Web Analytics Made Easy - Statcounter

اختراع «غشای نانوکامپوزیتی در پیل سوختی متانول مستقیم» با مشارکت دانشگاه سمنان و محققان دانشکده شیمی در اداره ثبت اختراعات آمریکا (US Patent) به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اختراع «غشای نانوکامپوزیتی در پیل سوختی متانول مستقیم، (Nanocomposite membrane for direct methanol fuel cells)» با مشارکت دانشگاه سمنان و محققان دانشکده شیمی در اداره ثبت اختراعات آمریکا (US Patent) به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان با اعلام این خبر گفت: علی عموزاده و تیم همکار وی با مشارکت دانشگاه سمنان موفق به ثبت نهایی اختراع «غشای نانوکامپوزیتی در پیل سوختی متانول مستقیم، (Nanocomposite membrane for direct methanol fuel cells)» در اداره ثبت اختراعات آمریکا به شماره US۱۰۸۷۳۱۰۰B۲ شدند.

سعدالدین افزود: این اختراع که از محل حمایت‌های مالی کانون پتنت ایران بهره‌مند شده بود، پس از طی مراحل سخت و دقیق داوری و با استناد به ماهیت نوآوری و تیم توانمند علمی، خوشبختانه به نتیجه رسید و در تاریخ ۲۲ دسامبر ۲۰۲۰ موفق به اخذ گرنت (ثبت نهایی) شد.

علی عموزاده، مخترع و مدیر این تیم تحقیقاتی با اشاره به اینکه پایان یافتن سوخت‌های فسیلی، آلایندگی زیست‌محیطی آنان و وابستگی شدید بشر به این نوع از سوخت سبب شده تا تولید انرژی پاک و پایدار به یکی از مهم‌ترین مسائل در تامین انرژی آینده بشر تبدیل شود، گفت: محققان بسیاری تلاش می‌کنند که در جستجوی منابع جدید و پایدار انرژی باشند.

به گفته عموزاده به تازگی، در کنار انرژی‌های خورشیدی، بادی، زمین‌گرمایی و زیست‌توده، انرژی حاصل از پیل سوختی نیز اهمیت فراوانی پیدا کرده است که بدون ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی و صوتی سبب تولید انرژی الکتریکی با بازدهی بالا می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان ادامه داد: در این گونه پیل‌ها نقش اساسی بر عهده غشا است که سبب بهبود عملکرد نهایی پیل می‌شود و در طی سالیان اخیر مطالعات فراوانی جهت بهبود خواص غشا‌ها انجام گرفته است.

عموزاده تصریح کرد: در این اختراع، از نانوذرات Fe۳O۴@TDI@TiO۲-SO۳H جهت سنتز غشای پیل سوختی متانولی بهره گرفته شده است که سبب بهبود خواص و عملکرد پیل شده و نتایج بسیار مطلوبی را از نظر توان نهایی پیل در پی داشته است.

این مخترع بین المللی با بیان اینکه، روش بیان شده برای سنتز این نانوذرات، سومین روش در دنیا جهت مغناطیسی شدن نانوذرات است که به نوبه خود برای اولین بار توسط همین گروه تحقیقاتی در دنیا ارائه شده است، افزود: در سنتر این نانو ذرات ماده صنعتی پرکاربرد و بسیار ارزان ۴، ۲-تولوئن دی ایزوسیانات به کار گرفته شده است.

لازم به ذکر است؛ این روش در جهت ادامه و بهبود اختراع قبلی دکتر عموزاده با عنوان "Nanocomposite Blend Membrane" (غشای مخلوط نانوکامپوزیتی) که با شماره US ۲۰۱۷/۰۳۴۸۶۴۸A۱ در مورخ ۷ دسامبر ۲۰۱۷ ثبت مقدماتی و ۳۱ مارس ۲۰۲۰، ثبت نهایی شده است می‌باشد.

همچنین در این اختراع علاوه بر علی عموزاده، خانم‌ها الهام تبریزیان و حوریه مزدارانی از دانشگاه سمنان و حسین بیدقی و مهران جوانبخت از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در به ثمر نشستن این پروژه همکاری داشته اند.

یاد آور می‌شود؛ پیش از این نیز دو اختراع از اعضای هیات علمی دانشگاه سمنان در سطح بین المللی به ثبت رسیده بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه سمنان محققان پژوهشگران محققان دانشگاه سمنان ثبت رسید پیل سوختی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۳۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در پاسخ به پرسشی درباره ادعاهای رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران چند هفته تا دستیابی به اورانیوم با غنای لازم برای تولید سلام هسته ای فاصله دارد، گفت: ما از تلاش های گسترده آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تعامل با ایران در مورد مسائل دیرینه مربوط به تعهدات پادمانی ایران قدردانی می کنیم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: ما به حمایت از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش‌هایشان ادامه خواهیم داد. ما همچنین به مشورت نزدیک با تروئیکای اروپا و سایر شرکا در این مورد ادامه خواهیم داد.

پاتل تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا به وضوح گفته است که ما تمام تلاش خود را می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که ایران به سلاح هسته ای دست پیدا نمی کند. اما ارزیابی‌ای درباره اظهارات گروسی ندارم که ارائه کنم.

