Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@20:22:23 GMT

دولت بایدن و زمین سوخته‌ ترامپ

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۰۳۶۸۸

دولت بایدن و زمین سوخته‌ ترامپ

تنها چند روز تا یکی از پرحاشیه ترین جابجایی های چند دهه اخیر کاخ سفید باقی مانده است. نحوه برنامه ریزی و حساسیتی که نسبت به تحولات احتمالی تا ۲۰ ژانویه نشان داده می شود حکایت از آن دارد که چهره های برجسته سیاسی از هر دو حزب آمریکا برای خروج «دونالد ترامپ» از اتاق بیضی کاخ سفید لحظه شماری می کنند.

اتفاقی که در روز ششم ژانویه از سوی طرفداران ترامپ و با تحریک رئیس جمهوری این کشور صورت گرفت نه تنها باعث بی اعتباری آمریکا شد بلکه شکنندگی ساختار ایالات متحده به خاطر خط مشی های رهبر این کشور به همگان نشان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون «جو بایدن» با حضور خود در کاخ سفید با مجموعه گسترده ای از چالش ها روبرو است که سیاست های چهار ساله ترامپ آن ها را ایجاد کرد.

در عرصه داخلی آمریکا، دونالد ترامپ مشکلاتی همچون ناتوانی در کنترل بیماری کووید ۱۹، بیکاری گسترده و رکود اقتصادی، شکاف سیاسی و کشوری دوقطبی و در آستانه ورشکستگی برجای گذاشته است. در عرصه بین المللی و جهانی هم خروج از پیمان های مهم بین المللی، خروج از نهادهای زیر مجموعه سازمان ملل و کاهش اعتبار آمریکا در این سازمان، بی اعتمادی فزاینده به کاخ سفید در جهان، عقب ماندگی از سرعت رشد چین، تنش با ایران و کره شمالی و بسیاری موارد دیگر میراثی هستند که ترامپ برای بایدن به جا گذاشته است.

بحران‌های بزرگ و راه‌حل‌های دشوار

رسانه های غربی طیف گسترده ای از مهمترین چالش های بایدن در ابتدای ورود به کاخ سفید را فهرست کرده اند. شبکه خبری  سی.ان.انآورده است: اگرچه دونالد ترامپ پس از روز تحلیف به سرعت به یک شهروند عادی تبدیل می شود اما تصمیمات ۴ ساله وی دموکراسی آمریکایی را لکه دار و تخریب کرد و  جانشین او بیشتر از هریک از روسای جمهوری آمریکا از سال ۱۹۳۰ تاکنون دچار دردسر می شود. انبوهی از بحران ها به سراغ فرمانده جدید کاخ سفید به ارث می رسد که بسیاری از آن ها می توانند تهدیدی بزرگ برای آمریکا باشند.

وخامت اوضاع حزبی و سردرگمی آمریکا ناشی از این است که بایدن مسیری ظریف برای پاسخگویی و رفع این مشکلات بزرگ در اختیار دارد. بناکردن یک ریاست جمهوری کارآمد به واسطه چنین آغاز ناامیدکننده ای سخت است و به مهارت سیاسی فوق العاده و اشتباهات سیاسی دشمنان و خوش شانسی بایدن نیازمند است.

سی.ان.ان موضوع همه گیری کرونا، شرایط اقتصادی ناگوار، مشروعیت سیاسی، ترکیب سیاسی بحث برانگیز، یک دادگاه عالی مخالف، ناآرامی دموکرات ها و انتظارات جهانی را از مهمترین چالش های بایدن در نخستین سال ریاست جمهوری ارزیابی کرد.  

خبرگزاری «اسوشیتدپرس» هم در گزارش خود آورده است با فاصله اندکی از کاخ سفید چندصد کارمندی که بایدن برای انجام امور انتقال قدرت به کار گمارده است تقریبا بیکار هستند. بخشی از این بیکاری به خاطر شیوع کرونا است بنابراین مهمترین اولویت بایدن مقابله با این همه گیری است.

این خبرگزاری مهمترین مشکل بایدن را نبود تجربه کافی مدیریت کلان کشور آن هم در فضای دورکاری و کار در فضای مجازی می داند. علاوه بر این شیوع بیماری در کاخ سفید هم چالشی مهم برای دولت منتخب خواهد بود.

روزنامه «نیویورک تایمز» اعتقاد دارد بایدن بر این باور است که ملت در یک بحران ویرانگر قرار دارد و او موظف است ایالات متحده را از میانه یک بیماری همه گیر نجات دهد و قدرت گذشته آن را باز یابد. بایدن باید هنجارهای دموکراتیکی را که ترامپ تضعیف کرد بار دیگر احیا کرده و آن را برای سراسر جهان به نمایش بگذارد.

