Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی طبق شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد، وزارت صمت فقط ۲ ماه برای اعلام برنامه منظم فروش تمامی محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا فرصت داشت که این مهلت تمام شده و این وزارتخانه همچنان تعلل می کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، دو ماه قبل معاون اقتصادی رییس جمهور «شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد» را به علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد نهاوندیان در 28 آبان 1399 در نامه‌ای به شماره 97544 علاوه‌بر این دو وزیر، رونوشت ابلاغیه را برای معاون اول رییس جمهور، رییس دفتر رییس جمهور، رییس سازمان برنامه و بودجه و رییس بانک مرکزی نیز فرستاد.

نهاوندیان در مقدمه این شیوه نامه نوشت: «پیرو تصمیمات جلسه یکصد و پنجاه و چهارم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در مورد بازار محصولات فولادی و براساس پیشنهادات جمع‌بندی شده در کمیته بند(5) مصوبه مذکور، به پیوست شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد که به تأیید معاون اول رییس جمهور رسیده جهت اجرا ابلاغ می‌گردد».

آنچه روشن است اینکه، شیوه‌نامه مورد تصویب دولت بوده، بنابراین بهانه برای اجرا نکردن آن، بیشتر از جهت حفظ منافع عده‌ای است که شیوه‌نامه و بورس کالا به دلال‌بازی و ارزان‌خری مواد اولیه آنها در بازار پایان می‌دهد.

شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد دارای 19 ماده است که در آن به موضوع قیمت، ساماندهی طرف تقاضا، ساماندهی طرف عرضه، صادرات و نظارت محصولات زنجیره فولاد پرداخته است. در این گزارش سعی شده تا تعدادی از مواد شیوه‌نامه مورد بررسی قرار گیرد.

در ماده 3 شیوه‌نامه، «وزارت صمت (واحدهای ستادی و سازمان‌های استانی) مکلف شده تا ظرف 2 ماه از ابلاغ این شیوه‎نامه، نسبت به اصلاح ظرفیت‌ها و تعیین مقادیر نیاز واقعی همه واحدهای تولیدی در سامانه بهین‌یاب اقدام کند».

همچنین ماده 8 این شیوه‌نامه الزام می‌کند: «همه واحدهای فعال در زنجیره فولاد شامل شمش، اسلب، انواع ورق و مقاطع طویل (میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی)، مکلفند محصولات تولیدی خود را طبق برنامه هفتگی، برای فروش داخلی در بورس کالا عرضه کنند. هرگونه فروش خارج از بورس ممنوع و به منزله فروش خارج از شبکه به حساب می‌آید. بر اساس این ماده وزارت صمت مکلف است برنامه منظم مقادیر عرضه هفتگی در بورس کالا را برای هر واحد تولیدی به صورت هر سه ماه یکبار تهیه و ابلاغ کند».

در ماده 9 آن آمده است: «وزارت صمت مکلف است برای عرضه مواد اولیه قبل از شمش (سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی) در بورس کالا نیز برنامه‌ریزی کند». بررسی ماده 11 شیوه‌نامه نیز نشان می‌دهد «تأمین مواد اولیه ازجمله سنگ آهن، کنسانتره آهن، گندله، آهن اسفنجی، شمش، اسلب و ورق مورد نیاز تولیدکنندگان زنجیره فولاد، وابسته به عرضه محصولات آنها در بورس کالا و رعایت برنامه عرضه تعیین شده توسط وزارت صمت خواهد بود. چنانچه واحدهای تولیدکننده محصولات فوق، از عرضه مطابق با برنامه وزارت صمت خودداری کنند، سهمیه مواد اولیه آنها با اعلام قبلی در عرضه یا عرضه‌های بعدی تعلیق می‌شود».

همچنین در ماده 16 آمده است: «همه واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی در تمامی زنجیره فولاد (مواد اولیه ازجمله سنگ آهن تا محصول نهایی ازجمله لوازم خانگی، انواع کلاف‌ها و میلگرد، لوله و پروفیل) مکلفند اطلاعات تولید، توزیع، صادرات، انتقال مالکیت، موجودی انبار خود و قیمت را در سامانه جامع تجارت داخلی، انبارها و بهین‌یاب طبق رویه‌های ابلاغی وزارت صمت ثبت کنند. چنانچه این واحدها نسبت به ثبت اطلاعات اقدام نکرده و یا اطلاعاتی درست درج نکنند، به تشخیص وزارت صمت، سهمیه مواد اولیه آنها با اعلام قبلی در عرضه یا عرضه‌های بعدی تعلیق و به‌عنوان توزیع و فروش خارج از شبکه به نهادهای نظارتی و قضایی معرفی می‌شوند».

