Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیدن این فیلم جرم است فیلمی است که شعار‌های بعضا زیبایی را مطرح می‌کند. منتها زمانی کار دچار اشکال می‌شود که این شعار‌ها به گوشش فریاد می‌شود. این فریاد شدن‌های نا به جای فیلمی را که می‌تواسته مفاهیم زیبایی را مطرح کند از دور خارج کرده ویک هیبت بی‌سرو شکل را برای مخاطب به تصویر می‌کشد.

 

گروه فرهنگ وهنر خبرگزاری دانشجو- مژگان صلایی؛ یکی از شاخص‌ترین نکات در فیلم‌های ایدئولوژیک مستحیل بودن ایدئولوژی در فیلم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این دو نباید مانند روغن و آب در هنگام مخلوط شدن مرزبندی داشته باشند بلکه هنر فیلمساز آن است که ایدئولوژی را مانند شکر در چای حل کند و به خورد مخاطب بدهد. حالت اول حال خوردنده را به هم می‌زند اما در حالت دوم مخاطب از استفاده آن لذت می‌برد و این اتفاقی است که رعایت همزمان فرم و محتوا برای نمایش یک فیلم استاندارد رقم می‌زند که لذت‌بخش باشد یا ناراحت کننده.
(البته که دیدن این فیلم جرم است هیچ‌یک از این دو ویژگی را نداشت.)
دیدن این فیلم جرم است فیلمی است که شعار‌های بعضا زیبایی را مطرح می‌کند. شعار‌هایی که مخاطب حتی از شنیدن آن لذت می‌برد و راغب به شنیدن آن است. منتها زمانی کار دچار اشکال می‌شود که این شعار‌ها به گوشش فریاد می‌شود در حالی که می‌توانسته هنرمندانه زمزمه شود. این فریاد شدن‌های نا به جای فیلمی را که می‌تواسته مفاهیم زیبایی را مطرح کند از دور خارج کرده ویک هیبت بی‌سرو شکل را برای مخاطب به تصویر می‌کشد.
اساسا نفس شعاردادن کار قبیحی نیست بلکه در مواقعی می‌تواند نشان‌دهنده تفکر و حتی روح حاکم بر یک جریان باشد، اما اگر این شعار‌ها در جایی نادرست و به بدترین شکل استفاده شود می‌تواند هم شعار، هم تفکر و هم مفاهیم بنیادی برآمده از آن را زیر سوال ببرد و به ضد خود تبدیل شود. این موضوع در چرخه انتقال معنا و مفهوم خود خلل ایجاد می‌کند و حتی می‌تواند معنا و مفهوم انتقالی خود را که برای آن فیلم ساخته شده فراموش کند و مفهومی غیر از آنچه در نظر داشته را بیان و به تصویر بکشد. اصطلاحا فیلم دچار زوال معنا می‌شود که گاهی غیر ارادی بوده و ناشی از عدم ساختارمندی درست برآمده از فیلم باشد.  
یکی از نکاتی که در فیلم‌های به اصطلاح شعاری وجود دارد شکننده بودن معنا و مفهوم انتقالی است. یعنی سازنده یک مفهوم را در نظر دارد و مخاطب در اثر نواقص موجود در تصویر ارائه شده، معنایی دیگر را دریافت می‌کند.
چند نکته در مورد دیدن این فیلم جرم است وجود دارد:
ابتدای فیلم مخاطب با زنی روبه رو می‌شود که عُرضه برخورد با مزاحم آن هم از جانب پیرمردی فرتوت را ندارد. این سکانس علاوه بر نمایش تصویری غلط از زن ایرانی، او را موجودی ضعیف و به اصطلاح توسری خور نشان داده که توانایی دفاع از خود در حد آسیب اندک به تعرض کننده را نداشته در حالی که واقعیت موجود در جامعه به این شکل افراطی نیست. نشان دادن ظلم آن هم به این شکل یکی از صحنه‌هایی بوده که می‌توانست مخاطب را با خود بسیار همراه کند، اما این اتفاق رخ نمی‌دهد و مخاطب همراهی لازم با این اتفاق را ندارد؛ که این موضوع از نقاط ضعف این فیلم محسوب می‌شود.
گره‌افکنی‌ها در فیلم یک صورت مشخص و قابل پیش بینی به خود می‌گیرد و برای مخاطب تبدیل به امری عادی می‌شود که بعد از آمدن یک گروه، گروهی دیگر و بعد از این مقام، مقامی بالاتر خواهد آمد و دوباره مقاومت...
گره افکنی‌های پی درپی بدون باز شدن آن، هیچ ارزش افزوده‌ای برای فیلم محسوب نمی‌شود. در حالی که با اضافه شدن یک گره باید شاهد بازشدن آن توسط قهرمان فیلم باشیم که برعکس شاهد عدم توانایی و در تنگنا گرفتار شدن او هستیم و این مسئله کور سوی امید برای مخاطب را ازبین می‌برد و القا پیش زمینه ذهنی ناامیدی از اصلاح و از بین بردن مشکلات موجود را در پی خواهد داشت. در حالی که این موضوع از اصول مبارزه با فساد است که باید همواره امیدوارانه جنگید.  
اگر فقط بتوان یک نقد بزرگ به این فیلم وارد کرد القای همین حس ناامیدی است که گناهی بزرگ و نابخشودنی محسوب می‌شود. این ناامیدی شاید برنامه‌ریزی شده و هوشمندانه نباشد، اما عملا این اتفاق رخ خواهد داد. در پی همین گره افکنی‌ها این تلقی پیش خواهد آمد قهرمان داستان (امیر) هیچ پشتوانه‌ای در بدنه حاکمیت ندارد که ظلم روا داشته شده در حقش را پیگیری کند و در پی احقاق حق او باشد و همه در پی رام کردن او و از بین بردن مقاومتش برآمدند، حتی عموی او که تیر خلاص شکستن این مقاومت را زد.
توقیف دوساله فیلم و اکران آن در این روز‌ها هم‌زمان شد با اتفاقات عجیب و غریب در کشور، جنجال یک معلم اخلاق و آقازاده‌اش و حمایت رسانه بیگانه از ایشان و همزمانی این موضوع با جسارت فیلمسازان در نام بردن از آقازاده یک آیت‌الله ستودنی است، اما نشان دادن فساد یا انحراف الزاماتی دارد که در ارکان فیلم به ظرافت رعایت نشده است.
نتیجه‌گیری و جمع‌بندی فیلم طوری است که مخاطب با قلع و قمع معترضان از سمت نیرو‌های نظامی و امنیتی مواجه می‌شود. فیلم در انتها مخاطب را به این سمت سوق می‌دهد که حاکمیت با طرفداران خود و کسانی که برای برقراری نظام حاکم هزینه داده‌اند به مثابه یک دشمن برخورد خواهد کرد؛ و در این سیر جای مردم عادی کجا خواهد بود؟

