Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

"بیل برنز" به از سرگیری و پیشبرد مذاکرات با تهران کمک کرده بود و یکی از اصلی‌ترین حامیان برجام محسوب می‌شود.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سایت "میدل ایست آی" در گزارشی با اشاره به انتصاب "بیل برنز" به عنوان رئیس تازه سیا از سوی "جو بایدن" رئیس جمهوری منتخب امریکا به سوابق اجرایی او در سالیان اخیر پرداخته است و در این باره می‌نویسد: "بیل برنز" نقشی کلیدی در هدایت مذاکرات هسته‌ای با مقام‌های ایرانی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او عهده‌دار مناصب مختلفی در طول ۳۳ سال کاری‌اش در دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه امریکا بوده است که مهم‌ترین آن معاونت وزیر خارجه امریکا بوده است.

اقدام بایدن در انتخاب "برنز" امری غیر معمول محسوب می‌شود چرا که او یک دیپلمات و نه یک مامور و مقام امنیتی را به عنوان رئیس تازه سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سی آی ای) برگزیده است. با این وجود، نقطه قوت "برنز" آن است که به همین‌خاطر -برخلاف روسای پیشین سیا- سوابقی چون استفاده از شکنجه و حمایت از این رفتار در قبال متهمان بازداشت شده به دلیل اتهاماتی چون مشارکت در تروریسم به خصوص پس از واقعه یازدهم سپتامبر را ندارد. بایدن می‌گوید برنز عمیقا باور دارد که نهاد‌های اطلاعاتی باید غیرسیاسی باقی بمانند. برنز پیش از تصدی مقام ریاست سیا باید از سوی سنا مورد تایید قرار گیرد".

"میدل ایست آی" در ادامه می‌نویسد: برنز در طول دهه‌های اخیر در شکل‌دهی به سیاست امریکا در قبال بحران‌ها و منازعات مختلف در خاورمیانه نقش داشته است. او سفیر امریکا در اردن و نماینده امور روسیه در وزارت خارجه امریکا بوده است. همچنین، از دیگر مناصب او می‌توان به مشاور وزیر خارجه در امور خاور نزدیک و معاون وزیر خارجه اشاره کرد.

برنز در سال ۲۰۱۴ میلادی تنها چند ماه پیش از نهایی شدن برجام از خدمات دولتی بازنشسته شد. با این وجود، نقش این فارغ‌التحصیل دکترای روابط بین الملل از دانشگاه بریتیش در به موفقیت رساندن برجام کلیدی بود.

در سال ۲۰۱۳ میلادی، برنز و جیک سولیوان (که از سوی بایدن به عنوان مشاوران امنیت ملی کارزارش در ماه نوامبر انتخاب شدند) مذاکرات پنهانی با مقام‌های ایرانی را در عمان پیش بردند تا مسیر را برای مذاکرات هسته‌ای در ماه‌های پس از آن هموار سازند.

برنز در کتاب خاطرات دیپلماتیک خود در سال ۲۰۱۹ میلادی از برجام دفاع کرده و نوشته که دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا بار‌ها تایید کرده‌اند که تهران مطابق مفاد برجام عمل کرده است. او در کتاب‌اش مدعی شده بود که لغو تحریم‌ها مقام‌های ایرانی را آسیب‌پذیر ساخته بود چرا که آنان دیگر نمی‌توانستند بگویند مقصر مشکلات ایران تحریم‌های امریکا هستند بلکه به ادعای "برنز" ریشه مشکلات ایران در فساد و سوء مدیریت داخلی است.

برنز خروج امریکا از برجام با فرمان ترامپ را اشتباهی مشابه حمله نظامی یکجانبه امریکا علیه عراق در دوره بوش دانسته بود و آن را اقدامی خطرناک دانست.

"باربارا اسلاوین" پژوهشگر "شورای آتلانتیک" می‌گوید سالهاست که برنز را می‌شناسد و او را "دیپلماتی حرفه‌ای" می‌داند ".

این سایت در ادامه می‌افزاید: "پس از بازنشستگی از وزارت خارجه، برنز ریاست بنیاد برای صلح بین المللی "کارنگی" یکی از پرنفوذترین اندیشکده‌های امریکایی را برعهده گرفت. در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی، او در نشریه "آتلانتیک" مقاله‌ای را منتشر کرد و اشاره داشت که امریکا باید در مورد رابطه خود با کشور‌های خاورمیانه تجدیدنظر کند.

برنز در مقاله اشاره کرده که رابطه امریکا با دولت‌های عربی منطقه باید "خیابانی دو طرفه" باشد و نوشت: "ما از آنان در برابر تهدیدات خارجی حمایت می‌کنیم و آنان باید اصلاحات سیاسی و اقتصادی را اجرا کنند. باید دولت‌های عربی را از اقدامات مخرب از جمله جنگ در یمن و دخالت در روند انتقال قدرت سیاسی در کشورهایی، چون سودان و لیبی بازداشت".

برنز همچنین منتقد سیاست ترامپ در قبال منازعه اسرائیل و فلسطینیان بود و معتقد بود موضع دولت ترامپ باعث افرایش شهرک‌سازی‌های اسرائیلی‌نشین در کرانه باختری خواهد شد که به ضرر راه‌حل تشکیل دو دولت خواهد بود. او در کتاب خاطرات‌اش می‌نویسد که در دوران خدمت‌اش در دولت "جورج دابلیو بوش" از منتقدان اشغالگری اسرائیل بوده است".

