعطیلی سایر مغازه‌های همسایه‌اش اشاره کرد و گفت: این مغازه‌ها تا پارسال پر از کارت‌  بود و کسبه آن مشغول فعالیت بودند اما با اعمال محدودیت‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا بیشتر فعالان در پاساژ ما به دلیل کم شدن درآمدشان و نبود مشتری، تمام سفارش‌هایشان را تحویل دادند و مغازه‌ها را به صاحبان مغازه‌ها پس دادند. چرا که پرداخت اجازه برایشان صرفه اقتصادی نداشت.

تنها چراغ روشن در این پاساژ مغازه این فروشنده بود که به گفته او این چراغ هم تا چند وقت دیگر خاموش خواهد شد.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد بسیاری از کارت فروشی‌های خیابان ملت تهران منتهی به میدان بهارستان تغییر کاربری داده‌اند و به اغذیه فروشی و سوپر مارکت تبدیل شده‌اند.

کارت‌های دعوتی که مجازی رد و بدل می‌شوند

در این بین برخی از فروشندگان هم دست به ابتکار زدند و با دیجیتالی و برخط کردن (آنلاین) کسب و کار خود در تلاش هستند تا فعالیت خود را ادامه دهند. کارت‌های دعوت جدید به صورت دیجیتالی طراحی می‌شوند و در نهایت بدون چاپ در قالب یک فایل نهایی به مشتری تحئیل داده می‌شوند. مشتریان هم بدون هیچ رفت و آمدی با بازارسال (فوروارد) این فایل به اقوام و آشنایان خود خبر از ازدواج و فوت عزیزی می‌دهند.

مزایای کارت دعوت دیجیتال ۱- تمامی مهمان‌ها و دوستانی را که می‌خواهید دعوت کنید، به هر تعدادی که هستند، به راحتی می توان دعوت کرد ۲- صرفه جویی در زمان و امکان ارسال تعداد زیادی کارت دعوت عروسی بدون هزینه و محدودیت ۳- امکان ارسال فیلم دعوت همراه با متن مکتوب ۴- امکان دریافت لحظه‌ای بازخورد ۵- استفاده از عکس‌های خاطره انگیز مهمان ها و دوستان ۶- امکان ضمیمه سازی آدرس

همچنین صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، رنگ و جوهر  و امکان استفاده از QR کد از دیگر مزایای کارت‌های دیجیتال است.

فروشندگان و طراحان کارت‌های دعوت دیجیتال ار مشتریان خود می‌خواهند که در مرحله اول اطلاعات متن اصلی را برای آنان ارسال کنند تا ساخت کارت عروسی دیجیتال آغاز شود و در مرحله بعد پس از آماده شدن سفارش، سفارش از طریق شبکه‌های اجتماعی برای مشتریان ارسال می‌شود.

به گفته این فروشندگان افراد فرصت دارند پس از رویت سفارش قبلی، اصلاح و اعمال تغییراتی مورد نیاز را اعلام کنند. همچنین زمان تقریبی آماده شدن سفارش کارت دعوت دیجیتال یک روز کاری است.

فروشندگان این دست کارت‌های دعوت هزینه طراحی این کارت‌ها را در حدود ۱۰۰ هزار تومان اعلاک  کرده‌اند. این در حالی است که هر عدد از کارت‌های کاغذی در بازه قیمتی ۵۰۰ تا ۱۰  هزار تومان به فروش می‌رود که بسته به نوع کاغذ، نوع چاپ و وارداتی بودن یا داخلی بودن کارت متفاوت است.

 

ابراهیمی نیا رییس اتحادیه تالار‌های پذیرایی تهران اظهار کرد: پس از گذشت یک سال تمهیداتی برای بازگشایی آن‌ها اندیشیده شده است. نهایتا پس از یک سال، ستاد ملی مقابله با کرونا و استانداری‌ها تصمیم گرفتند که تالار‌های پذیرایی در مناطق زرد، آبی و سفید با یک سوم ظرفیت‌ شروع به فعالیت کنند.

به گفته رییس اتحادیه تالار‌های پذیرایی تالار‌های برگزار کننده باید درب ورودی‌های خود از تب سنج برای مهمانان استفاده کنند و همچنین  ساعات برگزاری مراسم نیز باید کوتاه‌تر شود.

ابراهیمی نیا تصریح کرد: تمامی مراسم ختم، عروسی و غیره تنها با شرایط ذکر شده قابل برگزاری است و در این خصوص سامانه‌ای نیز برای ثبت اطلاعات مهمانان راه اندازی شده است.

ابراهیمی نیا اظهار کرد: سه نهاد بازرسی اتاق اصناف، وزارت بهداشت و اتحادیه هر سه به صورت جداگانه بر واحد‌ها نظارت خواهند داشت و در صورت نیاز، این سه ارگان با یکدیگر متحد شده و همکاری می‌کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

کرونا نه تنها روابط اجتماعی ما را تغییر داده است، بلکه در تمام اجزای زندگی ما تاثیر گذاشته است. روزی جمع کردن کارت‌های دعوت و بازخوانی آن‌ها در سال‌های بعد خاطرات تلخ و شیرینی را یادآوری می‌کرد و نوعی مرور خاطرات بود. انتخاب و خرید کارت دعوت فرایندی تعریف شده در سلسله فرایند مراسمات مختلف بود.

کسب و کاری که سال‌ها تحت تاثیر مراسمات مختلف فعالیت می‌کرد و با طراحی و عرضه کارت‌های مختلف نیاز گروه‌های مختلف را  برطرف می‌کرد، حالا با مجازی شدن روابط تحت تاثیر کرونا، دستخوش تغییرات شده است. دیگر چاپ و طراحی سنتی نیاز مشتریان را رفع نمی‌کند و بالاجبار صاحبان این کسب‌و کارها نیازمند به روز شدن هستند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محدودیت های کرونایی سبک زندگی ازدواج آسان باشگاه خبرنگاران شیوع ویروس کرونا کارت های دعوت حال حاضر شیوع کرونا محدودیت ها کارت دعوت تحت تاثیر سال گذشته مغازه ها کارت ها زوج ها یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۲۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در «جنگل آسفالت»!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مرغ چند نرخی شد/ اعلام تازه‌ترین قیمت مرغ در مغازه‌ها
  • نمایش «واپسین نفس» به جشنواره سراسری تئاتر ایثار راه یافت
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • وقتی خانه‌ها بوی نفت می‌داد!
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • (ویدئو) نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در «جنگل آسفالت»!
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • نمایش عکس‌های عروسی نوید و فرشته در یک سریال!
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • تملک مغازه‌های قبرستان نو در گام نهایی/ ۷۰ مغازه تخریب شد