Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: نشریه آمریکایی ‏فارین پالسی در تحلیلی به تلاش های موفقیت آمیز ایران در بی اثر کردن تحریم های آمریکا پرداخته و نوشته است: گذشت زمان به نفع ایران است تا امریکا. تاثیر تحریمها کاهش یافته است. فروش‌نفت ایران رو به افزایش است و راه‌های دور زدن تحریمها برای ایران راحت‌تر شده است. همچنین توانایی ایران برای غنی‌سازی نسبت به گذشته افزایش چشمگیری یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی تجربه چهار رییس جمهور گذشته امریکا در رابطه با محدودسازی برنامه اتمی کره شمالی نشان داده که در صورت شکست برجام، در توافق بعدی این ایران خواهد بود که امتیازات بیشتری خواهد داشت و نه امریکا.

در ادامه این مطلب آمده است: تصمیم ایران برای غنی سازی اورانیوم تا سطح بیست درصد، نوعی تشدید تنش در بحران طولانی مدت است و هم یک تهدید. به این ترتیب ایران هشدار می دهد که اگر پس از روی کار آمدن دولت بایدن ایالات متحده به توافق هسته ای برنگردد، تهران برنامه هسته ای اش را توسعه می دهد تا در هر گفتگوی پیش رو دست بالا را بگیرد. به این ترتیب، هر توافق تازه ای چه بسا از زنده کردن توافق کنونی بدتر باشد.

به رغم تلاش های دولت ترامپ و واکنش ایران، هنوز توافق هسته ای از هم نپاشیده است.

بایدن می تواند آن طور که قول داده با برداشتن تحریم ها توافق را زنده کند. با این حال، اگر بایدن شکست بخورد، ایران بی تردید پای بندی اش را کاهش داده و حتی اگر در صدد ساخت سلاح هسته ای بر نیاید برنامه هسته ای را گسترش می دهد. یعنی ایران در همان نقطه ای قرار خواهد گرفت که سال ۲۰۱۳ متوقف شده بود. به علاوه، ایران این بار اهرم های اضافی در اختیار خواهد داشت و دستیابی به توافقی دیگر در بردارنده محدودیت های کم تری بر فعالیت های هسته ای است.

به رغم ساز و کار فشار حداکثری، فروش نفت ایران در حال افزایش است. ایران حالا مهارت بیشتری در دور زدن تحریم ها دارد و حمایت جامعه بین المللی نیز از تحریم ها رو به کاهش است. حفظ سطح فشار اقتصادی کنونی نیز چالشی برای ایالات متحده است. از سوی دیگر ایران می تواند برنامه هسته ای خود را بدون نیاز به عبور از آستانه هسته ای به شکل چشمگیری افزایش دهد.

در طول چهل سال گذشته، کره شمالی توانسته با جمع آوری مقادیر بیشتری از پلوتونیم، افزایش غنی سازی و انجام آزمایش های موشکی، توانایی های خود را افزایش دهد. در نتیجه هر یک از توافقات ایالات متحده با کره شمالی نسبت به قرار داد قبلی محدودیت های کم تری در بر داشته اند. افزایش توانمندی های کره شمالی همگی موازی بود با تلاش های دولت های کلینتون، بوش، اوباما و ترامپ برای برچیدن یا محدود کردن برنامه هسته ای این کشور.

یک دیپلمات ارشد کره شمالی در این خصوص گفته است: اگر توافق ایران از بین برود زمان از دست رفته بازهم به زیان منافع ایالات متحده است. کاملا حق با بایدن است که می خواهد در ازای پای بندی کامل ایران به توافق هسته ای، ایالات متحده را دوباره به برجام بازگرداند.

پایین آمدن از دیواری که قبلا بالا رفته ایم، یک افول چالش برانگیز است و موفقیت را تضمین نمی کند. با این حال، دولت بایدن اگر بتواند توافق برجام را نگه دارد می تواند در میز گفتگو محدودیت های بیشتری بر برنامه هسته ای ایران بگذارد و پس از آن با پیشنهاد منافع بیشتر به تهران برای برنامه موشکی نیز راه حلی پیدا کند. مسیر دستیابی به یک معامله بهتر از گذر بازسازی برجام صورت می گیرد نه با از بین بردن آن.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا مازوت ایام فاطمیه استیضاح ترامپ ناو بندر مکران شاه رفت امریکا ایران برجام کره شمالی بایدن آلودگی هوا مازوت ایام فاطمیه استیضاح ترامپ ناو بندر مکران شاه رفت برنامه هسته ای ایالات متحده کره شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۳۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق آمریکا و چین برای خرید نفت از ایران

محسن قمصری کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ممکن است اوپک ظرفیت تولید خود را افزایش دهد تا بازار نفت آرام شود و قیمت کاهش یابد گفت: تلاش بر این است که اوپک ظرفیت فروش خود را افزایش دهد و در حد محدود مشکلی را به وجود نمی آورد و قابل انجام است.

به گفته این کارشناس انرژی نظر بر همین است که به صورت محدود عرضه را افزایش دهند و بازار را کنترل کنند و مشتریان نفت به دنبال این هستند که قیمت نفت افزایش پیدا نکند و هماهنگی‌هایی وجود دارد که افزایش قیمت اتفاق نیفتد.

این کارشناس انرژی در ادامه با اشاره به اینکه تحریم‌های جدید نفتی که آمریکا در از آنها صحبت می‌کند هم اکنون نیز وجود دارد، خاطر نشان کرد: هم اکنون تقریباً هیچ پالایشگاه خارجی نفت ایران را خریداری نمی‌کند و تنها چین مشتری نفت ایران است.

وی ادامه داد: چین هم با توجه به روابطی که با ایران دارد و مصالح ملی که دارند به نظر نمی‌رسد نفت ایران را کنار بگذارد؛ زیرا نفت خوب و مناسبی دریافت می‌کنند.

این کارشناس انرژی با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران خاطر نشان کرد: این خبرها بیشتر جنگ رسانه‌ای هستند تا بتوانند بازار را متشنج کنند و مساله خرید نفت ایران توسط چین موضوعی تثبیت شده است که ظاهراً توافق کلی بین چین و آمریکا نیز وجود دارد.

کد خبر 6084417 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • گروسی: ایران با داشتن اورانیوم غنی‌شده چند هفته با ساخت بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • اظهارنظر گروسی درباره هسته‌ای شدن ایران/ به تهران می‌روم
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای
  • توافق آمریکا و چین برای خرید نفت از ایران
  • پس از تنبیه رژیم صهیونیستی حالا وقت احیای برجام است! / اصلاح‌طلبان برای دور دوم انتخابات چه برنامه‌ای دارند؟