اما در عین حال ممکن است نتیجه گیری مخاطب با نتیجه گیری سازندگان متفاوت باشد که این مسئله نیز حاکی از ارائه تصویر ناقص برای مخاطب است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فیلم فیلم سینمایی دیدن این فیلم جرم است سینما جشنواره فیلم فجر دیدن این فیلم جرم زیبایی را مطرح برای مخاطب شعار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۱۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدارندگی صهیونیست‌ها همچون عمر آنها رو به زوال است

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: رژیم صهیونیستی چندی پیش با زیرپاگذاشتن قوانین و عرف‌های بین‌المللی، ساختمان کنسولگری ایران در خاک سوریه را هدف قرار داد. این اقدام مسوولان ایرانی را به سوی تعهد به پاسخ سوق داد. رهبر انقلاب اسلامی طی سخنانی از سیلی و تنبیه صهیونیست ها سخن به میان آوردند و تاکید کردند این سیلی توسط قهرمانان شجاع ایران انجام می‌شود. با گذشت چند روز از عملیات مهم وعده صادق این اقدام مهم در محافل رسانه‌ای و سیاسی جهان مورد تحلیل و واکاوی قرار می‌گیرد.

در همین رابطه، «محمد الزبیدی» تحلیلگر یمنی در گفت‌و گو با خبرنگار مهر به تحلیل عملیات وعده صادق و واکنش‌های سیاسی و رسانه‌ای این عملیات در سطح جهان پرداخت. در ادامه متن مصاحبه را می‌خوانیم؛

تحلیل شما از حمله پهپادی و موشکی ایران به رژیم صهیونیستی که در پاسخ به تجاوز این رژیم به کنسولگری ایران در دمشق صورت گرفت، چیست؟

این عملیات موشکی و پهپادی ایران علیه اراضی اشغالی حق طبیعی و مشروع جمهوری اسلامی ایران و پاسخی به حمله صهیونیست‌ها به کنسولگری ایران در دمشق بود که منجر به شهادت جمعی از مستشاران نظامی ایران در سوریه شد. این تجاوز به مثابه نادیده گرفتن قوانین بین المللی بود چرا که حمله به سفارت یک کشور به منزله حمله به حاکمیت آن کشور است.

این عملیات با یک فعالیت رسانه‌ای بزرگ همراه شد، بر این اساس که جمهوری اسلامی باید این اقدام را انجام دهد و اینکه چاره کار باید یک اقدام جسورانه و جدی نظامی باشد. چنانچه رهبر انقلاب نیز پیش از آن اشاره کردند که این اقدام به دست قهرمانان شجاع ما انجام خواهد شد.

