Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-18@20:45:52 GMT

تشکیل"منطقه الخضراء"درپایتخت آمریکا!

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۰۳۱۶۵

سرویس مخفی آمریکا در آستانه روز تحلیف جو بایدن، یک منطقه نظامی‌شده در داخل پایتخت ایالات متحده ایجاد کرده که شبیه استقرار استحکامات نظامی در منطقه الخضرا بغداد (منطقه سبز) بعد از حمله آمریکا به عراق است. ناطقان: به نقل از خبرگزاری راشا تودی، در بحبوحه نگرانی‌ها بر سر اینکه مراسم تحلیف جو بایدن در بیستم ژانویه ممکن است به سمت ناآرامی کشیده شود، مقام‌های امنیتی برای گسترش قابل توجه پارامترهای امنیتی در اطراف کنگره که اوایل همین ماه هدف حمله معترضان قرار گرفت، تصمیم گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



منطقه‌های "قرمز" و "سبز" جدید به دست سرویس مخفی آمریکا در نزدیکی کاخ سفید، بنای یادبود لینکلن، نشنال مال و کنگره بر پا شده‌اند. حتی برخی از مناطق تجاری و مسکونی اطراف هم تحت پارامترهای امنیتی حفاظت‌شده قرار گرفته‌اند. سرویس مخفی، "منطقه سبز" را خیابان‌هایی تعریف می‌کند که تنها برای سکنه و کسب و کارها قابل دسترس هستند. اشخاصی که بخواهند وارد منطقه سبز شوند باید اوراق هویتی نشان دهند. از طرف دیگر، "منطقه قرمز" قابل تردد نیست به جز استثنا برای تردد خودروهای دارای مجوز.

بیش از ۲۰ هزار نیروی مسلح گارد ملی در اطراف این منطقه که با بلوک‌های بتنی، حصارهای آهنی همراه با سیم خاردار و گشت‌زنی هاموی‌ها حفاظت می‌شود، مستقر خواهند شد.  

محدودیت در این مناطق از روز جمعه اعلام شد و انتظار می‌رود تا ۲۱ ژانویه برقرار باشد. با این حال شهردار واشنگتن دی.سی به سکنه هشدار داد که از فردای روز تحلیف بایدن این تدابیر امنیتی سفت و سخت ممکن است به یک "وضع عادی جدید" تبدیل شود. او یک چارچوب زمانی مشخص برای برچیده شدن این موانع اعلام نکرد.

تشکیل این منطقه‌های بی‌سابقه در قلب پایتخت آمریکا با واکنش‌هایی در فضای مجازی همراه شده است.

بسیاری از کاربران، منطقه سبز واشنگتن دی.سی را با منطقه سبز بغداد مقایسه می‌کنند. منطقه سبز بغداد بعد از حمله آمریکا به عراق شکل گرفت و یک محوطه شدیدا حفاظت‌شده است که ساختمان‌های دولتی را در خود جای می‌دهد.

مایکل تریسی، یک روزنامه‌نگار در توییتر نوشت: سرویس مخفی، منطقه حفاظت‌شده در دی.سی را "منطقه سبز" نامیده است. شاید تا چهارشنبه این منطقه یک "مینی بغداد" شود.

وولف بلیتزر از شبکه سی‌ان‌ان هم گفت این وضعیت "بد" در واشنگتن برای او یادآور مناطق جنگی است که او در بغداد یا موصل یا فلوجه دیده است. استیو مولیس از شبکه ان‌پی‌آر هم این تدابیر امنیتی در پایتخت آمریکا را "پادآرمانشهر" و همینطور بازتاب فضای سیاسی و اجتماعی کنونی در این کشور توصیف کرد. منبع: ایسنا برچسب ها: منطقه الخضرا ، پایتخت ، آمریکا

منبع: ناطقان

کلیدواژه: منطقه الخضرا پایتخت آمریکا سرویس مخفی منطقه سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۳۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق، بحران دکترین امنیتی- نظامی رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، دکتر هادی محمدی، کارشناس ارشد مسائل راهبردی و آقای ابوالفضل بازرگان تحلیل گر مسائل بین الملل(ارتباط تلفنی) امشب ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ با شرکت در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر به موضوع عملیات وعده صادق، بحران دکترین امنیتی- نظامی رژیم صهیونیستی پرداختند.

مقدمه مجری : شخصیت های لبنانی و فلسطینی در همایشی عملیات تنبیهی وعده صادق را به کشورمان تبریک گفتند. شرکت کنندگان در این همایش عملیات وعده صادق را تحولی بنیادی در معادلات منطقه ای عنوان کردند. دبیر کل انصارالله یمن هم گفت عملیات ایران معادله جدیدی را برای پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی ایجاد کرده و به دوران مباهات این رژیم پایان داده است. در گفتگوی امشب می خواهیم راجع به ابعاد عملیات وعده صادق در به بحران کشیدن دکترین دفاعی، امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی صحبت کنیم.

