نظارتهای ضعیف و مطالبات غیر معقول عامل مشکلات کشور/هشدار نسبت به اوضاع خطرناک بدحجابی
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۹۲۹۰۹
امام جمعه یاسوج گفت: نظارتهای ضعیف و مطالبات غیر معقول عامل مشکلات کشور است.
به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛ آیتالله سید نصیر حسینی در خطبههای نماز جمعه یاسوج با تسلیت ایام غمبار شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار کرد: آن حضرت فرمودند زاهدترین انسانها کسانی هستند که از حرام میگریزند و مرتکب حرام نمیشوند و در مقابل وسوسههای شیطانی میایستند پس دچار خطا نمیشوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نماینده ولیفقیه در استان گفت: لحظه به لحظه ممکن است از مسیر انسانیت خارج شده و دچار خطا شویم انسان در یک لحظه از عرش به فرش میرسد که حضرت فاطمه (س) ترک گناه را تنها راه میداند و آن حضرت شخصیت الهی دارد که خداوند توجه خاصی به او دارد و در میان موجودات انسان بارزترین خلقت است که خداوند به او کرامت بخشیده و از میان آنها انسانهایی برگزیده که یکی از این برگزیدگان حضرت فاطمه(س) است.
وی به حدیثی از پیامبر در خصوص آن حضرت اشاره کرد که ای فاطمه(س) خداوند به غضب تو غضب میکند و به رضای تو رضایت میدهد و وقتی تو از شخصی راضی شدی خداوند هم نسبت به او رضایت میدهد و اگر نسبت به شخصی غضبناک شده او هم مورد غضب خداوند قرار میگیرد و خدا به او لعنت میفرستد که این بالاترین مقام یک انسان است.
امام جمعه یاسوج گفت: خدا با همه عظمت و کبریایی و بیانتهایی مدار خشم و غضبش یک انسان است که این انسان هم فاطمه زهراست و این مقام قابل دستیابی برای هر کسی نیست.
آیتالله حسینی افزود: در فضیلت این بانوی مکرمه پیامبر میفرماید اول شخصی که وارد بهشت میشود فاطمه است این چه عظمت الهی است که خداوند شامل حال این بانوی مکرم کرده وقتی او وارد میشود هفتاد هزار فرشته اطراف آن حضرت هستند.
امام جمعه یاسوج گفت: شخصیت حضرت فاطمه(س) الگویی برای همه انسانهاست او آمده تا ما را هدایت کند آن حضرت مانند حور بهشتی است که در کالبد انسان تبلور کرده است.
نماینده ولیفقیه و امام جمعه یاسوج با بیان اینکه خداوند ظرفیت اعلی علیین هم به انسان داده اظهار کرد: حضرت فاطمه از عرش به خاک فرود آمده تا به ما درس زندگی و خدایی شدن و عبادت بیاموزد حجاب و حیا از درس های آن حضرت به زنان است.
وی اظهار کرد: روز به روز حجاب و عیار زنان ما معالاسف در معرض خطر است پوششهای نامناسب این لباسهای امروزی و چسبناک و بدن نما و موهای بیرون در شان انسان نیست کار حیوانات است خدا از انسان حیا خواسته حیای انسان گران قیمت است جایز نیست هر چشمی به زن نگاه کند باید این گوهر در صدف بماند همه باید مواظبت کنیم زیرا رفته رفته وضعیت رو به سوی خطر میرود.
آیتالله حسینی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته شهر یاسوج با بیان مناسبتهای هفته به ایام سرد سال اشاره کرد که همه باید در مصرف برق و گاز صرفه جویی کنیم زیرا گاز با هزینه زیاد در اختیار ما قرار میگیرد و بدون رعایت صرفه جویی گاز مصرف میکنیم گاه میشود با پوشیدن لباس گرم صرفه جویی کرد.
وی افزود: در مصرف برق هم باید به گونه اسلامی و به دور از اسراف مصرف کنیم این از وظایف دینی و ملی ماست خداوند از ما خواسته که نعمت خدا را از دست ندهیم گاز و برق و آب نعمت خداست و با هزاران زحمت استحصال میشود و به دست ما میرسد.
نماینده رهبری معظم در استان گفت: در بحث تقسیم وظایف قوای سه گانه در کشور که مسئولیت اداره کشور را بر عهده دارند هر سه قوه زیر نظر رهبری و هر کدام وظیفه خاص خود را دارند.
وی افزود: وظایف هر قوه سنگین است و اگر هر قوهای در مسیر خود قدم بردارد مشکلات برطرف میشود چیزی که امروز رنج میبریم و مشکل برای کشور شده عدم نظارت و مطالبات غیر قانونی است، باید هر دستگاهی در مسیر خود حرکت کند اما برخی قوا در حوزه کاری خود حرکت نمیکنند و نظارت را به خوبی اجرا نمیکنند که مشکلات زیادی ایجاد کرده است.
