Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آنچه درباره رویداد‌های مربوط به حضرت فاطمه زهرا (س) در فاصله بین رحلت رسول گرامی اسلام (ص) تا شهادت‌شان نقل می‌شود، عمدتاً در دو محور است:
اول، احتجاجات آن بانوی بزرگوار با اهل سقیفه و دفاع از حق خلافت امیرالمؤمنین (ع). دوم، گریه و ندبه فراوان آن حضرت در سوگ پدر بزرگوارشان تا جایی که ایشان جزو بکّائین تاریخ شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه در این بین مورد غفلت واقع شده، مهم‌ترین مأموریت ایشان یعنی تنظیم مصحفی بود که پیامبر صلی‌الله علیه و آله آن را بر عهده دختر بزرگوار خویش نهاده بود. با مطالعه ویژگی‌های این مصحف به راحتی درمی‌یابیم حضرت زهرا (س) در این فرصت اندک باقیمانده از عمر شریفشان به طور طبیعی باید بیشتر وقت خویش را صرف تنظیم این کتاب شریف می‌کردند.

بر اساس گزارش‌های روایی، پس از رحلت پیامبر صلوات الله علیه مَلکی بر آن بانوی بزرگوار فرود می‌آمد و با گزارش‌هایی که از منزلت پدر بزرگوارش در نزد خدا و نیز آینده تاریخ اسلام و تشیع الهام می‌کرد، کتاب ارزشمندی به نام «مصحف فاطمه» سلام الله علی‌ها برای امامان معصوم علیهم السلام به یادگار ماند. این مصحف یکی از منابع علم اهل‌بیت علیهم‌السلام است که بار‌ها با آن احتجاج و حقانیت بیان خویش را به آن مستند کرده‌اند. علی بن ابی حمزه از امام کاظم علیه‌السلام روایت کرده است که فرمودند: مصحف فاطمه (س) نزد من است. امام صادق علیه‌السلام نیز فرمود: به خدا قسم مصحف فاطمه سلام‌الله‌علیهم نزد ما است. (بصائرالدرجات، ص ۱۷۳) یا در دیگر روایت فرمود چیزی از کتاب الله در مصحف فاطمه (س) نیست؛ آن چیزی است که بعد از فوت نبی (ص) به او القاء شد؛ مُصْحَفُ‏ فَاطِمَةَ مَا فِیهِ شَیْ‏ءٌ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ وَ إِنَّمَا هُوَ شَیْ‏ءٌ أُلْقِیَ عَلَیْهَا بَعْدَ مَوْتِ أَبِیهَا ص. (بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد صلى الله علیهم، ج‏۱، ص ۱۵۹)

بیشتر بخوانید

چه کسانی همراه حضرت زهرا (س) به بهشت می‌روند؟

درباره ویژگی‌های مصحف فاطمه (س) حماد بن عثمان می‌گوید به امام صادق علیه‌السلام عرض کردم: مصحف فاطمه چیست؟ امام علیه‌السلام فرمود: پس از رحلت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، فاطمه (س) به شدت محزون و افسرده شد، پس خداوند فرشته‌ای به سوی او می‌فرستاد تا وی را تسلی دهد و همدم او باشد و با فاطمه سلام‌الله‌علیهم هم‌صحبت شود. فاطمه (س) این مطلب را برای امیرالمؤمنین (ع) تعریف می‌کند و امیرالمؤمنین (ع) به او گفت: هرگاه آن فرشته آمد و با تو سخن گفت، کلام او را برای من بازگو کن و حضرت فاطمه (س) شنیده‌هایش از آن فرشته را برای امیرالمؤمنین (ع) نقل می‌کرد و ایشان نیز آن‌ها را می‌نوشت تا در نتیجه این مصحف فراهم آمد. حماد گوید: امام بلافاصله فرمود: مطالب این مصحف درباره احکام حلال و حرام نیست، بلکه اخبار غیبی و آنچه که در آینده واقع خواهد شد، در این مصحف نوشته شده است. قُلْتُ وَ مَا مُصْحَفُ فَاطِمَةَ قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى لَمَّا قَبَضَ نَبِیَّهُ ص دَخَلَ عَلَى فَاطِمَةَ ع مِنْ وَفَاتِهِ مِنَ الْحُزْنِ مَا لَا یَعْلَمُهُ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَرْسَلَ اللَّهُ إِلَیْهَا مَلَکاً یُسَلِّی غَمَّهَا وَ یُحَدِّثُهَا فَشَکَتْ ذَلِکَ إِلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع فَقَالَ إِذَا أَحْسَسْتِ بِذَلِکِ وَ سَمِعْتِ الصَّوْتَ قُولِی لِی فَأَعْلَمَتْهُ بِذَلِکَ فَجَعَلَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع یَکْتُبُ کُلَّ مَا سَمِعَ- حَتَّى أَثْبَتَ مِنْ ذَلِکَ مُصْحَفاً قَالَ ثُمَّ قَالَ أَمَا إِنَّهُ لَیْسَ فِیهِ شَیْ‏ءٌ مِنَ الْحَلَالَ وَ الْحَرَامِ وَ لَکِنْ فِیهِ عِلْمُ مَا یَکُونُ.

