Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، جمعی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در رشته‌های مختلف دانش پزشکی، با صدور بیانیه‌ای، با اشاره به شواهد و مستندات علمی حمایت خود از مواضع خردمندانه رهبر معظم انقلاب در خصوص ممنوعیت واردات واکسن کرونا از آمریکا و انگلیس را اعلام کردند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

بِسمِ اللهِ الرَحمنِ الرَحیمِ

نظر به اهمیت ویژه شیوع جهانی کرونا و نیاز مبرم به رویکردهای منطقی و کاملاً حساب شده به این معضل بهداشتی که سلامت و اقتصاد مردمان شریف کشورمان را تحت تأثیر خود قرار داده است و پیرو فرمایشات گوهربار اخیر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (دامت برکاته) در ارتباط با امر خطیر ایمن سازی کشوری، این بیانیه به شرح ذیل منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واکسیناسیون از ارکان بسیار مهم و شاید اگر اغراق نباشد، اصلی ترین رکن در پیشگیری و گاه درمان بیماری‌های مسری است، به نحوی که بسیاری از بیماری‌های عفونی و همه گیری های جهانی با برنامه واکسیناسیون حساب شده و منطقی ریشه کن شده‌اند. با توجه به شرایط خاص حاکم بر پاندمی کرونا بالاخص نو ظهور بودن سارس، کرونا ویروس و ماهیت بسیار پیچیده این ویروس، رویکرد به امر خطیر ایمن سازی (واکسیناسیون) در این برهه زمانی دقت و وسواس بالایی را می‌طلبد. بدیهی است، این دقت برای کشوری مانند ایران که تحت ناجوانمردانه ترین تحریم‌های ممکن از سمت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بوده است باید صد چندان باشد.

واکسن‌هایی که در حال حاضر برای مصرف بالینی در برخی از کشورها تجویز می‌شوند یعنی واکسن‌های فایزر-بیونتک (BNT162b2)، مدرنا (mRNA-1273) و آسترازنکا (AZD-1222)، تولیدات آمریکایی و انگلیسی هستند. قطعاً در سنوات اخیر با وجود مستندات بسیار معتبر، شرکت‌های پزشکی آمریکایی در رأس و شرکت‌های اروپایی به تبعیت از آنها، در ضروریات دارویی، تجهیزات پزشکی و حتی تحقیقی، کشور عزیزمان را تحت ناجوانمردانه ترین تحریم‌های ممکن قرار داده‌اند، امری که مخالف اصل سوگند نامه پزشکی در هر جای جهان است! در شرایط کنونی که کینه ورزی این دولت‌ها با کشورمان به اوج خود رسیده است، قطعاً هیچ منطقی رأی به تهیه واکسن، حساس‌ترین ماده ایی که قرار است برای افراد سالم یک کشور تجویز شود از دشمن آن کشور را نمی‌دهد!

واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی از تکنولوژی‌های جدید شاخه‌های تخصصی علم پزشکی یعنی ایمونولوژی، ویروس شناسی و ژنتیک استفاده کرده‌اند که عبارتند از ناقلین مولکول mRNA و ناقلین ویروسی که مولکول DNA در آنها تعبیه شده است. اگرچه سابقه تحقیقاتی این واکسن‌ها در محیط آزمایشگاه و مدل‌های حیوانی در گذشته وجود دارد، ولی استفاده از آنها برای انسان‌ها صرفاً محدود به تحقیقات بوده و هرگز در بالین آن‌هم در چنین مقیاس عظیم میلیاردی استفاده نشده‌اند! با وجود اینکه موارد مرگ و میر و عوارض دیگر به اقرار شرکت‌های تولید کننده این واکسن‌ها کم بوده است، اما پایش های بعد از فروش و عوارض طولانی مدت آنها بالاخص اثرات ژنتیکی و به ویژه اپی ژنتیکی آنها با توجه به ماهیت اسید نوکلئیکی همچنان نا مشخص است و در پرده ابهام قرار دارد.

به فرض اینکه مطالعات حاکی از اثر بخشی بین ۹۰ تا ۹۵ درصد این واکسن‌ها است (که آن هم باید در مقیاس میلیاردی ثابت شود)، شایان ذکر است که این تنها عامل کافی برای یک واکسیناسیون موفق نیست، بلکه فاکتور دیگری که به همان اندازه اهمیت دارد، دوام ایمنی ایجاد شده توسط این واکسن‌ها است که باز در پرده ایی از ابهام قرار دارد!

