سروده شاعران یزدی به مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س)
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۰۱۸۰۸
بداههسرایی شاعران انجمن اوج هنر یزد به مناسبت شهادت مظلومانهی امّ ابیها، حضرت فاطمه سلامالله علیها با مشارکت شاعران بسیجی صورت پذیرفت.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، بداههسرایی شاعران انجمن اوج هنر یزد به مناسبت شهادت مظلومانهی امّ ابیها، حضرت فاطمه سلامالله علیها با مشارکت شاعران بسیجی صورت پذیرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
باز از آتش و پروانه خبر آوردند
خبر از غربت شبهای سفر آوردند
نیمه شب بود دلی در دل شب مینالید
چشمهایی خبر از اشک پدر آوردند
نالهی «وا ابتاه» و حرم آل الله
خائنان اجر تو را خوش به ثمر آوردند
دست هاشان قلم از سورهی "تَبَّت" باشد
که به کاشانهی گل، زخمِ تبر آوردند
تا که دودش همهجاگیر شود آن آتش
چندتایی به میان هیزم تر آوردند
از حرم دور شدند و به سقیفه رفتند
جای یک دستهی گل تیغ و تبر آوردند
گونهها را نم باران، نم باران، باران
بنشانید که دل را به شرر آوردند
بالِ پروانه میانِ درودیوار بسوخت
قدسیان پشتِ درِ سوخته پَر آوردند
باد و طوفانزده بر باغ محمّد (ص)، اکنون
گل پرپر شده را خونبهجگر آوردند
آسمان بود و زمین بود و علی (ع) و زهرا (س)
خبر از بی کَسیِ شاهِ بشَر آوردند
جای گل بهر تسلای دل دخت نبی (ص)
آتش و غلغله و فتنه و شر آوردند
بعد از آن لحظه سؤال است یتیمان علی (ع)
با چه حزنی شب خود را به سحر آوردند؟!
لشکر یک تنهی شیر خدا، نامردان
در پی کشتن تو چند نفر آوردند؟!
داشت باغ فدک از نام تو شأن و شرفی
گرچه در حقّ تو امّا و اگر آوردند
مدعیهای دروغین خلافت به خدا
لکّهای ننگ به دامان بشر آوردند
عشق، ققنوس شد و در تب آتش پر زد
لای خاکستر و خون، درّ و گهر آوردند
سنگ بر آینه خورد و دل احساس شکست
این خبر را به دو صد دیدهتر آوردند
خبر از کوچه و سیلی و کل یاس کبود
پیش چشمان پر از خون پسر آوردند
لالههای علوی داغ به دلها دارند
خبر از دفن شقایق به سحر آوردند
روی لب نام تو را زمزمه دارد باران
چشمها پیش غمت، گونهی تر آوردند
با دلی سوخته و بال و پری سوختهتر...
داغ تازه ست که بر داغ جگر آوردند
این چه عطری ست که در شهر پریشان شده است
خبر از معرکهی عشق مگر آوردند؟
قبر مخفی شما داغ دلم شد هر بار
که تن لالهی جاویدالاثر آوردند
آسمان شعر شد آن لحظه که تابوت تو را
به رواقِ غزلِ اوج هنر آوردند
عالیه مهرابی، اخوان رحیمی، فاطمه امیری، فاطمه پوررضایی، آذردخت، سید علی میری رکنآبادی، اکبر بیکی، آصفه کریم الدینی، فائزه زرافشان، اسماعیل پارسا، غلامی فاطمه، صدیقه کاظمی پناه، محمدرضا اسلامی، سلمان صالحی نیا، ذریه طباطبایی، محمدکاظم افتخاری پور، سید داوود دهقانی، زهرا جوانمردی، فاطمه یزدانی، علی برزگری و محمدحسین سلمانی ندوشن از جمله شاعرانی بودند که در این بداههسرایی شرکت داشتند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۱۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حضرت عبدالعظیم (ع) پرچمدار جهاد تبیین بود
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پانزدهم شوال مصادف با سالروز وفات و یا به روایتی شهادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) سفیر و راوی حدیث ائمه معصومین (ع) است. این محدث والامقام از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است که از محضر امام جواد (ع) و امام هادی (ع) بهره برده و به عنوان نماینده معتمد حضرت امام هادی (ع) به شهرری مهاجرت کرد.
حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) سالها در شهرری که در آن زمان به قطب حضور شیعیان تبدیل شده بود به ترویج معارف اهل بیت پرداخت و سرانجام در پانزدهم شوال سال ۲۵۲ ه. ق در ۷۹ سالگی درگذشت. مرقد این امامزاده واجبالتعظیم در طول قرون متمادی به محلی برای تجمع دلدادگان اهل بیت (ع) و بزرگان عالم تشیع تبدیل شد و امروز نیز به عنوان قبله تهران شناخته میشود.
