Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-24@18:08:09 GMT

با کمک این میان وعده‌ها لاغر شوید!

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۹۳۸۵۵

مصرف میان‌وعده بین وعده‌های غذایی می‌تواند به مهار گرسنگی و در نتیجه پرخوری در وعده غذایی اصلی کمک کند.

خبرگزاری میزان - عصر ایران به نقل از «ایتینگ ول» نوشت: از سوی دیگر مصرف مواد غذایی کم‌ارزش در طول روز ممکن است به پرخوری منجر شود. انتخاب گزینه‌هایی سالم و مغذی و در دسترس بودن آن‌ها هنگام احساس گرسنگی اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصرف میان‌وعده‌ها می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد. هنگام انتخاب یک میان‌وعده گزینه‌هایی حاوی پروتئین، چربی و / یا فیبر را مد نظر قرار دهید. گوارش این مواد مغذی به زمان بیشتری نیاز دارد. از این رو به تقویت احساس سیری کمک می‌کنند. میان‌وعده‌ها گزینه‌ای خوب برای دریافت مواد مغذی اضافه در طول روز است. همچنین، گرسنگی بیش از حد احتمال پرخوری در وعده غذایی بعدی را افزایش می‌دهد.

اگر پس از خوردن شام همواره با احساس گرسنگی مواجه هستید، از این که وعده غذایی شما حاوی مواد غذایی سالم و سیرکننده است و همچنین مصرف غذا به میزان کافی اطمینان حاصل کنید. به عنوان مثال اگر یک سالاد کم‌کالری را برای شام انتخاب کنید احتمال این که با احساس گرسنگی و نیاز به مصرف یک میان‌وعده شبانه مواجه شوید نیز بیشتر می‌شود.

در ادامه با ۱۰ میان‌وعده خوب که می‌توانند به تحقق اهداف کاهش وزن شما کمک کنند، بیشتر آشنا می‌شویم.

بادام

مغزدانه‌ها یک میان‌وعده سالم و مغذی هستند. به رغم چربی موجود در آن‌ها اگر قصد دارید وزن خود را کاهش دهید نباید از مصرف مغزدانه‌ها هراس داشته باشید. بادام حاوی فیبر، پروتئین و چربی‌های سالم است. این ماده غذایی به مهار گرسنگی و بهبود سلامت قلب کمک می‌کند و ممکن است حتی در کاهش چربی شکم نقش داشته باشد. یک وعده بادام یک اونس یا ۲۳ دانه مغز بادام، دارای ۱۶۴ کالری، ۴ گرم فیبر و ۶ گرم پروتئین است.

گریپ‌فروت

یک گریپ‌فروت کامل دارای حدود ۱۰۰ کالری و ۴ گرم فیبر است. همچنین، یک عدد از این میوه می‌تواند ۱۰۰ درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه ویتامین C برای زنان را تامین کند. یک مطالعه نشان داد افرادی که با هر وعده غذایی خود گریپ‌فروت مصرف می‌کردند، طی سه ماه کاهش ۳.۵ پوندی (۱.۵ کیلوگرم) وزن خود را تجربه کردند. به گفته پژوهشگران گریپ‌فروت ممکن است با کاهش سطوح انسولین به مدیریت اشتها کمک کند.

نخود

نخود دارای بافتی گوشتی و عطر و طعمی مغزدانه‌ای است. این ماده غذایی سرشار از فیبر و مقداری پروتئین است که می‌تواند آن را به گزینه‌ای خوب برای کمک به کاهش وزن تبدیل کند. از نخود بوداده می‌توان به عنوان یک میان‌وعده ترد و خوشمزه استفاده کرد.

نصف فنجان نخود حدود ۱۰۰ کالری، ۵ گرم پروتئین و ۵ گرم فیبر دارد.

انگور

انگور میوه‌ای شیرین است و مصرف مقدار کمی از آن می‌تواند احساس سیری را با دریافت کالری نه‌چندان زیاد موجب شود. اگرچه محتوای قند انگور زیاد است، اما گزینه‌ای خوب برای مهار هوس‌های غذایی برای خوراکی‌های شیرین است. یک فنجان انگور حدود ۱۰۰ کالری دارد.

