Web Analytics Made Easy - Statcounter

شفایی گفت: نبود تاکسی ویژه بانوان در شهر زیارتی مشهد و شیوع کرونا بانوان زیادی را بیکار کرده بود اما راه اندازی مجموعه بانو تاکسی موجب اشتغالزایی ۵۰۰ خانم به ویژه بانوان سرپرست خانوار شده است.

خبرگزاری شبستان، مشهد- مرضیه وحدت/ می خواهم راهی فرودگاه شوم، منزل و پدر و مادر بروم، دخترم را از مهد بیاورم اما با چه وسیله نقلیه ای بروم که مورد اطمینان باشد؟ همه ما این جملات را بارها و بارها از زبان خانم ها شنیده ایم و همواره برای همه ما بانوان این موضوع یک دغدغه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به ویژه وقتی هر از چند گاهی خبرهایی مبنی بر اتفاقات ناگوار برای دختران، بانوان و کودکان ما در استفاده از تاکسی ها رخ داده است.

 

مشهد مقدس به واسطه حضور مضجع شریف امام رضا (ع) همواره پذیرای میلیون ها زائر از ایران و اقصی نقاط جهان بوده است، حال این زائران گاهی به همراه خانواده و برخی تنها به این سفر زیارتی مشرف می شوند، در واقع این حضور گسترده زائران همواره این خلاء را به وجود آورده است که وقتی بانویی تنها، برای زیارت و یا مداوا به مشهد سفر می کند، در تمام زمینه ها از جمله بحث امنیتی چه کارهایی صورت گرفته است؟

 

آیا از ابتدای ورودش به مشهد به عنوان مثال پایانه های مسافربری، راه آهن و فرودگاه وسیله نقلیه ای که راننده آن خانم باشد، وجود دارد؟ اگر چه هر از گاهی بانوان راننده در قالب آزانس هایی در سطح شهر فعالیت می کنند ولی این خلاء کمبود نبود تاکسی بانوان در مشهد را هیچ گاه نتوانست پر کند. در ادامه این گزارش با بانویی به گفتگو نشستیم که 22 سال است به عنوان راننده تاکسی فعالیت می کند و به تازگی بانو تاکسی را در مشهد راه اندازی کرده است.

 

خودتان را معرفی بفرمایید و چند سال در حوزه حمل و نقل فعال هستد؟

 

نرگس شفایی، متاهل و 42 بهار را پشت سرگذرانده ام که 22 بهار آن در حوزه حمل و نقل فعال بوده ام.  شاید به نظر شما این حرفه برای بانوان سخت باشد و با روحیه یک زن خیلی سازگار نباشد، اما من عاشق این کار هستم و سالها تلاش کردم تا مجموعه ای را در قالب تاکسی بانوان راه اندازی کنم چرا که نیاز جامعه امروز  ما است و خوشحالم که در این زمینه موجب اشتغالزایی بانوان زیادی که اکثرا سرپرست خانوار هستند، شدم.

 

از چه سالی کارخود را به صورت رسمی آغار نمودید؟

 

سال 81 با پروانه تاکسی رانی در حوزه حمل و نقل کارم را شروع کردم و در آن زمان جزو سومین زن تاکسی ران در مشهد بودم که پروانه تاکسی رانی را گرفتم. در سال 89 به صورت آزاد مسافرکشی می کردم، در سال 90 آژانس بانوان را راه اندازی کردم و شرکت تعاونی حمل و نقل شقایق سیر رضوان را با 26 عضو برای سرویس مدارس و آژانس بانوان به ثبت رساندم.

 

در سال 98 با توجه به تغییر کاربری که صورت گرفت مجموعه بانو تاکسی شرق رضوان با فعالیت استارت آپی را با همکاری شرکت حمل و نقل با 7 عضو به ثبت رساندم. در ده سالی که من آزانس بانوان داشتم مسافری که به فرودگاه می بردیم برای بازگشت خود نگران بود و همواره این خلاء را در شهر می دیدم که اگر چه مشهد به عنوان شهر زیارتی زائران زیادی دارد اما در هیچ جای شهر مجموعه ای وجود ندارد که برای زائران بانو ، راننده خانم در  اختیار داشته باشد.

 

چی شد که تصمیم گرفتید مجموعه بانوتاکسی را راه اندازی کنید؟

 

 اسفند ماه 98 با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس بسیاری از رانندگان ما لغو قرارداد و بیکار شدند، این بیکاری و قطع درآمد استرس و نگرانی های زیادی برای رانندگان خانم که اکثرا سرپرست خانوار و یا کمک سرپرست خانوار بودند، به وجود آورد. این اتفاق من را به فکر تاسیس مجموعه بانو تاکسی به همراه اپلیکیشن انداخت و در نهایت امسال در سوم تیر ماه همزمان با ولادت حضرت معصومه (س) مجموعه نام بانو تاکسی با شماره 1844 و اپلیکیشن بانو تاکسی افتتاح گردید.

