Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه داده کاوی ایرنا؛ معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران عنوان داشت که «به دلیل نبود آمایش سرزمینی ۲۰ درصد از جمعیت کشور در استان تهران ساکن شده‌اند در حالی‌که این استان نزدیک به یک درصد از مساحت کشور را تشکیل می‌دهد». این تراکم بیش از حد در تهران و مهاجرت معکوس از شهرستانهای مختلف به کلانشهر تهران  و انباشت نابرابر جمعیتی، در سال های اخیر به یکی از اصلی ترین عوامل آلودگی هوا در تهران تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال فرض کنید که به جهت شیوع کرونا و عدم استفاده از وسایل نقلیه عمومی، هر یک از شهروندان تهران به استفاده از خودروی شخصی برای تردد در شهر روی آورده است، این همزمانی آلودگی هوا و کرونا نیز از دیگر دلایل تشدید آلودگی هوا در روزهای اخیر در کلانشهر های بزرگ کشور و از جمله تهران، تبریز، اصفهان و... به شمار می آید.

افزایش مصرف گاز خانگی و تجاری، به گمان بسیاری از کارشناسان محیط زیستی تاثیر زیادی در ایجاد آلاینده های ناکس(NOx)  و متعاقب آن تشدید آلودگی هوا ایفا می کند. گازهای ناکس در نتیجه واکنش میان نیتروژن و اکسیژن در هنگام احتراق سوخت‌های هیدروکربنی در هوا به خصوص در حرارت‌های بالا مانند احتراق در موتورهای ماشین‌ها در نواحی با ترافیک بالایی وسایل نقلیه موتوری تشکیل می‌شوند. گازهای ناکس همچنین به طور طبیعی در نتیجه صاعقه تولید می‌شوند.  

علاوه بر موارد فوق الذکر و با استناد به تابلوهای سنجش آلودگی هوا در شهر تهران، وجود خودروهای دیزلی سنگین و فرسوده به دلیل نداشتن فیلتر جذب دوده، نقش زیادی در ایجاد و افزایش آلاینده ها در شهر تهران دارند و لزوم جایگزین کردن خودروهای نو و گازسوز و هیبریدی می تواند کمک زیادی به کاهش آلودگی هوا در سال های آینده باشد. در ادامه جمع بندی از مهمترین محورهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی که بازدید زیادی میان کاربران داشتند، آمده است:

توصیه‌های تغذیه‌ای برای مقابله با آلودگی هوا 

یک کانال تلگرامی در ارتباط با توصیه‌های تغذیه‌ای وزارت بهداشت برای مقابله با آلودگی هوا از قول سخنگوی وزارت بهداشت نوشت: براساس مطالعات علمی آلودگی هوا یکی از عوامل افزایش بیماری کرونا است.  انجام رژیم غذایی متناسب به منظور کاهش اثرات سوء ناشی از آلودگی هوا مهم است. توصیه می‌کنیم از مصرف غذاهای چرب، سوسیس، کالباس، تنقلات کم ارزش مانند چیپس، پفک و نوشابه‌های گازدار خودداری کنید. در طول روز آب فراوان میل کنید. استفاده از منابع ویتامین D و مصرف شیر را در برنامه غذایی خود داشته باشید. نسبت به مصرف سیر، پیاز و تره فرنگی جهت محافظت از مخاط دستگاه تنفسی اقدام کنید. مواد غذایی مانند کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو، نارنگی، پرتقال و برگ سبز کاهو که غنی از ویتامین C هستند استفاده کنید. مصرف روزانه یک عدد سیب عوارض ناشی از آلودکی هوا را کاهش می‌دهد.  

یک کاربر توئیتر نیز در این باره نوشت: با توجه به #آلودگی_هوا شما رو توصیه میکنم به خوردن سرکه سیب طبیعی. سرکه سیب حاوی مواد معدنی زیادی است که علاوه بر خواصی که سرکه بر روی دستگاه های تصفیه کننده خون داره، یک اسید استیک سالم و ملایمه و بر روی کبد و کیسه صفرا اثر فعال کننده داره.  

تاثیر آلودگی هوا بر رفتارهای اجتماعی

کانال تلگرامی دیگری به نقل از ایرنا درباره تاثیرآلودگی هوا برپرخاشگری نوشت:فربد فدایی عضو انجمن علمی روان‌پزشکان ایران: آلودگی هوا با تاثیرگذاری بر اکسیژن مغز، رفتارهای اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده و سبب کاهش کنترل خشونت و پرخاشگری می‌شود. آلودگی هوا به ویژه ریزگردها بر سیستم عصبی وروانی شهروندان اثر گذاشته و رفتارهای اجتماعی را کاهش می‌دهد. با افزایش آلودگی هوا اکسیژن به میزان کافی به مغز نمی‌رسد و این امر قدرت کنترل بر هیجانات انسانی را کاهش می‌دهد. همچنین رفتارهای پرخاشگرانه در این دوران با افزایش آلودگی هوا و ریزگردها تشدید می‌شود. حالات اضطرابی وافسردگی نیز یکی از نتایج مخرب آلودگی هوا به شمار می‌رود.