مسئله بعد که در درجه بالایی از اهمیت قرار دارد، موتاسیون‌هایی است که مکرراً در ویروس گزارش شده‌اند! D614G که ویروس را مسری تر کرد، موتاسیون N453Y که ویروس را در جمعیت راسوها گسترش داد و متعاقباً مجدداً به انسان‌ها انتقال داده است و نهایتاً ۱۴ جهش که N501Y و حذف ۶۹/۷۰ باعث ایجاد شکلی بسیار متفاوت و به شدت مسری از ویروس بنام B.1.1.7 یا واریان انگلیسی شد!

با این خوش بینی بسیار که واکسن‌های موجود بتوانند جلوی این واریان ها را بگیرند، موضوع دیگر انواعی از ویروس است که ممکن است در ادامه پاندمی ایجاد شوند. قطعاً هیچ تضمینی نیست که واکسن در برابر تمام واریان ها مؤثر باشد، پس نیاز احتمالی به تجدید واکسیناسیون، وابستگی کامل را به شرکت‌های تولید کننده ایجاد می‌کند که بی شک این موضوع تبدیل به اهرم اعمال قدرت و فشار شرکت‌ها بر کشورها می‌شود! بماند که به دلیل ماهیت اسید نوکلئیکی این واکسن‌ها، تجویز بیش از حدشان، بالقوه می‌تواند سیستم التهابی را فعال و اختلالات خود ایمنی همچون لوپوس را که از بدترین اشکال خود ایمنی بوده و تمامی بدن را درگیر می‌کند، ایجاد نماید.

موارد فوق الذکر همگی پیش فرض‌ها و احتمالاتی بودند که اساس و مستندات علمی قابل ارائه دارند، قاعدتاً برای رهسپار شدن به یک سفر کوتاه ما تمام پیش بینی‌های لازم را در نظر می‌گیریم، حال در این مورد که ایمن سازی کل کشور مد نظر است، بی شک مساله دوچندان حائز اهمیت و بسیار مهم است و پیش بینی‌های مبتنی بر شواهد علمی از سویی و از سوی دیگر حقایق تلخ تاریخی همچون ورود خون آلوده به کشورمان در گذشته، همگی به ما می‌گوید، واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی صد در صد یک نمونه کامل و بی نقص از واکسن کرونا نبوده و علاوه بر آنها تهیه واکسن از کشورهایی که با ما دشمنی آشکار دارند کاملاً غیر منطقی و مردود است.

در خصوص واکسن‌های داخلی هم، این واکسن‌ها باید مانند سایر واکسن‌ها مراحل علمی و قانونی تحقیق، توسعه و تولید را طی کنند و در صورتیکه مطالعات نظام مند و قابل استناد، اثر بخشی و بی عارضه بودن آنها را تأیید کردند، بی شک این بزرگترین افتخاری خواهد بود که نصیب جامعه علمی ایران شده است و باید از این حرکت که باعث جلوگیری از وابستگی کشور و حفظ سلامت مردم می‌شود حمایت قاطع صورت گیرد.

در پایان، ما جمعی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، بر اساس شواهد، مستندات علمی، تحقیقات و مطالعات به عمل آمده پیرامون ویروس کرونا، حمایت خود را از مواضع خردمندانه رهبر معظم انقلاب در خصوص ممنوعیت واردات واکسن کرونا از آمریکا و انگلیس را اعلام می‌داریم و از همگان خواستاریم همچون همیشه با حفظ وحدت و انسجام ملی، از ورود رسانه‌ها و افراد غرض ورز به این مقوله حساس و سودجویی دشمنان داخلی و خارجی جلوگیری شود.

با آرزوی سلامت و سرافرازی تک تک مردم ایران و اعتلای روز افزون نام ایران در مجامع علمی

