Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،بعد از انتشار دو خبر انتخاب بازارگردان و افزایش سرمایه احتمالی بعد از انتشار صورت‌های مالی شش‌ماهه شرکت پدیده، نماد گشان در روز ۱۶ دی سبزپوش شد. ارزش معاملات این نماد در این روز به ۲۰۷میلیارد تومان رسید؛ رقمی که در مقایسه با روز‌های پیشین، افزایش چندبرابری داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  در همین روز قدرت خریداران نماد گشان بیش از فروشندگان شد، زیرا هر خریدار به‌طور میانگین ۴۶میلیون تومان سهم خریده بود و ازسوی دیگر، هر فروشنده حدود ۳۸میلیون تومان سهم در بازار عرضه کرده بود، با این حال این رونق، پایدار نماند و در روز بعد از آن، صف‌های فروش به بازار گشان برگشت. افزایش صف‌های فروش گشان سبب شده است در روز‌های گذشته برخی سهام‌داران در این‌باره پیامک‎‌هایی ارسال کنند.

یکی از سهام‌داران نوشته است: «واقعا باید متاسف بود برای سهام‌داران حقوقی گشان که از آذرماه، این سهام صف فروش را تجربه می‌کند.» دیگری این‌گونه گلایه کرده است: «پدیده، وعده بهبود ارزش گشان را با معرفی بازارگردان داده بود، اما در عمل، هر روز شاهد صف فروش و قفل بودن سهم هستیم».

گلایه از انفعال حقوقی‌ها

مهدی بهشتی، یکی از نماینده‎‌های سهام‌داران پدیده، در گفتگو با خبرنگار ما، با انتقاد از روند کاهشی قیمت گشان گفت: درحالی‌که در زمان بازگشایی اول سهام گشان، قیمت این سهام ۱۴ هزار تومان بود، بهبود وضعیت بازار سبب شد که ارزش این سهام به ۲۹ هزار تومان برسد. البته در همان زمان به‌دلیل اینکه سهام با قیمت سال ۹۳ باز شده بود، خیلی‎‌ها پیش‌بینی می‌کردند که ارزش گشان ظرفیت رسیدن به ۵۰ هزار تومان را هم دارد.

او افزود: بعد از تغییر یافتن میزان سرمایه و افزایش تعداد سهام گشان، این سهام با قیمت ۷ هزارو ۸۰۰ تومان بازگشایی شد. بعد از این بازگشایی، ارزش سهام در بیشتر روز‌ها منفی بود و همین مسئله سبب شده است که ارزش قیمت واقعی گشان اکنون به حدود همان ۱۴ هزار تومانی که در بهار امسال بازگشایی شد، برسد.
بیشتر بخوانید روی خوش فرابورس به سهام پدیده/قیمت هر سهم پدیده به ۱۴هزار و ۲۸۰ تومان رسید
این نماینده سهام داران با بیان اینکه شناوری سهام گشان زیاد است، ادامه داد: در این وضعیت، اگر سهام‌داران حقوقی ورود پیدا کنند، می‌توانند به شناور بودن سهام خاتمه بدهند، اما درعمل چنین اتفاقی نمی‌افتد. هم‌اکنون سهام‌داران حقوقی گشان با رفتار‌های منفعل خود، سبب تشدید ریزش ارزش گشان شده‌اند، از این‌رو باید اقدامی صورت بگیرد تا آن‎‌ها حضور فعالی در بازار داشته باشند.

بهشتی با اشاره به اینکه انتظار می‌رود تبلیغات برای بهبود برند پدیده در سطح وسیعی صورت بگیرد، بیان کرد: تبلیغات منفی سال‎‌های گذشته، ذهنیت مردم را منفی کرده و سبب تشدید صف‎‌های فروش شده است. اگر تبلیغات مثبتی درباره پدیده انجام شود، می‌تواند به بهبود ارزش گشان کمک کند.

اصلاحات هیجانی؛ دلیل ریزش گشان

قاسم صادقی کارشناس بازار سرمایه درباره دلیل ریزش قیمت گشان گفت: در برهه‌ای از زمان، گشان بسته شده بود و ارزش آن به میزان سهم‌های دیگر اصلاح نشد. این سهام از زمان بازگشایی تاکنون حدود ۵۰ درصد ریزش قیمتی داشته است؛ البته بیشتر سهم‌های بازار بین ۵۵ تا ۷۵ درصد ریزش قیمت داشته‌اند.

او افزود: به‌نظر می‌رسد گشان تا ۶۰ درصد اصلاح قیمتی داشته باشد و بعد از آن قیمتش افزایش می‌یابد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: درواقع برای کاهش ارزش گشان، دلیل بنیادینی که مربوط به شرکت پدیده باشد، وجود ندارد و تنها دلیل ریزش قیمت این سهام، اصلاحات هیجانی بازار است.

