Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@09:28:33 GMT

زنجبیل در تسکین علائم لوپوس موثر است

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۹۴۸۶۵

زنجبیل در تسکین علائم لوپوس موثر است

به گزارش خبرنگار مهر، زنجبیل یک ماده غذایی محبوب در بسیاری از جهان بوده که دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است.

محققان در مطالعه اخیر خود به بررسی ترکیب اصلی بیواکتیو ریشه زنجبیل موسوم به ۶-gingerol در کاهش علائم لوپوس پرداختند.

در بیماری لوپوس، سیستم ایمنی بدن به خودش حمله کرده و التهاب می‌تواند باعث آسیب دائمی به بافت‌ها شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گلبول‌های سفید خون به نام نوتروفیل ها نقشی اساسی در این واکنش التهابی دارند.

در این تحقیق، دانشمندان اثرات ۶-gingerol را بر روی موش‌های مبتلا به لوپوس ارزیابی کردند.

آنها همچنین موش‌های مبتلا به سندرم آنتی فسفولیپید (APS) که اغلب با لوپوس همراه است را نیز مورد مطالعه قرار دادند. APS یک بیماری خودایمنی است که باعث تشکیل لخته‌های خونی در رگ‌های خونی بدن می‌شود.

«رمضان علی»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز پزشکی میشیگان، در این باره می‌گوید: «در هر دو گروه از موش‌ها، ۶-gingerol از آزاد شدن تله‌های خارج سلولی نوتروفیل جلوگیری می‌کند.»

تله‌های خارج سلولی نوتروفیل یا NET از سلول‌های سفید خون به نام نوتروفیل ها ناشی می‌شود. این ساختارهای چسبنده تار عنکبوتی هنگامی ایجاد می‌شوند که آنتی بادی‌ها با گیرنده‌های سطح نوتروفیل ارتباط برقرار کنند.

NETها موجب بروز لوپوس شده و تشکیل لخته‌های خونی را افزایش می‌دهند. در کنار کاهشNET ها، ۶-gingerol هم باعث کاهش ایجاد لخته خون می‌شود.

به طور کلی، یافته‌ها نشان می‌دهد که فعالیت ضدالتهابی ترکیب زنجبیل مستقیماً بر آنتی بادی‌های مربوط به بیماری‌هایی مانند لوپوس و APS تأثیر می‌گذارد.

این نتیجه نشان می‌دهد که ترکیب زنجبیل ممکن است چرخه التهاب را شکسته و به طور بالقوه به عنوان یک درمان عمل کند.

کد خبر 5122923

منبع: مهر

کلیدواژه: زنجبیل لوپوس لختگی خون ویروس کرونا واکسن کرونا آمار کرونا آلودگی هوا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پروتکل های بهداشتی علیرضا زالی سیما سادات لاری سازمان نظام پزشکی سازمان بیمه سلامت نوزاد سرطان سینه هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تغذیه سالم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۴۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این خوراکی‌ها دشمن کم خونی هستند

آفتاب‌‌نیوز :

خون یکی از اجزای حیاتی بدن انسان است که وظیفه‌ی انتقال اکسیژن، مواد مغذی و هورمون‌ها به سلول‌ها را بر عهده دارد و همچنین به حذف مواد زائد و دی‌اکسیدکربن کمک می‌کند. حفظ سطح خون سالم برای سلامت کلی بدن و عملکرد درست آن بسیار مهم است.

کم‌خونی وضعیتی است که با کمبود گلبول‌های قرمز یا هموگلوبین مشخص می‌شود و می‌تواند منجر به خستگی، ضعف و نقص ایمنی شود. البته تغذیه مناسب نقش مهمی در تامین آهن مورد نیاز بدن و جلوگیری از کم خونی دارد. در ادامه به معرفی غذا‌های خون ساز قوی می‌پردازیم. فروشگاه اینترنتی حاجی بادومی مرجع خوبی برای خرید انواع آجیل و خشکبار و مواد خوراکی مفید هستند. برای خرید عسل و سایر خوراکی‌های مفید حتما به این سایت سر بزنید.

