Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، ویتامین C بی تردید یکی از مهمترین مواد مغذی است که انسان‌ها با مصرف مواد غذایی آن را کسب می‌کنند. براساس اعلام سرویس بهداشت همگانی انگلیس، این ویتامین نقش ویژه‌ای در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند.

فصل پاییز و زمستان، زمان همه گیری بیماری آنفلوانزا است که البته امسال تحت الشعاع همه گیری کووید ۱۹ قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو، مصرف کافی ویتامین C و متعاقب آن تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار با اهمیت است. با توجه به اهمیت این ویتامین، دانستن این نکته که آیا به میزان کافی ویتامین C مصرف می‌کنید یا نه، ضروری است.

متخصصان می‌گویند از رایج‌ترین علائم کوتاه مدت کمبود ویتامین C می‌توان به بی حالی، خستگی، تحریک پذیری و زودرنجی، کاهش وزن و درد‌های عضلانی و درد مفاصل اشاره کرد. ویتامین C باعث جذب بهتر آهن می‌شود، از این رو کمبود آن می‌تواند به بیماری‌های مرتبط با کمبود آهن دامن بزند.

در صورتی که کمبود این ویتامین در بدن برای بلند مدت (چند ماه) ادامه یابد می‌تواند منجر به بروز علائمی مانند خونریزی و کبود شدگی، تغییر در لثه‌ها مانند تورم، خونریزی و تغییر رنگ آن‌ها به بنفش، از دست دادن دندان ها، خشکی و شکنندگی مو، پوست خشک و خشن، کم خونی و ضعف در ترمیم جراحات اشاره کرد.

پزشکان می‌گویند می‌توان با راهکار‌های متعدد کمبود ویتامین C در بدن را درمان کرد. یکی از این روش‌ها مصرف قرص‌های جوشان این ویتامین یا قرص‌های خوراکی آن است. مواد غذایی مانند مرکبات، فلفل، آویشن، کلم بروکسل، سبزی‌هایی مانند جعفری، لیمو، غلات کامل، کیوی، توت فرنگی، گوجه فرنگی، آناناس و زعفران از جمله منابع طبیعی ویتامین C هستند.

به دلیل آن که ویتامین C محلول در آب است، بدن می‌تواند به راحتی میزانی که بیشتر از نیازش است را دفع کند. با این حال، زیاده روی در مصرف این ویتامین دارای عوارض جانبی مانند اسهال است.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کووید ۱۹ کرونا ویتامین C

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۵۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باکتری‌های روده نوزادان سیستم ایمنی آنها را شکل می‌دهد

محققان کشف کرده‌اند که باکتری‌های منحصربه‌فردی اندکی پس از تولد در روده ساکن می‌شوند و انتقال‌دهنده عصبی سروتونین را برای آموزش سلول‌های ایمنی روده می‌سازند که از واکنش‌های آلرژیک به غذا و خود باکتری‌ها در مراحل اولیه رشد جلوگیری می‌کند.

به گزارش ایسنا، محققان دانشکده پزشکی ویل کورنل(Weill Cornell) کشف کرده‌اند که باکتری‌های منحصربه‌فردی اندکی پس از تولد در روده ساکن می‌شوند و انتقال‌دهنده عصبی سروتونین را برای آموزش سلول‌های ایمنی روده می‌سازند.

به نقل از ساینس‌دیلی، مطالعه پیش بالینی که در روز ۱۵ مارس در مجله ساینس ایمونولوژی «Science Immunology» منتشر شد، نشان داده است که باکتری‌های فراوانی در روده نوزادان سروتونین تولید می‌کنند که باعث رشد سلول‌های ایمنی به نام لنفوسیت تی تنظیم‌کننده یا(Tregs) می‌شود. این سلول‌ها برای کمک به جلوگیری از بیماری‌های خود ایمنی و واکنش‌های آلرژیکِ خطرناک به مواد غذایی بی ضرر یا میکروب‌های مفید روده، پاسخ‌های ایمنی نامناسب را سرکوب می‌کنند.

نویسنده ارشد این مطالعه، دکتر ملودی زِنگ(Melody Zeng)، استادیار ایمونولوژی در موسسه تحقیقات کودکان گیل توضیح می‌دهد: روده در حال حاضر به عنوان دومین مغز انسان شناخته می‌شود زیرا بیش از ۹۰ درصد از انتقال دهنده‌های عصبی در بدن انسان را می‌سازد.

