Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، پیش از شیوع کرونا مشکل اساسی تجسمی کاران خراسان رضوی ضعف تبلیغات برای فروش مطلوب آثار هنری، هزینه بسیار تبلیغات و عدم فرهنگ سازی لازم در زمینه خرید آثار هنری بود اما محدودیت فعالیت برای هنرمندان در نگارخانه‌ها و اجبار به فعالیت در عرصه مجازی به صورت انفرادی یا گروهی، افق‌های تازه‌ای به روی تجسمی کاران این استان گشود و سطح کاری برخی آنان را تا بازار‌های بین‌المللی و نمایش آثار در گستره جهانی ارتقا داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدت زیادی از سازماندهی هنرمندان حوزه تجسمی خراسان رضوی نمی‌گذرد، اما در همین مدت پس از شکل گیری انجمن هنر‌های تجسمی استان و ضابطه‌مند کردن فعالیت‌ها و خدمات هنری، زمینه دستیابی به موفقیت در عرصه مجازی فراهم شده است.

شیوع کرونا نیز فعالیت انجمن هنر‌های تجسمی را به سوی فضای مجازی و ضابطه‌مند کردن فعالیت هنرمندان، ایجاد بازار فروش و ارایه خدمات مطلوب به آنان سوق داد که این مهم زمینه ساز توسعه بازار فروش آثار رشته‌های مختلف هنر‌های تجسمی شد.

لاله خرازیان رئیس انجمن هنر‌های تجسمی خراسان رضوی گفت: شیوع کرونا باعث ضرر و زیان هنرمندان تجسمی کار شد، نگارخانه‌ها و آموزشگاه‌های هنری تعطیل شدند، اما این دو بخش از حمایت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری مشهد برخوردار گشتند.

او  افزود: در ایام شیوع کرونا سایت‌های انفرادی از سوی تجسمی کاران در فضای مجازی راه‌اندازی شد و، چون این سایت‌ها به صورت تخصصی طراحی و فعال نشده بودند، همه نوع اثری در این سایت‌ها به نمایش گذاشته شد.

رئیس انجمن هنر‌های تجسمی خراسان رضوی با اشاره به وجود رشته‌های زیرمجموعه هنر‌های تجسمی در دانشگاه‌ها ادامه داد: در زمان شیوع کرونا اساتید رشته‌های هنری توانمندتر از گذشته وارد آموزش و برپایی نمایشگاه مجازی شدند که برخی از این نمایشگاه‌ها شمایل نمونه حقیقی آن را داشتند.
خرازیان بیان کرد:  ارتباط برقرار کردند و به فعالیت خود ادامه دادند، اما آموزشگاه‌های سنتی در این بخش چندان موفق نبودند.

اوبا اشاره به وجود رشته‌های زیرمجموعه هنر‌های تجسمی در دانشگاه‌ها تصریح کرد: در زمان شیوع کرونا اساتید رشته‌های هنری توانمندتر از گذشته وارد آموزش و برپایی نمایشگاه مجازی شدند که برخی از این نمایشگاه‌ها شمایل نمونه حقیقی آن را داشتند.

رئیس انجمن هنر‌های تجسمی خراسان رضوی تاکید کرد: نمایشگاه‌های مجازی در بخش هنر‌های تجسمی علاوه بر اطلاع رسانی گسترده برای جذب مخاطب، آنان را به دیدن تصاویر حقیقی آثار ترغیب می‌کرد که این مهم به تنهایی تحولی در این بخش به شمار می‌رفت.

خرازیان اظهار کرد: شیوع کرونا و ورود هنرمندان به فضای مجازی آنان را مجبور به تهیه فایل‌هایی کرد که خود نیاز به یک پروسه پژوهشی داشت و تاثیرات عملی بر این بخش گذاشت.

او افزود: اجبار به حضور در فضای مجازی، هنرمندان تجسمی کار را به سوی بازار‌های جهانی سوق دارد، بنیاد‌ها و موسساتی که پیشتر به صورت ورک شاپ در سطح شهر عمل می‌کردند، به واسطه فضای مجازی ارتباطات بین‌المللی برقرار کردند تا بار دیگر هنرمندان بتوانند جایگاه هنری خود را در جهان بازیابند.

