Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح لغو غربالگری اجباری زایمان ، خاموشی های اخیر کشور و ششمین کنگره خزب ندای ایرانیان از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه ۲۶ دی ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «زایمان جنایت؟» به بررسی واکنش‌ها به طرح لغو غربالگری اجباری زایمان پرداخت و نوشت: روز پنج شنبه، کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان مدعی شد که مجلس شورای اسلامی غربالگری اجباری زایمان را لغو کرده است و این موضوع با واکنش بسیاری از مردم در شبکه‌های اجتماعی و کارشناسان روبه‌رو شد.

همانطور که وی در توئیتی اعلام کرده: «عرض تبریک به مادران و پرسنل خدوم وزارت بهداشت بالاخره با تلاش برخی از نمایندگان انقلابی مجلس اجبار به غربالگری توسط مادر و پزشکان با تجویزهای غیراستاندارد و غیر متقن علمی (که باعث قتل جنین می‌شد) برداشته شد. حالا دیگر هیچ پزشک و مادری مجبور به غربالگری و کشتن جنین نیست.»

این خبر در حالی منتشر می‌شود که غربالگری از طریق آزمایش خون و سونوگرافی، سلامت جنین را در ماه‌های مختلف بارداری نشان می‌دهد و یکی از روش‌های تشخیص نقص‌های مادرزادی و آسیب‌های جنین است. این نوع غربالگری در کشور از اوایل دهه ۸۰ آغاز شد و در مقابل، کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران در رشته توییتی نوشت: «غربالگری بیماری‌های ژنتیکی جنین هیچگاه اجباری نبوده و دستورالعمل وزارت بهداشت در این رابطه با مشارکت آگاهانه و داوطلبانه والدین، عملی شده و البته نقش مؤثری در کاهش موارد تولید بیماری‌های ژنتیکی از جمله سندرم داون و … داشته و خواهد داشت. همه در قبال جمعیت و سلامت جمعیت در چارچوب دستاوردهای دانش نوین بشری مسئولیم، نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم.»

در این بین بسیاری از مردم و کارشناسان به این تصمیم احتمالی مجلس واکنش نشان دادند و عباس عبدی کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی در توئیتی در این باره نوشت: «این سیاست منجر به افزایش نوزادان سالم نمی‌شود، فقط معلولان را زیاد می‌کند. وزارت بهداشت چگونه اجازه می‌دهد این بدنامی در کارنامه آنان ثبت شود؟ سیاستی که با زحمت فراوان تصویب شد و به‌راحتی لغو گردید. او همچنین در توئیت دیگری افزود: «اگر همه مادران خانه‌های مصادره‌ای در الهیه تهران داشتند با کی از معلول به دنیا آمدن کودکانشان نبود! شرم چیز خوبی‌ست اگر یافت شود.»

روزنامه آفتاب یزد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بحث کاندیدای اجاره‌ای توهین به جریان اصلاحات است» با بررسی اظهارات روز گذشته محمدرضا عارف پرداخت و نوشت: محمدرضا عارف طی سخنانی در ششمین کنگره سالانه حزب ندای ایرانیان، گفت: بعد از حوادث سال ۸۸ و عدم حضور جریان اصلاحات در انتخابات سال ۹۰ که نشان از یاس و ناامیدی در این جریان بود و این شرایط توسط دو لبه قیچی براندازان و تندروهای داخلی ایجاد شد، معتقدم دهه نود عصر به میدان آمدن جوانان با همراهی و هدایت بزرگان جریان اصلاحات بود که زمینه‌ساز پیروزی در انتخابات‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ شد.

به گزارش ایلنا، رئیس فراکسیون امید در مجلس دهم به ناکامی جریان اصلاحات در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: برای بررسی آنچه که در انتخابات اسفند ۹۸ رقم خورد نیاز به تحلیل دقیق و جامع درون سازمانی نیاز داریم که متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا این بررسی دقیق و جزئی تاکنون امکانپذیر نشده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر دستاوردهای مهمی در سازوکارهای ائتلافی داشتیم، اظهار کرد: از همکاری و مشارکت همه احزاب تشکر می‌کنم، اما باید توجه داشته باشیم که در صورت عدم کادر پروری صحیح و حمایت از نیروهای تشکیلاتی جریان اصلاحات، متأسفانه تعهد حزبی مسئولیت پذیری از روز بعد از انتخابات معنا پیدا نمی‌کند.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در انتخابات مجالس دهم و یازدهم، تصریح کرد: ما در جبهه اصلاحات راهی جز رسیدن به یک یا چند حزب فراگیر نداریم و پیشنهاد می‌کنم که در دهه آینده این راهبرد و رویکرد را دنبال کنیم.