تخمین خسارت آلودگی هوای تهران

یک کانال تلگرامی درباره خسارت آلودگی هوای تهران از قول مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران نوشت:  خسارت آلودگی هوای تهران سالانه دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برآورد شده بود که معادل روزانه ۷ میلیون دلار است. تعداد فوتی‌های منتسب به آلودگی هوا در ایران سالانه ۱۲ هزار نفر برآورد می‌شود که ۴ هزار نفر از این تعداد مربوط به تهران است و به عبارتی، به طور متوسط در تهران به دلیل آلودگی هوا روزی ۱۱ مرگ زودرس اتفاق می‌افتد.

کرونا و آلودگی هوا

یک کانال تلگرامی نیز با تیتر «خطر تکرار فاجعه افزایش کرونا / زمان پایان پاندمی در دنیا و ایران» از قول مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نوشت:  بنابر اعلام WHO، کشورهایی که محدودیت‌ها را اعمال کرده و جدی می‌گیرند و به طور جد واکسیناسیون را آغاز کردند، تا پایان تابستان سال آینده درگیر بیماری کووید-۱۹ هستند. در کشور ما این زمان را باید تا پایان پاییز سال آینده هم متصور بود. در حال حاضر تقریبا از هشت روز قبل آلودگی هوا شدت یافته است، حال اثر این آلودگی بر روی کرونا اگر قرار باشد اتفاق بیفتد، حداقل دو هفته بعد از شروع این واقعه ایجاد می‌شود.  البته باید توجه کرد که افزایش کرونا به دلیل آلودگی هوا در قیاس با سفر میلیونی مردم به استان‌های شمالی که منجر به فاجعه شد، بسیار کمتر است.   سخنان دکتر مسعود مردانی در کانال های متعدد تلگرامی بازنشر داده شد.

یک کانال تلگرامی نیز در پستی خطاب به مبتلایان کرونا در روزهای آلوگی هوا نوشت: افراد مبتلا به کرونا هنگام آلودگی هوا از ماسک N۹۵ استفاده کنند.  سیدجواد سیدی، عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه «افراد مبتلا به کرونا در مدت بیماری و چند ماه بعد از آن به دلیل التهاب بافت ریه هنگام آلودگی هوا بیشتر در معرض خطر هستند»، گفت: این افراد باید در صورت اجبار از منزل خارج شوند و حتما از ماسک N۹۵ استفاده کنند.

رفع آلودگی هوا با وزش باد از روز پنجشنبه

چند کانال تلگرامی نز در خصوص کاهش رفع هوا به علت وزش باد و تغییر شرایط جوی نوشتند: تا پنج‌شنبه ادامه شرایط جوی پایدار را در کشور داریم. تداوم آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت نظیر تهران، کرج، قم، اراک، اصفهان، تبریز و مشهد را شاهد خواهیم بود. افزایش ابر و احتمال بارش پراکنده در سواحل جنوبی خزر را داریم.  از بعدازظهر پنج‌شنبه و روز جمعه با وزش باد، شرایط جوی در حالت سالم برای همه نقاط کشور پیش‌بینی می‌شود.

امکان نفوذ آلودگی هوا در منازل

یکی از کانال های تلگرامی در خصوص امکان نفوذ آلودگی هوا به داخل منازل از قول یک متخصص ریه نوشت:مختاری فوق تخصص ریه می گوید؛ آلودگی هوا براحتی به داخل منازل رسوخ کرده و ذرات مضر در خانه‌ها نیز وجود دارند، بنابراین اگرچه غلظت آلودگی هوا در خانه‌ها پایین‌تر است، اما افراد در منازل نیز در معرض خطرات آلودگی هوا قرار دارند.

