Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمد قویدل مسئول روابط عمومی شبکه کمک (کمیته غیر دولتی مهار کرونا) در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: سازمان بهداشت جهانی در اطلاع رسانی خود در تاریخ ۱۲ ژانویه ۲۰۲۱ از کشف حیرت انگیز ۳۵۰۰۰۰ توالی ژنوم ویروس کرونا در جهان خبر داده است. این خبر بسیار با اهمیت است. برخی از این ویروس‌های جهش یافته بسیار خطرناک‌تر از ویروس اولیه کرونا به خصوص از نظر مخاطره سرایت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از ۱۷۵۰ متخصص از ۱۲۴ کشور در یک وبینار یک روزه گرد هم آمدند که شکاف‌های موجود در حوزه دانش بشریت نسبت به ویروس کرونا را مورد بررسی قرار دهند.

وی افزود: مدیر کل سازمان بهداشت جهانی درباره این نشست یادآور شده است که قلب این سازمان با تحقیق درباره این ویروس می‌زند. وی تاکید کرده است این سازمان جهانی در ۶ حوزه اپیدمولوژی، مدل سازی ریاضی، زیست شناسی تکاملی، مدل‌های حیوانی، سنجش‌ها و تشخیص‌ها و مدیریت بالینی و درمان‌ها و واکسن‌ها شکل گرفته است.

قویدل در ادامه گفت: در اطلاع رسانی سازمان بهداشت جهانی بر ضرورت ادغام تحقیقات در حوزه‌های مختلف تاکید شده است. دکتر آنا ماریا رئیس بخش تحقیقات و توسعه این سازمان جهانی گفته است ما باید از بازی کرونا جلو بزنیم. چشم و گوش‌های ما برای پیگیری اثرات انواع مختلف ویروس کرونا در کشورهای مختلف که گزارش‌های دقیق بدهند. هر روز که می‌گذرد اهمیت ثبت جهانی اطلاعات و انتقال الکترونیک آن و داده پردازی در حوزه بیماری کرونا بیشتر می‌شود.

مسئول روابط عمومی شبکه کمک ضمن تأیید نگرانی‌ها کارشناسان ستاد ملی کرونا از پیشنهاد برخی از بازگشایی‌ها و جدی نگرفتن مخاطرات، گفت: نگرانی‌های وزیر بهداشت، به جا و جدی است. کشور ما می‌تواند به سادگی تحت تأثیر ویروس‌های جهش یافته کرونا که دو خصوصیت مهم گونه‌های جدید شدت انتشار ویروس و کشندگی بیشتر است، قرار بگیرد. وضعیت دردناک اروپا و آمریکا تحت تأثیر شیوع نوع جدید ویروس از جمله نوع انگلیسی آن است. کشور ما باید با دقت از وضعیت موجود و دستاوردهایی که منجر به دو رقمی شدن نرخ مرگ و میر شده است مواظبت نماید. مسئولان کشور به خصوص ستاد ملی کرونا باید به این واقعیت توجه داشته باشند اگر میزان مرگ و میر در آمریکا و اروپا بسیار بیشتر از وضعیتی است که در ایران است، صرفاً نتیجه مراقبت‌های بیشتر مردم و سیاستگذاری‌های دولت و اعمال حاکمیت برای اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی نیست، سازمان بهداشت جهانی از یک ماه قبل کاهش مرگ و میر در منطقه مدیترانه شرقی را که کشور ما در این منطقه قرار دارد پیش بینی نموده بود و به موازات افزایش قربانیان کرونا را در آمریکا و اروپا به علت شیوع ویروس جهش یافته کرونا را نیز پیش بینی نموده بود. ما هنوز ویروس جهش یافته را تجربه نکرده‌ایم هر نوع عجله‌ای برای بازگشایی‌ها به خصوص مدارس بسیار خطرناک استو موج چهارم بسیار بسیار خطرناک است.