عارف با بیان اینکه فرآیند رسیدن به یک یا چند حزب فراگیر باید طی چند مرحله انجام شود، خاطرنشان کرد: در چند مرحله که یک مرحله آن اجماعی است، باید برنامه‌ها و مواضع مشترک میان احزاب نزدیک و همفکر ایجاد شود. در مرحله بعد تشکیل یک حزب جدید که همه در آن ادغام شوند، منتها با فراکسیون‌های درونی که نماینده نظرات همه باشد و سپس مرحله پایانی که یکپارچگی و همدلی است.

رئیس بنیاد امید ایرانیان ضمن اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، تصریح کرد: حقیقتاً رویداد مهمی را در سال آینده داریم. البته ما همواره در زمانی که به مردم نیاز داریم می‌گوئیم شرایط خاص است. اما واقعاً شرایط این بار است بسیار سخت است. تحریم‌ها و مشکلات از یک‌سو و عدم مشارکت مردم در انتخابات مهم مجلس یازدهم در سوی دیگر بسیار نگران‌کننده است و شرایط سختی را برای کشور فراهم کرده است. مسئله دیگر دو مانع بزرگی است که ما اصلاح‌طلبان با آن مواجه هستیم؛ نخست تحدید و تخریب همیشگی از سوی جریان تندروی داخلی و در کنار آن مخالفان نظام. یکی از بحران‌های ما در سال‌های اخیر است اینکه جریان برانداز و ضدانقلاب اولویت اصلی خود را ناامیدی مردم از اصلاحات قرار داده است. آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که اگر بخواهند برای براندازی نظام به نتیجه برسند راهی جز نابودی اصلاحات ندارند.

عارف افزود: ما باید با تابلوی اصلاح‌طلبی و با رویکرد و برنامه‌های مشخص و با تکیه بر تجارب موفق دولت اصلاحات، اعتماد مردم را دوباره جلب کنیم. واقعیت این است که مهمترین چالش ما یعنی هم نظام و کشور و هم جریان اصلاحات، برگرداندن اعتماد مردم است. ما باید در انتخابات ۱۴۰۰ پیروز شویم تا از یک دست شدن نظام سیاسی کشور جلوگیری کنیم و جلوی روندهای مخرب را بگیریم.

وی ادامه داد: ارائه راهکارهای درست قطعاً بر روند مدیریت کشور مؤثر خواهد بود، ما باور داریم که اگر در مسیر درست حرکت کنیم اعتماد مردم را دوباره به دست خواهیم آورد. استفاده از هرگونه کاندیدای عاریه‌ای توهین به جریان اصلاحات است. افراد شایسته درون جریان اصلاحات بسیار داریم. باید با استفاده از نیروهای شایسته و کارآمد، بسیاری از برنامه‌ها را برای پاسخگویی به همه مطالبات مردم انجام دهیم.

رئیس بنیاد ایرانیان با بیان اینکه امروز همه ما اصلاح‌طلبان البته با ایستادگی بر اصول و مبانی اصلاحات نیازمند اصلاحات اقتصادی سیاسی و فرهنگی هستیم و نه ماله کشی. نیازمند صداقت با خود و ملت هستیم. نیازمند حاکمیت فرهنگ خدمتگزاری به مردم هستیم و نه نگاه قیم مآبانه و اربابی بر مردم.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «منع استفاده از نامزد عاریه‌ای» به بررسی اظهارات صادق خرازی پرداخت و نوشت: ششمین کنگره حزب ندای ایرانیان روز گذشته برگزار شد. در ابتدای این نشست، سامان بختیاری به‌عنوان رئیس، مجتبی حسین‌خانی به‌عنوان نایب‌رئیس و عصمت پناهی به‌عنوان دبیر حزب ندای ایرانیان انتخاب شدند. علی بختیاری، مصیب دوانی، باقر عین‌الله‌زاده و هادی لشکربلوکی نامزدهای جایگاه ریاست بودند و میلاد اکبری، سعید استوار، مجتبی حسین‌خانی، کوثر فرهادی‌بابادی، حسین نوری‌منش و نرگس یونسی نیز برای کرسی نایب‌رئیسی نامزد شده بودند.