آقای محمدی جمله و نکاتی که رهبر جنبش انصارالله یمن، بدرالدین به آن اشاره کرد، عملیات ایران معادله جدیدی را برای پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی ایجاد کرد. اگر بخواهیم منطقه غرب آسیا را به بعد از عملیات وعده صادق و قبل از عملیات تقسیم کنیم به چه نکات کاربردی و راهبردی اشاره ی‌کنید و این عملیات به طور کلی چه پیام‌هایی داشت؟

محمدی: عملیات وعده صادق از جنبه‌های مختلفی دارای ویژگی‌هایی است که حتی در درون رژیم صهیونیستی هم قبل از این که از سوی ایران و یا مجموعه محور مقاومت نسبت به این ارزش گذاری شود و عنوان شود که مرحله مابعد و ماقبل این عملیات می‌تواند شرایط و ویژگی‌های جدید و معادلات جدیدی را به خودش اختصاص بدهد، مقامات اسرائیلی به این مسئله پرداختند. تعبیری که رئیس سابق آمان، بخش اطلاعاتی ارتش اسرائیل دارد تاکید می‌کند که همانطور که در طوفان الاقصی ما غافلگیر شدیم و بخش اطلاعاتی ما فریب شاخص‌های امنیتی و اطلاعاتی را خورد مقابل حماس و این برداشت را نداشت که می‌خواهند عملیات بزرگی را انجام بدهند، ما یک شکست جدید اطلاعاتی توسط مجموعه دستگاه‌های اطلاعاتی مان در خصوص نوع واکنش ایران داشتیم یعنی مجموعه دستگاه‌های موساد، آمان، شاباک و ساختار امنیتی رژیم صهیونیستی. آنها معتقد هستند که همان طور هم که در رسانه‌های مختلف این بحث مورد بررسی قرار گرفته تاکید داشتند که رژیم صهیونیستی در گام اول معتقد بود که با کشاندن یک بازیگر بزرگتر و مجموعه‌ای از حامیان بتواند معادله شکست خورده جنگ غزه یا در سطح منطقه را تغییر بدهد، چون بر حسب محاسبات و رایزنی‌ها و مشاوره‌هایی که با طرف‌های حامی داشتند به این نتیجه رسیدند که طرف های غربی علاقه یا تمایلی به مشارکت در یک جنگ منطقه ای را ندارند لذا خودشان تصمیم گرفتند که با یک فرار به جلو معادله شکست خورده غزه بعد از صد و نود و چند روز را با یک عبور از قوانین بین المللی و زدن کنسولگری ایران دنبال کنند و این دستگاه های اطلاعاتی معتقد بودند که ایران پاسخی به این مسئله نخواهد داد، استدلال می کردند این که ایران از جنبه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی اصلا آمادگی این که وارد چالش جدی با رژیم صهیونیستی بشود را ندارد لذا خود این مقامات معتقد هستند که ما یک شکست اطلاعاتی دیگر در برآوردهایی که انجام دادیم خوردیم، از این جهت که رژیم صهیونیستی، نه تنها رژیم صهیونیستی چون ابعاد عملیات وعده صادق بسیار فراتر از رژیم صهیونیستی است و خود بعضی از مقامات هم اشاره می کنند می گویند این عملیات بزرگ تر از اسرائیل بود، دامن آمریکایی ها را هم می گیرد و می توانیم بگوییم که آمریکایی ها هم ناچار هستند در بعضی از ابعاد بازبینی کنند در سیاست های تسلیحاتی شان حتی در تاکتیک های رزمشان و در بسیاری از زمینه ها ناچار هستند که مورد بازبینی قرار دهند لذا این مرحله قبل و بعد از این عملیات واقعا دارای شاخص های متفاوتی است خصوص راجع به قواعد جدیدی که به جمهوری اسلامی در قبال هر ماجراجویی رژیم صهیونیستی تعریف کرده و با صراحت و علنا به طرف های مختلف بین المللی و به شکل رسانه ای به گوش رژیم صهیونیستی رسانده به همین جهت است که الان در رژیم صهیونیستی یک فضای بن بست در نوع تصمیم گیری برای این که در شرایط فعلی چکار کنند چه در جبهه غزه و چه در قبال جمهوری اسلامی یا در سطح منطقه در قبال فشارهای شدیدی که از طرف حزب الله، از طرف انصار الله در یمن یا از طریق مقاومت اسلامی از عراق به آن ها وارد می شود و این یک سرفصل جدید در تحولات منطقه است.