شیوه‌نامه از موضوع صادرات نیز غافل نبوده و در ماده 12 خود تأکید کرده است، «سیاست دولت در زنجیره فولاد، افزایش ارزش افزوده و صادرات زنجیره فولاد کشور همزمان با اطمینان از تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین‌دستی و رعایت برنامه اعلامی در بورس کالا است». این ماده دو تبصره دارد و در آن قید کرده که صادرات محصولات زنجیره فولاد وابسته به عرضه هفتگی در بورس کالا بوده و به‌منظور جلوگیری از خام‌فروشی و تکمیل ظرفیت‌های خالی صنایع پایین‌دستی وزارت صمت باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که در سال 99 نسبت به 98 حداقل 20 درصد از صادرات شمش از سوی محصولات فولادی جایگزین شود.

بررسی مواد 19گانه شیوه‌نامه نشان می‌دهد که در هیچ یک از بندهای آن، اشاره‌ای به قیمت‌گذاری دستوری نشده و آنچه به‌عنوان «قیمت پایه» در این شیوه‌نامه تعریف شده، «ضریبی از قیمت منطقه‌ای شمش و محصولات فولادی در آخرین هفته ماه میلادی قبل از ماه عرضه محصول در بورس کالا است که در نشریه متال بولتن منتشر می‌شود». علاوه‌بر این نرخ مبنا نیز «نرخ نیما» است که میانگین موزون نرخ ارز حواله نیما هفته قبل براساس اعلام سامانه سنا در روز قبل از معامله در بورس کالا خواهد بود.

 شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد در ماده 2 به صراحت می‌گوید «قیمت‌ها در بورس کالا به شکل رقابتی تعیین می‌شود» و در ادامه قیمت پایه شمش، اسلب، میلگرد، تیرآهن I و تیرآهن H، ورق گرم و ورق سرد را تشریح کرده است. (جدول قیمت پایه)

اگرچه این شیوه‌نامه به عرضه محصولات زنجیره فولاد و تعیین قیمت پایه آنها پرداخته و فقط در ماده 9، اشاره‌ای به عرضه مواد اولیه این زنجیره کرده است اما فعالان بخش خصوصی به ویژه تولیدکنندگان سنگ آهن و چرخه بعد از آنها شامل تولیدکنندگان کنستانتره، گندله و آهن اسفنجی اصرار دارند که هرچه زودتر دستورالعمل اجرایی این ماده تهیه و ابلاغ شود تا آنان نیز بتوانند محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند و از مزایای آن که همانا واقعی شدن قیمت محصولاتشان است، بهره‌مند شوند.

با وجود گذشت نزدیک به 2 ما از ابلاغ این شیوه‌نامه اما هنوز اجرای آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و بیم آن می‌رود که با فشارهای وارده، اجرای آن به تاریخ بپیوندد.

در مراحل تهیه شیوه‌نامه، همه ذی‌نفعان زنجیره فولاد ازجمله انجمن سنگ آهن ایران، خانه معدن ایران، انجمن تولیدکنندگان فولاد، شرکت‌های بزرگ فولادی و کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران شامل معدنی‌ها، تولیدکنندگان کنستانتره، گندله و آهن اسفنجی و تولیدکنندگان شمش، اسلب، انواع ورق و مقاطع طویل (میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی) در تمامی جلسات حضور داشته‌اند. جلساتی که در وزارت صمت و با حضور داریوش اسماعیلی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارتخانه و تیمش، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهور و تیمش، علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد.