 

در این جا باید بگویم، تمام راننده های ما پروانه کار از سازمان تاکسی رانی را دارند؛ ما ابتدا از اتحادیه کسب و کارهای مجازی مجوز و بعد از اتحادیه صنفی پروانه گرفتیم و الان از سازمان تاکسی رانی با پیگیری اداره کل هماهنگی دستگاههای اجرایی شهرداری مشهد درخواست مجوز دادیم.

 

با راه اندازی این مجموعه برای چند نفر اشتغالزایی نمودید؟

 

 2350 راننده خانم در استان فعال هستند، اگر چه ما در فاز اول 400 راننده خانم را برای مجموعه بانوتاکسی پیش بینی نمودیم اما هم اکنون 500 راننده در نرم افزار ما فعال هستند. همچنین در فاز دوم مجموعه بانوتاکسی در شهرستان های فریمان، چناران و تربت جام فعالیت خود را شروع خواهد کرد.

 

همچنین تمام هزینه های مصرف شده توسط اعضا تامین شده است و ما فقط از مدیران مربوطه می خواهیم که با توجه به نزدیک شدن روز زن بتوانند ارتباط خانواده را با راننده های خانم این شبکه با تبلیغات و اطلاع رسانی از جمله بیلبوردها برقرار کنند، با این اقدام درآمد راننده های خانم نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

 

شما در ابتدا از پیام بانوتاکسی برایم فرمودید در این خصوص توضیح بفرمایید؟

 

پیام اصلی مجموعه بانوتاکسی آوردن امنیت برای خانواده ها است. ما امنیت را برای خانواده ها و درآمد را برای این راننده های خانم به ارمغان آوردیم، خانم شفایی در دلهایی زیادی دارد، از بیکاری بانوان که عمدتا سرپرست خانوار هستند و خطرهای ناشی از فشار اقتصادی برای این بانوان و مسائل دیگر می گوید اما ابراز خوشحالی می کند که توانسته علاوه بر ایجاد اشتغال برای رانندگان بانو ودرآمدزایی آنها، برای بانوان مشهدی مجموعه ای راه اندازی کند که خود و فرزندان دختر خود با خیالی آسوده از این تاکسی ها استفاده نمایند.

 

به نظر می رسد با توجه به شرایط روز اجتماع و شاغل بودن بسیاری از بانوان و از همه مهمتر زیارتی بودن شهر مشهد که مسافران زیادی را جذب می کند، ضرورت راه اندازی مجموعه بانوتاکسی را بیش از پیش کرده بود.

 

پایان پیام/648

منبع: شبستان

کلیدواژه: تاکسی بانوان بانوان سرپرست خانوار اشتغال و کارآفرینی سرپرست خانوار مجموعه بانو تاکسی رانی راه اندازی حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۴۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرانفروشی موجب مهر و موم چهار واحد صنفی در مشهد شد

محسن صیادی گفت: این چهار واحد شامل ۲ شیرینی فروشی در محدوده خیابان وکیل آباد و ۲ واحد فروش مواد غذایی در محدوده خیابان امام رضا (ع) مشهد می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز، نظارت‌ها بر بازار مشهد به ویژه خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی به صورت شبانه روزی انجام می‌گیرد و مدیریت بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد با حداقل ۱۰ گروه بازار را کنترل می‌کنند.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: تخلفات واحد‌های صنفی به ویژه گرانفروشی و عدم درج قیمت به سرعت شناسایی و با متخلفان بدون اغماض برخورد قانونی می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • گرانفروشی موجب مهر و موم چهار واحد صنفی در مشهد شد
  • بررسی سه روزه تفریغ بودجه شهرداری مشهد موجب اعتراض اعضای شورای شهر شد
  • بیش از ۱۰ هزار بانوی سرپرست خانوار در مشهد به خودکفایی رسیدند
  • خودکفایی ۱۰ هزار بانوی سرپرست خانوار در مشهد
  • برگزاری کارگاه مهارتهای زندگی در بهزیستی شاهین دژ
  • برکت سفره زنان سرپرست خانوار
  • دستگیری راننده ضارب افسر راهور در مشهد
  • توزیع ۱۶ هزار و ۵۰۰ سبد معیشتی بین زنان سرپرست خانوار مازندران
  • داستان کارواشی که هیاتی‌ها برای زنان سرپرست خانوار ایجاد کردند!
  • مدرس حوزه علمیه قم: رفتار طلبه قمی غیرقابل توجیه است | آن خانم ترجیح می‌داد کشیده بخورد!