همچنین بهزاد برجی، سیدعلی‌اکبر حسنی، سجاد عباسی، هیمن عبدی، ایوب غیاثوند و عصمت پناهی برای دبیری اعلام آمادگی کرده‌اند.

صادق خرازی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان، هم در این جلسه گفت: «از هر روزنه بارش تلخی‌ها و سختی‌ها را بر مردم ایران و بسیاری از ملت‌های دیگر شاهد بودیم و بیش از دو میلیون انسان در جهان جان به جان‌آفرین تسلیم کردند و ده‌ها هزار نفر از هم‌وطنان ما بابت یک اتفاق طبیعی یا یک رخداد دستکاری‌شده انسان در طبیعت به کام مرگ گرفتار شدند».

او اضافه کرد: «زندگی امروز ما مشحون از تصرف انسان در طبیعت است و اگر به گذشته بنگریم، بسیاری از بزرگان تاریخ فکر، هشدارهای فراوانی داده‌اند که تصرف انسان در طبیعت می‌تواند معضلات بزرگی را به وجود بیاورد».

خرازی با تشریح فعالیت‌های سال گذشته حزب ندای ایرانیان گفت: سال گذشته تلاش‌های زیادی در حزب انجام شد و بیشترین تلاش و بیشترین همت در حوزه هیئت اجرایی و دفتر سیاسی و معاونت سیاسی انجام شد».

او با بیان اینکه اکنون در آستانه انتخابات هستیم، گفت: «امروز اردوگاه به‌هم‌ریخته اصلاحیون را ببینید و بنگرید. گویا تاریخ هر لحظه تکرار می‌شود و این تکرار تاریخ دردآور و سخت است. چرا مردم این‌گونه باید هزینه‌های حضور مخلصانه خود را بدهند».

خرازی با بیان اینکه ماه‌های زیادی است که دوستان ما در حزب در تکاپو و تلاش هستند که آینده انتخابات ریاست‌جمهوری چه می‌شود، ایجاد اتحاد و وحدت را هدف اصلی اردوگاه اصلاحات عنوان و تصریح کرد: هدف اول ما این است که بتوانیم در اردوگاه اصلاحات اتحاد و وحدتی مبتنی‌بر عقلانیت کامل و خردورزی تمام ایجاد کنیم».

این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: «اگر این خردورزی و عقلانیت که تنها راه‌حل مشکلات ملی ماست، عملی شود، بدون تردید در یک وحدت کامل به یک شخصیت سیاسی و شخصیت ملی خواهیم رسید و اگر نتوانیم به چنین وحدتی دست یابیم، ترجیح می‌دهیم حزب ندای ایرانیان خود وارد میدان شود و کلام، بیان، عرضه و فکر خود را بیان کند؛ چون در میان حزب ده‌ها جوان مستعد هستند که می‌توانند کشور را اداره کنند».

خرازی گفت: «اولین گام ما وحدت برای رسیدن به نقطه مشترک است و درصورتی‌که دوستان ما نخواهند چنین استراتژی و اصول و مبنایی را بپذیرند، در مرحله جدیدی در سخن مستقیم با مردم وارد میدان می‌شویم و حرفمان را خواهیم زد».

او ادامه داد: «چون مسئولیت اخلاقی دارم، نمی‌توانم از فردی که در ذهنم است، نام ببرم؛ اما شما می‌دانید آن فرد کیست و نمی‌خواهم از حالا مشکل مضاعفی ایجاد کنم. درباره خودم سوالات زیادی است».

دبیر کل حزب ندای ایرانیان افزود: «در مرحله اول باید به اتحاد دست یابیم. اگر به وحدت رسیدیم، با همه قدرت در چارچوب یک فکر مشترک عمل خواهیم کرد. اگر نتوانستیم مجموعه نهادهای مختلفی که در حزب است، یک جمع‌بندی داشته باشند، مطمئناً در چارچوب آن جمع‌بندی تلاش مورد نیاز را انجام خواهیم داد».