شکلات

کاهش وزن به معنای آن نیست که تمام خوراکی‌هایی را که به آن‌ها علاقه دارید، کنار بگذارید. تعیین‌کردن پاداش‌هایی کوچک برای خود ممکن است راز کاهش وزن شما باشد. پرهیز غذایی بیش از حد می‌تواند شما را در مسیر کاهش وزن با شکست مواجه کند.

اگر به مصرف دسر علاقه دارید می‌توانید یک تکه کوچک شکلات را پس از شام خود مصرف کنید. هر چه رژیم غذایی شما محدودکننده‌تر و سخت‌گیرانه‌تر باشد، احتمال نیمه‌کاره رهاکردن آن نیز بیشتر می‌شود.

پاپ‌کورن

پاپ‌کورن یا ذرت بوداده سرشار از فیبر است و حتی مقداری پروتئین ارائه می‌کند. یک وعده یک اونسی (حدود سه فنجان) پاپ کورن هواپز دارای ۴ گرم فیبر، تقریبا ۴ گرم پروتئین و ۱۱۰ کالری است. این ترکیب آن را به عنوان یک میان‌وعده خوب برای افزایش انرژی و پرهیز از گرسنگی تبدیل می‌کند. البته از محصولات تجاری شور و حاوی روغن‌های مضر پرهیز کنید.

ماست

برای پرکردن شکاف‌های غذایی خود می‌توانید از میان‌وعده‌ها استفاده کنید. انتخاب میان‌وعده‌های حاوی کلسیم و فیبر - دو ماده مغذی که افراد اغلب به میزان کافی مصرف نمی‌کنند - را مد نظر قرار دهید. ماست همراه با میوه می‌تواند کلسیم و فیبر و همچنین پروتئین و پروبیوتیک‌های دوستدار روده بزرگ را در اختیار بدن شما قرار دهد.

ماست ساده را انتخاب کرده و برای افزودن شیرینی طبیعی و فیبر به آن میوه اضافه کنید. ماست‌های طعم‌دار اغلب سرشار از قند افزوده و کالری اضافه هستند. شیر کامل و ماست ساده کم‌چرب نیز انتخاب‌های سالمی محسوب می‌شوند.

اگر در پی دریافت پروتئین بیشتر از میان‌وعده ماستی خود هستید، می‌توانید ماست یونانی را انتخاب کنید که محتوای پروتئین آن در مقایسه با ماست معمولی تقریبا دو برابر بیشتر است.

حمص

ترکیب سبزیجات با حمص می‌تواند یک میان‌وعده عصرگاهی خوب را شکل دهد. یک وعده حمص (دو قاشق غذاخوری) همراه با سبزیجات می‌تواند به مهار گرسنگی کمک کند.

استفاده از میان‌وعده‌هایی که کربوهیدرات‌های پیچیده و پروتئین را ارائه می‌کنند به مهار گرسنگی تا زمان وعده غذایی شام کمک خواهند کرد.

جو دوسر

جو دوسر یک کربوهیدرات پیچیده است؛ به این معنی که به کسب احساس سیری و پری بدون افزایش ناگهانی قند خون کمک می‌کند. افزون بر این، جو دوسر منبع خوبی برای فیبر است و مصرف فیبر بیشتر به افراد در کاهش وزن و حفظ وزن سالم کمک می‌کند.

میوه خشک

میوه خشک یک میان‌وعده سالم است که قابلیت حمل بالایی نیز دارد. مصرف میوه به کاهش وزن کمک می‌کند، زیرا حاوی فیبر و ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم است. محصولاتی که به آن‌ها شکر یا شیرین‌کننده‌های دیگر اضافه نشده است را انتخاب کرده و میوه‌های خشک را با مغزدانه‌ها ترکیب کنید تا یک میان‌وعده حاوی ترکیبی متعادل از کربوهیدرات‌ها و پروتئین شکل بگیرد.

بیشتر بخوانید: میوه‌هایی که خاصیت ضدچاقی دارند

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: کاهش وزن تناسب اندام

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کاهش وزن تناسب اندام مهار گرسنگی یک میان وعده میان وعده ها وعده غذایی گریپ فروت کاهش وزن گرم فیبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۳۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار هایی برای کنترل اشتها

شاید بزرگترین دلیل شکست افراد در مسیر کاهش وزن اشتهای زیاد باشد. اکثر کسانی که مشکل اضافه وزن دارند به دلیل سبک زندگی اشتباه و همچنین عادات غذا خوردن اشتهای بیشتری نسبت به افراد لاغر دارند و همین عامل بعد از شروع رژیم کاهش وزن می‌تواند مانع بزرگی بر سر راهشان باشد. توصیه می شود رژیم لاغری خود را با یک رژیم آنلاین شروع کنید. خوشبختانه می‌توان با استفاده از چندین راهکار ساده اشتها را کنترل کرد و این مانع بزرگ را از سر راه برداشت. برای آشنایی با راه‌های کنترل اشتها تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

چه عواملی موجب افزایش اشتها می شود؟

برای حل کردن تمامی مشکلات ابتدا باید عوامل به وجود آورنده آن را بررسی کرد، این موضوع برای اشتهای زیاد هم صدق می‌کند. به طور کلی عوامل زیر می‌توانند منجر به افزایش اشتها شوند:

کم خوابی : نداشتن خواب کافی می‌تواند با تغییرات هورمونی منجر به افزایش اشتها و به وجود آوردن عادات غذایی ناسالم شود. احتمالا تا به حال تجربه این را داشته که اگر بعد از نیمه شب بیدار بمانید اشتهای زیادی برای خوردن مواد غذایی خصوصا از انواع ناسالم پیدا می‌کنید. از طرفی اگر به اندازه کافی نخوابید انرژی زیادی برای کارهای روزمره ندارید و برای جبران خستگی به سراغ تنقلات شیرین و دارای قند بالا می‌روید. استرس : یکی از مهم ترین دلایلی که اکثر افراد دارای اضافه وزن یا چاق از آن گلایه می‌کنند داشتن پرخوری عصبی است. پرخوری عصبی حالتی است که فرد در زمان تجربه عصبانیت یا استرس بالا پرخوری می‌کند. اکثر افراد در این شرایط کنترلی بر روی اشتهایشان ندارند و با استفاده از غذا خوردن خود را آرام می‌کنند. افت قند خون : شاید تا به حال تجربه افت قند را داشته اید. اگر مدت زمان زیادی غذا نخورده باشید قند خون شما کاهش می‌یابد و اگر در همان مراحل اولیه به آن پاسخ مناسبی ندهید با افت ناگهانی قند خون مواجه می‌شوید. در صورت افت شدید قند خون اشتها به شدت افزایش پیدا کرده و فرد دیگر کنترلی بر روی غذا خوردن خود ندارد. داروها : برخی از داروها به صورت جانبی می‌توانند باعث افزایش اشتها شوند. برخی از داروهایی که باعث افزایش اشتها می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

 داروهای استروئیدی مانند کورتیکو استروئید ، برخی از داروهای ضد افسردگی، میرتازاپین، آنتی هیستامین‌ها، داروهای ضد صرع و ...

غذاهای افزاینده اشتها : برخی از غذاها می‌توانند باعث افزایش بیشتر اشتها شوند. انواع مواد غذایی حاوی قند ساده و یا کربوهیدرات‌های تصفیه شده مثل انواع پیش غذاهای شیرین و شیرینی‌ها. همچنین مواد غذایی یا چاشنی‌هایی که طعم ترش یا شوری دارند نیز می‌توانند باعث افزایش اشتها در افراد شوند.