رئیس جمهوری منتخب با صراحت اعلام کرد که پس از چهار سال پرسرو صدایی که ترامپ ایجاد کرده بود، وی قصد دارد شکاف های به وجود آمده در فرهنگ سیاسی آمریکا را ترمیم کند.

طبق این گزارش، مشکل دیگر وی با بخش قانونگذاری آمریکا است. بایدن با یک کنگره کاملا تقسیم شده روبرو خواهد بود بنابر این مجبور است اقدامات متعادل‌تری را در دستور کار خود قرار دهد. از سوی دیگر در هفته های نخست ریاست جمهوری بحث داغ سنای آمریکا طرح دعواهای گوناگون در مورد رفتار ترامپ و محکوم سازی وی خواهد بود.

دیپلماسی زمین سوخته

برخی تحلیلگران و رسانه های آمریکایی اقدامات ترامپ در ایالات متحده به ویژه در یک سال پایانی را کاملا نامطلوب و حتی بی‌منطق می دانند. همین سیاست ها نه تنها بستر لازم برای شکست وی در انتخابات سوم نوامبر را آماده ساخت بلکه منافع آمریکا را به شدت تضعیف کرده است. اینگونه به نظر می رسد که وی سعی کرد برای فرد منتخب بعدی در کاخ سفید یک زمین سوخته برجای بگذارد. در بسیاری از حوزه های سیاسی و اقتصادی ترامپ تله یا مین هایی را کارگذاشته است که اشتباه در مورد هر یک از آن ها می تواند برای بایدن و آمریکا بسیار گران تمام شود.

به عنوان نمونه اقدامات ترامپ در حوزه آب و هوایی در تضاد با سیاست های احتمالی بایدن در زمینه صنعت و اقتصاد آمریکا است. در حوزه سیاست خارجی تنش میان ایالات متحده و متحدانش به اندازه ای عمیق و پیچیده است که باز کردن گره کور آن ها سخت می نماید. در مورد ایران هم دونالد ترامپ در ماه های آخر ریاست جمهوری که برای وی تسلیم نشدن ایران و شکست در انتخابات تقریبا مسجل شد، قوانینی را به اجرا در آورد که رفع آن ها سخت و دردسرساز است.

 اگرچه تحلیلگران مسائل بین المللی اعتقاد دارند اصلاح بسیاری از خط مشی های ترامپ در میان مدت قابل تحقق است اما همین تغییر رویه ضربه ای بزرگ به حیثیت و اعتبار جهانی کاخ سفید وارد می کند.

شبکه خبری «ان.پی.آر» در گزارش خود چالش های دیپلماتیک را هم بحث مهمی برای ریاست جمهوری بایدن دانست و موضوعاتی همچون ایران، چین، تعاملات تجاری بین المللی و یک جانبه گرایی یا وضعیت آمریکا در خاورمیانه و نوع دیدگاه متحدان نسبت به واشنگتن را از مهمترین چالش ها دانست. «نیکلاس برنز» دیپلمات پرسابقه آمریکایی در گفت وگو با این رسانه عنوان داشت اتفاقات ساختمان کنگره هدیه ای بود برای چین و روسیه تا تعهد ایالات متحده به دموکراسی را زیر سوال ببرند. مهمترین نکته ای که کاخ سفید باید در چند ماه آینده به جهان نشان دهد آن است که از اقتدارگرایی و یکجانبه گرایی به سمت حکومت قانون حرکت می کند.

در این گزارش تاکید شده است استثناگرایی ایالات متحده که از گذشته بسیاری از رویکردهای سیاست خارجی این کشور را تعیین می کرد ناکارآمدی خود را نشان داده است.

این دیپلمات باسابقه تعامل ترامپ با رهبر کره شمالی را نکته مثبت سیاست خارجی وی دانست ولی در عین حال خاطرنشان کرد اهرم های فشار آمریکا در خارج از این کشور تضعیف شده است و به همین دلیل نفوذ آمریکا در دوره بایدن باید ترمیم شود.

برنز معتقد است ترامپ صدمات بسیاری را بر نهادهای آمریکایی همچون سی.آی.ای، وزارت دادگستری و سرویس های خارجی  آمریکا تحمیل کرد. در این میان وزارت امور خارجه آمریکا نیازمند دگرگونی های وسیعی است تا بتواند واشنگتن را به جایگاه برتر قدرت بازگرداند.     

برچسب‌ها کنگره آمریکا کووید-19 دونالد ترامپ جو بایدن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کنگره آمریکا کووید 19 دونالد ترامپ کنگره آمریکا کووید 19 دونالد ترامپ جو بایدن اخبار کنکور ریاست جمهوری دونالد ترامپ ایالات متحده بین المللی کاخ سفید چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۳۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن از پس تبعات تحریم نفت ایران برنمی‌آید

رسانه آمریکایی با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر هدف تحریم‌های گوناگون واشنگتن قرار دارد، گزارش داد آمریکا برای وضع تحریم‌های تازه علیه تهران به مشکل خورده و گزینه‌های محدودی دارد که آن‌ها هم تبعات زیان‌باری برای کاخ سفید به دنبال خواهند داشت.

