Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اکسپرس، دیابت نوع ۲ تهدیدی موذیانه تلقی می‌شود، زیرا علائم آن معمولاً تا زمانی که سطح آن در خون به طور مداوم افزایش نیابد ظاهر نمی‌شوند. این یک مشکل واقعی است، زیرا به طور مداوم بالا بودن سطح قند خون می‌تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، تغییرات ظریفی وجود دارد که برخی از آن‌ها هنگام بیدار شدن از خواب بروز می‌کند و می‌تواند نشانه دیابت نوع ۲ باشد.

دکتر رالف آبراهام مشاورحوزه دیابت و اختلالات چربی و غدد درون ریز در گفتگو با اکسپرس برخی از علائم هشدار دهنده این بیماری را توضیح می‌دهد.

آبراهام می‌گوید: خشکی دهان می‌تواند واضح‌ترین علامت باشد، اما اگر هنگام شب برای رفتن به دستشویی و ادرار کردن زیاد بیدار شده اید و احساس تشنگی دارید، مشکل چیز دیگری است.

او اضافه می‌کند که علائم ظریف دیگری نیز در ارتباط با دیابت نوع ۲ که به آن «قاتل خاموش» می‌گویند وجود دارد؛ برخی از این علائم شامل خستگی بی اندازه، خواب آلودگی، تاری دید، مشکلات جنسی، بهبود نیافتن زخم‌های جزئی، عفونت‌های قارچی و آبسه است.

معمولاً هنگام تشخیص بیماری توصیه می‌شود سبک زندگی خود را تغییر دهید تا سطح قند خونتان کاهش یابد؛ زیرا رژیم غذایی نقش مهمی در کنترل قند خون دارد؛ بنابراین باید مصرف کربوهیدرات خود را محدود کنید، زیرا کربوهیدرات می‌تواند منجر به افزایش سطح قند خون شود. باید در استفاده از کربوهیدرات‌های ساده - قند‌هایی که در بدن به سرعت تجزیه می‌شود و به سرعت سطح قند خون را افزایش می‌دهد مراقب باشید.

همچنین باید از خوردن نشاسته‌های بسیار تصفیه شده مانند نان سفید خودداری شود، زیرا معمولاً باعث افزایش سطح قند خون می‌شود.

بیشتر بخوانید: 

غلاتی که برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مفید هستند بیماری‌هایی که سبب کاهش وزن می‌شوند

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قاتل خاموش قند خون دیابت نوع ۲ سطح قند خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۵۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درد قفسه سینه نشانه چه بیماری است؟

درد قفسه سینه حالت و نشانه بیمار گونه‌ای است که علامت برخی بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود.در مطلب پیشرو شما با علل مختلف درد قفسه سینه آشنا می‌شوید.

به گزارش فارس، نفس نفس زنان و به سختی در حالی که دو دستش را روی سینه گذاشته و چهره‌اش حالت درد به خود گرفته فریاد می‌زند«آی قلبم!» هرچند که درد قفسه سینه در بیشتر موارد نشانه‌ مشکلی جدی نیست، اما در هر صورت باید با پزشک مشورت کنیم. اگر شک کنیم که دچار حمله قلبی شده‌ایم، باید فوراً کمک پزشکی دریافت کنیم.

مشخصات درد قفسه سینه که باید بلافاصله با اورژانس (۱۱۵) تماس بگیریم شامل موارد زیر است:

اگر درد ناگهانی قفسه سینه‌ای داشته باشیم که به بازوها، پشت، گردن یا فک گسترش می‌یابد.

باعث احساس فشار یا سنگینی در قفسه سینه شود.

با تنگی نفس، تعریق و احساس ناخوشی همراه باشد.

بیش از 15 دقیقه طول بکشد.

می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که دچار حمله قلبی شده و نیاز به درمان فوری در بیمارستان داریم.

مشخصات درد قفسه سینه که باید به پزشک مراجعه کنیم

درد قفسه سینه متناوب باشد (گاهی می‌آید و می‌رود)

درد قفسه سینه به‌ سرعت از بین می‌رود، اما همچنان باعث نگرانی ما شده است.

برای اطمینان از اینکه این درد مسئله‌ای جدی نیست، مشورت با پزشک بسیار مهم است.
 
علل شایع درد قفسه سینه

درد قفسه سینه دلایل مختلفی دارد. دسته اول علل با منشأ قلبی یا ریوی که تهدیدکننده زندگی هستند. 

دسته دوم درد قفسه سینه که علت آنها مشکلات قلبی یا ریوی نیست. از آن جایی‌ که درد قفسه سینه می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل جدی باشد، ضروری است که فوراً به دنبال بررسی علت آن و مراجعه به پزشک باشیم.
 
نمونه‌هایی از علل درد قفسه سینه مربوط به قلب عبارت‌اند از:

حمله قلبی: حمله قلبی به علت مسدود شدن جریان خون به عضله قلب که ثانویه به وجود لخته خون رخ می‌دهد.

آنژین: به درد قفسه سینه ناشی از جریان خون ضعیف به قلب، آنژین گفته می‌شود. این درد اغلب به دلیل وجود پلاک در دیواره رگ‌های خون رسان به قلب ایجاد می‌شود. این پلاک‌ها، رگ‌ها را باریک و خون رسانی به قلب را، به‌ویژه در حین فعالیت بدنی، محدود می‌کنند.
 
علل گوارشی درد قفسه سینه

دقت کنیم نمونه‌هایی از درد قفسه سینه ناشی از اختلالات دستگاه گوارش، عبارت‌اند از:

سوزش سردل (ریفلاکس): این احساس درد و سوزش در پشت استخوان جناق سینه زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده وارد مری شود.