کاهش ۵۰ درصدی ارزش گشان از تابستان

یک کارشناس بازار سرمایه نیز که تمایلی به ذکر نام خود ندارد، رشد ارزش گشان در ۱۶ دی را با فعالیت بازارگردان بی‌ارتباط دانست و گفت: در روز ۱۶ دی، ناگهان ۳۵ میلیون سهم گشان به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان در بازار خریداری و بلافاصله در ۱۷ دی، همین مقدار سهم در بازار عرضه شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که هیچ‌گاه بازارگردان در یک روز ۳۵ میلیون سهم خریداری نمی‌کند.

او افزود: این حجم خریدوفروش ارتباطی به فعالیت بازارگردان پدیده نداشته و سرمایه‌ای از بیرون به بازار تزریق و سپس جمع‌آوری شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ارزش سهام گشان از تابستان تاکنون، بیش از ۵۰ درصد ریزش داشته است، ادامه داد: هرچند سهام‌داران پدیده امیدوار بودند که با فعالیت بازارگردان، ارزش سهام گشان رشد کند، بازارگردان در عمل فعالیت چندانی برای حفظ ارزش سهام گشان نکرده است و اگر هم خریدی داشته است، در حد همان حداقل معاملات روزانه تعیین‌شده که ۳۰۰ هزار سهم است، در بازار مداخله کرده است.

او افزود: به‌عنوان مثال دیروز درحالی‌که صف عرضه گشان به ۱۳ میلیون رسیده بود، بازارگردان فقط ۳۰۰ هزار سهم گشان را جمع‌آوری کرد که این رقم نسبت‌به سهام عرضه‌شده، اندک و ناچیز است.

همچنین این کارشناس بازار سرمایه درباره پیش‌بینی قیمت ارزش گشان در روز‌های آینده گفت: باتوجه‌به روند رشد عرضه، پیش‌بینی می‌شود در روز‌های کاری آینده، قیمت گشان به زیر ۵ هزار تومان سقوط کند.

پیگیری‌های خبرنگار ما برای ارتباط با مسئولان شرکت پدیده‌شاندیز بی‌نتیجه ماند. همچنین تماس ما با بازارگردان شرکت پدیده، «صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی امید ایرانیان»، به یک پاسخ کوتاه و البته غیررسمی انجامید، آن‌هم پاسخی که تأکید شد بهتر است درج نشود. در این تماس گفته شد که «ما براساس قانون، تعهداتی را که عهده‌دار شده‌ایم، انجام می‌دهیم. تعهد ما حداقل خرید روزانه ۳۰۰ هزار سهم است.»

منبع: شهرآرا

انتهای پیام//م. م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قیمت سهام پدیده نماد گشان بازار بورس هزار تومان شرکت پدیده سهام داران ریزش قیمت سهام گشان ارزش سهام روز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۸۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶۱ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد

علی محمدنژاد کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: وضعیت تعادلی نوسانی و جدال تقاضا و عرضه امروز نیز ادامه داشت. با رنجی در نماد‌های خودرویی در میانه‌ بازار شاد هیجان گذرایی بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: اکثر نماد‌های شاخص ساز و لیدر، در منفی به کار خود پایان دادند. این در حالی بود که با چرخش پول به شرکت‌های متوسط و کوچک، نماد‌های بیشتری از این دو گروه در مثبت و حتی صف خرید بودند.

او افزود: امروز ارزش معاملات کل به ۱۰۶۴۰ میلیارد تومان رسید که از این مقدار ۶۸۳۱ میلیارد تومان سهم ارزش معاملات خرد بوده است. خالص سفارشات با ورود ۱۶۱ میلیارد تومانی پول از بازار سرمایه همراه بود. 

محمدنژاد اظهار کرد: امروز ۴۴۳ نماد مثبت یعنی (%۵۵) بازار و ۳۶۵ نماد منفی (%۴۵) ، ۹۵ (%۱۲) نماد صف خرید و ۳۲ (%۴) نماد صف فروش به کار خود پایان داد. در نهایت شاخص کل با افزایش ۱۰۷۱ واحدی به سطح ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحد رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه
  • ۱۶۱ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • روند کاهشی نرخ بیکاری خراسان شمالی در دولت سیزدهم
  • ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه در بازار؛ نیم سکه چند شد؟ | جدول قیمت ها
  • ادامه روند نزولی قیمت خودرو در بازار؛کدام خودرو ۴۰ میلیون تومان ارزان شد؟ | جدول قیمت ها
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • چرا قیمت سکه کاهشی شد؟
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/حباب سکه با کاهش قیمت همراه شد
  • پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است
  • قیمت طلا و سکه کاهشی می‌شود