و بالاخره این اقدام انجام شد که هم برای دوستان و هم برای دشمنان بسیار شگفت انگیز و ناگهانی بود، چرا که در سطح بسیار بزرگی رخ داد و اندازه و برد این عملیات از نظر تعداد، نوع موشک‌ها و وسعت مناطق مورد هدف و اصابت قابل تصور نبود.

یکی از نکات این عملیات این بود که شهرهای مختلفی از ایران در این عملیات مشارکت داشتند ودر سطح معادله راهبردی پیامدهایی داشت، همچنین این حمله تنبیهی دارای نتایج کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.

رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی به دنبال معرفی این حمله واکنشی به عنوان تجاوز هستند. در صورتی که براساس منشور ملل متحد و بر اساس اصل «دفاع مشروع» مطابق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل این حمله‌ای موجه است؟ تحلیل شما چیست؟

تا آنجا که می دانیم این گام و اقدام جمهوری اسلامی ایران یک پاسخ دفاعی بود و آیت الله رئیسی رئیس جمهور ایران نیز به آن اشاره کردند. ما بایستی به اظهارات صهیونیست‌ها دقت کنیم. در این روزها برخی از فرماندهان و سران رژیم صهیونیستی صحبت‌هایی را در مصاحبه های تلویزیونی و رسانه‌های عبری داشته و اذعان کرده اند که جمهوری اسلامی توانست گامی را بردارد که زلزله بزرگی را نه فقط در اسرائیل بلکه در آمریکا و کشورهای غربی به طور کلی ایجاد کرد.

امروز شاهد هستیم که کشورهای غربی شروع به حمایت از رژیم صهیونیستی کرده اند و اقدام جمهوری اسلامی ایران را محکوم نموده اند.

اما جهان تماما می داند که هدف قرار دادن کنسولگری ایران در دمشق، اقدامی غیر قابل توجیه و جنایتکارانه و مخالف قوانین و عرف‌های بین المللی بود. این اقدام از دهه‌ها پیش تاکنون سابقه نداشت و هیچ کس جرات نمی‌کرد کنسولگری کشور دیگری را هدف قرار دهد بنابراین اقدام آنها در هدف قرار دادن کنسولگری ایران در دمشق اقدامی غیر قابل توجیه بود. که ما می دانیم رژیم صهیونیستی تمامی قوانین بین المللی را در طول سال‌های اشغالگری فلسطین زیر پا گذاشته و این نیز نمونه‌ای از این اقدامات بود. رژیم اشغالگر با بسیاری از کشورها و سازمان ها در جهان چنین برخوردها، رفتارها و درگیری هایی را در گذشته و حال داشته است.

همان‌طور که از بیانیه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر بیانیه‌های صادره از سوی جمهوری اسلامی ایران مشخص شد این عملیات اقدامی موجه و پاسخی مشروع و تضمین‌شده توسط قوانین و مقررات بین‌المللی است و در پاسخ به اقدام وحشیانه و جنایتکارانه‌ای است که رژیم صهیونیستی مرتکب شد. جهانیان به خوبی می‌دانند اقدامی که جمهوری اسلامی ایران انجام داد در درجه اول اقدامی دفاعی و قانونی و موجه بود که با تمام قوانین بین المللی مطابقت داشت .

اما متاسفانه ما در برابر نظام استعماری قرار داریم که هر زمانی که بخواهند و به این قوانین نیاز داشته باشند و برای آنها منفعتی داشته باشد آنها را علنی می‌کنند و این قوانین را علیه دیگران فعال می‌کنند و اگر خلاف منافع‌شان باشد برخوردی جدی با آن نمی‌کنند.

در واقع این نظام استعماری، آمریکایی و عربی است و این قوانین ایجاد نشده مگر در خدمت نظام استعماری غربی. جمهوری اسلامی ایران در موضعی دفاعی این اقدام موجه را انجام داد و هیچ کس نمی تواند به ایران حمله کند یا آن را مسئول اقدامی غیر قانونی، یا غیر اخلاقی و انسانی بداند.

حمله موشکی و پهپادی ایران تا چه میزان موفقیت آمیز بود و چه هزینه‌ها و یا خسارت‌هایی را برای اسرائیل به بار آورد؟

این خسارت‌ها در زمان وقوع این عملیات و در حین عملیات بر رژیم صهیونیستی وارد شد و این خسارت‌ها بسیار بالاست . همچنین قبل از وقوع علمیات، رژیم صهیونیستی در وضعیت روحی و روانی نامساعدی به سر می‌برد. این رژیم خسارت‌های مادی را متحمل شد و در وضعیت آماده باش بزرگی قرار داشت. به گفته صهیونیست‌ها در آن مدت سیستم دفاعی تحرکات زیادی داشت و در داخل اراضی اشغالی سردرگمی قابل توجهی ایجاد کرد و در سطح شهرک نشینان و موسسات اسرائیلی خسارت‌های مادی زیادی برجای گذاشت که از پیامدهای بزرگ این عملیات بود.