رئیس انجمن هنر‌های تجسمی خراسان رضوی ادامه داد: با همه این تفاسیر، حرکات هنرمندان در عرصه هنر‌های تجسمی در ایام شیوع کرونا در حد بازاریابی آثار بوده و به سوی فعالیت تخصصی در این بخش پیش نرفت لذا وب سایت انجمن هنر‌های تجسمی این استان بستر حضور تخصصی هنرمندان در فضای مجازی را فراهم می‌کند.

خرازیان بیان کرد: یک سال و نیم از شکل گیری این انجمن می‌گذرد که فعالیت آن با دوره شیوع کرونا و محدودیت‌ها برای برپایی نمایشگاه‌ها و فعالیت‌های آموزشی در این بخش همسو شد که ما را ترغیب به توسعه فعالیت در فضای مجازی کرد.

او تصریح کرد: وب سایت انجمن هنر‌های تجسمی خراسان رضوی طراحی شده و کد‌های شناسایی به هنرمندان داده شده است، همزمان با آن فهرستی از هنرمندان به کمک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تهیه شده است.

رئیس انجمن هنر‌های تجسمی خراسان رضوی تاکید کرد: وب سایت این انجمن از بخش نمایشگاه و بخش فروش آثار برخوردار است که به تازگی طراحی آن به اتمام رسیده و بزودی وارد مرحله عملیاتی می‌شود.
خرازیان اظهار کرد: تهیه فهرست از هنرمندان تجسمی کار در خراسان رضوی به منظور عضویت آنان در صندوق اعتباری هنر و دریافت خدمات بیمه‌ای و خدمات دیگر در این راستا است.

رئیس انجمن هنر‌های تجسمی خراسان رضوی ادامه داد: وب سایت این انجمن از بخش نمایشگاه و بخش فروش آثار برخوردار است که به تازگی طراحی آن به اتمام رسیده و بزودی وارد مرحله عملیاتی می‌شود.   وجود ۲۲ نگار خانه در مشهد
جواد روشندل مسئول گروه هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به وجود ۲۲ نگارخانه در مشهد گفت: از زمان بازگشایی نگارخانه‌ها، نمایشگاه‌های متعددی از آثار مربوط به هنر‌های تجسمی در این اماکن برپا شده که عمده آن‌ها در روز‌های پایانی هفته بوده و رونق خوبی نیز گرفته است.
او افزود: در ایام شیوع کرونا برخی هنرمندان تجسمی کار به سوی برپایی نمایشگاه مجازی سوق یافتند و تعدادی از نگارخانه‌ها به صورت زنده با هنرمندان ارتباط برقرار کرده و آثار آنان را به نمایش گذاشتند.

مسئول گروه هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به وجود ۲۲ نگارخانه در مشهد ادامه داد: از زمان بازگشایی نگارخانه‌ها، نمایشگاه‌های متعددی از آثار مربوط به هنر‌های تجسمی در این اماکن برپا شده که عمده آن‌ها در روز‌های پایانی هفته بوده و رونق خوبی نیز گرفته است.

روشندل بیان کرد: به استناد مصوبه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد هر نمایشگاه در نگارخانه‌های بخش خصوصی ۲۰ میلیون ریال حمایت می‌شود، به این معنا که هر نگارخانه مستندات مربوط به برپایی نمایشگاه را به معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ارائه می‌دهد و پس از تایید آن براساس تفاهمنامه‌ای که بین معاونت هنری و سینمایی و معاونت فرهنگی و هنری شهرداری مشهد منعقد و ساز و کار آن تعیین شده است، ۲۰ میلیون ریال به حساب مدیر نگارخانه واریز می‌شود.
او تصریح کرد: در راستای این تفاهمنامه قرار است تا پایان امسال ۱۰۰ نمایشگاه در نگارخانه‌های مشهد با اعتبار ۲ میلیارد ریال برپا شوند و مورد حمایت مالی شهرداری قرار گیرند.
انتهای پیام//ف.غ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آثار هنری هنر تجسمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هنرمندان تجسمی کار اشاره به وجود برپایی نمایشگاه هنر های تجسمی فضای مجازی نگارخانه ها نمایشگاه ها شیوع کرونا وب سایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۲۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنرهای قرآنی می‌تواند موضوع گردشگری هنری باشد

