Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از مسئولان با انتشار خبری در صفحه خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی، با ارتکاب دو اشتباه فاحش، موجی از نگرانی و واکنش‌ها آفرید تا جایی که مجبور به حذف این خبر گردید و نمره مردودی را برای خود و برخی دیگر مسجل کرد!
به گزارش «تابناک»، کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز گذشته مدعی شد که مجلس شورای اسلامی غربالگری اجباری زایمان را لغو کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبری که وی را بر آن داشت تا به مادران و پرسنل خدوم وزارت بهداشت تبریک بگوید و از تلاش نمایندگان انقلابی مجلس در این مسیر تصویب این طرح تقدیر به عمل آورد.
البته وی ساعاتی بعد و پس از آنکه این ادعایش سر و صدای زیادی به پا کرد و به شدت بازتاب یافت و تفسیر شد، توییت جنجالی اش را پاک کرد. توییتی که در آن تاکید کرده بود «اجبار به غربالگری توسط مادر و پزشکان با تجویز‌های غیراستاندارد و غیرمتقن علمی (که باعث قتل جنین می‌شد) برداشته شده و حالا دیگر هیچ پزشک و مادری مجبور به غربالگری و کشتن جنین نیست.»  
اما واقعیت از چه قرار است؟ حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در این باره می‌گوید: مجلس هیچ مصوبه‌ای در این زمینه نداشته است. این بحث‌ها در کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده طرح شده که سه عضو مشترک با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز دارد، اما هنوز این مساله تصویب نشده و در حد پیشنهاد است. پیشنهادی که می‌گوید اجبار به این مساله حذف شود.
آن گونه که شهریاری تاکید دارد، حتی در صورت تصویب این پیشنهاد نیز «در همه کشور کمیته‌ها و تیم‌های پایش در مراکز مختلف برای مادران باردار وجود دارد و کماکان اگر مادر بارداری نیاز به غربالگری داشته باشد، دستور انجام این کار آن برای او صادر می‌شود.» اظهار نظری که دو نکته کلیدی را یادآوری می‌کند؛ نخست مطرح بودن پیشنهاد حذف غربالگری پیش از تولد در مجلس و بعد تاکید بر حذف قید «اجبار» در آن.
اما آیا تنها اشتباه خزعلی، تاکید بر تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی است؟ خیر! این را می‌شود از پاسخ کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت دریافت که آن هم به صورت توییتری مخابره شده و در بخشی از آن یادآوری شده که «غربالگری بیماری‌های ژنتیکی جنین هیچگاه اجباری نبوده است و دستورالعمل وزارت بهداشت در این رابطه با مشارکت آگاهانه و داوطلبانه والدین، عملی شده است.»  
بدین ترتیب مشخص می‌شود که اساسا غربالگری پیش از تولد در کشورمان که نقش موثری در کاهش موارد تولد بیماری‌های ژنتیکی از جمله سندرم داون و... داشته، اجباری نبوده که حالا لازم باشد مجلس درباره اش تصمیمی جدید بگیرد و «اجبار» را از آن حذف نماید! نکته‌ای که ظاهرا لازم است علاوه بر خانم خزعلی، به رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و چه بسا نمایندگان دیگری در مجلس هم یادآوری و گوشزد گردد تا در پیشنهادات شان در این خصوص تجدید نظر کنند.
تذکری که جا دارد به طور ویژه برای شروع کننده این غائله، جامع‌تر ارائه شود و یادآوری ممنوع بودن سقط جنین و مستوجب مجازات شدن هر عملی که منجر به وارد آمدن آسیب به جنین یا قتل جنین گردد را هم شامل گردد. مجموعه قوانینی که به نظر هیچ طرح و پیشنهادی برای اصلاحش در مجلس در دستور کار قرار ندارد و اساسا بی ارتباط با غربالگری پیش از تولد است!  

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا مازوت ایام فاطمیه استیضاح ترامپ ناو بندر مکران شاه رفت غربالگری کبری خزعلی وزارت بهداشت کیانوش جهانپور حسینعلی شهریاری کمیسیون بهداشت آلودگی هوا مازوت ایام فاطمیه استیضاح ترامپ ناو بندر مکران شاه رفت غربالگری پیش از تولد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۳۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت جمعی از فرهنگیان بردسکن به مجلس شورای اسلامی

دریافت 38 MB

به گزارش خبرنگار مهر، معلمان و مدیران جوان شهرستان بردسکن در ابتدا از موزه مجلس شورای اسلامی بازدید و در ادامه در صحن علنی مجلس به اتفاق نماینده شهرستان حضور یافتند.

تصویربردار: سعید نوری

کد خبر 6085394

دیگر خبرها

  • پایگاه سلامت شهدای «کهنه‌دژ» سمنان کلنگ زنی شد
  • بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مقصران اصلی کمبود دارو در کشور
  • اجرای طرح خانواده سالم در ۳۶۰۰ مرکز بهداشت | خانواده‌ها در این طرح چه آموزش‌هایی می‌بینند؟ | انجام غربالگریِ روان برای متقاضیان
  • نشست هماهنگی برنامه‌های دهه کرامت با حضور مسئولان ملی در قم
  • غربالگری ۸۰۰۰۰۰ نفر از جمعیت استان اردبیل
  • مهمترین عامل مرگ و میر افراد بالای ۵۰ سال
  • کشف ۲۸۳ پیکر در گور جمعی در محوطه مرکز درمانی ناصر در غزه
  • دعوت جمعی از فرهنگیان بردسکن به مجلس شورای اسلامی
  • وقوع یک میلیون و ۹۰ هزار زایمان در کشور در سال گذشته/ زایمان طبیعی سبب کاهش مشکلات تنفسی جنین
  • ممنوع بودن خرید و فروش داروهای رایج سقط جنین در نیشابور