بعد از این عملیات همچنان خسارت‌ها ادامه دارد و بایستی از وضعیت آماده باش که همچنان تداوم دارد صحبت کنیم. این رخداد نتایج نامطلوب ویران کننده‌ای بر روی رژیم صهیونیستی گذاشته که از جمله آن تشدید مهاجرت و آوارگی تعداد زیادی از شهرک نشینان است آنها قطعا به کشورهای مبدا خود که از آنجا به اراضی اشغالی آمده بودند باز خواهند گشت و این روند در طول عملیات طوفان الاقصی وجود داشت و عملیات ایران این روند را چند برابر کرد.

همان طور که رژیم صهیونیستی و رسانه‌های آنها اعلام کردند که بدون شک صهیونیست‌ها در سطوح مختلف دچار خسارت‌های مادی شدند و گفتند بعد از عملیات متوجه می شویم که حجم خسارات چقدر است. در واقع رژیم در دایره‌ای از فلج شدگی بزرگی قرار گرفته چه در سطح مدارس و موسسات و چه در سطح کارخانه‌ها خسارت‌ها به میلیون‌ها میلیارد دلار می‌رسد.

نقش واکنش ایران در تضعیف بازدارندگی رژیم اشغالگر صهیونیستی و تقویت بازدارندگی ایران چیست؟

در واقع ما در برابر وضعیتی خطرناک در اسرائیل هستیم. زمانی که از بازدارندگی اسرائیل در برابر جمهوری اسلامی ایران صحبت می کنیم صهیونیست‌ها در این خصوص مورد تمسخر قرار می‌گیرند. ‌صهیونیست‌ها در این مرحله تهدید فهمیدند که دیگر بازدارندگی ندارند و حتی دیگر نمی‌توانند در برابر گروه‌های مقاومت کوچک چون حماس و جهاد اسلامی بازدارندگی داشته باشند. در نبردهای گذشته که رژیم صهیونیستی با جهاد و حماس داشت این جنبش‌ها توانستند پیروزی‌های بزرگی را محقق کنند و روند بازدارندگی جدیدی را برای خود ایجاد کردند.

دشمن صهیونیستی در بقیه جبهه‌های بزرگ دیگر در برابر حزب الله لبنان نتوانست دستاوردی داشته باشد بلکه بالعکس بازدارندگی خود را در برابر گروه مقاومت یمن و سایر گروه‌های مقاومت از دست داد و نتوانست توقعات و خواسته‌های خود را محقق کند.

پس زمانی که از جمهوری اسلامی به عنوان راس محور مقاومت و قلب تپنده و پایه مقاومت صحبت می‌کنیم ، اسرائیل تلاش و تبلیغ می‌کند که می‌خواهد به سمت قدرت بازدارنده در برابر سر این محور پیش برود اما صهیونیست‌ها می دانند که نمی‌توانند این کار را انجام دهند. اگر می‌توانستند به سوی تقابل با ایران پیش می‌رفتند، اما همه متوجه شدند کاری که جمهوری اسلامی انجام داده ، نه تنها بازدارندگی، بلکه اندیشه بازدارندگی آنان را از فکر تمام صهیونیست‌ها از بین برده است.

دیگر هیچ حرفی از قدرت بازدارندگی در تفکر صهیونیست‌ها وجود ندارد و رژیم صهیونیستی به آخرین مراحل نابودی و زوالش بسیار نزدیک شده است. همان طور که طوفان الاقصی مقدمه نبرد بزرگ بود این عملیات مبارک ایران این زوال را تا این لحظه بسیار نزدیک کرده و این همان نبرد بزرگ و نهایی تا نابودی کامل رژیم صهیونیستی به اذن خداوند است.

کد خبر 6084485 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • تیاگو موتا: بازیکنان رم خسته بودند؟ در این سطح، خستگی معنا ندارد
  • فرهنگ زیست محیطی در جامعه ترویج شود / هیچ اقدامی بدون پیوست زیست محیطی معنا ندارد
  • شعارهای تمسخرآمیز هواداران رئال علیه ژاوی
  • ببینید | آزادی را به جای دموکراسی انتخاب کنید!
  • گاف جدید بایدن: آزادی را به جای دموکراسی انتخاب کنید!
  • برگزاری اعتراضات ضد اسرائیلی در برلین
  • بازدارندگی صهیونیست‌ها همچون عمر آنها رو به زوال است
  • آزادی بیان رسانه‌ها تا کجا معنا دارد؟ + فیلم
  • سپاه پاسداران مظهر عینی شعارهای ایستادگی است
  • نیوزویک: آمریکا در مسیر زوال است