مدیرمسئول نگارخانه ترانه باران معتقد است که آثار قرآنی در دنیا طرفداران زیادی دارد و همین موضوع می‌تواند مورد توجه متولیان بخش گردشگری و میراث فرهنگی قرار گیرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست خبری نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی "روایت باران" ظهر امروز سه‌شنبه 28 فروردین 1403 با حضور مدیر مسئول نگارخانه ترانه باران و تنی چند از اعضای شورای هنری و انتخاب آثار در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

محبوبه کاظمی دولابی،مدیر مسئول نگارخانه ترانه باران با اشاره به آنکه پس از اتفاقاتی که سال گذشته در زمینه هتک حرمت به قرآن در برخی کشورها افتاد، گالری ترانه باران به عنوان تنها نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی-اسلامی تصمیم به انجام اقدام موثری در واکنش به این اتفاق گرفت، گفت: در همین راستا و با تایید مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل محترم صندوق اعتباری هنر، نمایشگاه «روایت باران» در جهت حمایت از هنرمندان حوزه قرآن شکل گرفت.

سالاری: امیدوارم دین و وحدانیت همچنان در هنر خوشنویسی ایران بدرخشد

او با تاکید برآنکه هنرهای قرآنی مهمترین محتوای فرهنگی کشورهای مسلمان محسوب می‌شود، ادامه داد: با تاکید بر حمایت از هنرمندان فعال در خلق آثار با محوریت قرآن، فراخوان برگزاری نمایشگاه "روایت باران " برای هنرمندان این حوزه منتشر و صدها اثر برای شرکت در نمایشگاه ارسال شد؛ که از میان آثار با توجه به ظرفیت مکانی نمایشگاه حدود 170 اثر انتخاب و به نمایش گذاشته می‌شود.

کاظمی دولابی در ادامه نشست با اشاره به اینکه حوزه خط و خوشنویسی از بعد میراث فرهنگی نیز دارای اهمیت است گفت: هر کسی در حد مسئولیت خود وظیفه دارد که از این میراث فرهنگی حمایت کند.

او همچنین به برگزاری ورک‌شاپ‌ها و نشست‌های تخصصی در حاشیه نمایشگاه "روایت باران" اشاره کرد و گفت جنبه پژوهشی هنرهای قرآنی برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد و ماحصل پژوهش‌های صورت گرفته در اختیار جامعه قرار می‌گیرد.

مدیر مسئول نگارخانه ترانه باران با اشاره به آنکه در "روایت باران" تاکید بر معرفی و نمایش آثار هنرمندان معاصر است، اذعان داشت: در راستای سیر تاریخی تحول و تطور آثار خط و خوشنویسی قرآنی تعدادی از آثار قدمایی هم در نمایشگاه به نمایش در می‌آید. گالری ترانه باران به صورت تخصصی در زمینه هنرهای ایرانی-اسلامی فعالیت دارد و خوشنویسی اصیل‌ترین هنر ایرانی -اسلامی محسوب می‌شود، این نمایشگاه هنرهای قرانی نامگذاری شده تا بتوانیم با هنر اصیل خوشنویسی هنرهای مرتبط با محتوای قرآن مثل تذهیب، تشعیر، جلدسازی را جذب کنیم، خلاقیتهایی که هنرمندان در این زمینه دارند و هنرهای خلاق قرآنی هم مورد توجه است و یکی از اهداف مهم ما حمایت و دیدن و شناسایی و معرفی هنرمندان خلاق در حوزه ملی و بین‌المللی است.

او همچنین به اهمیت این نمایشگاه در حوزه گردشگری فرهنگ‌محور و هنری اشاره کرده و گفت: یکی از موضوعات مهمی که می‌تواند در تاثیرگذاری نمایشگاه آثار قرآنی "روایت باران" نقش داشته باشد، پیوند آن با حوزه گردشگری است و سالهاست ما درخصوص گردشگری هنری و نقش آن در توسعه و ترویج هنر تاکید داریم. گردشگری بازوی پیش برنده توسعه پایدار هنر ایران خواهد بود. 

کاظمی افزود: یکی از محصولات هنری که در دنیا طرفداران زیادی دارد آثار قرآنی است و همین موضوع باید مورد توجه متولیان بخش گردشگری و میراث فرهنگی هم قرار گیرد.