قویدل افزود: مسئولان کشور باید فارغ از جو سازی ها و فضا سازی ها برای دسترسی هر چه سریع‌تر مردم از واکسن‌های مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی چاره اندیشی نماید. سازمان بهداشت جهانی نیز در رابطه با ضرورت تلاش همه کشورها برای تولید واکسن تاکید کرده است. بی تردید این تلاش جهانی یکی از ثمراتش مبارزه با انواع ژنوم های ویروس کرونا نیز خواهد بود. این سازمان در آخرین روز سال ۲۰۲۰ از راه اندازی ساز و کاری برای تأیید اضطراری واکسن‌های تولید شده توسط کشورهای مختلف را اطلاع رسانی نموده است. مجوز اضطراری از نظر زمان لازم برای صدور آن با مجوزهای رایج بین المللی کاملاً متفاوت است. به عبارت دیگر سازمان بهداشت جهانی به نوعی با یک اطمینان نسبی و مقایسه‌ای و بررسی نتایج بالینی این مجوز را صادر می‌کند. حسن این مجوز این است که دولت‌ها صرفاً با ساز و کارها تأیید ملی واکسن را تولید نمی‌کنند و از تجربیات بین المللی از طریق سازمان بهداشت جهانی بهره می‌برند.

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی به خوبی درک نموده است که پاندمی با یکی دو سه تولید کننده واکسن قابل کنترل نیست. موجی از نگرانی شدید هم این سازمان را فرا گرفته که آیا واکسن‌های تولیدی به همه توالی ژن‌های کرونا (سو) در جهان می‌تواند پاسخ دفاعی دهد یا خیر.

قویدل در پایان گفت: فرآیند استفاده اضطراری از واکسن‌های جدید برای مهار کرونا به صورت اختصاری EUL نامیده می‌شود. ارزیابی دقیق داده‌های آزمایش بالینی فاز دوم و فاز سوم و همچنین داده‌های اضافی قابل توجه در مورد ایمنی، اثر بخشی، کیفیت و برنامه مدیریت ریسک تولید واکسن جدید مورد توجه این سازمان بین المللی قرار می‌گیرد. این داده‌ها توسط کارشناسان مستقل و تیم‌های سازمان بهداشت جهانی که مدارک موجود در مورد تولید واکسن در اختیار آنها قرار گرفته است مورد بررسی قرار می‌گیرد. سازمان بهداشت جهانی پس از تأیید اضطراری واکسن جدید نظارت بر مصرف را با دعوت از کارشناسان بهداشتی خود آغاز و با گیر نمودن شبکه‌های نظارتی منطقه‌ای خود با جدیت داده‌های مطالعات بالینی را پی گیری و گزارش می‌نماید.

وی افزود: تولید کنندگان ایرانی واکسن کرونا نیز می‌توانند با پیوستن به فرآیند EUL تلاش خود را برای کسب مجوز اضطراری از این سازمان بین المللی که ایران از اعضای با ارزش و صاحب نام آن در منطقه مدیترانه شرقی است، به انجام برساند. بی تردید چنین اقدامی می‌تواند به تردیدهای ذهنی مردم نیز در رابطه با واکسن تولید داخل پایان دهد. ما باید بتوانیم قبل از رسیدن موج چهارم کرونا دسترسی مردم و در گام نخست به یکی از واکسن‌های دارای مجوز بین المللی را فراهم کنیم.

کد خبر 5122713

منبع: مهر

کلیدواژه: ستاد ملی مقابله با کرونا احمد قویدل سازمان بهداشت جهانی ویروس کرونا واکسن کرونا آمار کرونا آلودگی هوا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پروتکل های بهداشتی علیرضا زالی سیما سادات لاری سازمان نظام پزشکی سازمان بیمه سلامت نوزاد سرطان سینه هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تغذیه سالم سازمان بهداشت جهانی ویروس کرونا بین المللی جهش یافته داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۴۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار جهانی کرونا؛ هنگ‌کنگ رکورددار فوتی‌های روزانه

بنابر تازه‌ترین به‌روزرسانیِ «ورلداُمتر» از آمار جهانی کرونا (کووید ۱۹)، روز گذشته در کشورهای مختلف در مجموع بیش از ۵۰۰۰ مورد جدید ابتلا به کروناویروس شناسایی و ۶۰ فوتی گزارش شده است.