روزنامه جمهوری اسلامی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بیت‌کوین، متهم اول» به بررسی خاموشی‌های اخیر کشور پرداخت و نوشت: در چند روز گذشته در شهرهای بزرگ کشور خاموشی‌های نوبتی، مردم را کلافه کرد. خاموشی در فصل زمستان، آن‌هم در شرایطی که هوا چندان سرد نیست و نمی‌توان ادعا کرد که مصرف برق و گاز بیش از حد متعارف است، بسیار جای سوال دارد. بررسی این پدیده غیرمنتظره را در این گزارش پی می‌گیریم.

واقعیت اینست که کمبود برق و گاز در شرایط کنونی، بسیار عجیب است. مردم هم می‌پرسند حالا که بیش از ۴۰۰۰ مدرسه در تهران منهای شهرهای دیگر کشور که از گاز برای گرمایش استفاده می‌کردند، امسال تعطیل هستند. بیش از ۳۰ واحد دانشگاهی در تهران مانند دانشگاه شریف و خوابگاه‌های این دانشگاه که برای گرمایش و طبخ غذا از گاز استفاده می‌کردند و همینطور دانشگاه‌های سایر مناطق کشور هم در حدود ۹۵ درصد تعطیل هستند. سینماها، تالارها و بسیاری از مراکز پذیرایی هم تعطیل هستند. هوا هم که هنوز چندان سرد نشده. با این حال چرا مشکل برق و گاز داریم؟

مسئولان برق و گاز در هفته گذشته تلاش کردند متهمان آلودگی هوا و خاموشی‌ها را به مردم معرفی کنند. آنها از مازوت، سرمای شدید و مصرف بیش از اندازه برق و گاز توسط مردم به عنوان متهمان و پدیدآورندگان این وضعیت نام بردند ولی به عامل پنهانی به نام «بیت‌کوین» و جریانی به نام تولید «رمز ارز» هیچ اشاره‌ای نکردند. علاوه بر این، سخنی هم از کسانی که با مصرف فوق‌العاده زیاد برق، تلاش می‌کنند جیب‌های خود را پر کنند به میان نیاوردند حتی اگر از رهگذر این اقدام سوداگرانه، مردم دچار خاموشی و سرما شوند و کارخانجات از کار بایستند و اتوبان‌ها در اثر تاریکی به محل تصادف و خطرآفرینی تبدیل شوند!

ماجرا از خاموشی معابر تهران و اعتراض تهرانی‌ها شروع شد. مردم تهران از تصمیمی که گرفته شد و در رفت‌وآمدها دچار خطر تصادف و سایر خطرها شدند، بشدت نگران شدند و به این تصمیم اعتراض کردند.
ادعای شرکت برق چقدر قابل قبول می‌تواند باشد؟ عده‌ای پشت پرده قطع برق در زمستان را استخراج بیت‌کوین می‌دانند. آنها به رشد حدود ۱۰ برابری بهای بیت‌کوین در یکسال گذشته و برق بسیار ارزان کشور اشاره می‌کنند و می‌گویند بین این دو مساله ارتباط وجود دارد و نمی‌توان این ارتباط را نادیده گرفت.

گزارش یک مؤسسه جهانی به نام بیتودا BITOODA نشان می‌دهد که ایران با سهم ۸ درصد بعد از چین و آمریکا سومین کشور جهان در زمینه استخراج رمز ارزهاست. کارشناسان ارز دیجیتال اعتقاد دارند که این حجم استخراج بیت‌کوین نمی‌تواند به صورت خانگی یا از مزارع غیرمجاز باشد و کار، کار مزارع بزرگ در مناطق ویژه اقتصادی است.

چینی‌ها در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در مجاور خطوط انتقال و پست برق ۲۳۰ کیلوولت فروکروم رفسنجان مزرعه استخراج بیت‌کوین به ظرفیت ۱۷۵ مگاوات احداث کرده‌اند. یک کارآفرین و عضو اطاق بازرگانی با انتشار موقعیت مکانی محل استقرار یکی از مزارع بیت‌کوین در رفسنجان کرمان نوشت چینی‌ها در این منطقه بیت‌کوین استخراج می‌کنند.

