Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ماهی یکی از پر خاصیت‌ترین غذا‌ها است که اگر با کمی خلاقیت و به روشی جدید پخته شود، راحت‌تر می‌توان آن را حداقل هفته‌ای یک بار در رژیم غذایی خانواده جای داد. ته اندازه ماهی و مدفونه ماهی یک روش فوق‌العاده برای درست کردن ماهی و پلو است که در آن ماهی در انتهای قابلمه قرار می‌گیرد و به همراه شوید پلو طعم بی‌نظیری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مقاله می‌توانید طرز تهیه ته انداز ماهی با شوید پلوی جنوبی به روش آبادانی و بوشهری را در ارامه یاد بگیرید.

مواد لازم برای آماده کردن ماهی

ماهی قزل آلا: ۳ تکه

پیاز حلقه‌ای: ۱ عدد

سیر رنده شده: ۳ حبه

نمک و فلفل قرمز تند: به مقدار لازم

ادویه کاری: نصف قاشق چای‌خوری

پاپریکا: ۱ قاشق چای خوری

روغن سرخ کردنی: ۲ قاشق غذاخوری

سرکه: ۵ قاشق غذاخوری

بیشتربخوانید

آموزش آشپزی؛ از کنجه کباب لاری و چیکن پوتین خوشمزه و محبوب تا شاهی کورمای هندی + تصاویر

آموزش آشپزی؛ از پلو شوشتری و دونات خامه‌ای لذیذ تا کیمچی غذای محبوب کره‌ای + تصاویر

مواد لازم برای تهیه شوید پلو

شوید تازه خرد شده: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

برنج: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

پیاز خرد شده: ۱ عدد

سیر زنده شده: ۲ حبه

ادویه کاری: ۱ قاشق چای خوری

زنجبیل: نصف قاشق چای خوری

نمک: به مقدار لازم

زردچوبه: نصف قاشق چای خوری

زعفران دم کرده: ۳ قاشق غذاخوری


طرز تهیه

طرز تهیه ته انداز با مرغ یا بال مرغ و ته انداز گوشت و حتی ته انداز بادمجان و سیب زمینی هم مرسوم است. خوب است بدانید به ته انداز ارمنی پلو هم می‌گویند. برای درست کردن ته انداز یا ارمنی پلو با ماهی به این ترتیب عمل کنید: در اولین مرحله از طرز تهیه ته انداز ماهی بوشهری باید پوست ماهی را با کمک یک چاقوی تیز جدا کنید. سپس ماهی‌ها را در یک کاسه بزرگ قرار دهید و پیاز‌های حلقه شده، روغن مایع، سرکه و نمک و فلفل را به ماهی اضافه کنید. مواد را کمی ترکیب کنید و بعد ماهی را به همراه همه مواد داخل یک کیسه فریزر بریزید و درب آن را محکم کنید و کمی زیر و رو کنید داخل یخچال قرار دهید تا طعم‌دار شود.

در دومین مرحله از طرز تهیه ته انداز ماهی جنوبی با شوید پلو باید بعد از شستن و خشک کردن شوید‌های تازه آن‌ها را کاملاً خرد کنید. برنج را به مدت ۱ تا ۲ ساعت در آب نمک بخیسانید. پیاز را به صورت ریز و نگینی خرد کنید و به یک ماهیتابه با مقداری روغن اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس سیر و ادویه کاری، نمک، زردچوبه و زنجبیل را به آن اضافه کنید و خوب تفت دهید. شوید‌های خرد شده را به ترکیب پیاز و ادویه‌ها اضافه کنید و خوب تفت دهید تا آب شوید کاملاً جمع شود.

در این مرحله از آماده کردن این ته انداز ماهی جنوبی باید مقداری روغن در یک قابلمه نچسب بریزید و ماهی‌های مزه‌دار شده را در روغن داغ بیندازید و سرخ کنید. ابتدا یک سمت ماهی را خوب سرخ کنید و بعد آن را برگردانید تا طرف دیگر ماهی نیز به خوبی سرخ شود. ترکیب پیاز‌ها و ادویه‌های مزه‌دار شده را هم به کنار ماهی اضافه کنید تا سرخ شوند. حال برای مزه‌دار کردن ته انداز ماهی قزل آلا باید مقداری زعفران آب شده روی ماهی بریزید و کمی با پشت قاشق فشار دهید و ماهی‌ها را کف قابلمه به خوبی بچینید.

در مرحله آخر از ته انداز ماهی آبادانی و بوشهری باید مقداری آب و نمک در یک قابلمه بریزید تا به جوش بیاید. سپس برنج‌ها را به قابلمه در حال جوش اضافه کنید و یک قاشق روغن به آن اضافه کنید. اجازه دهید برنج کمی باز شود و به مرحله آبکش کردن برسد. سپس برنج را آبکش کنید و آن را با مواد شوید پلو که از قبل آماده کردید، ترکیب کنید و روی ماهی بریزید. شعله گاز را کم کنید و درب قابلمه را محکم روی آن قرار دهید تا برنج دم بکشد. در انتهای پخت کمی قابلمه را تکان دهید و سپس قابلمه را داخل یک سینی برعکس کنید و نوش جای کنید.


نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ته انداز ماهی جنوبی

*شما می‌توانید با اضافه کردن مقداری زعفران آب شده به شوید پلو، عطر و رنگ بهتری به شوید پلو بدهید.

*به طور معمول جنوبی‌ها این غذا را به صورت ته انداز ماهی شکم پر که به آن مدفونه ماهی می‌گویند یا ته انداز ماهی شیر و ته انداز تن ماهی نیز درست می‌کنند.

*برای دستور پخت و درست کردن ته انداز ماهی و همچنین مدفونه ماهی می‌توانید از انواع ماهی بدون استخوان نیز استفاده کنید تا خوردن آن راحت‌تر باشد.

*بسیاری از افراد این غذا را به صورت ترش و تند آماده می‌کنند، شما می‌توانید برای طعم‌دار کردن ماهی می‌توانید از ترکیب رب گوجه و تمبر هندی نیز استفاده کنید.

*در صورت تمایل می‌توانید از ماهی درسته سرخ شده در انتهای قابلمه استفاده کنید.

*می‌تواند بنا به ذائقه خودتان مقدار سیر و شوید این غذا را بیشتر کنید.

منبع: مجله کوروش

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش آشپزی طرز تهیه طرز تهیه ته انداز ماهی قاشق چای خوری اضافه کنید کردن ماهی شوید پلو مزه دار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۴۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزه نزدیک است می‌باید کلوخ‌انداز کرد | تهرانی‌ها با اجرای این رسم به استقبال ماه رمضان می‌رفتند

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: رسم کلوخ‌اندازان اگرچه تنها متخص تهرانی‌ها نبود اما مردم تهران هر سال که ماه رمضان از راه می‌رسید، به اجرای این رسم کهن اهتمام می‌ورزیدند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

داریوش شهبازی، تهران‌پژوه، درباره این رسم دیرینه می‌گوید: «سابقه اجرای رسم کلوخ‌اندازان در روزهای پیش از آغاز ماه مبارک رمضان را می‌توان در اشعار شعرای نامدار جست‌وجو کرد. این رسم سراسر ایران را در بر می‌گرفت و تنها به تهران تعلق نداشت، اما در دوران پایتختی تهران، مردم این شهر، به اجرای رسم کلوخ‌اندازان اصرار داشتند. کلوخ‌اندازان میان اقشار مردم عمومیت داشت. همانطور که مومنان و متشرعان هم به این رسم تمایل داشتند و به تناسب اعتقادات و آداب محیط خانوادگی خود آن را برگزار می‌کردند. اما چنان که از عشرت‌طلبی مرسوم آن برمی‌آید باید مردم خوشگذران و بی‌درد را بیشتر تداوم‌دهنده رسم کلوخ‌اندازان دانست تا مردم متشرع.»

رد پای رسم کلوخ‌اندازان را در یکی از اشعار صائب تبریزی هم می‌توان جست‌وجو کرد. او در این بیت آورده‌ است: «روزه نزدیک است می‌باید کلوخ‌انداز کرد / زاهدان خشک را رندانه از سر باز کرد» رسم کلوخ‌اندازان اما یک تا سه روز پیش از آغاز ماه رمضان اجرا می‌شد. مردها ظاهر خود را تمیز و پاکیزه می‌کردند و همراه با اعضای خانواده به دل طبیعت می‌رفتند. غروب که از راه می‌رسید به سوی قبله می‌ایستادند، تکه کلوخی در دست می‌گرفتند و از خدا می‌خواستند گناهان‌شان را ببخشد. آن‌وقت تکه کلوخ را به نیت از بین رفتن اعمال ناپسند خود به زمین‌ می‌زدند تا برای عبادت در روزهای ماه مبارک آماده شوند. جعفر شهری، پژوهشگر تاریخ تهران، نیز درباره جزئیات اجرای این رسم در تهران قدیم می‌نویسد: «مومنین طبقه اول و دوم تقریبا از زن و مرد کلوخ‌اندازان را این‌طور برگزار می‌کردند که مردها از روی حسابی که می‌خواستند به پیشواز رمضان که از سه روز تا یک روز قبل از آن بود بروند، حمام رفته، سرها را تراشیده، ریش‌ها را توپی و محرابی و قبضه‌ای و دورگیوه‌ای آرایش داده، حنایی‌ها حنا بسته، خضابی‌ها خضاب می‌گذاشتند و به قول خودشان دیگ و دیگ‌ور و ملاقه را سفید می‌کردند... د.»

کد خبر 838327 برچسب‌ها محله هویت شهری همشهری محله

دیگر خبرها

  • فعالیت بیش از ۸ هزار نفر در صندوق‌های خرد زنان
  • روزه نزدیک است می‌باید کلوخ‌انداز کرد | تهرانی‌ها با اجرای این رسم به استقبال ماه رمضان می‌رفتند
  • ◄ چشم انداز و برنامه های انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی در سال 1403
  • نحوه برش زدن 20 هزار کیلوگرم ماهی تن (فیلم)
  • (ویدئو) طرز تهیه غذای مشهور و خوشمزه با برنج، کدو و تن ماهی
  • طرز تهیه غذای مشهور و خوشمزه با برنج، کدو و تن ماهی (فیلم)
  • فلسفه قاشق زنی در نوروز + فیلم
  • ساده‌ترین روش تهیه کیک شکلاتی قابلمه‌ای (فیلم)
  • طرز تهیه لذیذترین کاپ کیک‌ هویج و دارچین + فیلم
  • دستمزد در دست‌انداز وزارت بهداشت/جامعه کارگری چقدراضافه وزن دارد!