Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@23:47:53 GMT

علت فرود نیامدن پرندگان مهاجر در تالاب گمیشان

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۰۰۹۷۹

علت فرود نیامدن پرندگان مهاجر در تالاب گمیشان

ایسنا/گلستان تالاب بین‌المللی گمیشان به‌عنوان یک ذخیره‌گاه ژنتیکی با ارزش پرندگان مهاجر زمستان گذران در امتداد سواحل جنوب شرقی دریای خزر، در این سال‌ها حال و روز خوبی ندارد و سال‌به‌سال شمار پرندگان مهاجر در آن کمتر می‌شود.

تالاب بین‌المللی گمیشان با وسعت بیش از ۲۰ هزار هکتار به‌صورت نوار نسبتاً باریک با جهت شمالی جنوبی، در شمال غربی گرگان و در غرب و شمال گمیشان واقع شده و یکی از تالاب‌های موردعلاقه پرندگان مهاجر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تالاب یک تالاب ساحلی است و تحت تأثیر نوسانات سطح دریای خزر و تابع پس‌روی و پیش روی آب آن است. در سال‌های اخیر پس‌روی آب دریای خزر و برخی عوامل دیگر باعث شده که بخش زیادی از تالاب خشک شود.

همه‌ساله گونه‌های مختلف پرندگان از قبیل کشیم، پلیکان، ‌ قو، باکلان، بوتیمار، اگرت، حواصیل، کفچه توک، غاز، تنجه، آنقوت، سنقر تالابی، عقاب دریایی دم سفید، چنگر، چوب پا، آبچلیک‌ها، آوست، طاووسک، خروس کولی، تلیله، گیلانشاه‌ و انواع اردک‌ها مانند سرسبز، سیاه کاکل، فیلوش، خوتکای سفید، نوک پهن، ارده‌ای، گیلار، بلوطی، ‌تاجدار، میرگوس، سرسفید، مرمری و خوتکا، تالاب گمیشان را برای زمستان گذرانی یا زادآوری انتخاب می‌کردند ولی با شروع روند خشک شدن تالاب، شمار پرندگان تالاب سال‌به‌سال، کم و کمتر می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر حیات‌وحش محیط زیست گلستان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امسال وضعیت آبگیری در تالاب‌های استان به غیر از تالاب بین‌المللی گمیشان مناسب است و به همین خاطر در این تالاب‌ها شاهد افزایش حضور پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی هستیم.

محمود شکیبا گفت: متأسفانه بخش زیادی از تالاب گمیشان خشک شده و همین مسئله باعث کاهش زیاد جمعیت پرندگان زمستان گذران در این تالاب شده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان در خصوص خشک شدن تالاب گمیشان، گفت: منبع اصلی تأمین آب تالاب گمیشان، دریای خزر است. البته بخشی از آب این تالاب از رودخانه‌های گرگانرود و اترک نیز تأمین می‌شود.

 وحید خیرآبادی بیان کرد: از سال ۱۳۹۱ با آغاز افت تراز آب دریای خزر، سطح آب در تالاب گمیشان نیز رو به کاهش رفت.

وی خاطرنشان کرد: البته ایجاد کانال آبرسان به مجتمع پرورش میگو گمیشان هم در تشدید سرعت خشک شدن این تالاب، مؤثر بوده است.

مدیرکل محیط زیست گلستان نیز در این خصوص با اشاره به اینکه مطالعه حق‌آبه تالاب گمیشان توسط مهندس مشاور انجام شده است، گفت: طرح احیا و علاج بخشی تالاب گمیشان تهیه و به دبیرخانه ستاد ملی هماهنگی مدیریت تالاب‌های کشور ارائه شده است.

محمدرضا کنعانی کمیت، کیفیت و تعیین محدوده تالاب را مهم‌ترین چالش‌های احیای تالاب گمیشان دانست و افزود: این تالاب، یک تالاب ساحلی است و نیاز است که اقداماتی در جهت تأمین بخشی از آب تالاب از طریق دریای خزر انجام گیرد.

وی بیان کرد: زهکش‌ها و کانال‌ها باید ساماندهی شوند تا زه‌آب اراضی کشاورزی به سمت تالاب گمیشان هدایت شود.

مدیرکل محیط زیست گلستان در خصوص تعیین محدوده تالاب، گفت: بر اساس تکالیف قانونی، محدوده و حریم تالاب گمیشان باید توسط وزارت نیرو مشخص شود.