امیرناظمی معاون وزیر ارتباطات با تأیید وجود مزرعه بیت‌کوین چینی‌ها در ایران گفت: سرمایه‌گذار خارجی چینی هم می‌تواند چه ایرانی چه خارجی با همان شرایط استفاده کند. شرایط ویژه‌ای به چینی‌ها داده نشده است. برق هم با همان نرخ صادراتی به ایران هم داده می‌شود و هیچ فرقی ندارد. در دو منطقه استخراج می‌کنند، یکی رفسنجان و یکی هم در منطقه ارس.

از این توضیح معاون وزیر ارتباطات مشخص می‌شود که چینی‌ها نه فقط در رفسنجان بلکه در مناطق دیگری از ایران هم بیت‌کوین استخراج می‌کنند.

کد خبر 468813

منبع: ایمنا

کلیدواژه: روزنامه آرمان ملی روزنامه ابتکار روزنامه آفتاب یزد روزنامه جمهوری اسلامی روزنامه شرق شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق حزب ندای ایرانیان جریان اصلاحات پرداخت و نوشت وزارت بهداشت خاموشی ها برق و گاز بیت کوین چینی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۶۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکیم: پایان مأموریت ائتلاف بین‌المللی در خاک عراق را خواستاریم

 به نقل از دفتر رسانه‌ای جریان حکمت عراق در ایران، سیدعمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، در دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، تحولات سیاسی عراق و منطقه و همچنین راه‌های تقویت روابط دو کشور و دو ملت را بررسی کرد.

در این دیدار که در سفر رهبر جریان حکمت ملی عراق به عربستان انجام شد، حکیم بر اهمیت ادامه گسترش روابط کشور‌های عربی و اسلامی با عراق تأکید کرد.

طرفین همچنین بر تقویت اشتراکات میان کشور‌های منطقه تأکید و خاطر نشان کردند که ثبات عراق بازتاب مثبت بر امنیت منطقه داشته است.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین استفاده از فرصت‌هایی را خواستار شد که عراق در عرصه‌های سازندگی و توسعه عرضه می‌کند و از عربستان خواست که در نهضت سازندگی عراق مشارکت داشته باشد.وی همچنین بهره‌برداری از قطع‌نامه شورای امنیت برای توقف جنگ در غزه و امدادرسانی به آوارگان و بازسازی نوار غزه را خواستار شد.

حکیم در ادامه بر اهمیت تداوم گفتگو‌ها میان نیرو‌های منطقه‌ای و نیز بر تمایل عراق به پایان یافتن مأموریت ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش تأکید کرد. وی گفت: عراق در پی انتقال به مرحله روابط دوجانبه با برخی کشور‌های عضو ائتلاف بر اساس منافع مشترک و احترام به حاکمیت ارضی این کشور است.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین مبادله تجربه‌ها در جوامع عربی و اسلامی در موضوع مبارزه با چالش‌های زیست‌محیطی و نیز افکار بیگانه را خواستار شد و بر اهمیت گفت‌وگوی اجتماعی و دینی برای ایجاد رویکرد مشترک در مواجهه با این افکار تأکید کرد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • برگزاری محفل امام حسنی‌ها درورزشگاه آزادی اقدام جریان انقلابی بود
  • وزیر کشور با سفر به قم در جریان خدمات رسانی به مسافران قرار گرفت
  • آقای حداد! نقل چنار و پاجوش نیست
  • دلیل بیشتر مشکلات اصفهان نبود جریان دائمی آب در زاینده‌رود است
  • تشکیل مجلس جدید با ۴ فراکسیون / جریان اصولگرایی رقابت‌ها را کنار بگذارند
  • انحصارزدایی از بازار اجاره نویسی با اعطای حق انتخاب به مردم
  • ماجرای توهین مجتمع تجاری اوپال به بندرعباسی‌ها چه بود؟ + ویدئو
  • تحقق جهش تولید و رشد اقتصادی با جریان مستمر علم، فناوری و نوآوری
  • حکیم: پایان مأموریت ائتلاف بین‌المللی در خاک عراق را خواستاریم
  • (ویدئو) خاطره عجیب آقای بازیگر: به یک نفر سیلی زدم، سال بعد کاندیدای سیمرغ شد!