وی بار دیگر گفت: اما مطمئناً از تلاش‌های او (گروسی) برای تعامل با حکومت ایران در رابطه با تعهدات پادمانی آنها قدردانی می‌کنیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تازگی در گفتگو با شبکه آلمانی دوویچه وله با تکرار ادعاهای سیاسی و تحریک‌آمیز درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان مدعی شد که ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد.

رافائل گروسی در گفت‌وگو با دویچه‌وله افزود: این بدان معنا نیست که ایران در این مدت زمان، سلاح هسته‌ای خواهد داشت. هرچند غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالا مایه نگرانی است، اما نمی‌توان به این نتیجه مستقیم رسید که ایران دارای سلاح هسته‌ای است. "یک کلاهک هسته‌ای فعال، به چیزهای دیگری به‌غیر از تولید مواد شکافت پذیر نیاز دارد."

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: همچنین به تدابیر جبرانی ایران تحت برجام اشاره و ادعای کاهش دسترسی‌های آژانس به مراکز اتمی ایران را تکرار کرد. وی مدعی شد: «من بارها به همتایان ایرانی خود گفته‌ام که ما دسترسی و دید لازم را که به اعتقاد من باید ضروری باشد، نداریم و این مساله باعث گمانه‌زنی (درباره برنامه اتمی ایران) می‌شود.»

او مدعی شد: "وقتی همه اینها را کنار هم می گذارید، مطمئناً با علامت سوال های زیادی روبرو می شوید." گروسی همچنین با تکرار ادعاهای سیاسی پادمانی درباره فعالیت‌های اتمی کشورمان افزود که این مساله محور مذاکرات وی با مقام های ایران است.

گروسی نزدیک به پنج سال است که ادعاهایی را به واسطه اطلاعات و ادعاهای غیرمستند علیه برنامه هسته‌ای کشورمان مطرح می‌کند. این ادعاها ریشه در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی دارد که با هدف امنیتی سازی پرونده هسته‌ای ایران در اختیار رسانه‌ها و مقامات آژانس قرار می‌گیرد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست؛ با این حال اسفند گذشته در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد.

در پی این توافق (موسوم به بیانیه ۴ مارس) جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و با تعاملات انجام شده از ابتدای سال جاری تاکنون، ایران و آژانس پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در ارتقاء همکاری‌های خود طبق بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱ داشته‌اند. در نتیجه این روند چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شده، گفت وگوها و تعاملات ایران و آژانس افزایش یافته و گفت وگو در مورد حل و فصل موضوعات فنی دیگری در جریان است.

مدیرکل آژانس درباره تهدید ادعایی اسرائیل برای تجاوز به تاسیسات اتمی ایران تصریح کرد که چنین اقدامی «خلاف مقررات بین‌المللی» و «ممنوع» است. وی با اشاره به ادبیات مشابه وزیر کابینه رژیم صهیونیستی درباره حمله اتمی به غزه افزود: من معتقدم عادی سازی ادبیات در مورد سلاح های هسته‌ای، کاملاً تاسف بار است. ما پیمانی تحت عنوان عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای داریم که از بروز جنگ اتمی و شرایطی که غیرقابل کنترل باشد جلوگیری می‌کند.

او درباره برخی گزارش‌های ادعایی پیرامون مذاکرات پشت پرده میان ایران و آمریکا برای از سرگیری اجرای توافق سال ۹۴ هم گفت: این سووال را باید ایالات متحده و ایران پاسخ دهند اما آژانس همواره بر لزوم گفت‌وگو تاکید کرده است.

گروسی ادامه داد: چیزی که من به آن علاقه دارم گفت‌وگوی میان ما، یعنی آژانس و ایران است، زیرا موارد زیادی وجود دارد که باید روشن شود و به همین دلیل است که به زودی به تهران سفر خواهیم کرد. او با تکرار ادعاهای سیاسی درباره برنامه اتمی کشورمان مدعی شد که پیام او در این سفر، این است که ایران باید برای حل وفصل مسائل پادمانی بیشتر همکاری کند.

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران تاکید که دارد که همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه‌ جامع پادمانی جریان دارد و این سازمان باید بدون جانبداری، مسائل باقیمانده را حل و فصل کند.

دیگر خبرها

  • موفقیت ساخت بلوک بتنی جدید به همت دانشجوی تفتی
  • ساخت بلوک بتنی سبک ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎده ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺎﻧبی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻼﻣﯿﻦ
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • فروش خودروهای الکتریکی و هیبریدی در ۲۰۲۴ رکورد خواهد زد
  • گروسی به تهران سفر می‌کند
  • گروسی: به زودی به ایران سفر می‌کنم
  • بررسی تأثیرپذیری الکترومغناطیسی تقویت کننده‌های توان کاربردی در تجهیزات مخابراتی توسط محققان کشور
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار می‌شود
  • راه‌های ایجاد شبکه بین‌المللی تحقیقات در حوزه انرژی بررسی شد
  • ایجاد شبکه بین‌المللی تحقیقات در حوزه انرژی بررسی شد