سوال: ما می بینیم که در این حمله پهپادی و موشکی اتفاقاتی می افتد، طولانی ترین و بزرگ ترین حمله پهپادی اتفاق می افتد در برابر پیچیده ترین و شاید به نوعی بشود گفت آن چیزی که همیشه رسانه ها در غرب به آن می بالیدند و آن را شکست می دهد و الان رژیم صهیونیستی حامیانش یک نوع جنگ تبلیغاتی را هم آغاز کردند که بگویند عدد موشک های پرتاب شده یا رهگیری آن ها به چه نحو و سویی بوده است، این که آن ها چه واکنشی در فضای رسانه یا جنگ روانی در قبال این عملیات بسیار مهم دارند این یک سرفصلی است که قابل بحث است و می توانیم بگوییم چه گام هایی را این ها تا الان دنبال کردند ولی یکی از نکاتی که مرتبط با آمریکایی ها است و پیامدهایی است که در بُعد استراتژیک آمریکایی ها را هم در برمی گیرد این است که وقتی طرف های آمریکایی مطمئن شدند از تهدید معتبر ایران برای واکنش در مقابل رژیم صهیونیستی تمام توان و داشته های دفاعی خودشان را در سیستم ضد موشکی رهگیر، رادار و امکانات مختلف خودشان را بسیج کردند یعنی قله این دانش و تکنولوژی در اختیار آمریکایی ها و بعد انگلیسی ها و بعد رژیم صهیونیستی. آن ها عنوان می کردند پیچیده ترین و پیشرفته ترین سیستم دفاعی؟

محمدی: بله همه امکانات خودشان را، سیستم پاتریوت، نسل های سه و چهار را، ناوهای خودشان را، امکانات مختلف رهگیر و مقابله با اقدام ایران را به میدان آوردند یعنی قله امکانات خودشان را به میدان آوردند ولی در مقابل او همانطور که یکی از اساتید نظامی دانشگاه آمریکا روزهای گذشته در جلسه درس خودش این را بیان کرده معتقد است که ایران با همه داشته های تکنولوژی خودش به میدان نیامده و امروز آمریکا برای خودش هم که می خواهد دکترین تسلیحاتی جدید تعریف کند باید برود دنبال ابتکارات و ابداعات و تولیدات جدید تا بتواند در قله باقی بماند در صورتی که ایران داشته های تکنولوژی تسلیحاتی خودش را به میدان نیاورده و خود غرب هم به سادگی می داند که انواع پهپادها یا موشک های جمهوری اسلامی آن چه را که به میدان نیاورده بسیار متفاوت تر از آن امکاناتی است که در عملیات وعده صادق بکار گرفته شده و موفق بوده یعنی این نکته بسیار مهم است که یک پیامد دیگر آن بر روی آمریکایی ها این است که سیستم های دفاعی یا برنامه های دفاعی جهانی آن ها، منطقه ای آن ها در مقابل سطح اولیه اقدامات ایران یا تاکتیک تسلیحاتی و رزمی ایران شکست خورده است.

سوال: پس بخش کوچکی از توان تسلیحاتی و داشته ما در بُعد نظامی توانسته است یک دکترین امنیتی و نظامی را که سالها روی آن مانور رسانه ای می دادند به بحران بکشد.

محمدی: بله دقیقا، این سیستم چهارلایه ای که در سطح داخل رژیم صهیونیستی و حامیانش برای این ایجاد شده بوده این امکانات ابتدایی ایران توانسته از این ها عبور کند با تاکتیک رزم، با تاکتیک استفاده از پهپاد توانسته عبور کند و براساس اطلاعات دقیقی که در اختیار است ۱۲ موشک هایپرسونیک به هدف های خودشان در دو پایگاه نواتیم و رامون برخورد کردند بعد از چند روز اعتراف اسرائیلی ها صراحتا به این است که دو پایگاه ویران شده و خسارت های جدید دیده و از رده خارج شده و جالب است که حالا رژیم صهیونیستی در بخش عملیات روانی چون پایگاه نواتیم سه باند پروازی دارد که یکی از این باندهای پروازی هدف قرار گرفته منتها آن ها در نشستن یک اف ۳۵ در این پایگاه می خواستند نشان دهند که این پایگاه سالم است و از باند دوم و سوم استفاده می کنند و این طوری بگویند ولی در اعترافات تدریجا شروع می شود از زبان آمریکایی ها و از زبان خود مقامات عالی رتبه امنیتی و نظامی که ما صدمه خوردیم و آمریکایی ها این سوال را باید پاسخ دهند، با این ابزار پیشرفته و تکنولوژی عالی که در اختیار آن ها است امکانات تازه اولیه ایران به راحتی از این تور چهارگانه عبور کرده و به هدف های خودش در قوی ترین نقطه ای که آن ها از آن پدافند می کردند برخورد کرده یعنی در واقع نقاط دیگر از این سطح پدافندی برخوردار نبودند این دو پایگاه که مهم ترین پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی است حفاظت می شده، سیستم های دفاعی روی این دو پایگاه بیشتر متمرکز بودند ولی در قوی ترین نقطه ضربات ایران وارد شده و به نتیجه رسیدیم .