اختلالات بلع: اختلالات مری می‌تواند بلع را دشوار کند و باعث درد شود.

مشکلات کیسه صفرا یا پانکراس: وجود سنگ یا التهاب کیسه صفرا یا پانکراس می‌تواند باعث دردی شود که به قفسه سینه گسترش می‌یابد.

علل عضلانی و استخوانی درد قفسه سینه

برخی از انواع درد قفسه سینه با صدمات و سایر مشکلاتی که بر ساختارهای تشکیل‌دهنده‌ دیواره قفسه سینه تأثیر می‌گذارد، مرتبط‌ اند، از جمله:

درد عضلات: درد عضلات مربوط به سندرم‌های درد مزمن، مانند فیبرومیالژیا، می‌توانند باعث درد مداوم قفسه سینه شوند.

دنده‌های آسیب‌دیده: آسیب دنده مربوط به ضرب‌دیدگی یا شکستگی، می‌تواند باعث درد قفسه سینه شود.

درد قفسه سینه همچنین می‌تواند به دلایل زیر باشد:

حملات هراس (پانیک): اگر دوره‌هایی از هراس شدید همراه با درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع، تنفس سریع، تعریق زیاد، تنگی نفس، حالت تهوع، سرگیجه و ترس از مرگ داشته باشیم، ممکن است دچار حمله پانیک شده باشیم.

تشخیص علت درد قفسه سینه

درد قفسه سینه به شکل‌های مختلفی، از یک درد شدید و تیز تا یک درد مبهم، حس می‌شود. گاهی درد قفسه سینه به شکل سوزش احساس می‌شود. در مواردی، درد از گردن به سمت فک و سپس به پشت یا پایین یک یا هر دو بازو گسترش می‌یابد.

هرچند که درد قفسه سینه همیشه نشانه حمله قلبی نیست، اما در اورژانس، معمولاً ابتدا حمله قلبی موردبررسی قرار می‌گیرد؛ زیرا فوری‌ترین تهدید برای زندگی است. پزشک ممکن است علل ریوی تهدیدکننده حیات، مانند آمبولی ریه را نیز بررسی کند.

برخی از اولین بررسی‌هایی که پزشک ممکن است هنگام ارزیابی درد قفسه سینه درخواست کند عبارت‌اند از: نوار قلب، عکس از قفسه سینه، سی‌تی‌اسکن، آزمایش خون.

بسته به نتایج آزمایش‌های اولیه بررسی درد قفسه سینه، پزشک ممکن است آزمایش‌های بیشتری درخواست نماید. 

این بررسی‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد: اکوکاردیوگرام (بررسی قلب در حال حرکت با استفاده از امواج صوتی)، تست ورزش یا آنژیوگرافی.

باید به خاطر داشته باشیم که درد قفسه سینه دلایل احتمالی زیادی دارد و همه آن‌ها نیاز به بررسی توسط پزشک دارند.

درد قفسه سینه مربوط به قلب چگونه است؟

درد قفسه سینه که مرتبط با بیماری‌های قلبی است، در بسیاری از مبتلایان به این بیماری‌ها، به‌صورت ناراحتی مبهم و نه لزوماً درد احساس می‌شود. به‌طورکلی، وقتی ناراحتی قفسه سینه مربوط به حمله یا مشکلات قلبی باشد، ممکن است با یک یا چند مورد از موارد زیر همراه شود:

    احساس فشار، پُری، سوزش یا گرفتگی در قفسه سینه
    درد فشاری یا شدید که به کمر، گردن، فک، شانه‌ها و یک یا هر دو بازو گسترش می‌یابد
    دردی که بیش از چند دقیقه طول می‌کشد، با فعالیت بدتر می‌شود، با استراحت از بین می‌رود و دوباره عود می‌کند یا شدت آن متغیر است
    تنگی نفس
    تعریق سرد
    سرگیجه یا ضعف
    حالت تهوع یا استفراغ
 
درد قفسه سینه به دلایل غیرقلبی چگونه است؟

 ممکن است تشخیص درد قفسه سینه مربوط به قلب از سایر انواع درد قفسه سینه دشوار باشد. بااین‌حال، درد قفسه سینه‌ای که ارتباط کمتری با مشکلات قلبی دارد، اغلب با موارد زیر همراه است:


    احساس طعم ترش یا احساس بازگشت غذا به دهان
    مشکل در بلع
    
    دردی که با تغییر وضعیت بدن بهتر یا بدتر می‌شود
    
    دردی که با تنفس عمیق یا سرفه بدتر می‌شود
    
    تشدید درد، زمانی که روی سینه خود فشار بیاوریم
      دردی که ساعت‌ها ادامه داشته باشد

توجه داشته باشیم که علائم کلاسیک سوزش سر دل، یک احساس دردناک و سوزش در پشت جناق سینه، می‌تواند ناشی از مشکلات قلب یا معده باشد. بنابراین برای تشخیص علت دقیق درد قفسه سینه حتماً باید با پزشک مشورت کنیم.

دیگر خبرها

  • قاتل خاموش جان یک جوان را در بروجن گرفت
  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟
  • درد قفسه سینه نشانه چه بیماری است؟
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان را بشناسید
  • اهمیت تشخیص زودهنگام دیابت
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • تحقیق جدید؛ کمبود خواب ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد
  • رایج‌ترین علائم ام اس را بشناسید
  • خطر ابتلا به دیابت چه کسانی را تهدید می‌کند؟/ آب آشامیدنی قاتل دیابت