آیتالله حسینی عنوان کرد: اگر نظارت نمایندگان قوی شد و در همه امور مطالبهگری و تحقیق و تفحص کنند اتفاقات بسیار خوبی میافتد مردم هم باید از نمایندگان مجلس مطالبات قانونی داشته باشند باید مطالبات ما از مسئولان در مسیر قانونی و عقلانی باشد زیرا بخشی از مشکلات ما به مطالبات غیر قانونی و عدم نظارتها برمیگردد.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: امام جمعه یاسوج امام جمعه یاسوج مطالبات غیر حضرت فاطمه آیت الله آن حضرت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۲۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فرشتگان کاتب؛ حافظ انسان در زمان حیات
همه چیز با یک پرسش آغاز شد. آن زمان که اجل فرا میرسد و روح از کالبد خاکی خود جدا میشود، سرنوشت فرشتگانی که تمام عمر بر شانههای ما به ثبت و ضبط اعمالمان میپرداختند، چه میشود؟ برای پاسخ به این پرسش، گفتوگویی با علیاکبر توحیدیان، پژوهشگر قرآنی شهرستان کاشان و دکترای علوم قرآن و حدیث انجام داده ایم. در قسمت قبل درباره چگونگی یافتن منبع اخبار موثق برای پاسخ به این پرسش، ویژگیهای این فرشتگان و وضعیت آنها در عالم ملکوت مطالبی بیان کردیم. در ادامه راجع به اینکه با وجود خود خداوند چه الزامی به وجود فرشتگان است، انواع احاطه خداوند و نیز معرفی سایر شاهدان اعمال براساس آیات قرآن گفتوگو میکنیم.
با وجود خود خداوند که محیط، شاهد و ناظر است، چه ضرورتی برای شهادت و نظارت مخلوقات وجود دارد؟
جمله معروفی هست که همه شنیدهایم: «عالم، محضر خداست» به بیان دیگر، خداوند متعال و برخی از مخلوقاتش بنابر مأموریتی که دارند، محیط بر اجزای عالم و در نتیجه شاهد و ناظر هستند و همه چیز را ثبت و ضبط میکنند؛ اما برای پاسخ به این پرسش توجه به هفت نکته اساسی است: نخست اینکه ثبت و ضبط از جانب مخلوقات، طبق مأموریتی است که خالق هستی در راستای مدیریت و تدبیرش به آنها سپرده؛ یعنی در ناموس خلقت برای انجام دادن هر فعلی، اسباب، وسایل، مقررات و به اصطلاح معداتی مهیا و هر چیزی معلق بر چیز دیگری گردانیده شده است، از جمله مخلوقاتی که به امر ثبت و ضبط اعمال بنیآدم گماشته شدهاند
دوم، به منظور اتمام حجت بر بندگان برای روز حسابرسی است. سوم، لطفی شایان از جانب خداوند رحمان به بندگانش محسوب میشود، برای اینکه از سیئات اجتناب و به حسنات رغبت کنند و از حفظ و ضبط اعمال خود اطمینان داشته باشند. چهارم، برای بیان قرب خداوند به انسان است؛ یعنی ای انسان! ما به تو نزدیک، بر احوالت مطلع، بر اعمالت حافظ و بر زمین و زمان شاهد هستیم.
پنجم، مصداق معینی بر آیه ۱۶ سوره ق است که میفرماید: «... وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ؛ و ما از رگ گردن به او نزدیکتریم» که نشانگر اقربیت در علم، آگاهی و قدرت است، نه در مکان. ششم، تعدد شاهدان و حافظان موجب ایجاد و افزایش حجب و حیای انسان و در نتیجه دوری از سیئات میشود. هفتم، برخی از فلاسفه میگویند: «همانگونه که شدت بُعد (دوری) موجب خفاست، شدت قُرب (نزدیکی) نیز چنین است.» برای مثال اگر خورشید از ما بسیار دور شود، قابل رؤیت نیست و اگر به آن بسیار نزدیک هم بشویم، چنان نور خیرهکنندهای دارد که قدرت دیدن آن را نخواهیم داشت. ملاهادی سبزواری در منظومه میگوید: «یا من هو اختفی لفرط نوره.»
درباره احاطه داشتن و شاهد بودن خود خداوند بیشتر توضیح دهید.