نکته آنکه همه حلقه‌های زنجیره فولاد بر سر تصویب شیوه‌نامه به توافق رسیده و هیچ یک از آنها چه در مراحل تهیه و تصویب و چه پس از ابلاغ آن، اشاره‌ای به وجود قیمتگذاری دستوری فولاد در این شیوه‌نامه نکرده‌اند اما اندکی پس از ابلاغ آن و اطمینان از اجرای صددرصدی‌اش، این خطر برای آنان پیش آمد که در صورت اجرای شیوه‌نامه و عادلانه شدن قیمت‌ها در طول زنجیره، دیگر خبری از آن سودهای هزار میلیارد تومانی نخواهد بود و فولادی‌ها ناچارند از این پس مواد اولیه خود را به قیمت واقعی‌تر بخرند و تولیدات خود را در اختیار همگان و براساس کشف قیمت انجام شده در بورس کالا بگذارند. این‌گونه بود که ساز مخالفت با اجرای آن از اردوی فولادی‌ها بلند شد و ایشان همچنان تلاش می‌کنند تا شیوه‌نامه را بی‌اثر کنند اما باید دید که عزم وزارت صنعت، معدن و تجارت تا چه اندازه است و می‌تواند به اجرای ابلاغیه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت درباره بازار محصولات فولادی بپردازد؟

قیمت‌های پایه محصولات فولادی

محصولشرح قیمتشمش80 درصد قیمت منطقه CIS با تسعیر نرخ نیمااسلب80 درصد قیمت منطقه CIS با تسعیر نرخ نیمامیلگرد80 درصد قیمت منطقه CIS با تسعیر نرخ نیماتیرآهن I  معادل 4 درصد بالاتر از قیمت پایه میلگردتیرآهن Hمعادل 7 درصد بالاتر از قیمت پایه میلگردورق گرم80 درصد قیمت منطقه CIS با تسعیر نرخ نیماورق سرد80 درصد قیمت منطقه CIS با تسعیر نرخ نیما

توضیح:

الف: در صورت عدم معامله 50 درصد محصولات عرضه شده در سه عرضه متوالی، قیمت‌های پایه در عرضه‌های بعدی 5 درصد کاهش پیدا می‌کند.

ب: در مواردی که قیمت پایه آن در دستورالعمل بیان نشده باشد، پیشنهادات از سوی وزارت صمت مورد بررسی قرار گرفته و تصمیم‌گیری خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد محصولات زنجیره فولاد محصولات فولادی شیوه نامه بورس کالا رییس جمهور مواد اولیه آهن اسفنجی وزارت صمت قیمت پایه قیمت ها سنگ آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۴۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان

احتمالاً این سوال هم برایتان پیش آمده که چرا قیمت ورق فولاد مبارکه اصفهان در سایت های فروش آهن،‌متفاوت است؟ در این مطلب قصد داریم ضمن بررسی فاکتورهای مؤثر بر قیمت ورق فولاد مبارکه اصفهان، این تفاوتی قیمت را نیز بررسی کنیم.

انواع ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان

ورق سیاه یکی از مهمترین و پرتقاضاترین محصولات فولاد مبارکه است. ورق های سیاه در ساخت انواع پروفیل، ساختمان سازی، خودرو و کشتی سازی، ساخت مخزن و ادوات کشاورزی کاربرد دارند. به همین دلیل کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، ورق های فولادی را در انواع مختلفی تولید می کند. از جمله :

ورق سیاه فولاد مبارکه

این ورق ها علاوه بر کاربرد جداگانه، پایه تمامی محصولات فولادی از جمله ورق پوشش دار هستند. ورق ST37 و ورق ST52 دو نوع از اصلی ترین ورق سیاه فولاد مبارکه هستند. ورق سیاه st37 انعطاف پذیری و قابلیت جوشکاری خوبی دارد. ورق سیاه st52 نیز از استحکام کششی و مقاومت بالاتری برخوردار است.

نمایندگی فولاد مبارکه اصفهان

خرید از نمایندگی کارخانه فولاد مبارکه و خرید از بورس کالا از راه های رایج تهیه محصولات این شرکت است. خرید مستقیم از کارخانه و نمایندگی معمولاً پروسه‌ای نسبتاً طولانی دارد. چرا که ارسال سفارشات، همه روزه امکان پذیر نیست و زمان ثبت سفارش نیز محدودیت هایی دارد. از طرفی دیگر خرید نمایندگی فولاد مبارکه اصفهان در تناژ بالا انجام می شود.