چه عواملی باعث کاهش اشتها می شود؟

عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث سرکوب و کاهش اشتها شوند؛ عواملی مانند:

نوشیدن آب قبل از غذا : آب یک نوشیدنی کلیدی برای رژیم‌های لاغری به شمار می‌رود. این نوشیدنی که مایه حیات است می‌تواند برای سرکوب اشتهای کاذب بسیار اثر بخش و مفید باشد. نوشیدن آب برای افراد سالم محدودیت خاصی ندارد و حداقل باید به میزان مورد نیاز که حدودا 5/1 الی 2 لیتر در روز است مصرف شود. بهتر است همیشه قبل از شروع به غذا خوردن حداقل یک لیوان آب بنوشید، در این صورت مشاهده می‌کنید که نوشیدن آب چقدر می‌تواند اشتهای شما را کاهش دهد. مصرف پروتئین : پروتئین که یکی از مهم ترین درشت مغذی‌ها در رژیم غذایی است به دلیل طولانی بودن مدت هضم و جذب آن نسبت به دیگر گروه‌های غذایی خاصیت سیر کنندگی بیشتری دارد. بنابراین سعی کنید حتما در وعده‌ها یا میان وعده‌ها از پروتئین استفاده کنید تا به کنترل اشتهای شما در طول روز کمک کند. خوردن غذاهای پرفیبر : فیبرها از آن دسته مواد غذایی هستند که در بدن انسان هضم نمی‌شوند و به همین دلیل می‌توانند حجم دستگاه گوارش را پر کرده و یا سرعت تخلیه معده را کند کنند. به همین دلایل تاثیر بسیار خوبی در کاهش اشتها دارند. نوشیدن برخی از دمنوش ها : برخی از دمنوش‌ها مانند چای سبز یا ماچا به دلیل داشتن ترکیبات فنولی می‌توانند منجر به سرکوب اشتها شوند. می‌توانید با نوشیدن1 الی2 فنجان چای سبز در ابتدای روز اشتهای خود را در طول روز کمی کنترل کنید. داشتن خواب کافی : همانطور که در عوامل افزایش دهنده اشتها توضیح دادیم کم خوابی می‌تواند منجر به افزایش اشتها شود بنابراین منطقی است که داشتن خواب منظم و کافی با تنظیم هورمون‌های گرسنگی به کاهش اشتها کمک می‌کند. برای کاهش اشتها چه غذا هایی بخوریم؟

جالب است بدانید شما می‌توانید با انتخاب هوشمندانه غذاهایی که می‌خورید مدت زمان بیشتری سیر بمانید. در میان غذاهای مختلف تعدادی از مواد غذایی هستند که می‌توانند به کاهش اشتها کمک کنند از این میان می‌توانیم غذاهای پروتئینی مانند انواع گوشت‌ها، تخم مرغ، لبنیات و حبوبات اشاره کنیم. علاوه بر مواد غذایی پر پروتئین منابع سرشار از فیبر مانند سبزیجات (خیار، هویج، کاهو، انواع کلم، انواع کدو و ...) و انواع غلات سبوس دار هم سیر کننده‌های خوبی به شمار می‌روند. بنابراین اگر در بشقاب خود سهم بیشتری را به پروتئین و سبزیجات اختصاص دهید و از چربی‌های سالم مانند روغن زیتون، کنجد، آووکادو یا مغزیجات در کنار آن استفاده کنید می‌توانید با خیال راحت تا ساعت‌ها احساس سیری داشته باشید.

چه خوراکی هایی باعث کاهش اشتها می شود؟

برای اینکه بیشتر با غذاهای کاهنده اشتها آشنا شوید بهتر است با چند مثال آن ها را به شما معرفی کنیم. می‌توانید در رژیم غذایی خود از این ترکیبات ایده بگیرید.