به همین بهانه، حجتالاسلام محسن عرفاتی معاون امور علمی و فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در گفتوگو با آنا عنوان کرد: در برخی اسناد از جمله کتاب «تاریخ طریحی» آمده است که حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به مرگ طبیعی از دنیا نرفته و بلکه به شهادت رسیده است. تعبیری هم که به کاربرده شده این است که کسی که از فرزندان حضرت علی بن ابیطالب (ع) زنده به گور شد حضور حضرت عبدالعظیم (ع) بود.
وی اظهار کرد: این حدیث معروف از امام هادی (ع) که فرمودهاند: «مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی (ع) بِرِی، کَمَن زارَ الحُسَین (ع) بِکَربَلا» (هر کس قبر عبدالعظیم در شهر ری را زیارت کند چنان است که گویی امام حسین (ع) را در کربلا زیارت کرده) میتواند این گمان را تقویت کند که حضرت عبدالعظیم هم به شهادت رسیده است، چراکه ثواب زیارت مرقد ایشان را همسنگ حضرت سیدالشهدا درنظر گرفتهاند. این یک بحث تاریخی است که محققان باید درباره آن پژوهش کنند. اما به هر حال هر دو نقل قول، یعنی رحلت و شهادت در این زمینه وجود دارد.
عرفاتی عنوان کرد: حضرت عبدالعظیم (ع) در کنار مبازره سیاسی با خلفای جور عباسی، یک محدث و عالم بود. مرحوم آیتالله ریشهری در کتاب «شناختنامه حدیث» عنوان کردهاند که حضرت سیدالکریم ۱۲۰ روایت معتبر و مستند را بدون واسطه از سه امام معصوم امام رضا (ع)، امام جواد (ع) و امام هادی (ع) نقل کردهاند. حضرت عبدالعظیم سالها پیش از سید رضی که نهجالبلاغه را تدوین کند، کتاب خطبههای حضرت امیرالمومنین علی (ع) را جمعآوری کردند. بنابر این ایشان در کنار سیره سیاسی حقطلبانه و نسب خانوادگی والای و الهی، از حیث علمی و فقهی هم مقام والایی داشتهاند.
وی افزود: در منابع معتبر شیعه، به نقل از «ابوحماد رازی» آمده که در سامرا بر امام هادی (ع) وارد شدم و از بعضی مسائل حلال و حرام پرسیدم. چون قصد وداع داشتم حضرت فرمود: چنانچه در امور دینی در تشخیص حلال و حرام، مسئلهای بر تو دشوار شد، از عبدالعظیم بن عبدالله حسنی سؤال کن و سلام مرا به او برسان.
عرفاتی اظهار کرد: در زمانی که حضرت عبدالعظیم (ع) به ری میآیند این منطقه به محل تجمع و فعالیت شیعیان تبدیل شده بود، از سویدیگر پیروان و مروجان سایر فرق اسلامی و غیر اسلامی هم در این منطقه و فلات مرکزی ایران فعالیت داشتند.
معاون امور فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم گفت: ایشان به عنوان یک فقیه متبحر ابهامات و پرسشهای که از سوی بزرگان این فرق مطرح میشد پاسخ میداد و از کیان مکتب شیعه دفاع میکرد. حضرت امام هادی (ع) مدال اجتهاد و فقاهت را به حضرت عبدالعظیم داده بود و به همین خاطر روایتهایی که از ایشان نقل شده از اعتبار بالایی برخوردار است. حضرت عبدالعظیم (ع) در زمانه خودشان پرچمدار جهاد تبیین بودند و نقش ویژهای در ترویج فرهنگ تشیع در ایران ایفا کردند.
وی افزود: در سالها و قرنهای بعدی هم امامزادگان دیگری که به ایران آمدند این معارف را سینه به سینه نقل کردند. این تلاشها باعث شد خطه ری به یکی از مراکز مهم تشیع تبدیل شود. بعد از آن هم با ایجاد حوزههای علمیه عالمان و فقیهان برجستهای از این منطقه به جهان اسلام معرفی شدند که این روند تا به امروز هم ادامه دارد. بسیاری از علمای معاصر تهران مثل آیتالله مجتهدی و آقا مجتبی تهرانی از چهرههایی بودند که در مدارس و حوزههای علمیه مجاور حرم حضرت عبدالعظیم (ع) درس خواندند و به اساتید بزرگ اخلاق و معارف اسلامی تبدیل شدند. امروز هم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) به یک قطب فرهنگی تبدیل شده و امسال هم برنامههای ویژهای را در سالگرد رحلت حضرت سیدالکریم در آستان مقدس شاهد خواهیم بود.
انتهای پیام/