حال که سخن به شهید و محیط بودن خداوند رسید، بحث را به قرآن میبریم و بر این صفات خداوند کمی توقف میکنیم: «... وَاللَّهُ شَهِیدٌ عَلَیٰ مَا تَعْمَلُونَ» (آلعمران/ ۹۸)، «... ثُمَّ اللَّهُ شَهِیدٌ عَلَیٰ مَا یَفْعَلُونَ» (یونس/ ۴۶)، «... وَلَا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلَّا کُنَّا عَلَیْکُمْ شُهُودًا...» (یونس/ ۶۱) و «... وَاللَّهُ عَلَیٰ کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ» (حج/ ۱۷).
طبق پژوهشی که در قرآن مجید انجام دادم، حداقل ۱۶ نوع احاطه مخصوص خداوند بر اجزای هستی با تعابیر گوناگون آمده است. این تعابیر، مفهوم واحد و مشترکی دارند؛ ولی شکل احاطه و کیفیت آن به ظاهر متفاوت است و در نهایت به احاطهای خلاصه میشود که ما آن را «احاطه جوهری» مینامیم.
احاطه جوهری خداوند و معیت دائمی او با همه اجزای هستی و حاکمیت مطلقش از ابتدای خلق اشیا تا ابدیت، هیچ شباهتی با حاکمیت پادشاهان ندارد که پادشاه در نقطهای متمرکز و بر تختی تکیه زده باشد و کارگزارانش بر اجزای حکومتش و بر منطقهای خاص حاکم باشند، بلکه حکومت الله بر همه اجزای هستی گسترده است، بهطوری که خودش در همه جا حاضر و در کنار هر ذرهای حضور دارد و بر ملک و ملکوت آن ذره، محیط، شاهد، عالم، قادر، حافظ و... است که آن حکومت را حکومت جوهری یا احاطه جوهری مینامیم.
این احاطه لزوماً با حرکت جوهری و به تعبیری بهتر، حیات جوهری همراه است. در این نگاه، هیچ موجود غیرزندهای در هستی وجود ندارد و همه اجزای آفرینش از ریزترین تا درشتترین دارای مرتبهای از حیات هستند. لازمه دیگر این نگاه، واحد بودن خدای حی محیط است و این همان مفهوم سادهشده توحید ناب ذاتی، صفاتی و افعالی به شمار میرود.
قبل از اینکه به معرفی احاطههای شانزدهگانه بپردازیم، به فرمایشی از امام علی(ع) و آیه شریفهای از قرآن عزیز اشاره میکنیم تا آنچه عرض کردیم، به قرآن ناطق و صامت، قوام بگیرد. در خطبه اول نهجالبلاغه آمده است: «مع کل شیء لا بمقارنه و غیر کل شیء لا بمزایله؛ خداوند با همه موجودات است، اما نه اینکه قرین آنها باشد، جدا از همه موجودات است، اما نه اینکه از آنها برکنار باشد.»
به آیه ۶۱ سوره مبارک یونس(ع) خوب توجه کنید. میفرماید: «وَمَا تَکُونُ فِی شَأْنٍ وَمَا تَتْلُو مِنْهُ مِنْ قُرْآنٍ وَلَا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلَّا کُنَّا عَلَیْکُمْ شُهُودًا إِذْ تُفِیضُونَ فِیهِ وَمَا یَعْزُبُ عَنْ رَبِّکَ مِنْ مِثْقَالِ ذَرَّةٍ فِی الْأَرْضِ وَلَا فِی السَّمَاءِ وَلَا أَصْغَرَ مِنْ ذَٰلِکَ وَلَا أَکْبَرَ إِلَّا فِی کِتَابٍ مُبِینٍ؛ ای پیامبر! (و البته خطاب به همه انسانها) شما در هیچ حالی، اندیشهای و کاری نباشید و هیچ آیهای از قرآن را تلاوت نکنید و در هیچ عملی وارد نشوید، جز آنکه ما همان لحظه شما را مشاهده میکنیم و هیچ چیز به وزن ذرهای در همه زمین و آسمان از خدای تو پنهان نیست و کوچکتر از ذرهای و بزرگتر از آن. هر چه هست، در کتاب مبین خداوند و در لوح علم او مسطور و محفوظ است.» (ذره یعنی کوچکترین چیز قابل تصور)