منبع: آفتاب

کلیدواژه: برجام سازمان سیا جو بایدن امریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۶۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده پیامک «آذوقه جمع آوری کنید»

غروب دیروز پیامکی به نقل از سازمان پدافند غیرعامل برای بسیاری از مردم ارسال شد که از مردم می‌خواست، آذوقه تهیه کنند، چون در آستانه یک وضعیت اضطراری هستیم. این پیامک جعلی توسط سردار جلالی، رئیس پدافند غیرعامل تکذیب شد و او به انصاف‌نیوز خبر داد: «هک سیستمی است و این موضوع تکذیب می‌شود».

به گزارش سازندگی، این درحالی است که پس از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق و افزایش تنش‌های بین‌المللی، گمانه‌زنی از شیوه پاسخ ایران به اسرائیل در داخل و خارج از کشور هر روز شکل خاصی به خود می‌گیرد. بعضی هم متاسفانه بر طبل جنگ می‌کوبند و صبر ایران را از منظر ضعف می‌نگرند.

اما چند روزی است که علاوه بر این‌ها جنگ روانی علیه مردم ایران هم آغاز شده است، رسانه‌های مختلف غربی و برخی تحلیلگران سعی دارند تا ترس قریب‌الوقوعی نیز بر ذهن مردم بیندازند.

نمونه‌اش اتفاقی است که روز گذشته افتاد. طی یک هک سیستمی به گفته سردار جلالی، تقریباً برای بسیاری از افراد جامعه ایران، پیامی صادر شد که مصداق بارز یک جنگ روانی بود.

در پیامک ارسال شده، نوشته شده بود: «توجه! طی روز‌های نزدیک باید خودمان را در مقابل تهدیدات مصون بداریم؛ لذا در آستانه به وجود آمدن شرایط اضطراری، تقاضا می‌شود فوراً آب آشامیدنی و غذای خشک را تهیه نمایید. پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان پدافند غیرعامل کشور».

ریشه این ماجرا به سالیان قبل و دشمنی اسرائیل با جمهوری اسلامی باز می‌گردد که نهایتا نیز دو هفته پیش، در ۱۳ فروردین با شلیک ۶ موشک، کنسولگری ایران در دمشق پایتخت سوریه را هدف قرار داد و ۷ نفر از مستشاران نظامی سپاه ازجمله سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی و سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی‌رحیمی را به شهادت رساند.

پس از این حمله موج محکومیت این حمله در سراسر جهان به راه افتاد. در جلسه شورای امنیت سازمان ملل چین و روسیه که هر کدام با اسرائیل روابطی دارند این حمله را محکوم کردند، اما آمریکا، انگلیس و فرانسه در حمایت از اسرائیل آن را توجیه کردند. بر همین اساس از لحاظ حقوق بین‌الملل از سه جهت حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، نقض آشکار حقوق بین‌الملل است.

اولاً به موجب کنوانسیون ۱۹۶۳ وین راجع به حقوق کنسولی، اماکن کنسولی دارای مصونیت هستند. حمله یک کشور به اماکن کنسولی یک کشور در سرزمین خود یا سرزمین کشوری دیگر نقض کنوانسیون ۱۹۶۳ و نقض مصونیت اماکن کنسولی است. حمله به اماکن دیپلماتیک و کنسولی علاوه بر اینکه نقض کنوانسیون‌های ۱۹۶۱ و ۱۹۶۳ وین راجع به حقوق دیپلماتیک و کنسولی است، نقض قواعد حقوق بین‌الملل عرفی نیز محسوب می‌شود.

ثانیاً حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق، نقض اصل عدم مداخله و ممنوعیت توسل به زور در حقوق بین‌الملل است و نقض آشکار ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد است. اقدام نظامی رژیم اشغالگر قدس هیچ توجیه حقوقی ندارد.

ثالثاً حمله اسرائیل نقض حاکمیت سوریه همچنین نقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است. حمله مذکور مطابق با ماده ۸ مکرر اساسنامه دیوان بین‌الملل کیفری، مصداق جنایت بین‌المللی تجاوز محسوب می‌شود.

پس از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، بسیاری گمان می‌کردند که ایران بلافاصله پاسخ این حمله را با حملاتی مشابه خواهد داد؛ حال یا مستقیم از سمت ایران به وسیله موشک‌های دوربرد یا با کمک حزب‌الله لبنان و حماس فلسطین با پهپاد و راه‌های دیگر.

اما صبر ایران که بسیاری آن را همان صبر استراتژیک بین‌الملل تحلیل می‌کنند، این صبر یا همان انتقام هوشمند در ابعاد متناسب و با پیش‌شرط‌های ذکر شده هم در جهت اقناع افکار عمومی و هم در جهت ارتقای امنیت ملی اثربخش خواهد بود.

دیگر خبرها

  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است
  • آمریکا : شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • کاخ سفید: شرایط فعلی منطقه، نتیجه عملکرد ترامپ با برجام است
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • تحلیل متفاوت اولیانوف از پاسخ ایران به تجاوز اسرائیل
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه یکی از نتایج امتناع غرب از احیای برجام است
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه از نتایج امتناع غرب برای جلوگیری از احیای برجام است
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه از نتایج تصمیم آمریکا و اروپا برای جلوگیری از احیای برجام است
  • پشت پرده پیامک «آذوقه جمع آوری کنید»
  • مذاکرات هسته‌ای باید دقیق روایت شود