محمد سرشار مدیر شبکه کودک و نوجوان صدا و سیما در حساب توئیتری خود نوشت: مجری رادیو از کارشناس هواشناسی درباره علت آلودگی هوای تهران می‌پرسد. پاسخ اقای آصغری، کوتاه و ترسناک است: 《آلودگی هوا در دی ماه طبیعی است. 》 #عادت_کردن به بدیها، ترسناک است. طبیعی دانستن ناهنجاری‌ها، نتیجه مرگ تدریجی امیدهاست. نباید به دردها انس بگیریم. #بی_تفاوت_نباشیم

لزوم اجباری شدن معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها

موتورسیکلت ها در سال های اخیر یکی از عوامل مهم آلودگی هوا محسوب می شدند، یکی از کانال ها درباره اجرایی شدم معاینه فنی موتورسیکلت ها نوشت:در پی اجرای طرح ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی از پارکینگ‌ها یک کارشناس آلودگی هوا با اشاره به اینکه موتورسیکلت‌های توقیف شده جزو اموال مردم هستند، گفت: آنچه اهمیت دارد لزوم اجباری شدن معاینه فنی برای موتورسیکلت‌های ترخیص شده است.

برچسب‌ها کرونا داده كاوي کارگروه کاهش آلودگی هوا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا داده كاوي کارگروه کاهش آلودگی هوا کرونا داده كاوي کارگروه کاهش آلودگی هوا اخبار کنکور آلودگی هوای تهران یک کانال تلگرامی موتورسیکلت ها آلودگی هوا شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۷۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پسماندسوزی اطراف تهران منبع آلودگی هوا است

مدیرکل اداره محیط‌زیست استان تهران گفت: پسماندسوزی اطراف شهر تهران به ویژه در نیمه دوم سال منبع آلودگی هوا است و تلاش می‌کنیم این روند امسال به صفر برسد و تا حداقل کاهش پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علیرضا مزینانی اظهار کرد: مسئله پسماندسوزی با جدیت دنبال می‌شود و برای این منظور مرتب از فرمانداری تهران این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا در نیمه دوم سال پسماند سوزی به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

وی افزود: در تهران روزانه ۵ تا ۶ هزار تن پسماند عادی تولید می‌شود و مهمترین بخش آنکه مافیا هم دارد، پلاستیک است؛ در واقع ١٠ درصد این پسماندها پلاستیک است که موجب تخریب محیط زیست می‌شود.

مدیرکل اداره محیط‌زیست استان تهران خاطرنشان کرد: دوره‌گردهای تهران این مسئله را تحت تأثیر قرار می‌دهند؛ بنابراین با تفکیک از مبدا می‌توان تا حد بسیار زیادی این روند را کاهش داد.

مزینانی ادامه داد: در این زمینه از نظر قانونی مشکلی نداریم؛ جانمایی‌ها نیز به خوبی انجام شده است اما مشکل اصلی در این روند، تفکیک پسماند از مبدأ است.

وی تصریح کرد: مدیریت پسماندسوزی‌ها بر عهده شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌ها است که باید با جدیت بیشتری به این مسئله بپردازند. سال گذشته کارگروهی برای این منظور تشکیل و به همه استان‌ها ابلاغ شد تا پیگیر باشند.

مدیرکل اداره محیط زیست استان تهران تاکید کرد: پسماند در تهران به معضلی تبدیل شده است، اما شهرداری گاهی با شدت و گاه ضعیف نسبت به این مسئله ورود می‌کند.

مزینانی عنوان کرد: از نظر قانونی مشکلی نداریم در اجرا هم نمی‌خواهیم شکایتی صورت گیرد. از شهرداری‌ها می‌خواهیم که ورود و خروج پسماندها را کنترل کنند، نمونه این مسئله آرادکوه است که باید هرچه زودتر مدیریت شود.

وی اضافه کرد: شهرداری سال گذشته اقدامات خاصی انجام نداد، اما قول داد که امسال در زمینه مدیریت پسماند عملکرد بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشد.

منبع: فارس

کد خبر 746149

دیگر خبرها

  • اسلامی: ارزش سوخت فسیلی صرفه‌جویی شده در نیروگاه بوشهر ۸ میلیارد دلار است
  • صرفه جویی ارزی ۳۷ میلیون دلاری با بومی سازی کود سیاه
  • صرفه‌جویی ۲۵۰ مگاواتی برق در شیراز با نصب کنتور‌های هوشمند
  • صرفه‌جویی ۱۵۲ میلیون دلاری در پرداخت یارانه سوخت با اسقاط خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۲
  • ۲ هزار مترمکعب آب در ابرکوه صرفه‌جویی شد
  • صرفه جویی بیش از ۲ هزار متر مکعب آب در شهرستان ابرکوه
  • صرفه جویی بیش از ۲ هزار متر مکعبی آب در شهرستان ابرکوه
  • صرفه جویی در بورس انرژی قیمت پیدا می‌کند
  • بودجه کنترل ترافیک مازندران با حجم ترددها تناسب ندارد
  • پسماندسوزی اطراف تهران منبع آلودگی هوا است