سوال: علت آشفتگی و سردرگمی رژیم صهیونیستی بعد از عملیات وعده صادق چیست و الان در تلاش برای پوشش چه مواردی است؟

محمدی: یک زاویه این بحث این است که منافع استراتژیک یا مرحله ای ایالات متحده و رژیم صهیونیستی با گزینه های رژیم صهیونیستی در تناقش و تضاد قرار گرفته است و لذا وقتی که رژیم صهیونیستی می خواهد واکنش ضربه دوم خودش را در قبال انتقام ایران مطرح کند آمریکایی ها روی آن وتو می گذارند، خیلی واضح اعلام می کنند حتی رئیس مذهبی حزب شاس حتی این جریان مذهبی اعلام می کند به دلیل این که اسرائیل را در خطر قرار می دهد و منافع ایالات متحده به خطر می افتد استقبال از این پینگ پنگ ضربه اول و دوم و سوم از سوی ایالات متحده نمی شود، یک بخش این است و بخش دیگر این است که خسارت ها یا پیامدهای مربوط به چنین بازی جنگی به هیچ وجه منافع ایالات متحده را تامین نمی کند و خسارت سنگینی به آن ها وارد می کند سطح خسارت را از رژیم صهیونیستی، پایگاه های او، نقاط قوت یا امکاناتش به سطح منطقه و پایگاه های آمریکا یا حتی شرکا یا حامیانی که در سطح منطقه سعی کردند به نحوی به لحاظ ماهیتی در کنار رژیم صهیونیستی قرار بگیرند آن ها هم ممکن است که در یک وضعیت فوق العاده اضطراری قرار بگیرند لذا می بینیم که یک نقطه واضحی در مقابل هم بین اولویت ها یا منافع ایالات متحده و رژیم صهیونیستی وجود دارد.

سوال: آقای بازرگان هم به جمع ما پیوستند، آقای بازرگان بپردازیم به این که عملیات وعده صادق از چه ابعادی دکترین امنیتی- دفاعی و نظامی رژیم صهیونیستی و آمریکا و متحدان غربی او را با چالش مواجه کرد و به بحران کشید.

بازرگان: به باور بنده مهم ترین و بارزترین و باارزش ترین پیام این عملیات یک اتفاق خارق العاده بود که در طول هشتاد سال گذشته تقریبا سابقه نداشته و آن هم این است که از ۱۹۴۵ به این طرف برای اولین بار بمب اتم در ژاپن آزمایش شد از آن سال به این طرف براساس نظریه بازدارندگی هسته ای به هیچ بازیگر هسته ای از طرف یک بازیگر دولتی هیچ وقت حمله نشد و این اتفاق برای اولین بار بعد از هشتاد سال این قاعده را تغییر داد یعنی یک بازیگر، یک کشور غیرهسته ای مستقیم از خاک خودش به یک بازیگر هسته ای و اتمی که دارنده سلاح اتمی است حمله کرد. به اعتقاد من این مهمترین ارزش این عملیات بود که آثار روانی اش و آثار نشان دهنده اراده ما برای حمله به اسرائیل به مراتب بیشتر از خود عملیات نظامی اش بود که ما نشان دهیم که اراده این را داریم که به یک بازیگر هسته ای حمله کنیم نه تنها نمی ترسیم بلکه مستقیم حمله می کنیم.

سوال: اگر بخواهیم به ابعاد دیگر این عملیات اشاره کنیم، آن چیزی که باعث به بحران کشیدن رژیم صهیونیستی در برابر پاسخ تنبیهی جمهوری اسلامی ایران شد به چه مواردی اشاره می کنید؟

بازرگان: موارد دیگر این است که پدافند و گنبد آهنین رژیم صهیونیستی با کمک آمریکا، انگلیس، فرانسه و اردن و از خاک اردن، از خاک سوریه شروع به رهگیری پهپادها و موشک های ایرانی کردند و خود گنبد آهنین هم در آماده باش ترین حالت ممکن در دو هفته قبل این حمله قرار داشت هم به لحاظ جاسوسی، اطلاعاتی، سایبری، ماهواره ای، نظامی اما باز با این حال آن به قول معروف در این بازی شطرنج که شما سربازها را جلو می فرستید قربانی مهره های اصلی تان می کنید، وقتی درگیر پهپادهای ما شدند آن دوازده موشک بالستیک که پرتاب کردیم به اذعان خودشان ۹ تا از آن ها اصابت کرد در مهم ترین پایگاه عملیاتی نظامی این کشور و به لحاظ نظامی هم به نظر من پیام خیلی جدی و هشدار خیلی جدی به اسرائیل داشت.

سوال: ممنون، آقای محمدی نکته ای دارید، بفرمائید.

محمدی: یک نکته بسیار مهمی که شاخص بن بست در این رژیم است را می خواهم اضافه کنم .وقتی که صهیونیست ها اعلام کردند که ما می خواهیم به عملیات وعده صادق پاسخ دهیم ، آمریکایی ها در همان بامداد یکشنبه آقای بایدن از تفریحگاهش برمی گردد و بیست و پنج دقیقه با نتانیاهو صحبت می کند و می گوید شما هیچ اقدام جدیدی بر علیه ایران حق انجام ندارید الا این که با آمریکا هماهنگ کنید.این به معنای این است که بازتاب آن در ساختار سیاسی و نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی این است که استقلال رای و تصمیم گیری از رژیم صهیونیستی گرفته شده است و اسرائیل باید به عنوان یک تحت الحمایه سیاست های دست جمعی را به اجرا بگذارد. این مهم ترین مسئله ای است که برای آقای نتانیاهو قابل تحمل نیست یعنی برای بسیاری از جریان های راست گرای افراطی و اگر این رژیم قرار بوده است محو طرح های آبراهام و طرح های عادی سازی روابط قرار گیرد و دول عربی که دست نشانده های حاصل جنگ های جهانی دوم و پروژه های انگلیسی بودند بیایند زیر چتر این رژیم و مورد حمایتش قرار بگیرند، اولا الان خودش نمی تواند از خودش دفاع کند و برای خودش تصمیم بگیرد و این شرایط بغرنجی برای جناح ها و جریان های داخل و سطح تصمیم گیری امنیتی و نظامی ایجاد کرده است که یا باید با آمریکایی ها مثل زمان آقای کلینتن بجنگند و یک مثلا برای آقای بایدن هم یک خانم لویسنکی درست بکنند تا بتوانند خودشان را از چتر چیز خارج بکنند یا این که نه ، باید تبعیت بکنند که بسیاری از فلسفه های ، پروژه های منطقه ای که بنا بوده است که محورش اسرائیل باشد از هم فروپاشی می شود.

سوال: همین آمریکا و نکته ای که اشاره می کنید ادامه دهیم، آمریکایی قبل از وعده صادق به جمهوری اسلامی پیام ارسال می کند و درخواست می کند که پاسخ تنبیهی اش را ندهد و به محض عملیات وعده صادق اعلام می کند که در کنار رژیم صهیونیستی است و بعد هم اظهارنظرها و موضع گیری هایی که شما هم اشاره کردید ، مواضع آمریکا را ببینیم ؟

محمدی: آمریکایی ها واقعا در شرایط سختی به سر می برند، آقای بایدن باید این ایام و این ماه ها را تا سیزده آبان که می خواهد برود و وارد انتخابات بشود باید شرایط خودش را در محیط داخلی آمریکایی و پایگاه رای خودش را سامان دهد و نمی تواند وارد یک ریسک هایی شود که منافع کلان آمریکا به خطر بیافتد.به خاطر همین یک شرایط سختی دارد برای این که هم باید از لابی صهیونیستی ، رژیم صهیونیستی حمایت بکند و هم نمی تواند وارد یک ریسک بزرگ شود که منافع استراتژیک آمریکا را به خطر بیاندازد، لذا از این بعد آمریکایی ها ناچار هستند در یک سری از اقدامات در کنار رژیم صهیونیستی باشند.آمریکایی ها شروع کردند عملیات روانی در مقابل اقدام ایران را، در فاصله دوازده روزی که ایران فرصت داد و صبوری کرد، پیام داد که جلوی محکوم بکنند شورای امنیت محکوم کند که نکردند، کشورهای غربی، آمریکایی ها و اروپایی ها محکوم نکردند و این خود جای سوال دارد که یا آن ها به قوانین بین المللی پایبند هستند یا پایبند نیستند ، اگر پایبند نیستند ، هرج و مرج درصلح بین المللی و جهانی را مسئولیتش را بپذیرند که به هم خواهد خورد، لذا آمریکایی ها شروع کردند عملیات روانی که ، دو روز دیگر قرار است عملیات شود، ایران حمله بکند، هفتاد و دو ساعت دیگر این کار انجام بگیرد، یا فرسایش تصمیم گیری در ایران ، در واقع ایرانی ها و مقامات مربوطه آن چنان به شکل عالی مدیریت کردند این فضا و در دام این عملیات روانی نیافتدند و بعد از کامل کردن همه اقدامات حقوقی ، سیاسی و بین المللی و برنامه ریزی های نظامی اقدام خودشان را به اجرا گذاشتند و به همین علت در پس عملیات دفاعی جمهوری اسلامی ، باز آمریکایی ها در شرایط دشواری هستند و باید در اقدامات تنبیهی علیه ایران، تحریم های جدید ، در کار عملیات روانی ، اقدامات ضد امنیتی بر علیه ایران که سناریوهای رژیم صهیونیستی و گزینه های باقی مانده آن هاست که کارآمدی چندانی و امیدی به نتیجه بخش بودن آن ها از سوی آمریکایی ها و اسرائیلی ها وجود ندارد .نکته نهایی از این بخش آمریکایی ها از این جهت که رژیم صهیونیستی را در مرز خطرناک وجودی و موجودیتی می بینند ناچار هستند که در کنار این رژیم قرار بگیرند و او را رها نکنند و تنها نگذارند و تا آن جا که ممکن است به لحاظ مالی و تسلیحاتی و جهات .
سوال: الان هم موضوع تحریم ها را پیش کشیدند همزمان با کشورهای اروپایی و غربی؟

محمدی: بله در کنار رژیم صهیونیستی باقی بمانند.

سوال: به بخش اول صحبت های شما که بسیار پراهمیت است ، یعنی پیام هاش حتی به کشورهای منطقه و کشورهای عرصه بین الملل و کشورهایی که گه گاه دست دوستی به رژیم صهیونیستی می دهند، بیشتر صحبت می کنم و تحلیل شما را دریافت می کنم، آقای بازرگان اشاره کردید به آمادگی سیستم دفاعی – امنیتی رژیم صهیونیستی اما می بینیم که همین سیستم در برابر موشک ها و پهبادهای جمهوری اسلامی ایران در این پاسخ تنبیهی در مقابل پیشرفته ترین و مجهزترین و پیچیده ترین سیستم دفاع هوایی قوی از آب در میاد و می تواند این سیستم را از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی بود به زانو دربیاورد.

بازرگان: دقیقا همین طور است و این در حالی است که در طول سال ها این در رسانه ها طور دیگری نمایش داده شده است و همین الان هم در رسانه های رژیم صهیونیستی سعی داده می شود این گونه نمایش داده شود، خیلی هم خنده دار است یک سری های شان ولی عملا آن چه مهم است آنان که نظامی هستند ، دولتمردان شان ، آنان که استراتژیک هستند و آنانی که در اتاق فکر هستند و آنانی که نخبگان تصمیم گیرنده اش هستند، متوجه هستند که چه اتفاقی افتاده است و متوجه هستند که جمهوری اسلامی ایران علی رغم سال ها تحریم و علی رغم سال ها فشار به تکنولوژی هایی عجیب غریبی رسیده است ، یک ویدئویی منتشر شده است که مورد توجه بسیاری از کارشناسان نظامی آمریکایی ها قرار گرفته است ، لحظه آخری که موشک ایرانی دارد به فرودگاه اسرائیلی برخورد می کند، پدافند بلند می شود و در ارتفاع خیلی پایین یک تغییر جهتی موشک ایرانی می دهد و به زمین اصابت می کند و باعث حیرت همه آن ها شده بود.این همه واقعا باعث افتخار ماست و باعث افتخار است که این صنعت دفاعی – نظامی کشورمان به این توانایی رسیده است که همه را دچار حیرت کرده است.

سوال: بسیار خوب ، آقای بازرگان به نکته ای اشاره کردند، راجع به طرح ریزی عملیاتی صحبت کنیم، حتی ناظر بر موضوعات علمی ، به موضوعات تکنیکی اشاره کنیم که در این عملیات بسیار بی نظیر است و حاصل چهل و خورده ای سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و توانمندی های داخلی متخصصان و سرمایه اجتماعی ماست.

محمدی : این افتخار جمهوری اسلامی است که علی رغم همه فشارها در زمینه های مختلفی ، قله هایی را فتح کرده است، خصوصا در بخش دفاعی و امنیتی ، حالا به موضوعات دیگر درجای خودش باید اشاره شود.علی رغم همه این فشارهای اقتصادی محدودیت های مختلفی که از جهت علمی ، تکنولوژی بر علیه جمهوری اسلامی به اجرا گذاشته شده است ، جمهوری اسلامی توانسته است این قله هارا به نحوی در آن ها ورود بکند که نه تنها برابری بکند در مقابل تکنولوژی های پیشرفته دفاعی غربی بلکه بتواند برتری خودش را هم به آن ها نشان بدهد.تاکتیک های رزم شاید جزئیاتش را نشود در این جا مورد بحث قرار داد ولی آن چیزی که خیلی واضح است این است که آن ها علی رغم همه این آماده باش کاملی که دوازده روز ، صددرصد آماده بودند و همه امکانات شان به میدان آوردند ، در چشم باز اطلاعاتی و عملیاتی و نظارتی آن ها ، عملیات ایران شروع می شود ، تاکتیک این رزم به راحتی آن ها را در دام می اندازد و پهبادهایی که قرار بوده است که راه را برای موشک ها باز بکند ، به راحتی می روند نقش عملیاتی خودشان را بازی می کنند و به راحتی آن مهم ترین پایگاه این رژیم هدف قرار می گیرد.شما فقط مسئله تکنولوژی نیست ، تاکتیک رزم و نحوه استفاده از ابزار رزم یک سرفصل مهم است که تا حد ممکن می شود راجع به آن ها بحث کرد.

سوال: برگردیم به پیام هایی که داریم، حتما عملیات صادق علاوه بر پاسخ تنبیهی به رژیم صهیونیستی نسبت به تجاوزش به کنسولگری ما در دمشق ، پیام هایی دارد، هم در منطقه و هم در عرصه بین الملل؟

محمدی : همین طور است ، در واقع پیام اولیه آن این است که جمهوری اسلامی با قدرت در مقابل این رژیم به شکل بی نظیری ایستاده است.اولین کارکردش بعد از شش ماه و اندی که از جنگ طوفان الاقصی گذشته است و ایران در کنار مردم غزه بوده است و مردم دنیا در کنار این مردم قرار گرفتند، پرچم دفاع از فلسطین انحصارا در دست ایران تحکیم شده است و تثبیت شده است .یکی از پیامدهای منطقه ای این است که کشورهایی که حتی دست نشانده های نظام بعد از جنگ جهانی دوم هستند ، این ها نمی توانند علی رغم این که ماهیت شان پیوند دارد با رژیم صهیونیستی ، با نظام دول استعماری پیوند دارد، نمی توانند مسئله فلسطین علنا زمین بزنند و مجبور هستند موضع گیری کنند.یک وزیر خارجه عرب منطقه دیروز و امروز موضع گیری کردند که اگر آمریکایی ها ، اگر اسرائیل دولت فلسطینی به رسمیت بشناسد ما حاضریم روابط مان با اسرائیل عادی بکنیم ، نمی توانند، ولو بشود به شکل سمبلیک هم مسئله فلسطین را رها بکنند.پیامدهای دیگر در افکار عمومی جهانی است که شادی به دل مردمی که بیش از شش ماه رنج کشیدند از صحنه رقت بار در آن جا، شاد کرده است ، مقاومت را دستش را پر کرده است ، در سطح مذاکراتی قدرت چانه زنی مقاومت برای مذاکرات توافق افزایش داده است ، در سطوح امنیتی کشورهای عرب منطقه و یا کشورهایی که در کنار رژیم صهیونیستی و آمریکا قرار گرفتند این ها در شرایط پارادوکسی کال قرار گرفتند و نمی توانند از یک سقفی رفتارهای شان را فراتر بروند، اگر چه تحت نظارت هستند که جمهوری اسلامی اطلاع دارد که قطر چکار کرد، عربستان آواکسش را داد و بقیه چه کارهایی کردند، این ها را کاملا تحت نظارت جمهوری اسلامی هست و در پرونده و در حساب همه این ها درج می شود ولی در عین حال رژیم صهیونیستی سعی کرد از فضای فعلی به عنوان یک ائتلاف سازی حرف می زند.من امروز دیدم که یدیعوت آحارانوت نوشته است که حالا خیلی زود است که ما راجع به یک ائتلاف منطقه ای و حتی این کشورهایی که با ما همکار روی میز و زیر میز هستند، بتوانیم حساب باز بکنیم.یعنی خود آن ها هم از این که بتوانند یک ائتلاف منطقه ای بیاید سپر دفاعی رژیم صهیونیستی بشود، ناامید هستند.این معناش این است که این کشورها این طور نیست که بتوانند از یک سقف رفتاری فراتر بروند.در بعد استراتژیک هم هم آمریکایی ها در بُعد تسلیحاتی و هم در طرح های دکترین های امنیتی شان و هم رژیم صهیونیستی بنا به اعتراف های خودشان باید بازبینی های اساسی انجام دهند که همه این ها شاخص این است که عملیات صادق وعد مرحله جدیدی از معادلات را در منطقه و جهان رقم زده است .

سوال: این عملیات برای عرصه بین الملل و کشورهای منطقه و مخصوصا محور مقاومت چه پیام هایی در بردارد ؟

بازرگان: من می خواهم استفاده کنم که پیروزی این عملیات مدیون مستقیم شخص مقام معظم رهبری است.این را نباید فراموش کنیم که حمایت های ایشان سال ها علی رغم این که تمام انتقادهای که برنامه های موشکی ایران از انواع و اقسام جهت ها می شد و ایشان صاف پای این برنامه ایستادند ، حمایت کردند، شجاعت به خرج دادند ، این پیروزی مستقیم مدیون ایشان است و یک پیام این است که جمهوری اسلامی ایران علی رغم این که خیلی جاها صبر استراتژیک دارد اما خط قرمز خودش را دارد، جایی که کنسولگری مطابق با خاک خود ما حساب شد ، از خط قرمز خودمان عبور نکردیم ، جواب دادیم و پاسخ دادیم و این پیام برای هم صادر شده است .

سوال: آقای دکتر معادله جدید پاسخ، کوچک ترین تجاوز به جمهوری اسلامی ایران با پاسخ های سخت مواجه خواهد شد؟

محمدی : بخشی از پیامدها در قواعد جنگ هست و در بازی جنگ هست و جمهوری اسلامی با اقدامی که در وعده صادق انجام داد قواعد جدید خودش را به طرف مقابل که هم رژیم صهیونیستی و هم طرف های غربی، تحمیل کرده است ، این قاعده جدید است وقتی که این ها رجزخوانی کردند که ما پاسخ می دهیم ، ایران را می زنیم و چه می کنیم ، مقامات صراحتا اعلام کردند، از طرق دیپلماتیک به آن ها منعکس کردند که چه در داخل ایران و چه در خارج از ایران هر اقدامی دوازده روز فاصله فرصت نخواهد داشت ، بلکه در فاصله ثانیه هاست که دکمه های مشخصی باید فشرده شود و پاسخ چندین برابر دارد . این یعنی یک قاعده جدید و یک معادله جدید جنگی است که رژیم صهیونیست این را به عنوان یک تهدید معتبر پذیرفته است و طرف های آمریکایی آن را پذیرفتند.به همین دلیل است که آمریکایی ها پیغام می دهند شما اجازه دهید که به یک کسی از همپیمانان شما اقدامی رژیم صهیونیستی بکند تا این حفظ آبرو شود برای رژیم صهیونیستی ولی جمهوری اسلامی با تثبت این قاعده جدید ، رفتارهای دشمن را هم مدیریت کرده است و اساسا قواعد جنگ برای مدیریت رفتاری طرف مقابل هست.

سوال: در حالی که خط رسانه ای و تبیلغاتی به سمت و سویی می رود که عملیات موفق جمهوری اسلامی را با بحث هایی مواجه کند ، ما شاهد عملیات هایی از سوی لبنان هستیم که اهدافی را مشخص می کند و عملیات موشکی موفقی را انجام می دهد.

محمدی : نمونه عملیات ترکیبی جمهوری اسلامی را روز گذشته حزب الله با پهباد و با موشک در یک منطقه بسیار حساس شمال فلسطین اشغالی انجام داد و مراکز اطلاعاتی و نیروهای اطلاعاتی آن ها را هدف قرار داد که آن ها به شکل تدریجی تلفات و زخمی های خودشان و خسارت خودشان را به آن اعتراف کردند، این را باید در کنار آن اعلام بکنیم که موج جدید عملیاتی از طرف یمن و عراق هم باید منتظر باشند.همان طور که سطح عملیاتی از سوی حزب الله در مقابل رژیم صهیونیستی ارتقا پیدا کرده است ، منتظر واکنش های عراق و یمن هم باید باشند.


دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق، بحران دکترین امنیتی- نظامی رژیم صهیونیستی
  • راه‌اندازی تعمیرگاه مخصوص خودرو‌های برقی درپایتخت
  • افزایش همکاری‌های امنیتی و ضد تروریسم محور دیدار مقامات ایران و پاکستان
  • لزوم همکاری ‌های امنیتی در بستر سازمان شانگهای
  • بنیانگذار تلگرام به پلتفرم‌های آمریکایی اعتماد ندارد
  • افشاگری مالک تلگرام علیه دولت آمریکا
  • افشاگری مالک تلگرام علیه دولت آمریکا/ پاول دورف: می خواستند مهندس من برایشان جاسوسی کند
  • اولین گفت‌وگوی وزیران دفاع آمریکا و چین
  • موسسه امنیتی رژیم صهیونیستی: ایران توانست به اسرائیل آسیب برساند/ آمریکا و اسرائیل نتوانستند مانع حمله ایران شوند
  • السودانی خواستار جدول زمانی برای خروج ائتلاف از عراق شد