نمایشگاه هنرهای قرآنی "روایت باران" حرکت فرهنگی عمیقی است

در ادامه این نشست علی‌اشرف صندوق آبادی از اساتید برجسته خوشنویسی ایران که یکی از اعضای شورای هنری و انتخاب آثار نمایشگاه "روایت باران" است با اشاره به اینکه کلام قرآن عمیق است اما اگر به شیوه هنرمندان ارائه شود قطعا تاثیر بیشتری خواهد داشت، گفت: برگزاری چنین نمایشگاهی می‌تواند یک حرکت فرهنگی عمیق باشد و انگیزه‌ای برای هنرمندان است که بیشتر به سمت تولید آثار فاخر قرآنی بروند و از طرفی نگاه ویژه‌ای به هنر و هنرمند در حوزه خوشنویسی شود. صندوق آبادی با اشاره به اعتباری که در اختیار وزارتخانه‌ها برای خرید آثار هنری گذاشته می‌شود گفت: چند سال است که این قانون وضع شده اما اقدامی به صورت جدی در زمینه آن انجام نشده است اگر با نگاه به این قانون دولت از کارآفرینان بخش هنر حمایت کند اتفاقات ارزشمندی در این حوزه می‌افتد و حمایت خوبی از هنرمندان به ویژه هنرمندان آثار قرآنی صورت می‌گیرد. چراکه کارآفرینان با روشهای خلاقانه میتوانند صدها هنرمند را در رویدادهای موثر به جامعه معرفی کنند.

نمایشگاه "روایت باران" نقطه عطف برای هنرمندان جامعه قرآنی

احمد شفیعی‌ها از استادان برجسته حوزه خوشنویسی و عضو شورای هنری نمایشگاه نیز در این نشست با تاکید بر موضوع حمایت از هنرمندان به ویژه در حوزه هنرهای قرآنی، گفت: تاریخ ادیان و تاریخ هنر در نقطه‌ای با هم تلاقی پیدا می‌کنند و ما می‌بینیم که بخش عمده رشد و توسعه این هنرها مرهون حمایت‌های آیینی و مذهبی بوده و این موضوع تنها منحصر به دین اسلام نیست و مصادیق آنرا در هنرهای کلیسایی هم می‌توان دید.

او ادامه داد: هنر خوشنویسی در ایران پیش از اسلام مدیون نگارش متون مذهبی بوده است‌. بی شک اسلام و قرآن کریم و نگارش قرآن هم حداقل در حوزه خوشنویسی نقش بی بدیل و بی نظیری در ارتقای این هنر داشته است.

شفیعی‌ها با اشاره به اینکه آثار نمایشگاه "روایت باران" با تنوع و گرایش‌های مختلف انتخاب شده‌اند، بار دیگر بر موضوع حمایت متولیان فرهنگی از هنرمندان تاکید کرد و گفت: در طول تاریخ بیش از هنرمندان که خالق آثار بودند افراد هنردوست و متولیان فرهنگ که در مسندی بودند که توانستند هنرمند را حمایت و اثر او را ماندگار کنند اثر بیشتری داشتند. آثار بسیاری از خوشنویسان بزرگ ما از میرعماد تا نیریزی بدون حمایت حامیان هنر به دست ما نمی‌رسید. از این منظر این نمایشگاه برای هنرمندان جامعه قرآنی نقطه عطف محسوب می‌شود.

این نشست با رونمایی از پوستر نمایشگاه "روایت باران" پایان یافت.

آیین افتتاح نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی "روایت باران " ساعت 16 روز جمعه 31 فروردین 1403 در گالری اصلی فرهنگسرای نیاوران با حضور اساتید خط و خوشنویسی و حوزه هنرهای قرآنی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • کوراش کاران نهاوندی راهی مسابقات آسیایی و جهانی شدند 
  • ثبت ۲ هزار و ۱۰۰ اثر ملی و ۸ اثر جهانی در خراسان رضوی
  • کارگاه تجسمی «وعده صادق» در حوزه هنری قم برگزار شد
  • برپایی کارگاه تجسمی وعده صادق در قم
  • برگزاری کارگاه تجسمی «وعده صادق» در قم
  • هنرهای قرآنی می‌تواند موضوع گردشگری هنری باشد
  • برپایی نمایشگاه دستاورد‌های هنرمندان بسیجی و دانش آموزان در آباده
  • انعکاسِ اتفاقیِ زنان در نمایشگاه انعکاس
  • شب شعر وعده صادق در مشهد برگزار شد