خوراک مرغ و سبزیجات ( مرغ + هویج + کدوی سبز + لوبیا سبز + گوجه ) سالاد لوبیا ( لوبیا + ذرت پخته + سیب زمینی پخته + جعفری + فلفل دلمه‌ای + روغن زیتون ) سالاد تخم مرغ و آووکادو ( تخم مرغ + هویج + فلفل دلمه‌ای + آووکادو ) سالاد کینوا ( کینوا + نخود + فلفل دلمه‌ای + جعفری + پیاز + روغن زیتون ) قرص های کاهش اشتها

انواع مختلفی از داروهای سرکوب کنده اشتها وجود دارند که از طریق مکانیسم‌های متفاوتی می‌توانند باعث کاهش اشتها شوند. برخی از داروها دارای ترکیباتی مانند فنترمین، دی اتیل پروپیبون و یا لیراگلوتاید هستند این داروها با اثر بر روی هورمون‌های کنترل کننده اشتها می‌توانند باعث ایجاد احساس سیری و کاهش اشتها شوند. دسته دیگری از داروها با داشتن ترکیبات گیاهی مانند چای سبز، کافئین، فیبرهای محلول و برخی از ترکیبات گیاهی دیگر با ایجاد احساس سیری می‌توانند تا حدودی به کاهش اشتها کمک کنند. البته در کنار همه این توضیحات بهتر است بدون مشورت و توصیه افراد متخصص از داروهای کاهنده اشتها استفاده نکنید.

عوارض قرص های کاهش اشتها

قرص‌های کاهش دهنده اشتها علاوه بر فوایدی که برای سرکوب اشتها دارند عوارضی نیز به همراه دارند. از جمله عوارضی که ممکن است این داروها داشته باشند می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

عوارض گوارشی مثل حالت تهوع، استفراغ، یبوست، اسهال و درد معده سرگیجه مشکلات خواب اختلالات عصبی رژیم غذایی مناسب برای کاهش اشتها

رژیم های زیادی از جمله رژیم کالری شماری، فستینگ، کتوژنیک، مدیترانه ای، گیاهخواری و... برای لاغری وجود دارند. برای کاهش وزن از هرکدام از این رژیم ها میتوان استفاده کرد اما کارشناسان تغذیه به افرادی که نمی توانند محدودیت های غذایی را تحمل کنند رژیم کالری شماری را توصیه می کنند. برای پیش رفتن با رژیم کالری شماری کافی است از یک اپلیکیشن کالری شمار استفاده کنید.

یک رژیم غذایی اصولی حتی با کالری کمتر می‌تواند باعث احساس سیری شود و به این صورت شما بدون رنج بردن از گرسنگی می‌توانید وزن خود را کاهش دهید. از اصول اولیه رژیم مناسب برای کاهش اشتها مصرف منظم و مداوم میان وعده‌ها است. میوه‌ها و سبزیجات تازه، لبنیات کم چربی و مغزیجات گزینه‌های مناسبی برای میان وعده به شمار می‌روند. اصل دوم برای جلوگیری از گرسنگی در رژیم نوشیدن حداقل یک لیوان آب قبل از هر وعده غذایی  است. در کنار همه این موارد سعی کنید ساعت وعده‌ها و میان وعده‌های خود را با فاصله حداقل 2 ساعته تنظیم کنید و همانطور که پیش تر هم توصیه کردیم سهم پروتئین و سبزیجات بشقاب خود را به مقدار بیشتری در نظر بگیرید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۱۲ منبع پروتئین گیاهی
  • فواید شگفت‌انگیز کرفس برای سلامتی: هر آنچه باید بدانید
  • راهکار هایی برای کنترل اشتها
  • ۸ راهکار طلایی برای کاهش قند خون
  • پیش دیابتی ها چه کارهایی انجام دهند؟ | راهکارهایی برای کاهش سطح قند خون
  • چطور با قانون ۳۰-۳۰-۳۰ وزن کم کنیم؟
  • ویتامین‌هایی که باعث کاهش وزن می‌شوند
  • شکم تخت می‌خواهید؟ | ۷ ماده غذایی مفید و موثر برای چربی‌ سوزی شکم
  • مصرف این مواد غذایی به جلوگیری و متوقف کردن ریزش مو کمک می‌کند
  • تغذیه سالم یادگیری دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد