Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَآتِ ذَا الْقُرْبَىٰ حَقَّهُ وَالْمِسْکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِیرًا

و (ای رسول ما) تو خود حقوق خویشاوندان و ارحام خود را ادا کن و نیز فقیران و رهگذران بیچاره را به حق خودشان برسان و هرگز (در کارها) اسراف روا مدار.

فایل صوتی تلاوت آیه ۲۶ سوره اسراء

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی تفسیر آیه ۲۶ سوره اسراء

«تبذیر» از ریشه «بذر» به معنای ریخت و پاش است. مانند آنکه برای دو نفر مهمان، غذای ده نفر را تهیه کنیم. امام صادق (ع) فرمودند:هر کس چیزی را در غیر مسیر طاعت خدا مصرف کند، مبذّر است. آن حضرت در پاسخ به این سؤال که آیا در مخارج حلال نیز اسراف وجود دارد؟ فرمودند:بلی، زیرا کسی که دارایی خود را چنان بخشش کند که چیزی برای خود نگذارد، در مصرف حلال اسراف کرده است.

بیشتر بخوانید

«ستارگان هدایت» چه کسانی هستند؟ +صوت

پس از نزول این آیه، پیامبر اکرم (ص) بدنبال مراد خداوند از «ذَا الْقُرْبی» بود. خداوند به او وحی کرد که «فدک» را به فاطمه علیها السلام بدهد و آن حضرت «فَدک» را به فاطمه بخشید. امّا پس از آن حضرت، فدک را از اهل بیت به ناحقّ گرفتند واهل بیت برای گرفتن حقّ خود همواره به این آیه استناد می‌کردند.

مفسّران شیعه وسنّی مانند طبری، با الهام از روایات، می‌نویسند:امام سجاد (ع) در دوران اسارت وقتی همراه قافلۀ اسرا به شام رسید، در مقام محاجّه با آنان که اسرای اهل بیت را بی دین و خارجی می‌خواندند، با استناد به این آیه فرمودند:مراد از «ذَا الْقُرْبی» ما هستیم!

برخی روایات آیه را مربوط به خمس دانسته و برخی دیگر موضوع آیه را بالاتر از مسائل مادّی دانسته و گفته اند:آیه، به پیامبر (ص) فرمان می‌دهد که حقّ علیّ بن ابی طالب علیهما السلام را با وصیّت به جانشینی او ادا کند و مراد از تبذیر در آیه که از آن نهی شده، «غُلوّ» است.

پیام‌های آیه ۲۶ سوره اسراء

۱-دستورات دینی با فطرت هماهنگ است. انسان به طور فطری در درجه اوّل به والدین و سپس به نزدیکان علاقه دارد، دستور ادای حقّ در اسلام نیز بر این اساس است. با توجّه به آیات قبل و «آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ وَ الْمِسْکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ»

۲-در انفاق، باید اولویّت‌ها را در نظر گرفت. اوّل والدین، سپس فامیل، بعداً فقرا و ابن السبیل. آتِ ذَا الْقُرْبی.

۳-خویشاوندان، به گردن ما حقّ دارند وما منّتی بر آنان نداریم. «آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ»

۴-خویشاوندی، فقر و در راه ماندگی سبب پیدایش حقوق ویژه است. «آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ وَ الْمِسْکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ»

۵-در پرداخت حقّ خویشاوندان، فقر شرط نیست. «آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ وَ الْمِسْکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ»

۶-در انفاق باید اعتدال را رعایت کنیم و از حد نگذریم. «آتِ ... وَ لا تُبَذِّرْ»

۷-ریخت و پاش و مصرف بی مورد مال، حرام است. «وَ لا تُبَذِّرْ»

۸-انسان در مصرف مال و ثروت خود به هر شکلی آزاد نیست. «وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذِیراً»

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تفسیر قرآن فدک قرآن ذ ا ال ق ر بی ح ق ذ ا ال ق ر ب ال م س ک ین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۴۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارندگی‌های اخیر جان تازه‌ای به تالاب‌های کرمانشاه بخشید

احد جلیلیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بارندگی‌های اخیر به ویژه در فروردین ماه، جان دوباره ای به رودخانه‌ها و تالاب‌های استان کرمانشاه بخشید.

وی افزود: میزان بارندگی‌ها برای احیا تالاب‌های خشک شده مطلوب است و در حال حاضر رودخانه‌ها و تالاب‌های کرمانشاه در وضعیت خوبی به سر می‌برند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه تصریح کرد: استان کرمانشاه ظرفیت‌های بسیاری در حوزه محیط زیست دارد که می‌توان به پناهگاه حیات وحش دشت قراویز شهرستان سرپل‌ذهاب اشاره کرد که تنها زیستگاه آهو ایرانی در غرب کشور است.

وی افزود: در استان کرمانشاه بیش از ۳۰۰ گونه جانوری شناسایی و به ثبت رسیده است.

جلیلیان با اشاره به میزان پراکندگی گونه‌های جانوری در استان کرمانشاه، گفت: ۴۸ گونه پستاندار، ۱۸۶ گونه پرنده، ۳۴ گونه دوزیست و خزنده و ۳۳ گونه از انواع مارها در استان کرمانشاه به ثبت رسیده است.

کد خبر 6080419

دیگر خبرها

  • توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در مورد زیارت قبور اهل بیت (ع) چه بود؟
  • کدام داروها را می توان بدون نسخه خرید؟ | زمانی که باید مصرف داروهای OTC را قطع کنید
  • کدام استانهای کشور پر بارش تر بودند؟/ ایران پیشتاز تولید نفت اوپک
  • کدام غذاها را در سفر نخوریم ؟
  • چرا قبور مطهر بقیع تخریب شدند؟
  • قبرستان بقیع قدیم ‌ها این شکلی بود + ویدئو
  • جواز توسل و زیارت قبور برگزیدگان در قرآن و روایات شیعه و سنی
  • چرا برخی نعمت‌ها بر بنی‌اسرائیل حرام شد؟
  • بارندگی‌های اخیر جان تازه‌ای به تالاب‌های کرمانشاه بخشید
  • اعضای جوان مرگ مغزی نیشابوری به چهار بیمار جان بخشید