غذا‌های خون ساز سریع: ۱. اسفناج

اسفناج فواید زیادی برای سلامتی دارد و در عین حال کالری کمی دارد. مقدار ۱۰۰ گرم اسفناج حاوی ۲.۷ میلی‌گرم آهن یا ۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن به این ماده مغذی است. اگرچه این آهن به خوبی جذب نمی‌شود، اما اسفناج منبع غنی از ویتامین C نیز هست و بنابراین می‌تواند در جذب آهن از سایر غذا‌ها نیز مفید باشد. اسفناج علاوه بر اینکه جزو خوراکی‌های خون ساز محسوب می‌شود، برای کاهش التهابات بدن و محافظت از چشم‌ها نیز مفید است.

غذا‌های خون ساز در پریودی: ۲. جگر و گوشت

فرآورده‌های گوشتی بسیار مغذی هستند و از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به کبد، کلیه، مغز و قلب اشاره کرد که همگی سرشار از آهن هستند. برای مثال ۱۰۰ گرم جگر گاو حاوی ۶.۵ میلی‌گرم آهن یا ۳۶ درصد از نیاز روزانه بدن است. این غذا‌های خون ساز همچنین سرشار از پروتئین و ویتامین‌های B، مس و سلنیوم هستند.

علاوه بر این، جگر و سایر فراورده‌های گوشتی منبع خوبی از کولین نیز هستند؛ یک ماده مغذی که برای برای سلامت مغز و کبد بسیار ضروری است.

غذا‌های خون ساز سریع: ۳. حبوبات

حبوبات سرشار از مواد مغذی هستند. برخی از آن‌ها مانند لوبیا، عدس، نخود و سویا منبع خوبی از آهن نیز هستند و به عنوان غذا‌های خون ساز در نظر گرفته می‌شوند. حبوبات به ویژه می‌توانند یک منبع غذایی عالی آهن برای گیاهخواران باشند. برای مثال ۱ فنجان عدس پخته شده حاوی ۶.۶ میلی‌گرم آهن است. لوبیا سیاه، لوبیا چشم بلبلی و لوبیا قرمز همگی می‌توانند به افزایش دریافت آهن بدن کمک کنند.

حبوبات همچنین منبع خوبی از فولات، منیزیم و پتاسیم هستند و مصرف آن‌ها می‌تواند در کاهش التهابات در افراد مبتلا به دیابت، کاهش خطر بیماری قلبی و ... مفید باشد. علاوه بر این، حبوبات در کاهش وزن نیز موثر هستند و می‌توانند حس سیری را افزایش داده و به کارکرد بهتر روده‌ها نیز کمک کند. برای جذب بهتر آهن، حبوبات را با غذا‌های سرشار از ویتامین C مانند گوجه، سبزی یا مرکبات مصرف کنید.

غذا‌های خون ساز سریع: ۴. تخمه کدو تنبل

تخمه کدو تنبل یک میان وعده خوشمزه و بسیار مغذی است. یک وعده از این تخمه (۲۸ گرم) حاوی ۲.۵ میلی‌گرم آهن یا ۱۴ درصد از نیاز روزانه بدن به آهن است. علاوه بر این، تخمه کدو تنبل منبع خوبی از ویتامین K، روی و منگنز است. مصرف ۲۸ گرم تخمه کدو می‌تواند ۴۰ درصد از نیاز روزانه بدن به منیزیم را تامین کند و در کاهش خطر مقاومت به انسولین، دیابت و افسردگی مفید است.

غذا‌های خون ساز برای کودکان: ۵. بروکلی

کلم بروکلی فوق‌العاده مغذی است و مقدا ر ۱۵۶ گرم کلم بروکلی پخته حاوی ۱ میلی‌گرم آهن یا ۶ درصد از نیاز روزانه بدن به این ماده مغذی است. علاوه بر این، یک وعده کلم بروکلی منبع خوبی از ویتامین C نیز هست که به جذب بهتر آهن از سایر غذا‌ها نیز کمک می‌کند. همین مقدار کلم بروکلی حاوی ۵ گرم فیبر و مقداری ویتامین K نیز هست.

بروکلی جزو خانواده سبزیجات چلیپایی است که شامل گل کلم، کلم بروکسل، کلم پیچ و کلم نیز می‌شود. سبزیجات چلیپایی از غذا‌های خون ساز هستند و بعلاوه برای جلوگیری از سرطان نیز مفیدند.

