Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@04:49:55 GMT

کاهش فشارخون با حرکات کششی

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۹۹۶۰۲

کاهش فشارخون با حرکات کششی

ایسنا/خراسان رضوی نتایج بررسی جدید محققان دانشگاه ساسکاچوان کانادا نشان می‌دهد، حرکات کششی در کاهش فشارخون موثرتر از پیاده‌روی هستند.

به نقل از ارث، نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که حرکات کششی باید به‌عنوان بخشی از برنامه درمانی فشارخون بالا (بزرگترین عامل خطر برای بیماری‌های قلبی و عروقی) در نظر گرفته شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر فیل چلیبیک، از محققان این بررسی گفت: «افراد تصور می‌کنند که حرکات کششی مختص عضلات است، اما زمانی که عضلات خود را کشش می‌دهید، تمام رگ‌های خونی نیز ازجمله عروق کشیده می‌شوند.» اگر سفتی رگ‌های خود را کاهش دهید، مقاومت کمتری در برابر جریان خون ایجاد خواهد شد.

این تحقیق اولین تحقیق در نوع خود است که به‌طور مستقیم پیاده‌روی و حرکات کششی را برای کاهش فشارخون بالا مقایسه می‌کند.

در مرحله اول، محققان به‌طور تصادفی ۴۰ فرد مسن با فشارخون بالا را برای بررسی هشت هفته‌ای به دو گروه تقسیم کردند؛ گروهی به مدت ۳۰ دقیقه در روز و برای پنج روز در هفته حرکات کششی انجام دادند و گروه دیگر در مدت مشابه پیاده‌روی سریع انجام دادند.

متخصصان قبل و بعدازاین بررسی، فشارخون شرکت‌کنندگان را در حالت نشسته، درازکشیده و در ۲۴ ساعت با مانیتور قابل‌حمل اندازه گرفتند. نتایج در هر سه اندازه‌گیری نشان داد که حرکات کششی نسبت به پیاده‌روی، فشارخون را بیشتر کاهش می‌دهند.

از طرف دیگر، شرکت‌کنندگان گروه پیاده‌روی در هشت هفته، چربی بدن بیشتری در قسمت کمر خود از دست دادند. به گفته دکتر چلیبیک، افرادی که برای کاهش فشارخون بالا پیاده‌روی می‌کنند باید این کار را ادامه دهند و برخی حرکات کششی را نیز به آن اضافه کنند.

محققان اظهار کردند: افراد نباید تصور کنند که باید از انجام برخی ورزش‌ها مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا اسکی صحرانوردی (ورزش زمستانی) که همگی تاثیر مثبت بر چربی بدن، سطح کلسترول و قند خون‌دارند، اجتناب کنند.

دکتر چلیبیک بر این باور است که می‌توان با حرکات کششی کوتاه منظم در عضلات بزرگتر پا به‌ویژه عضلات چهار سر ران و عضلات پشت ران به همان مزایا دست‌یافت.

وی در ادامه افزود: یوگا نیز باعث کاهش مشابه فشارخون می‌شود.

دکتر چلیبیک گفت: خوبی حرکات کششی این است که ترکیب آن در برنامه روزانه بسیار آسان است. حرکات کششی با آب‌وهوای نامناسب محدود نمی‌شود و به‌راحتی انجام می‌شود. بعدازظهر زمانی که در حال استراحت هستید به‌جای نشستن بر روی کاناپه و تماشای تلویزیون می‌توانید بر روی زمین حرکات کششی انجام دهید.

نتایج این بررسی در نشریه Physical Activity and Health ارائه‌شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی فشار خون کاهش فشارخون فشارخون بالا حرکات کششی پیاده روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۹۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پل‌های عابرپیاده مکانیزه کرمانشاه در حال تعمیر است

شهردار کرمانشاه گفت: پله‌های مکانیزه عابرپیاده در حال تعمیر است و به زودی اصلاح و راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، نادر نوروزی امروز _ دوشنبه سوم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران با تأکید بر اصلاح و راه‌اندازی پله‌های برقی اظهار کرد: با توجه به اینکه علاج مقابله با بحران‌ها ایمن‌سازی است؛ بنابراین راه‌اندازی پل‌های مکانیزه در کرمانشاه موجب کاهش حجم تردد عابران از گذرگاه‌های خطرناک می‌شود و بر این اساس باید اصلاح، رفع نقص و راه‌اندازی آن‌ها هرچه سریع‌تر انجام شود.

وی با اشاره به وجود سه پل برقی و ۳۳ پل عابرپیاده، افزود: تعمیر و راه‌اندازی سه پله برقی عابر پیاده با اعتباری بالغ بر یک‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در دستور کار معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قرار گرفته است.

شهردار کرمانشاه خاطرنشان کرد: با تلاش‌های شبانه‌روزی متخصصان این معاونت، عملیات تعمیر و راه‌اندازی پل مکانیزه در بیمارستان طالقانی و باله‌های غربی پل میدان آزادی انجام شد و در حال حاضر قابلیت استفاده برای همشهریان را دارد و به‌صورت همزمان نیز پوشش پلی‌کربنات آن در حال نصب و اجرا است.

نوروزی تاکید کرد: یکی از عوامل خرابی پل‌های مکانیزه در کرمانشاه؛ موضوع سرقت لوازم و قطعات این پل‌ها است، چنانکه تجهیزات و حتی موتور پله‌برقی سه‌راه ۲۲ بهمن به سرقت رفته و همین امر سبب شده است تا تعمیر و راه‌اندازی آن با مشکل مواجه شود و در این زمینه به خرید مجدد تجهیزات نیازمند هستیم.

وی با اشاره به تصویب طرح پیاده‌راه نوبهار در نشست ۲۹ فروردین امسال، گفت: مباحث مربوط به چگونگی اجرای این طرح مهم با حضور معاونین؛ ترافیک و شهرسازی، شهردار منطقه یک، معاونین و نیز رئیس سازمان فرهنگی مورد بررسی واقع و در بازدید میدانی از محل اجرای طرح، راه‌کارهای سازنده و روش اجرایی مناسب طرح مذکور به صورت آزمایشی نیز بررسی و تصمیمات مقتضی اتخاذ شد.

شهردار کرمانشاه افزود: پیاده‌راه نوبهار با طول ۳۵۰ متر و عرض ۳۰ متر به عنوان اولین پروژه پیاده‌راه در کرمانشاه به اجرا درخواهد آمد.

کد خبر 746940

دیگر خبرها

  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ فشارخون و دیابت دو عامل نارسایی کلیه
  • (تصاویر) پیاده‌روی مردمی حمایت از عفاف و حجاب
  • شایع‌ترین بیماریهای متقاضیان حج تمتع خراسان رضوی فشارخون و دیابت است
  • پیاده روی دختران رزنی به مناسبت هفته سلامت
  • فشارخون و دیابت، بیماری شایع متقاضیان حج تمتع
  • منطقه یک شیراز، منطقه هزینه‌بردار در تملک
  • پل‌های عابرپیاده مکانیزه کرمانشاه در حال تعمیر است
  • اجرای طرح توانمند سازی مردم شهر جغتای مقابل بیماری فشارخون
  • همایش پیاده روی خانوادگی در دهدشت
  • برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی در تربت جام