چرا قیمت ورق فولاد مبارکه اصفهان در سایت فروش آهن مختلف، متفاوت است؟

اگر نگاهی به قیمت ورق فولاد مبارکه اصفهان در فروشگاه های مختلف بندازید، احتمالاً قیمت ثابت و یکسانی نخواهید دید. در نتیجه این پرسش برایتان به وجود می آید که چرا قیمت ورق فولاد مبارکه اصفهان در سایت های فروش آهن متفاوت است؟ برای پاسخ به این پرسش می توان 7 عامل کلیدی را مؤثر دانست. عواملی که به دلیل عملکرد متفاوت سایت های فروش، نقش زیادی بر تفاوت قیمت ورق فولاد مبارکه اصفهان دارد. در ادامه به بررسی این فاکتورها می پردازیم.

عملکرد و چگونگی فعالیت سایت

نخستین عامل در تفاوت قیمت سایت های فروش انواع ورق سیاه، چگونگی فعالیت آن هاست. به زبان ساده تر، برخی از سایت ها فروش انحصاری محصولات خاصی مثلاً فقط ورق را بر عهده دارند. یا اینکه به عنوان واسطه عمل کرده و خودشان شرکت بازرگانی و مستقیم با کارخانه‌ تولیدکننده در ارتباط نیستند. در نتیجه میزان در نظر گرفتن سود و اختلاف قیمت چنین سایت هایی بیشتر از شرکت های تخصصی آهن آلات است.

نمایندگی و عاملیت فروش فولاد مبارکه اصفهان

اغلب سایت های فروش ورق سیاه، با شرکت فولاد مبارکه همکاری می کنند ولی هر چه سابقه و اعتبار یک شرکت بالاتر باشد، طبیعتاً این همکاری قوی و پرنگ تر است. بنابراین، قیمت تمام شده آن شرکت پایین تر و طبیعتاً قیمت فروش آن مقرون به صرفه تر است. در حالی که شرکت های کم سابقه و غیرتخصصی، برای جلب اعتماد و تهیه محصولات، ناچار به پرداخت هزینه بالاتری به شرکت هستند. لذا قیمت فروش ورق سیاه در چنین شرایطی متفاوت از شرکت بازرگانی با تجربه است.

میزان نفوذ در بازار

هر چه یک شرکت و برند تجاری در بازار اعتبار داشته باشد، طبیعتاً طرفدار و خواهان بیشتری خواهد داشت. بنابراین، برخی شرکت‌ها برای ربودن گوی رقابت و جذب مشتری، قیمت های پایین تر و متفاوتی ارائه می کنند.

خدمات ویژه مشتریان

برخی شرکت های تجاری برای کاربران خدمات و امتیازات ویژه ای در نظر می گیرند. از جمله تخفیفات خرید بالاتر از سقف مشخص و نظایر آن. این خدمات و امتیازات می تواند در کاهش یا افزایش قیمت خرید ورق سیاه مؤثر باشد.

هزینه های انبارداری، ارسال و بارگیری ورق سیاه

برخی شرکت های بازرگانی، هزینه های جانبی را با معیارهای خاصی تعیین می کنند. به عنوان مثال به دلیل داشتن انبار خصوصی، هزینه انبارداری تا چند روز مشخص رایگان یا کم هزینه است. یا اینکه به دلیل داشتن تیم کارشناسی مختص همان شرکت، ارسال و بارگیری سفارش ورق قیمت ارزان تری دارد.

حاشیه سود فروش ورق سیاه

شرکت تجاری و سایت های فروش ورق سیاه، حاشیه سودهای مختلفی برای خود در نظر می گیرند. برخی از شرکت ها به دلیل کاهش واسطه، اعتبار بالا، ارتباط خوب با برندهای تولید کننده، حاشیه سود پایین تری دارند. این شرکت ها سعی می کنند، با افزایش فروش خود میزان سود دریافتی را بالا ببرند. این عامل می تواند هم برای فروشنده و هم خریدار، امتیاز مثبتی لحاظ شود.

شما مخاطبان عزیز می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان خرید و دریافت قیمت ورق فولاد مبارکه اصفهان با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید یا به سایت شرکت فولاد جهان مهر به آدرس jamsteelco.com مراجعه کنید.