غذا‌های خون ساز برای بچه ها: ۶. شکلات تلخ

شکلات تلخ فوق‌العاده خوشمزه و مغذی است. یک وعده شکلات تلخ (۲۸ گرم) حاوی ۳.۴ میلی‌گرم آهن است که ۱۹ درصد از نیاز روزانه بدن به این ماده مغذی را تامین می‌کند. این مقدار شکلات تلخ همچنین ۵۶% از نیاز روزانه بدن به مس و ۱۵% از نیاز روزانه بدن به منیزیم را نیز تامین می‌کند.

علاوه بر این، شکلات تلخ حاوی فیبر پری‌بیوتیک نیز هست که باکتری‌های مفید روده را تغذیه می‌کند. پودر کاکائو و شکلات تلخ خاصیت آنتی‌اکسیدانی نیز دارند. شکلات همچنین اثرات مفیدی بر کلسترول دارد و می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته را کاهش دهد. برای بهره‌مند شدن از خواص این دسته از غذا‌های خون ساز بهتر است شکلات با حداقل ۷۰% کاکائو را مصرف کنید.

غذا‌های خون ساز دشمن کم خونی: ۷. ماهی

ماهی یکی دیگر از غذا‌های خون ساز و بسیار مغذی است؛ به ویژه ماهی تن که سرشار از آهن است. در واقع یک وعده ماهی (۸۵ گرم) کنسرو تن ماهی حاوی ۱.۴ میلی‌گرم آهن است که تقریبا ۸ درصد از نیاز روزانه بدن به آهن را تامین می‌کند. ماهی همچنین سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ است؛ یک نوع چربی سالم که برای قلب، سلامت مغز، تقویت سیستم ایمنی بدن و رشد بهتر ضروری است. ماهی همچنین حاوی مواد مغذی دیگری مانند نیاسین، سلنیوم و ویتامین B۱۲ نیز هست.

غذا‌های خون ساز دشمن کم خونی: ۸. کینوا

کینوا یک غله محبوب است که به عنوان شبه غلات شناخته می‌شود. یک فنجان کینوا پخته شده (حدود ۱۸۵ گرم) حاوی ۲.۸ میلی‌گرم آهن است که ۱۶ درصد از نیاز روزانه بدن به این ماده مغذی را فراهم می‌کند و از این نظر یکی از غدا‌های خون ساز در نظر گرفته می‌شود.

علاوه بر این، کینوا فاقد گلوتن است و برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا سایر اشکال عدم تحمل گلوتن انتخاب خوبی است. کینوا نسبت به سایر غلات پروتئین بیشتری دارد و همچنین سرشار از فولات، منیزیم، مس، منگنز و مواد مغذی دیگر است.

بهبود جذب آهن برای جلوگیری از کم خونی

نحوه‌ی آماده کردن غذا‌ها و همینطور غذا‌هایی که با هم خورده می‌شوند، بر میزان جذب آهن موثر هستند. برای مثال، خوردن غذا‌های غنی از ویتامین C می‌تواند جذب آهن غذا‌های خون ساز را افزایش دهد. برای مثال می‌توانید مرکبات، گوجه، انواع توت‌ها، کیوی، طالبی، سبزیجات دارای برگ سبز و فلفل دلمه را به عنوان منبع غنی از ویتامین C در کنار غذا‌های غنی از آهن مصرف کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • کاهش قند خون و التهاب از مزایای مصرف روزانه زنجبیل
  • پیشگیری از دیابت با این میوه
  • زیاد خوردن این سبزی مساوی است با مرگ!
  • خواص اعجاب انگیز دمنوش گل محمدی
  • علائم ایمنی در محورها عاملی موثر برای کاهش سوانح رانندگی است
  • مواد غذایی موثر در بهبود علائم «یائسگی»
  • این گیاه حافظه را زیاد و افکار منفی را از شما دور می‌کند
  • این خوراکی‌ها دشمن کم خونی هستند
  • عوامل موثر بر قیمت ورق گالوانیزه
  • از کجا بفهمیم کم خونی داریم؟ + علائم و درمان