به گزارش ایسنا، دستیاران «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا سعی دارند در واکنش به حمله ایران به رژیم صهیونیستی تحریم‌های اقتصادی تازه‌ای را علیه تهران وضع کنند، اما کارشناسان بر این باورند که کاخ سفید برای دستیابی به این هدف تنها چند راه محدود دارد که به درگیری با چین یا افزایش بهای نفت منجر نشود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد یک‌شنبه از پاسخ نیروی هوا فضای سپاه به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در دمشق خبر داد و اعلام کرد ایران ده‌ها فروند موشک و پهپاد را به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده است. این حمله در واکنش به حمله صهیونیست‌ها به کنسولگری ایران در سوریه صورت گرفت که به شهادت هفت تن از مستشاران نظامی ایران منجر شده بود.

آمریکا و متحدانش اعلام کرده‌اند از اقدام نظامی علیه ایران حمایت نمی‌کنند، اما قصد دارند با وضع تحریم‌های اقتصادی و دیپلماتیک، ایران را «منزوی» کرده و فشار‌هایی را بر تهران تحمیل کنند.

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی با اشاره به اینکه ایران همین حالا هم یکی از تحریم‌شده‌ترین کشور‌های جهان است، بسط‌دادن تحریم‌ها به خریداران نفت ایران در چین را یکی از گزینه‌های محدود دولت آمریکا برای تحریم مضاعف ایران دانست.

این در حالی است که وزیر خزانه‌داری آمریکا و دیگر مقامات دولت بایدن در ماه‌های گذاشته در سفر‌های متعدد به چین سعی داشته‌اند روابط میان واشنگتن و پکن را بهبود بخشند. حال در صورت تحریم روابط نفتی ایران و چین، احتمال دارد خشم پکن برانگیخته شده و تمام رشته‌های کاخ سفید برای احیای روابط با چین پنبه شود. از سوی دیگر، تحریم فروش نفت ایران به چین می‌تواند موجب افزایش بهای نفت جهانی شود و این در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، برای کاخ سفید خوشایند نیست.

بااین‌حال، مقامات آمریکایی اذعان کرده‌اند اگر واشنگتن می‌خواهد درآمد‌های نفتی ایران را قطع کرده یا به میزان محسوسی کاهش دهد، راهی جز تحریم شرکت‌های چینی ندارد. «باب مک‌نالی» رئیس یک شرکت مشاوره در حوزه انرژی گفت تحریم بانک‌های چین به دلیل تسهیل خرید نفت از ایران می‌تواند تولیدات نفتی در جهان را ۱.۵ میلیون بشکه کاهش دهد. این امر ممکن است بهای هر بشکه نفت را به بیش از ۱۰۰ دلار افزایش دهد و این برای دولت بایدن یک کابوس خواهد بود.

این تحلیلگر گفت: «بایدن نمی‌تواند از پس تبعات تحریم نفت ایران برآید. شاید آن‌ها چند اقدام نمادین انجام داده و چند شرکت را تحت‌فشار بگذارند، اما احتمالا فراتر از این نخواهند رفت.»

مدیرعامل یک اندیشکده متمرکز بر امور بین‌الملل و دیپلماسی اقتصادی در انگلیس به واشنگتن‌پست گفت: «ما اساسا از نوامبر ۲۰۱۸ حداکثر فشار را بر ایران وارد آورده‌ایم و کار بیشتری نمی‌توان انجام داد. این واقعا مشکل فشار حداکثری است؛ اینکه شما در موقعیتی قرار می‌گیرید که ناگهان آنچه فکر می‌کردید تنها به سیاست ایران مربوط می‌شود، دیگر فقط به ایران محدود نخواهد شد.»

دیگر خبرها

  • بایدن ورود کشتی های روسی به بنادر آمریکا را برای یک سال دیگر ممنوع کرد
  • هیچ دولتی در کاخ سفید قادر به بستن شیر نفت ایران نیست
  • بایدن از پس تبعات تحریم نفت ایران برنمی‌آید
  • واشنگتن‌پست: تحریم ایران برای آمریکا دشوار است
  • ترامپ در دادگاه خود را به خواب زد
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است
  • آمریکا : شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • کاخ سفید: شرایط فعلی منطقه، نتیجه عملکرد ترامپ با برجام است
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • عصبانیت اینترنشنالی‌ها از آمریکا | چرا بایدن کاخ سفید را رها کرد و رفت! + فیلم