اینک به معرفی احاطههای شانزدهگانه خداوند میپردازیم که در آیات متعدد قرآن به آنها اشاره شده است. برای رعایت اختصار، نشانی آیات را ذکر میکنیم و مطالعه متن آنها را به مخاطبان ارجمند میسپاریم: ۱ ـ احاطه کلی با اسم محیط (نساء/ ۱۲۶، فصلت/ ۵۴) ۲ ـ احاطه علمی با اسم علیم (بقره/ ۲۵۵، نساء/ ۳۲، احزاب/ ۵۴، شوری/ ۱۲ و تغابن/ ۱۱) ۳ ـ احاطه قدرت با اسم قدیر (بقره/ ۲۰، ۱۰۹، ۱۴۸ و ۳۵۹، هود/ ۴، حج/ ۶، احزاب/ ۲۷، حشر/ ۶) ۴ ـ احاطه ملکوتی (یس/ ۸۳) ۵ ـ احاطه مالکیتی، لِلّه با اسم مالک (حمد/ ۴، بقره/ ۱۱۵، آلعمران/ ۲۶) ۶ ـ احاطه خالقیتی با اسم خالق (مائده/ ۱۷، انعام/ ۱۰۲، رعد/ ۱۶، قصص/ ۶۸، شوری/ ۴۹، زمر/ ۶۲، قمر/ ۴۹) ۷ ـ احاطه ربوبیتی با اسم رب (اعراف/ ۵۴، غافر/ ۶۲) ۸ ـ احاطه رزاقیتی با اسم رازق (فاطر/ ۳) ۹ ـ احاطه حیاتی با اسامی محیی و باقی وجه الله (شعراء/ ۸۱، قصص/ ۸۸، روم/ ۵۰، فصلت/ ۳۹) ۱٠ ـ احاطه ارادی و مشیتی با اسم مرید (هود/ ۱۰۷، حج/ ۱۴ و ۱۸)
۱۱ ـ احاطه تقدیری و جزئیاتی با اسامی مقدر و مفصل (اسراء/ ۱۲، فرقان/ ۲، طلاق/ ۳) ۱۲ ـ احاطه شهودی با اسامی شاهد و شهید (نساء/ ۳۳، حج/ ۱۷، احزاب/ ۵۵، سبأ/ ۴۷، فصلت/ ۵۳) ۱۳ ـ احاطه حفاظتی و مراقبتی با اسامی مقیت، حفیظ، حسیب، رقیب و وکیل (نساء/ ۶، ۸۱ و ۸۵، هود/ ۵۷، احزاب/ ۵۲، سبأ/ ۲۱، زمر/ ۶۲) ۱۴ ـ احاطه قربی با اسم قریب (بقره/ ۱۸۶، هود/ ۶۱) ۱۵ ـ احاطه بصیرتی با اسم بصیر (ملک/ ۱۹) ۱۹ ـ احاطه استغنایی با اسم غنی (آلعمران/ ۹۷، حج/ ۶۴، عنکبوت/۶، لقمان/ ۲۶).
درباره دیگر شهود اعمال انسانها با توجه به آیات قرآن شرح دهید.
دیگر شاهد بر اعمال انسانها، انبیای الهی اعم از پیامبر اکرم(ص) و سایر پیامبران الهی(ع) هستند. (بقره/ ۱۴۳، نساء/ ۴۱ و ۱۵۹، نحل/ ۸۴ و ۸۹، حج/ ۷۸، قصص/ ۷۵، احزاب/ ۴۵، فتح/ ۸، مزمل/ ۱۵) البته از بعضی روایات استفاده میشود که افراد دیگری علاوه بر پیامبران(ع)، مانند ائمه معصومین(ع)، برخی از شایستگان، همچنین قرآن مجید و نیز شب و روز (زمان) از جمله گواهان در روز قیامت محسوب میشوند.
شاهد دیگر، زمین است که از روایات و قرآن استفاده میشود (زلزال/ ۴ و ۵). نامه اعمال (کتاب)، شاهد دیگریست که آیات قرآن بر آن دلالت دارد (اسراء/ ۱۳ و ۱۴، کهف/ ۴۹، زخرف/ ۸۰، جاثیه/ ۲۸ و ۲۹) هشتمین نوع شهود در قیامت که به تعبیری میتوان آن را شهود داخلی انسان نامید، عبارت است از اعضای بدن انسان، اعم از دستها، پاها، چشمها، گوش، زبان و پوست بدن (نور/ ۲۴، یس/ ۶۵، فصلت/ ۲۰ و ۲۱).
نهمین شاهد بر اعمال انسان، فرشتگان کاتب هستند. آنان درواقع تهیهکننده نامه اعمال انسان و به تعبیر قرآن، «کتاب انسان» و همچنین حافظ او در زمان حیات هستند. این فرشتگان علاوه بر مشاهده، اعمال را با جزئیاتش ثبت و ضبط میکنند. ثبت و ضبط آنان با سه واژه «کتب»، «استنساخ» و «لقی» در قرآن مجید آمده است.
در بخش بعدی گفتوگو به توضیح هر یک از سه واژه بر اساس آیات قرآن و سپس به شرح وظیفه این فرشتگان، نقش آنها در کمال انسان و در مرحله آخر، سرنوشت آنان پس از مرگ انسان بر اساس روایات میپردازیم.
زهراسادات محمدی
منبع: ایکنا (خبرگزاری بینالمللی قرآن)