باکتری‌های روده یاری‌کننده نوزادان

محققان مشاهده کردند که روده موش نوزاد سطوح بسیار بالاتری از انتقال دهنده‌های عصبی از جمله سروتونین نسبت به روده موش بالغ دارد. دکتر زِنگ می‌گوید: تاکنون تقریبا تمام مطالعات روی انتقال‌دهنده‌های عصبی روده در حیوانات بالغ یا افراد بزرگسال انجام شده است که در آنها یک نوع سلول روده خاص به نام سلول‌های انتروکرومافین(enterochromaffin)، انتقال‌دهنده‌های عصبی را تولید می‌کند. با این حال، ما متوجه شدیم که این مورد در روده نوزادان صادق نیست، در آنجا بیشتر سروتونین توسط باکتری‌هایی ساخته می‌شود که در روده نوزادان فراوان‌تر هستند.

نتایج مطالعه نشان می‌دهد که قبل از اینکه روده نوزاد به اندازه کافی بالغ شود تا انتقال‌دهنده‌های عصبی خودش را بسازد، باکتری‌های منحصربه‌فرد روده انتقال‌دهنده‌های عصبی را که برای عملکردهای زیستی حیاتی در طول رشد اولیه مورد نیاز هستند، تامین می‌کنند.

دکتر کاترین سانیداد(Katherine Sanidad)، نویسنده ارشد این مطالعه، دانشیار فوق دکتری اطفال می‌گوید: ما دریافتیم که باکتری‌های روده در موش‌های جوان نه تنها مستقیما سروتونین تولید می‌کنند، بلکه آنزیمی به نام مونوآمین اکسیداز را که معمولا سروتونین را تجزیه می‌کند، کاهش می‌دهند و در نتیجه سطح سروتونین روده را بالا نگه می‌دارند.

سطوح بالای سروتونین با افزایش تعداد لنفوسیت تی تنظیم‌کننده، تعادل سلول‌های ایمنی را تغییر می‌دهد که به جلوگیری از واکنش بیش از حد سیستم ایمنی و حمله به باکتری‌های روده یا آنتی ژن‌های غذایی کمک می‌کند.

دکتر سانیداد می‌گوید: روده نوزاد به این باکتری‌های تولیدکننده سروتونین برای کنترل سیستم ایمنی نیاز دارد.

سیستم ایمنی سالم در مراحل بعدی زندگی کمک می‌کند

دکتر زِنگ خاطرنشان کرد که این کار بر اهمیت داشتن انواع مناسب باکتری‌های مفید بلافاصله پس از تولد تاکید می‌کند. نوزادان در کشورهای توسعه‌ یافته دسترسی بهتری به آنتی‌بیوتیک‌ها دارند و کمتر در معرض میکروب‌های مختلف و رژیم‌های غذایی بالقوه ناسالم قرار می‌گیرند که ممکن است به‌طور قابل‌توجهی بر فراوانی باکتری‌های تولیدکننده سروتونین در روده‌هایشان تأثیر بگذارد.

در نتیجه، این نوزادان ممکن است لنفوسیت تی تنظیم‌کننده کمتری داشته باشند و واکنش‌های ایمنی نسبت به باکتری‌های روده خودشان یا حساسیت به غذا ایجاد کنند. این ممکن است یکی از دلایلی باشد که آلرژی‌های غذایی در کودکان به ویژه در کشورهای توسعه یافته به طور فزاینده‌ای رایج شده است.

او می‌گوید: سیستم ایمنی اگر به درستی آموزش داده شود، با مواردی مانند بادام زمینی و تخم مرغ مشکلی ندارد و می‌داند که نیازی به حمله به آنها نیست. این همچنین ممکن است در ایجاد بیماری‌های خودایمنی در مراحل بعدی زندگی تاثیر بگذارد.

محققان قصد دارند باکتری‌های موجود در نمونه‌های مدفوع نوزاد انسان را بررسی کنند تا تولید سروتونین، سایر انتقال‌دهنده‌های عصبی و مولکول‌هایی را که ممکن است به آموزش سیستم ایمنی برای جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با ایمنی در آینده، مانند آلرژی‌ها، عفونت‌ها و سرطان کمک کند، اندازه‌گیری کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بهترین خوراکی های تقویت حافظه
  • اضافه‌وزن؛ معضل اصلی تعطیلات نوروزی
  • باکتری‌های روده نوزادان سیستم ایمنی آنها را شکل می‌دهد
  • خواب‌رفتگی پاها نشانه کمبود کدام ویتامین است؟
  • نفخ معده دارید؟ احتمالا به این کمبود ویتامین دچار هستید
  • مصرف زیاد این ویتامین باعث درد استخوان می شود
  • نقش زنان در سیستم‌ غذایی جهان
  • ارتباط جالب ایجاد نفخ با کمبود یک ویتامین
  • ارتباط عجیب کمبود یک ویتامین و ایجاد نفخ
  • خام و پخته هویج لاغر می‌کند