در این روایت شریف، به سه ویژگی این مصحف شریف اشاره شده است: نزول مَلکی بر فاطمه (س) و هم‌صحبتی با ایشان، املای مفاد مصحف بر امیرالمؤمنین و کتابت آن توسط آن حضرت و ذکر اخبار غیبی از آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد. با این توضیح می‌توان به حجم این مصحف پی برد؛ چه اینکه اخبار مربوط به آینده شامل رویداد‌های مربوط به هر یک از ائمه (ع) تا امام عصر (عج) و نیز رویداد‌های عصر غیبت تا ماجرا‌های پیچیده آخرالزمان و شدائد آن و نیز رویداد‌های مربوط به ظهور امام عصر (عج) و سرزمین ظهور تا آینده‌های دور است. ولید بن صبیح می‌گوید: امام صادق علیه‌السلام به من فرمود «ای ولید، من در مصحف فاطمه سلام الله علی‌ها دقت کردم و از آن مسئله که پرسیدی، چیزی در باره فرزندان فلانی، در آن ندیدم جز گرد و غباری که بر اثر سم اسبان بلند می‌شود؛ یَا وَلِیدُ إِنِّی نَظَرْتُ فِی مُصْحَفِ فَاطِمَةَ ع قُبَیْلُ فَلَمْ أَجِدْ لِبَنِی فُلَانٍ فِیهَا إِلَّا کَغُبَارِ النَّعْل‏» (بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد صلى الله علیهم، ج‏۱، ص ۱۶۱) و نیز حمّاد بن عثمان که گفت: شنیدم از امام جعفر صادق علیه السلام مى‏‌فرمود «زنادقه، در سال ۱۲۸ از هجرت، ظاهر خواهند شد و این‏که مى‏‌گویم، به سبب آن است که من در مصحف‏ فاطمه علی‌ها السلام نظر کردم، و این را در آن دیدم؛ تَظْهَرُ الزَّنَادِقَةُ فِی سَنَةِ ثَمَانِیَةَ وَ عِشْرِینَ وَ مِائَةٍ وَ ذَلِکَ لِأَنِّی نَظَرْتُ فِی مُصْحَفِ‏ فَاطِمَةَ» این دو روایت استناد دیگری مبنی بر حجم بالای این مصحف است. (همان، ص ۱۵۷)

با احتساب این حجم از مطالب در مصحف شریف حضرت فاطمه (س)، در می‌یابیم عمده وقت آن بانوی بزرگوار طی مدت ۹۵ روز، تهیه و تنظیم این مصحف با کمک امیرالمؤمنین (ع) بود. در واقع ایشان همراه با روشنگری‌ها و بیان معارف علوی و نیز گریه در سوگ پدر بزرگوارشان، به مفاد صحیفه می‌پرداخت. ضمن آنکه تمام این اقدامات در شرایطی صورت گرفت که بدنشان به شدت مجروح بود تا حدی که با همین جراحت به لقای خداوند پیوستند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حضرت فاطمه شهادت حضرت فاطمه صادق علیه السلام سلام الله علی الله علیهم مصحف فاطمه الله علیه ف اط م ة

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۲۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پذیرش سطح عالی و مقطع خارج مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین(ع) قم

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، جزئیات پذیرش مقطع سطح عالی مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین علیه السلام تحت اشراف آیت الله العظمی مکارم شیرازی در سال تحصیلی ۱۴۰۴_ ۱۴۰۳ بدین شرح است:

شرایط پذیرش:

اتمام پایه شش تا شهریور ۱۴۰۳

داشتن پرونده تحصیلی در مرکز مدیریت حوزه علمیه قم

حداقل معدل ۱۹ در دروس مقدمات

قبولی در مصاحبه علمی و عمومی

تعهد به اشتعال تحصیلی تمام وقت

برای ثبت نام می توانید از یکی از این دو راه ذیل اقدام نمایید:

۱. ثبت نام در سامانه نجاح جهت شرکت در آزمون جامع و انتخاب مدرسه عالی امام حسین علیه السلام به عنوان اولویت.

۲. ارسال ریز نمرات دوره مقدمات و مدارک سوابق آموزشی، پژوهشی، عضویت در مرکز نخبگان و... از طریق لینک:
https://formafzar.com/form/axvic


زمان ثبت نام: تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۳

پس از بررسی نتایج، در اولین فرصت با متقاضیانی که شرایط پذیرش را دارند جهت مصاحبه علمی و عمومی تماس گرفته خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید در ساعات اداری با شماره های زیر تماس بگیرید.

شماره تلفن: ۰۲۵۳۷۷۴۲۶۲۶

شماره ۰۹۱۹۳۴۹۳۹۴۰ (حاج آقا دارابی نیا معاون محترم علمی مدرسه)

آیدی ایتا: @mfih_Amoozesh

لینک صوت معرفی مجموعه:

https://b۲n.ir/m۸۰۴۹۰

هدف و چشم انداز و شیوه پذیرش

برنامه آموزشی

آموزش تکمیلی

فقه های تخصصی

برنامه ی پژوهشی

فعالیت های فرهنگی

آدرس: قم خیابان شهداء (صفائیه)، کوچه ۲۲ (آمار) پلاک ۱۶، مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین (علیه السلام)

برای آشنایی با سیاست های آموزشی، پژوهشی مدرسه عالی امام حسین علیه السلام به سایت مدرسه مراجعه کنید.

www.mfih.ir
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است
  • دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟
  • آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌
  • شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)
  • ویدیو کست| پیام امام رضا علیه‌السلام به محبینش در سفارش به عبدالعظیم حسنی
  • نسل رویش‌های انقلاب اسرائیل را نابود خواهد کرد
  • دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم
  • جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!
  • در سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) چه برنامه‌هایی برگزار می‌شود
  • پذیرش سطح عالی و مقطع خارج مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین(ع) قم