جمعی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

کد خبر 5122450

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری کرمانشاه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه واکسن کرونا ویروس کرونا ویروس کرونا شیراز آمار کرونا خطبه های نماز جمعه کرمانشاه گرگان بوشهر شهرکرد آلودگی هوا شهرستان کرج دهه فجر شیوع کرونا تبریز لیگ برتر فوتبال ایران اساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه واکسن ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۲۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند هوش مصنوعی به زودی تصویب می شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه موضوع کوانتوم یکی از اولویت‌های ماست، گفت: سند هوش مصنوعی به زودی در این شورا تصویب می‌شود. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز خبر شورایعالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه در دیدار با دانشگاهیان استان زنجان با تبریک اقتدار علمی و تمدنانه «وعده صادق» که به دست رزمندگان اسلام تحقق پیدا کرد، اظهار کرد: معمولا بعد نظامی این عملیات مورد توجه قرار می‌گیرد، در حالی که بعد علمی این عملیات نیز باید مورد توجه باشد چراکه این عملیات ناشی از اقدامات علمی دانشمندان و محققان در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه استان زنجان حکمت بنیان، فضیلت محور و معنویت پایه است، بیان کرد: اگر علما و حکمای بزرگی مثل شیخ اشراق در این استان پرورش پیدا کرده‌اند، اگر شور و شعور حسینی نماد معنویت این استان است، اگر ظرفیت عظیم میراث فرهنگی در این استان شکل گرفته و غواصان دریادل جهادگر مخلص در این استان تربیت شده‌اند، زاییده همین حکمت و فضیلت و معنویت استان زنجان است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر کارکردها و موفقیت‌های این شورا ادامه داد: بنده تا قبل از اینکه دبیر شورای عالی شوم هیچگاه عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نبودم بنابراین اگر از عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی دفاع می‌کنم، نمی‌توان اینگونه تفسیر کرد که به خاطر حضورم در شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است، شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوعات مختلف اقدامات مؤثری داشته است.

وی با اشاره به سالروز تأسیس ستاد انقلاب فرهنگی، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدامات متعددی در حوزه علم و فناوری در کشور انجام داده است و درصد بالایی از زیرساخت‌های آموزش عالی کشور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده است، تأسیس دانشگاه تربیت مدرس، تدوین آیین‌نامه مدیریت دانشگاه‌ها، ایجاد دانشگاه علامه طباطبایی به‌عنوان مرکز علوم انسانی در کشور، تنظیم جذب ساز و کار جذب هیئت علمی، تشکیل مرکز هیئت عالی جذب، آیین‌نامه فعالیت تشکل‌های اساتید و دانشجویان، هیئت امنای دانشگاه‌ها تنها بخشی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علمی و دانشگاهی است.

استاد خسروپناه تأکید کرد: هم اکنون 100 هزار عضو هیئت علمی در کشور داریم در حالی که اوایل انقلاب 5 تا 6 هزار عضو هیئت علمی داشتیم، توسعه آموزش عالی و توسعه منابع انسانی باعث شده که در شاخص‌های علمی جز سرآمدان باشیم و این دستاوردها مرهون شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: سند هوافضا در تحول و رشد اقدامات موشکی و ماهواره‌ای کشور بسیار مؤثر بوده است، سند فناوری نانو، سند زیست فناوری، سند علوم شناختی، سند توسعه فناوری نرم، سند گیاهان دارویی، سند سلول های بنیادین، صندوق توسعه علم و فناوری، جایزه علمی مصطفی(ع) جزء مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است، این اسناد شورا را نخبگان کشور نوشتند و شورا حکمرانی اسناد را برعهده داشته است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر سند صنایع دستی در حال تدوین است و 1400 ذی‌نفع در نوشتن آن نقش دارند، سند موسیقی که بعد 40 سال با مشارکت اساتید و شخصیت‌های موسیقی تدوین و ابلاغ شد. در حال به روزرسانی نقشه جامع علمی هستیم و فرهنگستان های علوم و علوم پزشکی در حال انجام آن هستند.

خسروپناه افزود: یکی از مهمترین موضوعات در حوزه علم و فناوری بحث تقویت دانش‌بنیان‌هاست، آیین‌نامه ارتقاء ناظر به توسعه علمی، دیپلماسی علمی تا تولید علم بین‌المللی را در دستور کار داریم. باید ارتباطات علمی بین المللی داشته باشیم و آنها را توسعه دهیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: تدوین سند هوش مصنوعی تمام شده در آینده نزدیک مصوب می‌کنیم، موضوع کوانتوم یکی از اولویت‌های ماست چراکه یک پارادایم علمی جدید است، دانشگاه آزاد درباره کامپیوتر کوانتومی و دانشگاه شهید بهشتی در زمینه سلول اتمی کوانتومی کار می‌کنند. در یکسال بیش از 200 دانش‌بنیان را از نزدیک دیدیم و در جریان مشکلاتشان قرار گرفتین و برایشان میز تشکیل دادیم.

وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی یک قرارگاه علم و فناوری است، گفت: در حوزه فرهنگ نیز کارهای زیادی انجام شده البته تا قبل از این 70 درصد مصوبات علم و فناوری بوده و 20 درصد فرهنگی و 10 درصد مشترک بوده است، الان 50 درصد علمی و 50 درصد فرهنگی است. مصوبات شورا هم مصوباتی روی کاغذ نیست وزرا درباره مصوبات گزارش می‌دهند.

استاد خسروپناه با بیان اینکه اتاق وضعیت علم و فرهنگ تشکیل داده‌ایم، ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان با مشکلات زیاد روبه‌رو بود اما هم اکنون رونق پیدا کرده و وزارت آموزش و پرورش برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تعطیل بود، نقشه راه نوشته که به زودی مصوب می‌شود. قانون جهش دانش بنیان یکی از اولویت‌هاست، معتقدیم حلقه میانی دانشگاه و صنعت، دانش‌بنیان‌هاست. همچنین باید در هم تنیدگی علوم مورد توجه باشد، امروز دیگر رشته پزشکی فقط علوم پایه و بیمارستان نیست بلکه پیوند وثیقی با رشته‌های دیگر پیدا کرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید نسبت به مسئله تربیت دانشجویان دغدغه داشته باشیم، بسیاری از کارهای فرهنگی اراده میخواهد نه بودجه، مخالف بودجه نیستم اما الزاما با بودجه مشکل حل نمی‌شود. موضوع دیگر آمایش رشته‌ها یعنی حذف و جذب رشته مطرح است، باید رشته‌ها تغییر کنند برخی هم باید حذف شوند و برخی اضافه شود، ریاضیاتی که با کوانتوم ارتباط دارد کاربرد دارد.

وی با اشاره به موضوع عفاف و حجاب بیان کرد: در حجاب و عفاف به سیاست جدیدی نیاز نداریم، صداوسیما کارهای خوب انجام داده است، دستگاه‌ها در حال تدوین برنامه هستند اما نباید این نکته را از نظر دور داشت که جریان پست مدرن و نهلیسیتی از قرن 19 شروع شده است. زیست جهان پست مدرن، مانند سیل و سونامی دنیا را گرفته است، کتاب‌های زیادی نوشته است، اخیرا کتابی از نویسنده آلمانی به نام «چگونه غرب خدا را واقعا از دست داد؟» ترجمه شده است که نویسنده می‌گوید که غرب اول خانواده را از دست داد و بعدا خدا را از دست داد، کتابهایی که غربی‌ها درباره خانواده نوشته‌اند از ما بیشتر است، آنها هم دغدغه دارند، نباید فکر کنیم نیروی انتظامی میتواند موضوع حجاب را حل کند البته آنها مسئولیتی دارند اما مسئله اصلی در جایگاه تبیینی و شناختی است. حجاب در ایران قدمت دیرینه دارد.

وی گفت: در مسیر جلوگیری از مهاجرت نخبگان باید موانع قانونی را بر داریم، این قانون در حال اصلاح است چراکه علم نباید امنیتی شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای اینکه در شورا حکمرانی علم و فناوری درست باشد هیئت اندیشه‌ورز استان‌ها را به راه انداختیم در تدوین آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی، اصول حاکم بر آن و به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور از نظر اساتید استفاده می کنیم، بنابراین اساتید در هیئت های اندیشه ورز نظرات خود درباره مسائل ارائه دهند. وزارت علوم بهداشت فرهنگستان علوم به جد درگیر موضوعات شورا شده اند، دانشگاه‌ها ارتباط خوبی با شورا دارد و این دقیقا حکمرانی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رایگان شدن خدمات سرپایی و بستری کودکان زیر ۷ سال
  • واکسیناسیون فلج اطفال در مناطق عشایری کرمانشاه
  • اغازواکسیناسیون پنوموکوک (سینه پهلو)در مجموعۀ زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • سند هوش مصنوعی به زودی تصویب می شود
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • تزریق ۵۸۴ هزار دز واکسن فلج اطفال در خراسان رضوی
  • به زودی، واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس کودکان هرمزگانی
  • تقویت همکاری انجمن‌های علمی با کمیته تحقیقات دانشجویی
  • تقویت همکاری انجمن‌های علمی دانشجویی علوم پزشکی و کمیته تحقیقات دانشجویی