به گزارش ایسنا، همچنین دو منطقه هنگ کنگ با ثبت ۵۰ فوتی و ماکائو (بخش خودمختار چین) با ۱۴۹۵ مورد جدید ابتلا به ترتیب بالاترین آمار تلفات و مبتلایان کرونایی را در شبانه‌روز گذشته در جهان گزارش کرده‌ اند.

طبق آمار جهانی، در مجموع موارد ابتلا در کشورهای مختلف تاکنون به ۷۰۴ میلیون و ۲۳۵ هزار و ۷۶۱ نفر رسیده و مرگ بیش از ۷ میلیون بیمار نیز تأیید شده است.

داده‌های ورلداُمتر همچنین حاکی از آن است که بیش از ۶۷۵ میلیون و ۱۰۸ هزار پرونده پزشکی (۹۹ درصد) از کل ابتلاهایی که نتایج آن مشخص شده، به بهبود مبتلایان (شامل بیماران تحت درمان در منزل یا بیمارستان) منتهی شده است.

پایگاه داده‌های جهانی ورلداُمتر از تاریخ ۲۹ ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی، ثبت آمار رسمی مرتبط با کرونا را آغاز کرده است.

در میان ۱۰ کشوری که به عنوان مناطقی با بالاترین آمار ابتلا در بالای جدول ورلداُمتر جای گرفته‌اند، آمریکا همچنان با ثبت بیش از ۱۱۱ میلیون ابتلا و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار فوتی به ترتیب رکورد ابتلا و مرگ‌های کرونایی را در کل دنیا دارد.

پس از آمریکا، دو کشور هند و فرانسه با عبور از ۴۰ میلیون ابتلا به ترتیب جایگاه دوم و سوم را به لحاظ آمار کل مبتلایان اشغال کرده‌اند.

همچنین در فهرست آمار فوتی‌های این بیماری در حال حاضر بعد از آمریکا، برزیل با بیش از ۷۰۰ هزار فوتی و هند با بیش از ۵۰۰ هزار فوتی، بیشترین مرگ‌ و میر کرونایی را به ثبت رسانده‌اند.

بر همین اساس، فرانسه در حال حاضر رکورددار ابتلا در قاره سبز (اروپا) است و روسیه نیز با ثبت بیش از ۴۰۲ هزار فوتی، بالاترین آمار مرگ‌های کرونایی را تاکنون در این قاره گزارش کرده است.

تازه‌ترین آمار کرونا در نقاط مختلف دنیا به تفکیک کشورها و با تقسیم‌بندی‌های قاره‌ای، زمانی و موضوعی در جدول جهانی ورلداُمتر به‌روزرسانی می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تاریخ جمعه ۵ مه ۲۰۲۳ به‌ طور رسمی پایان وضعیت اضطراری کووید ۱۹ در جهان را اعلام کرد. این سازمان در ژانویه ۲۰۲۰، شیوع ویروس کرونا را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و نگرانی بین‌المللی اعلام کرده بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمله اسراییل به بیمارستان‌های غزه توجیهی ندارد
  • حمله اسراییل به بیمارستان‌های غزه هیچ توجیهی ندارد
  • موضع‌گیری رییس سازمان جهانی بهداشت درباره غزه
  • آدهانوم: بیمارستان‌ها به میدان جنگ تبدیل شود
  • ۵ نکته که باید درباره ذات‌الریه بدانیم
  • بهداشت جهانی از اسرائیل خواست از حمله به رفح خودداری کند/20 حمله به دریافت کنندگان کمک های غذایی
  • سازمان جهانی بهداشت از رژیم صهیونیستی خواست به رفح حمله نکند
  • میزان شیوع آنفلوانزا و کرونا در کشور / از مصرف خودسرانه دارو و آنتی‌بیوتیک خودداری کنید
  • نیمی از سودانی‌ها به شدت نیازمند کمک هستند
  • آمار جهانی کرونا؛ هنگ‌کنگ رکورددار فوتی‌های روزانه