معاون دریایی و تالاب‌ها سازمان حفاظت از محیط زیست اردیبهشت‌ماه امسال در نشست مشورتی حل مشکلات تالاب گمیشان و طرح‌های توسعه آبزی‌پروری وابسته به آن، با تأکید بر اینکه حفاظت از تالاب بین‌المللی گمیشان و تأمین نیاز آبی این تالاب باید در اولویت برنامه‌های ملی و استانی باشد، خواستار آن شد که برای حفاظت از این تالاب از هیچ‌گونه کمکی، مضایقه و کوتاهی نشود.

احمدرضا لاهیجان زاده گفت که به دلیل اهمیت اجرای پروژه‌های شیلاتی در بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی منطقه و مطابقت ماهیت این پروژه‌ها با کاربری اراضی منطقه، دستگاه‌های مختلف ضمن لحاظ ملاحظات قانونی در بهره‌برداری پایدار از طرح‌های توسعه، مشارکت و همکاری کنند.

به گزارش ایسنا، احیای تالاب گمیشان علاوه بر مهیاکردن شرایط حضور مجدد پرندگان مهاجر در این تالاب و خلق مناظر خیره‌کننده، باعث تلطیف هوای مناطق مسکونی پیرامونی تالاب و رفع خطر ریز گردها می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی تالاب گمیشان گلستان پرندگان مهاجر تالاب بین المللی گمیشان محیط زیست گلستان پرندگان مهاجر تالاب گمیشان دریای خزر تالاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۰۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخشی از اقتدار کشور مرهون تلاش رزمندگان خط مقدم نبرد اقتصادی است

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد حسینی ظهر سه شنبه در بازدید از یک شرکت تولیدی تابلوهای برق و گفت وگو با کارگران این مجموعه ضمن تبریک هفته کار و کارگر، پاسداشت مقام کارگر را موضوعی اعتقادی در مکتب فکری ما دانست و گفت: پیامبر اسلام (ص) به دستان کارگران بوسه می‌زدند. بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران نیز همین نگاه را به جامعه کارگران داشتند و آنها را مبنای توسعه کشور می‌دانستند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به عملیات وعده صادق و اقدام تنبیهی ایران علیه قدرت‌های ظالم و مستکبر بیان کرد: اگر امروز جوانان ما در کشور با اقدام سنجیده و قدرتمندانه خود در پاسخگویی به رفتارهای خصمانه رژیم غاصب صهیونیستی سیلی محکمی بر آنان می‌زنند و تولید اقتدار می‌کنند، این اقتدار در سایه تلاش و مجاهدت جوانان و کارگرانی است که پای خط تولید در ابعاد مختلف کشور ایستاده‌اند.

وی مطرح کرد: به نظر من سوخت موشک‌هایی که بر پیکر استکبار فرود آمد و آنها و حامیان مستکبرشان را در کما فروبرد، ایمان و عزم جهادی موجود در کارگران بوده و این اقتدار کشور مرهون تلاش رزمندگان خط مقدم نبرد اقتصادی ما در تولید و توسعه کشور یعنی کارگران و کارآفرینان است. در نظام تحولی، کارگر اثر بخش است و اوج آرزو، مقام و مرتبه مدیران ما هم باید اینگونه باشد که کارگر ملت باشیم. اگر کارگر، تولیدکننده و کارآفرین نباشند، اثر موشک‌های فرود آمده بر پیکر استکبار موقت است.

حسینی در این بازدید دستور اعزام هشت نفر از کارگران نمونه این شرکت به کربلای معلی با هزینه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را صادر کرد.

کد خبر 6086919

دیگر خبرها

  • (ویدئو) تصویری حیرت انگیز از فرود ناموفق یک بوئینگ
  • فرود دلهره‌آور بوئینگ ۷۴۷ در فرودگاه (فیلم)
  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • (ویدئو) فرود دلهره‌آور بوئینگ ۷۴۷ در فرودگاه
  • حـذف کودکان مهاجر از سلامت
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی
  • بخشی از اقتدار کشور مرهون تلاش رزمندگان خط مقدم نبرد اقتصادی است
  • دلایل فرود نیامدن مجدد انسان روی ماه
  • چرا برخی از مهاجران افغان از ایران خارج شدند؟