برای خرید از سایت های فروش آهن به چه نکاتی توجه کنیم؟

سایت فروش ورق سیاه باید یک شرکت تجاری با سابقه در زمینه آهن آلات باشد. تخصصی بودن و داشتن تجربه لازم دو رمز اصلی برای انتخاب یک مجموعه است.

تنوع بالای محصولات باعث می شود تا بهتر بتوان مشخصات فنی ورق سیاه ها را با یکدیگر مقایسه کرد.

بهترین سایت فروش ورق سیاه با برندهای معتبر ایرانی همکاری دارد. همچنین قیمت به روزی از محصولات خود را به مشتریان ارائه می کند.

امکان مشاوره تخصصی و کسب اطلاعات لازم از محصولات و شرایط خرید از دیگر معیارهای مهم است.

سایت های معتبر دارای ضمانت و پشتیبانی فعال از محصولات خود هستند.

برای خرید از سایت فروش ورق سیاه از گواهی و استانداردهای معتبر مالی آن مطمئن شوید.

خرید ورق سیاه با تضمین کیفیت و قیمت

یک مرکز خرید تخصصی و با سابقه، گزینه ای هوشمندانه برای خرید ورق سیاه با قیمت مناسب است. مجموعه فولاد جهان مهر از سال 1350 فعالیت خود را از منطقه شاپور تهران ( خیابان قزوین فعلی) در زمینه تهیه و تامین انواع آهن آلات ساختمانی مانند تیرآهن معمولی، میلگرد، لوله گاز و... آغاز کرد. پس از گذشت 27 سال و تاسیس بازار آهن شادآباد تهران، ضمن استقرار در بازار آهن، حوزه کاری خود به سایر بخش ها مانند صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، و امکان تمامی اقلام فولادی نظیر ورق سیاه، فلنج و اتصالات، تیرآهن هاش، شیرآلات و … را برای مشتریان خود فراهم کرد.

این مجموعه به صورت رسمی در سال 1389 شرکت فولاد جهان مهر را ثبت کرده است و با ارائه فاکتور رسمی و واردات مستقیم از چین، ترکیه و اروپا سعی بر تامین نیازهای مشتریان معتبر خود داشته است.

در سال 1394 با توجه به گسترش اینترنت و نیاز مشتریان به دسترسی سریعتر قیمت، سایت شرکت فولاد جهان مهر به آدرسjamsteelco.com راه اندازی شد و ضمن ارتباط بهتر با مشتریان، به ارائه مشاوره فنی خرید رایگان توسط تیم مهندسی مجموعه از طریق تلفن 88654200-021 به مشتریان ارائه کرده است.

این شرکت با پشتوانه تجربه نیم قرنی خود در تامین انواع مقاطع فولادی، ورق سیاه و لوله فولادی مورد استفاده در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، نیروگاهی، ماشین سازی، کشتی سازی، ساختمانی و...، تلاش برای تامین متریال مورد نیاز این صنایع در کوتاه‌ترین زمان و با مناسب‌ترین قیمت از کارخانه‌ها و برند های معتبرایرانی و خارجی، همچنین اخذ و ارائه گواهینامه بین المللی از این کارخانه‌ها، هم‌اکنون یکی از مهمترین تامین کنندگان مقاطع آهن و فولاد کشور محسوب می‌شود.

شما مخاطبان عزیز برای دریافت جدیدترین قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1894441

دیگر خبرها

  • عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع شد
  • ممنوعیت عرضه رایگان کیسه های پلاستیکی در فروشگاه های زنجیره ای از هفته زمین پاک
  • فخاس اسفند خوبی را پشت سر گذاشت
  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
  • اتلاف سالانه هزار همت ازمنابع مالی درحوزه مسکن به‌دلیل تعلل دولت
  • شیوه‌نامه شناسایی و رشد استعدادهای برتر ادبی، هنری و مهارتی در مسیر نخبگی ابلاغ شد
  • شیوه‌نامه شناسایی استعداد‌های برتر ادبی و هنری ابلاغ شد
  • شیوه‌نامه شناسایی استعدادهای برتر ادبی و هنری ابلاغ شد
  • توجه ویژه طرح ملی «توسعه مشاغل خانگی» به تکمیل زنجیره ارزش محصولات کمک می‌کند
  • عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان